{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.332 visninger | Oprettet:

Hvornår gik det op for Jer? {{forumTopicSubject}}

Der er mange forskellige meninger når det kommer til det med at 'elske' sin hest og om hvorvidt det er muligt at få lidt af det samme tilbage.

Dette er et spørgmål til jer der føler, at I har et 'venskab' med jeres hest. Hvornår fandt I første gang ud af, at kærligheden var gensidig?

Jeg kan selv lægge ud med at fortælle..
Stólpi og jeg har været sammen i 5 år. Lige fra første gang jeg red ham, vidste jeg bare at dét var hesten for mig. Jeg begyndte for alvor at elske ham efter 1 år hvor vi havde været sammen, men da han er en meget sensitiv hest der før i tiden var blevet behandlet dårligt, anede jeg ikke om han så mig som noget "godt". Der var små ting, men ikke noget særligt.
Efter et stykke tid, blandt andet efter jeg havde lagt min træning om og fokuserede mere på hestevelfærden, anatomien og jordarbejde, begyndte han at åbne mere op. En sommeraften, hvor jeg i klip-klapper var nede og hente ham for at ride en tur, trak jeg ham forbi vores hingtefold hvor vores Avlshingst stod. Vi var halvvejs forbi, da jeg hører lyden at hove der bare komme tordende, vender mig om og ser hingsten komme styrtende mod os med blottede tænder og nedlagte ører, med øjnene fæstnet til Stólpi. Stólpi skal lige til at løbe forbi mig, da jeg skynder mig at dreje ham væk og derefter straks kaster mig selv op imod hegnet med hænderne spredt ud til siderne, i et højt råb for at få stoppet dyret på den anden side, der laver et kæmpe sliding stop og stopper få centimeter foran hegnet. Han vender straks om og løber sin vej igen.
Mit hjerte galopperede afsted, da jeg et enkelt sekund var sikker på knolden på den anden side af hegnet skulle glide op i tråden og ind i mig. Tiden stod nærmest stille i det sekund, og jeg troede faktisk at Stólpi var løbet sin vej, da jeg ikke kunne mærke ham trække i torvet, faktisk om jeg overhovedet havde det i hånden. Pludselig hører jeg et varmt prust, og mærker derefter en mule tungt ånder mig lige i nakken og giver sig til at gumle. Bagved mig står Stólpi, klistret til min ryg og kommer med et højt 'suk', imens han nuller mig med spidsen af sin mule.
Jeg var ekstremt overrasket over at han var blevet der, spercielt fordi han er meget følsom overfor andre heste, mistroisk overfor mennesker og generelt er lidt 'touchy'. Efter den dag, var jeg 110% sikker på at mit venskab med ham var gensidigt. Jeg ved godt det ikke lyder af meget, men blikket i hans øjne sagde bare alt den dag. Lige siden har der så været mange andre episododer, blandt andet at han jager alle de andre heste væk, hvis jeg bliver barrikaderet, for så selv bare at stå og blive rørt. Han gør det ikke med andre mennesker, så jeg har overbevist mig selv om at han et eller andet sted ser mig som noget positivt. Det håber jeg ihvertfald (;


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår gik det op for Jer?
  • #1   19. sep 2010 I mine øjne er heste ikke store, ufølsomme dyr, der kun reagerer efter deres mest basale instinkter.
    Heste indeholder noget andet. Noget meget specielt. Noget, der gør, at vi ofrer formuer på at bruge timer sammen med dem hver dag. Det gør man ikke uden at få noget igen.


  • #2   19. sep 2010 heste og mennesker kan ikke være venner

    men hest kan føle sig trygge og "glade" i bestemte menneskers selvskab fordi de kender personens luner og ved på hvad og hvornår de skal reagerer

    Min egen:
    kan overhoved ikke huske det
    men kan huske første gang hun pludselig kunne stå og sove ved min side, og have hovedet hvilende på min arm
    For Chiara var dette ufatteligt stort og det er stadig kun min søster og jeg der kan få hende til at være 100 % afslappet smiley


  • #3   19. sep 2010 Chiara: Hvorfor kan heste og mennesker ikke være venner?

  • #5   19. sep 2010 Kathrine - Hvor lyder det dejligt! (:

    Husk nu folkens, dette skal ikke blive til en debat om hvorvidt hesten kan have et venskab med et menneske, også derfor jeg nævner; "<i>Dette er et spørgmål til jer der føler, at I har et 'venskab' med jeres hest.</i>" i mit indlæg (;


  • #6   19. sep 2010 da jeg indså at jeg ikke kunne sælge hende. Jeg har sat frida til salg 1000 gange, og tit virkelig ønsket at jeg aldrig havde købt den hest. Men hun er stadig min idag, og jeg valgte at finde en måde at få det til at fungere på, for os begge. Det syntes jeg er kærlighed.

