{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.598 visninger | Oprettet:

Brug af pisk {{forumTopicSubject}}

Er det bare mig eller er der rigtig mange der slet ikke har forstået hvordan en pisk skal bruges ?? forstår bedre og bedre dem der tror pisken er en ond ting, hvis de altid høre at hesten bare skal have en i rumpen med den..
En pisk er jo ikke til at slå med, det er en forlænget arm til at understøtte sine signaler og hjælpe hesten, den er ikke til at drive hesten frem med og ikke på nogen måde til at slå med..
Bliver så ked når jeg igen og igen skriver at folk bare skal give hesten i i rumpen med pisken, for den er bare fræk (hvilket den jo så ikke kan være).. ud over det siger DRFs nye retningslinier og regler at man ikke må straffe..
Bruger du pisken til straf ?? og hvorfor ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brug af pisk
  • #1   31. okt 2010 Jeg fandt nogen kommentare i et indlæg tidligere så som - "bare gi' den en i røven"

    Sådan mener jeg IKKE pisken skal bruges, den er et hjælpemiddel, - ikke straf!

    Jeg bruger pisken som et hjælpemiddel, fx til at flytte bagparten.
    Da det ikke altid er at mine ben er så "friske" efter en cykeltur på 10 med bakken, når jeg skal ud til hesten smiley

    Kan komme til at tænke på det her citat, når man høre om andres "piske'brug"
    - " Hvis man ikke kan styre hesten uden smerte, burde man slet ikke sidde på den " smiley


  • #2   31. okt 2010 nope det gør jeg ikke.. af den simple årsag at mine heste absolut ikke har respekt for den smiley .. de er så trygge i deres lille boble at de kun bruger pisken til at vifte fluer væk smiley

    longse pisken bliver brugt til at vise vej når vi har fri løb på ridebanen..
    har dog haft en kort pisk med når smølfen skulle trænes som lille.. for at marker hvilken vej han skulle gå osv.. men igen kun som pegepind og arm forlænger smiley

    den korte version: piske gør ingen gavn her hos os smiley ..


  • #3   31. okt 2010 Mener heller ikke pisken skal bruges til straf. Men mht til fremaddrift har du vidst aldrig prøvet at sidde på en "doven" pony.

    Jeg bruger selv dressurpisk hver dag. Min pony er ikke den mest fremadgående, og man får simpelthen ikke noget ud af hende når hun slentre af sted i trav. I galoppen mister hun fuldstændig takten hvis ikke man har pisken med.
    Jeg ved godt at det kan løses med mere grundridning og noget mere form, men det har jeg desværre ikke mulighed for at gøre noget ved i øjeblikket.
    Jeg er selv meget imod at benene skal bruges til mere end at trykke til hesten, jeg vil meget hellere bruge pisken end at sparke til hesten.
    Langt de fleste heste reagere lige så snart man rør dem med pisken.
    Min pony er heldigvis så opmærksom over for hjælperne at jeg overhovedet ikke rider for tøjlerne, og derfor skal ponyen reagere for benene når hun skal bøjes og dreje. Så nytter det ikke noget at jeg sidder og sparker til hende hele tiden for at få hende frem.
    Det fungere ihvertfald rigtig godt for mig og min pony.


  • #4   31. okt 2010 altså nu har jeg jo lige sat mig i sadlen efter 4 års pause, og utroligt nok kan man tilegne sig en masse dårlige ridevaner selvom man slet ikke har redet, såsom dårlig benholdning og stiv ryg, så det skla jeg bestemt have styr på før jeg begynder at begive mig ud i ridning med en pisk.
    Men nu er jeg jo også den slags menneske der faktisk kun bruger piske fra jorden af og når jeg mønstre, og reglerne er ganske simple under mønstring, pisken må kun bruges som guide og jo mindre den rører hesten jo bedre er det.


  • #5   31. okt 2010 Husk nu at et klap i rumpen med pisken ikke føles på samme måde, som ved et menneske. nej, man skal ikke skampiske en hest og misbruge pisken. men at give den et klap i røven, føles den som et lille prik. kommer selvfølgelig an på hvor hårdt du slår.......

