{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.489 visninger | Oprettet:

Ville i ofre røntgen? (køb af hest) {{forumTopicSubject}}

Jeg har fundet en rigtig dejlig hest, en 8 års.
Den har ikke før været i røntgen, men har ikke været halt.
Den koster "kun" 30.000, og jeg er derfor blevet i tvivl ang. røntgen.
Hvilke erfaringer har i med priser?
Udover det - hvis der bliver fundet noget, skal der jo tages stilling til, om det ville have nogen betydning, om jeg tør satse. Jeg tænker mest mhb. på salg.
Ville i selv købe en hest - på en 10 - 12 år med en ubetydelig røntgenfejl?

I det hele taget - ville i ofre røntgen på en sund og rask hest til 30.000?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ville i ofre røntgen? (køb af hest)
  • #1   16. sep 2010 Jeg må indrømme at jeg meget gerne vil vide det hvis hesten kan have noget i benene og der vil jeg have røntgen med udover bøjeprøve fra hestedyrlæge- Hvis det er ubetydelige ting der er, vil jeg ikke have noget problem med at købe den men hvis det kan have effekt på dens ydeevne efter et stykke tid så er det da rigtig rart at vide og så må man tage den derfra.
    Pøj pøj :o)


  • #2   16. sep 2010 Janni - det er også det jeg selv tænker.
    Jeg kan godt leve med en ubetydelig fejl på røntgen, det er mest med henblik på salg om nogle år, at jeg tænker.


  • #3   16. sep 2010 Hvis ikke den stiger voldsomt i pris hvis du vil sælge videre så tror jeg ikke folk er så sippede hvis det som sagt er ubetydeligt men jeg kan jo kun snakke for mig selv. Her er lige nogle "hvis" :o)

  • #4   16. sep 2010 Hvis du skal have benene i røngten skal du regne med at komme af med omkring 6000 kr + handelsundersøgelse oveni. Almindelig handelsundersøgelse ville jeg altid få fortaget. Men en hest til 30.000 kr, ville jeg ikke ofre 10.000 kr yderligere på.

  • #5   16. sep 2010 Helena - nej, det var også forholdsvis dyrt.
    Min far er dyrlæge, så handelsundersøgelsen kan vi selv stå for.


  • #6   16. sep 2010 Hvis din far er dyrlæge, burde han kunne bedømme hvad der skal ordnes smiley

  • #7   16. sep 2010 Pyha, så meget gav jeg godt nok ikke da. 4000 kr ialt og der var handelsundersøgelse samt billeder af alle 4 ben. Tror det gælder om at finde den rigtige dyrlæge og så aftale en pris inden så man ved nøjagtig hvad man skal af med.
    Og det er er en respekteret og dygtig hestedyrlæge jeg brugte....


  • #8   16. sep 2010 ja ville jeg klart ... de gange vi har haft i røngen har det været til omkring 1500,-

  • #9   16. sep 2010 Helena Carlsen - Det er meget forskelligt hvad røntgenbilleder koster. Min gamle pony fik i alt taget 15-20 billeder og det kostede 3000,- taget ved professionel dyrlæge.

    Til trådstarter - Ja, det ved jeg ikke. Jeg ville ikke købe en hest der fejlede noget fra start, men det er jo smag og behag. Man ved jo ikke om det er noget der vil udvikle sig til noget, hvor man skal ofre endnu flere penge smiley
    Held og lykke!


  • #10   16. sep 2010 Jeg har lige købt hest i Tyskland.
    Det kostede omkring 10.000 kr, for ben, knæ, kodeled, ryg og hals.. (o:


  • #11   16. sep 2010 Helena - vi er netop i tvivl pga. prisen, havde den kostet 50.000 var der ingen snak - i røntgen med den.
    Det lyder som lidt forskellige priser, og lidt forskellige svar.


  • #12   16. sep 2010 tja jeg tænkte som du købte en hest på 12 år 20.000 aldrig halt osv. stod et år efter med en hest med gigt i begge forben! så tja det svært at vurdere. måske det penge ud af vinduet, men jeg ville nok til en hest på 30.000 finde en der kunne tage billederne billigt. for det bare så surt bagefter. obs aftal i deler prisen hvis den ikke går gennem røøngten eller et og andet omkring det.

  • #13   16. sep 2010 Hestens pris er ligegyldigt ift valg af røntgen eller ej - jeg syens, det afhænger mere af, HVAD man vil med hesten.

    Hvis målet er MA i dressur, så er det lige så surt at "miste" hesten til 20.000 kr som det er at miste hesten til 60.000 kr, når man har langt flere års arbejde i den - det er jo al det arbejde, alle de penge, al den tid man har ofret....det er langt mere væsentligt end indkøbsprisen.

    Skal man bruge en motions/hyggehest, så er røntgen nok knap så påkrævet, som hvis man vil langt i sporten eller evt ride en hest op med henblik på salg.


