{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.484 visninger | Oprettet:

havre hvor meget ??? {{forumTopicSubject}}

hvilken mængde skal

en shetlænder have ???
En fjordhest plag 1½år ???
en fjordhest voksen?
en stor vamrblodshoppe???

Og ja jeg er på udkig efter en der kan fortælle hvor meget havre pr 100 gram hest smiley

hvor finder jeg en udregning på hvor meget man anbefaler i gr... ;)'
da de skal have havre blandet med vitamier og mineraler smiley

hjælp hjælp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  havre hvor meget ???
  • #2   16. sep 2010 giver Suzy fuldstændig ret.

  • #3   16. sep 2010
    Med mindre der er et større formål med det, så lad være.


  • #4   16. sep 2010 altså nu er det blevet anbefalet af min dyrlæge at jeg skal lave det rigtige blandings for hold mellem de vitaminer og mineraler og havre som hver enkelt hest har brug for;)

    jeg bedte om en hjælp tiil at doser rigtigt...

    man giver ikke en hest hva man bare lige synes.....!!!!!!
    det er en stor grund til at heste bliver syg....
    for hvis de ikke for den rigtige mængde kan det skade mere end det gavner.......



  • #5   16. sep 2010 kan ikke forstå at en dyrlæge anbefaler havre. det er påvist at det stresser heste og kan være årsag til mavesår pga det høje indhold af stivelse. hvis de skal have korn så ville jeg give dem hvalset byg i stedet for havre.

  • #6   16. sep 2010 jeg fik af vide at jeg kunne selv vælge mellem at give valset byg eller havre....
    bare det var valset...
    for ellers ville de have svært ved at optage det ordenligt....


  • #7   16. sep 2010 jeg har selv rigtig gode erfaringer med at give tjørnehøj mølles light foder til shetlændere. der får de det korn de har brug for (byg) og er dækket fuldt ind med vitaminer og mineraler. og så skal de ikke have ret meget af det. det smager og dufter rigtig godt.

  • #9   16. sep 2010 Havre giver også et problem med at de giver hurtig energi, og kan gøre nogle heste meget vilde i det. Jeg så det ved min egen hest. Men det var indtil hun blev for fangen, for så er havre bandlyst totalt. og hun er mere rolig nu og styrebar.

    Så nej havre er ikke godt.


  • #10   16. sep 2010
    Havre kan man godt fodre med, men ville ikke gøre det med mindre der var et højere formål med det.

    Det kan forårsage mavesår og andre ting samt nogle heste bliver fuldstændigt skudt i kasketten og ustyrlige af det.


  • #11   16. sep 2010 før sagde man 50 kg pr 100 kg hest dog foder jeg ik selv med det og vil heller ik gøre det

  • #12   16. sep 2010 50 g og ik kg

  • #13   16. sep 2010 Du kan blande valset byg og havre, det giver lidt mere drøjde i fodret. 1/3 byg og 2/3 havre. Den lille skal nok kun have omkring ½ littermål om dagen, måske lidt mindre, hvis han tager let på. Fjordhesten omkring 2-3 littermål om dagen. og den store omkring 4 littermål om dagen.

    Kender ikke lige grammålene, jeg har bare fodret i mange år på denne måde uden problemer. Jeg regulerede så lidt i forhold til hesten, om den tog på, så fik den lidt mindre og omvendt.

    Ved ren valset havre, brugte jeg samme mængde. Byg ville jeg så ikke give ren, da den er mere drøj i det og lægger sig meget tungt. Havre alene giver mere energi til hesten og derfor er det godt at blande med byg.


  • #14   16. sep 2010 tror du ikke mere at han mente, at du skulle regne den rigtige mængde vitaminer ud?
    det er det vigtigste, og så kan du altid blande det op med havre efter behov smiley


  • #15   16. sep 2010 Lotte -skovvang:

    ja undskyld men er lige nød til at kommentere på den her: "Jeg giver mine heste en lille smule havre sammen med fuldfoder, lucerne og melasse, da det er billigere, og jeg virkelig er i krig med økonomien lige nu.. "

    Hvis ikke man har økonomi til at kunne fodre sine heste efter deres behov og ikke efter vores pengepung så skal man nok lige overveje sit hestehold en ekstra gang.


  • #16   16. sep 2010 Hold dig langt væk fra havre!

    Hvis du har fået et valg mellem havre og byg, er det oplagt og tage byggen! Det er meget bedre end havre, som kan være årsag til SÅ mange uønskede ting hos hesten.