  • #6   31. okt 2010 Dengang jeg var mindre gjorde jeg, for jeg havde ikke lært andet ..
    På de rideskoler hvor jeg gik blev vi undervist i at "give den en i rumpen", når "den var dum".
    Det var altid hestens fejl og ikke vores.
    Hesten var jo bare dum eller fræk og skulle have sin straf derfor ..

    No wonder hvorfor rytterne rider sådan idag .....



    Efter jeg blev ældre og fandt ud af, hvordan en hest egentlig fungerede, har jeg næsten ikke brugt pisk eller sporer, og slet ikke til afstrafning.

    Nu skammer jeg mig over ikke at kunne se, hvor forkert mine ridelærer underviste mig dengang.


  • #7   31. okt 2010 Cecilia
    Haha jeg kan overhovedet heller ikke styre en pisk mens jeg rider mere xD
    Det går helt galt smiley


  • #8   31. okt 2010 Mener nu heller ikke at man skal "give en hest en i rumpen" for at afstraffe den.. ja.. i ved vel hvad jeg mener... hvis ikke må i jo skrive smiley

  • #10   31. okt 2010 Jeg bruger dressurpisk til at drive fremad og til at flytte bagparten med og det fungere fint, men overdreven brug af pisk synes jeg ikke om smiley

  • #11   31. okt 2010 Jeg rider altid med pisk til min nytilrede vallak. Hvis vi f.eks. rider på bane så røre jeg ham på skulderen så han rykker ind på hovslaget og når vi træner tølt så røre jeg ham på numsen for at han skal gå lidt mere frem. Har aldrig slået ham med den da det er mere en rigligt bare at kilde ham.

  • #12   31. okt 2010 jeg bruger den kun som for længet arm og kun på heste der i forvejen er rimlig ridelige kunne fx aldrig finde på og bruge den under tilridningen

  • #13   31. okt 2010 Nej jeg bruger ikke pisk, jeg syntes den er dybt unødvendig

  • #15   31. okt 2010 Lea og coco: Det er så forkert som det kan blive det du siger, med at hesten højst mærker et prik. Tænk engang, en hest kan mærke en flue sætter sig på den, mon ikke også den kan mærke hvis man så hamre en pisk i røven på det?


    I mine øjne, er et klask i røven = mishandling, misbrug af sin position overfor hesten.


  • #16   31. okt 2010 Jeg snitter den lidt, og hvis den er ulydig kan jeg sagtens "klappe" den lidt med et lille tag, det tar den ikke skade af. Men slå er ikke i orden ..

  • #18   31. okt 2010 Hestegalleris mirakel, nu skriver jeg også at jeg ikke selv bruger pisken som afstraffelse. Jeg rider ikke med pisk på coco, fordi jeg sagtens kan drive hende med mit sæde. Jeg har altid lært at hvis du giver den et prik, dask, hvad du vil kalde det, så gør det ikke nær så ondt på heste som det ville gøre på os, da de har du tykkere hudlag + fedtlag end os mennesker. Og bid nu mærke i hvad jeg skriver - jeg mener IKKE at det føles som et prik hvis du bruger pisken som rideskoleelever gør. Men derimod som du og jeg ville bruge den. - med fornuft og tankerne rettet mod dyrets følelser og velbefindende.

  • #19   31. okt 2010 Tak for alle jeres svar..

    Nanna: Jo jeg har skam selv havf en der aldrig havde lært at svare korrekt frem for shcenklerne.. men så lære man hesten det.. det ændre ikke på at pisken ikke er til at drive frem med, for sidder du og bruger den konstant for at få hesten frem, så begynder den også at ignorere den på et tidspunkt..

    Lea: Nu skriver du jo selv at give den et klap i røven.. måske en fejl formulering, men for mig betyder det at slå.. og jo det kan hesten sagtens mærke, måske de har tykkere hud, men de har også mange nerver i huden..

    LPA: At slå når hesten er ulydig, selv om det ikke er "hårdt" er stadig forkert brug af pisken, da det er at straffe den, oftest for noget som er rytterens fejl..