  • #14   16. sep 2010 Jeg ville helt klart få den igennem en bøjprøve, og evt også en røngten, for det ville være så surt at stå med en hest man ikke kan bruge til det med havde regnet med

  • #16   16. sep 2010 Helene: Ej, det koster da ikke 7.500 kr at få taget røngtenbilleder af fire ben....Det har jeg da godt nok aldrig hørt om...heller ikke på sjælland.

    Normalt ligger det omkring 4000 kr. Jeg har givet 4.000 kr for handelsundersøgelse samt røntgen af alle fire på et anderkendt hestehospital.


  • #17   16. sep 2010 Jeg har lært efter at jeg købte Samson at man ALTID skal få dem i røntgen. Han var også billig, så vi mente ikke det kunne betale sig at få ham i røntgen. Han fejlede ikke noget de første par år, men så blev han halt og vi fandt ud af at hans bukhov havde gjort at hans hovben var snoet. Hvilket han har haft hele livet. Det er heldigvis 2 år siden han har været halt og der har ikke været noget siden. Men det var nogle forfærdelige måneder, hvor man ikke vidste hvad der skulle blive af ens dejlige hest smiley

  • #18   16. sep 2010 k A: Nej ikke hvis man kun skal have røngten af ben. Men der kan ligesåvel komme noget i knæ, lænd, ryg og hals som der kan i ben. Så hvis man endelig skal have sin hest i røngten kan man da ligeså godt være sikre i det hele...

  • #19   16. sep 2010 jeg ville gøre det... da jeg købte min hest valgte jeg at spare, så jeg kun fik taget de røngentbilleder der normalt tages (under knæ og ned), i stedet for billeder af hele benet... hvilket jeg i dag har fortrudt, da hesten 1 år efter blev erklæret uegnet som ridehest pga slidgigt i knæet.. noget der sikkert ville have været opdaget hvis jeg havde fået taget de billeder. så jeg synes du skal gøre det.. i hver fald den alm type af billeder...

  • #20   16. sep 2010 Jeg ville ikke gøre det.

    Dog får jeg også altid lavet to handelsundersøgelser, lige efter hinanden. Kan hesten ikke klare til det, så skal jeg ikke have den.

    Derudover, så nej, jeg ville aldrig købe en hest, med "fejl". - det har jeg dog gjort med Aldis (hun kom heller ikke til handelsundersøgelse, da hun ikke ville kunne gå igennem), men hende kendte jeg så også i 10 år, før jeg købte hende.


  • #21   16. sep 2010 Hvis det kun er benene tror jeg det koster omkring 3000,- du skal vist have den røntgenfotograferet hvis den skal forsikres for over 30 eller 35.000. smiley
    Jeg fik det handlet ind i prisen på min, de ville ikke give afslag, men fik dem så til at betale røntgen smiley

    Hvis der så er røntgenfejl kan du jo godt købe den alligevel, men til reduceret pris.


  • #23   16. sep 2010 Fra 30000 kr. og op efter vil jeg nok få lavet rønget undersøgelse på hesten.
    Om jeg vil købe en hest med rønget fejl, kommer an på om det har betydning for hesten. Det kan kun dyrlægen afgører.
    Min egen pony har anmærkning i røngent, kan ikke lige huske hvad det er, men det er noget mange heste har, og det er helt uden betydning. Ud over det har den helt fine røngentbilleder.


  • #24   16. sep 2010 Vil altid aftale at sælger betaler handelseundersøgelse, hvis hesten får betydlige anmærkninger i handelsundersøgelse, som gør at hesten ikke kan / måske ikke kan bruges det det som man vil, og man derfor ikke køber den.
    Taler af erfaring da man let kan bruge mange penge på en hest man alligevel ikke vælger at købe.


  • #25   16. sep 2010 Jeg ville ikke få lavet røngten på en hest til 30.000 kr.
    Det er noget med at man kan tage 350 billeder at det samme punkt på hestens ben, men fra flere vinkler.. så det er sgu mange billeder du skal have hvis du vil være 100 % sikker på at der ikke noget overhovedet.. så nej det ville jeg ikke.. Men det er jo en smagssag. Held og lykke smiley


  • #26   16. sep 2010 ja det ville jeg gøre - og har allerede gjort!

    jeg købte Georg for 30.000, og ofrede glad de ca 4000 på dyrlæge tjeck og røntgen af ben i forb m handlen.

    dyrlægen fandt lidt småting, men sammenholdt med bøjeprøven og det jeg skulle bruge ham til, var han ikke bekymret.

    smiley

    så han er blevet fuldt forsikret, dog med anmærkning på lige netop de 2 anmærkninger der var i benene. smiley
    de kan dog rettes til 100% uden anmærkninger, hvis jeg efter 1 år fra de første billeder, får ham i røntgen igen, og der ikke er yderligere forandringer ved anmærkningerne. (lidt urenheder i et glideled og en mus på foreste kodeled.


Kommentér på:
Ville i ofre røntgen? (køb af hest)

Annonce