    Tror egentlig heller ikke at du behøver desideret og bruge korn, så længe vitaminer og mineraler er på plads. I stedet for korn kan du også vælge majsflager, og eller lucerne. Eller et fuldfoder fra tjørnehøj.

    Der er SÅ mange muligheder i stedet for havre smiley


  • #17   16. sep 2010 jeg har regnet vitami og mineraler ud pr hest... men mangler nået at gå ud fra smiley
    Lotte - Skovvang smiley !
    tak for oplysningen det var det jeg spurgte om....
    Ikke alle fordommene med at fodre med havre og byg...
    mine bedste forældre har altdi fodret med byg/havre og det vil de forsætte med da de altid har haft gode/ sunde hest smiley ;)


  • #20   16. sep 2010 Mor til 2 M: Du skal fodre som din dyrlæge siger! Du skal ikke hører på andre end eksperten!
    Hvilken slags vitamin og mineral blanding skal du bruge?

    1 shetlandspony bør ikke få mere end 200 gr. samlet dagligt.
    1 fjord plag omkring 500 gr.
    1 fuldvoksen fjord omkring 800 gr.
    1 varmblodshoppe 1-1,5 kg dagligt.

    alt dette kommer an på om det er heste som ikke laver noget eller om de er i træning. Og selvfølgelig hvilket vitamin og mineral produkt du bruger.

    Havre er ikke livsfarligt for heste. Det er livsfarligt hvis de får over 5 kg dagligt. Havre indeholder vitaminer og mineraler som hesten har behov for, som den danske jordbund er fattig på.
    Man bør ikke fodre med havre til nervøse og hissige heste.

    Og husk så på en ting det er dyrlægerne og foderfirmaerne verden over, som styre det hele. Siger de noget, om et produkt, så er det bandlyst! Der sidder folk og spinder guld, på dårlige foderprodukter, som ikke dækker hesten ind eller ikke hjælper hesten, som det skal!

    -Det sagde hende den tykke med veterinær uddannelsen!


  • #21   16. sep 2010 Jeg giver også nmin hest havre og mineraler, man skal bare give de rigtige mængder alt efter hvad hesten bliver brugt til osv. der er nogle ting man skal tage hensyn til.

    Min hest er fuldblod, og hun bliver ikke skør i hovedet selvom hun får havre, fordi hun får den mængde der passer til hende.


  • #22   16. sep 2010 Min hest Athene får 1 liter havre + tilskud fordelt 12 gange ud på dagen.
    Athene lever fint på havre, så det er bare super! smiley

    nogle af hestene ude i vores stald får 5 liter havre om dagen.
    og det er kun store varmblods heste vi har smiley



  • #23   16. sep 2010 det jeg blander er vitaminer og minerraler og hedder :

    trouw Nutriion
    international

    racing Mineral.

    calcium
    fosfor
    natrium
    magnesium
    A- vitamin
    D- vitamin
    E- vitamin
    B1- vitamin
    B2 - vitamin
    B6 - vitamin
    D-pantotensyre
    Niacin
    folinsyre
    Betin anhydrat
    biotin
    B12 - vitamin

    det de ting mine vitamin og mineral tilskuds piller inde holder smiley

    Stald Frost *
    mange tak for kommentaren... hjælpen...


  • #24   16. sep 2010 Kender til Racing Minerals smiley fint produkt!
    150 gr til stor hest dvs. til den fuldvoksne fjord og varmblod. Og 100 gr. til shetteren. 150 gr. til plagen, da den har behov for mere, da den stadig vokser.
    Dertil vil jeg forelå dig at bruge Lucerne sammen med tilskud og havre. Det forlænger tyggetiden og øger spytdannelsen, hvilket gør at hesten udnytter fodret optimalt.
    En stor håndfuld i hver fodring- lille hånd fuld til shetter!


  • #25   16. sep 2010 en dyrlæge er ABSOLUT ikke ekspert i foder.....langt fra. tit aner de ikke hvad de har med at gøre fordi der findes så mange fodertyper. de kan råde og vejlede men eksperterne skal man ikke finde her.

  • #26   16. sep 2010 Fjordheste har ikke godt af korn og slet ikke i større mængder.

  • #27   16. sep 2010 okay jeg har nu set flere forskellige forslag...
    og Lucerne var godt at blande sammen med havre og tilskuds vitaminerne så det vil jeg arbejde ud fra smiley


Kommentér på:
havre hvor meget ???

Annonce