{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
800 visninger | Oprettet:

dressurtræning uden noget næsebånd??? {{forumTopicSubject}}

Tænkte jeg lige ville spørge nogle af jer hestekloge herinde til råds.

Vores dejlige Dusen har fra vi fik ham gået med alm næsebånd + næserem. For en ca. 4 måneder siden fandt vi ud af at han gik meget bedre med hannoveransk næsebånd så det rides han udelukkende med nu.

I dag da min datter havde skridtet varm og satte i trav knak den lille rem under hagen og så var gode råd dyre. Vi havde jo ikke lige et ekstra næsebånd liggende og så tænkte jeg det bare var bedre og pille det helt af, da det jo var helt ødelagt og ikke kunne lukke - hellere det end at hun ikke fik ham redet.

Og så det underlige - han gik bare så fint med hende, søgte helt naturligt og meget lettere ned og blev der på tøjlen for hende. Hverken åbnede munden eller stak tungen mere ud end hvis han havde næsebånd på.

En ting er at det ser totalt dumt ud at der ikke er noget næsebånd og da hun er dressurrytter skal han jo have et næsebånd på til stævner - MEN måske det bare er et enkeltstående tilfælde og han ikke vil være sådan næste gang, men ville i fortsætte med at ride uden næsebånd til hverdag og så bare tage det på til stævner og dagene op til???

Der er ingen rideudstyrsbutikker lige her omkring der ligger inde med hannoveransk str. cob, så der går om alle omstændigheder lidt tid før jeg kan skaffe et nyt.

Lizet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  dressurtræning uden noget næsebånd???
  • #1   7. okt 2010 Hvis I ikke strammer næsebåndet til, bare lader det hænge løst, bør effekten så ikke være den samme?


  • #2   7. okt 2010 Det er bare træls hvis hesten går super til dagligt, og så man bliver tvunget til at "forværre" den med unødvendigt udstyr op til stævne.

  • #3   7. okt 2010 må man ikke godt ride med engelsk næsebånd i dressur?:)
    Det kan jo næste ikke forstyrre hvis det bare spændes løst.


  • #4   7. okt 2010 Hvis han går helt fint uden næsebånd så synes jeg da godt i kan træne ham uden og så bare give ham det på til stævner og dagene op til. Min hoppe går også rigtig fint uden næsebånd og når hun så skal have det på lader jeg bare vær med at spænde det ret meget.

  • #6   7. okt 2010 Man må godt ride med engelsk næsebånd smiley
    Det er jo ligesom et alm. trense bare hvor den nederste rem er pillet af og næsebåndet er spændt et par huller op smiley
    Det virker rigtig fint på min - man kan købe disse næsebånd til ok penge i horze, over nettet.


  • #7   7. okt 2010 I kan jo prøve nogle dage med og nogle dage uden næsebånd, se, om der er forskel, eller om det var tilfældigt den dag? .
    Fordi de fleste heste er bedre med næsebånd



  • #8   7. okt 2010 Jeg rider med x-næsebånd - også til dressurstævne, ser måske lidt fjollet ud, men der går han meget bedre end med et alm. næsebånd.
    Synes sagtens den kan gå uden det.


  • #9   7. okt 2010 Det er faktisk rigtig rigtig fornuftigt at ride dressur uden næsebånd, fordi hesten her har mulighed for at fortælle om rytteren har for hårdt fat eller om biddet generer. Det viser hesten ved at åbne munden, og det er det et næsebånd forhindrer.

    Nu er det så sådan at hesten skal have næsebånd på i dressurkonkurrencer (den må gerne være fri for næsebånd i springning), men her kan du (som det nævnes) bruge et engelsk næsebånd som det er bruges på et kandar. Det lader du så være med at spænde ret meget, og hesten har derved friere kæbeplads.

    Men igen.... det er kun GODT og FORNUFTIGT at træne heste uden næsebånd, fordi den har mulighed for at åbne munden og aflaste tryk eller gener fra biddet. (Ikke at det så ikke gør ondt at rive den i munden, men den får ikke trykket biddet op i ganen eller mast tungen).


  • #10   7. okt 2010 Jeg ville nok gøre som du selv foreslår med at træne uden, og så dagene op til stævner, og til selve stævnet, bare ride med hannoveransk næsebånd, som ikke er spændt alt for stramt.

    Hvis det bare var et enkelt stående tilfælde han den gik så fint uden i dag, så giv den næsebånd på igen, når du har fået købt nyt smiley


  • #12   8. okt 2010 Et bid bliver ikke skarpere af at hesten ikke har næsebånd på.

    Hvis det var min hest ville jeg ride den med et løst, engelsk næsebånd. Sådan noget som i yderste hul, hvis ikke det bliver for flagrende af det.

    Dejligt at hesten går godt uden næsebånd på smiley


Kommentér på:
dressurtræning uden noget næsebånd???

Annonce