  • #20   31. okt 2010 Ja, det er en fejlformulering

  • #21   31. okt 2010 jeg kan slet ikke ride med pisk.
    Min pony har så meget respekt for en pisk, at han kun skal se jeg får en lille spring pisk med og så er han jo frisk igen.
    Han får så meget fart på, at jeg skal holde mere igen, hvilket betyder at han kommer ind i tvungen holdning, som jeg IKKE selv er stolt over. Nu er jeg så begyndt med spore igen, efter jeg nok sad og prikkede ham for meget, som så gjorde ham død i siden.


  • #22   31. okt 2010 Cecilie J: Selvfølgelig er det med vilje og nej pisken er ikke til at drive frem med.. men det mener jeg så heller ikke du gør.. du bruger den netop til at understøtte schenklen hvis hesten er i tvivl om betydningen.. jeg bruger min på samme måde og til når bagparten fx skal flyttes, altså som en understøttelse og forlænget arm, det er det pisken er til..
    Med at drive frem mener jeg dem der sidder og dasker til hesten fordi de ikke kan få den frem ad, hvis du forstår..


  • #23   1. nov 2010 Hvad ville du gøre hvis du havde en hest det ikke ville gå frem og var sløv til at reagere på benene?:)
    Ikke ondt ment, bare et spørgsmål:)


  • #24   1. nov 2010
    Jeg bruger den til at understrege mine signaler smiley
    Fx. Maja nægter at gå fremmad fordi hun hellere vil hjem - så tjatter jeg altså til hende hvis hun ikke lytter til benene.
    Eller den overgang hun nægtede at gå frem på ridebanen, eller hvis hun bliver lidt træt - så er det en forstærkning af signalet.

    Straf nej - forstærkning af signal ja smiley

    Det er så en anden ting at Maja til tider beslutter at ben, pisk og evt. spore signal rager hende en papfis især hvis hun har vinterpels.


  • #26   1. nov 2010 Anne Mette E: Jeg ville lære den at gå frem for benene.. for gør den ikke det, så er det fordi det ikke er indlært godt nok.. og her kan pisken jo sagtens bruges til at indlære det (altså understrege signalet)..
    Igen med at den ikke er til at få hesten frem betyder at man ikke skal sidde og tjatte med pisken konstant fordi hesten ellers går i stå, der skal man i stedet lære den at gå frem..


  • #27   2. nov 2010 Ja, jeg mener også at man godt kan bruge pisken til forstærkning hvis hesten ikke reagerer på benene. Selvfølgelig når den skal lære det, men også hvis den har lært det men ikke reagerer alligevel:)
    Men det er vel også en slags straf, dvs. du straffer den for ikke af reagere:)


  • #28   2. nov 2010 Jeg kan i det hele taget slet ik finde ud af at ride med en pisk XD men har den tit med fra jorden til at "vise" vej med...dette har begge mine heste fanget ekstremt hurtigt ^^

  • #30   2. nov 2010
    Anne Mette E: En hest der har lært at reagere korrekt for benene reagere altid (med mindre der er andet galt) hesten vælger ikke at den ikke gider reagere.. og nej det er ikke en straf men en forstærkning.. man straffer ikke hesten men forstærker schenklen.. hvis du straffede den for ikke at gå frem (og nogle gør det) så slog du hesten.. man slår ikke når man forstårker schenklen..

    Katja: Det du beskriver er for mig også at bruge den som forlænget arm (altså en forlænget hjælper).. for både når du snakker urutinerede ryttere og heste er det jo en periode som hjælp til de andre hjælpere hvis disse ikke forståes eller ikke kan styres.. for du mener jo ikke at rytteren til evig tid skal bruge pisken frem for ben, det er jo blot en hjælp til der er styr på benene..

    En del lader altså til helt at misforstå det med at bruge den som fremdrift.. jeg snakker ikke om at bruge den til at forstærke schenklen ved fx indlæring eller hvis man skal forbi noget "farligt".. jeg snakker om ryttere der sidder og tapper hesten på røven nærmest konstant for at holde tempo, det er lige så forkert som at sidde og bruge benene for hvert skridt..



Kommentér på:
Brug af pisk

Annonce