  • #8   19. sep 2010 En dag da han så jeg kom ud af min bil, vrinskede og kom løbende ned til mig helt umotiveret og selvom de lige var blevet lukket på græs smiley

  • #9   19. sep 2010 Da jeg fandt ud af hvormeget Twice vil gøre for mig! Han er fantastisk, en stor hest med et kæmpe hjerte - kunne aldrig finde på at gøre noget forkert. smiley

  • #10   19. sep 2010 For kort tid siden begyndte Leo selv at komme hen til mig på folden og er meget mere 'nussegøj' end nogen side.. Så jeg vil sige det var vores gennembrud... Tror det skyldtes at jeg har droppet sadlen (som han hader) og at vi har lavet lidt ting fra jorden + at vi self har haft nogen måneder til at lære hinanden at kende.

  • #11   19. sep 2010 Jeg har en del historier, Men den jeg selv blev rørt mest af, var engang hvor jeg trænede den her hårdføre hest Chivas som var alfa i folden og bukkede folk af og ville ikke noget som helt og gik væk i træningen.. Han afviste mig gang på gang og når jeg red kunne jeg skridte. Hvis jeg var heldig kunne jeg få to trav skridt Men det var efterfuldt af du buk så jeg skvatet af. Jeg begynde at gøre træningen fra jorden sjov og lege utrolig meget med ham og vise min tillid rigtig meget, og han gav sig mere og mere, hvor han til sidst stolede på mig fuldstændig. Hvilet resulteret i jeg pludselig kunne alle gangarterne på ham uden udstyr og han reagerede på min stemme.
    Men en dag hvor jeg havde været på ferie hos min daværende kæreste i aalborg i en uge, skulle jeg hjem igen på gården og det første jeg gør er at stille mig ud på den her mark hvor alle hestene stod nede for enden af den her store mark. I det Chivas ser mig vrinsker han og sætter hele flokken i fuld galop mod mig. Først bliver jeg en smule nervøs eftersom der er en del heste og så fordi den ene angreb. Men i det de kommer ned til mig stopper de og vrinsker og er rundt om mig og byder mig ind igen. Lidt som en hest der har været taget fra flokken i noget tid. Jeg følte mere jeg var accepteret og at jeg var en af dem.

    Jeg kunne ikke beskrive den følse der kom til mig der, Chivas venlige øjne der stod og budte mig velkomen og siden det gik med mig igennem ild og vand.


  • #12   19. sep 2010 Min hest er en meget reserveret dame, som ofte ser muggen ud, og den typiske hoppe i stalden som bare er virkelig sur når hun skal have mad. Men det at hun ser sur ud når folk henvender sig til hende, tror jeg er fordi hun ikke gider at alle mulige henvender sig til hende hele tiden.. Hun har nærmest altid stået på rideskoler, og tøserne har altid synes hun har en fin prisesse hest, så hun har fået meget opmærksomhed.

    Men første gang vi mødte hinanden gik jeg stille hen og nussede hende, uden at kigge på hende, og med det samme lagde hun hovedet op på min skulder og nød det.

    Man er ikke i tvivl om hvem hun har knyttet sig til.. Andre mennesker rager hende overhovedet ikke.


  • #13   19. sep 2010 Havde noget helt specielt med min gamle hest. Hun elskede når vi red dressur og kiggede altid på mig ude fra marken, når jeg var i stalden.. Jeg behøvede aldrig at skælde hende ud osv. Kunne ligesom bare mærke noget specielt imellem os. Har aldrig haft det sådan med men hesr før.. Hun blev så aflivet og det har virkelig været det hårdeste for mig!

  • #14   19. sep 2010 Den dag jeg fik lov til at sætte mig op på ham ude på folden, og ingen af os havde udstyr på, han havde heller ikk grime på..

    Men har så mange andre ting der beviser vores venskab..
    F.eks når jeg rider ham kan han pludselig gøre det jeg kun har tænkt på at ville gøre, som om han læser mine tanker:)

    Han kommer altid løbende på folden når jeg kalder på ham..

    Kan gå tur med ham uden noget udstyr, og ja kunne blive ved


Kommentér på:
Hvornår gik det op for Jer?

Annonce