{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

brug af pisk {{forumTopicSubject}}

hvad er jeres mening om korrekt brug af pisk? Den hest jeg rider eg rideskole hest og i undervisningen får vi tit at vide at 'nu skal den have et klask i røven' når den ikke gider gå frem/sætte i travlt ( han er svær at drive og holde i gang). Jeg kan ikke få mig selv til det, fordi jeg mener ikke det er det bedste for hesten. En anden der rider ham bruger pisken flittigt og hun har meget bedre styr på ham - han render om hjørner med mig i stor stil og det er blevet værre de sidste par måneder ?? Nu så jeg så hvordan hun gav ham et godt klask bagi og han bukkede hver gang. Han har aldrig bukket med mig, men jeg har jo så i stedet problemer med at få ham til at 'lytte'. Hvad mener I - skal han have det klask en gang for alle eller skal jeg kæmpe med ham? Hvordan bruger man pisken 'rigtigt '?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  brug af pisk
  • #1   11. mar 2016 du kan desværre ikke rigtig gøre noget i sådan en situation for hesten siger jo bare fra overfor smerte. de fleste rideskoleheste går ikke med optimalt rideudstyr og har sikkert ondt rigtig mange steder. sådan er realiteten bare desværre. men det er sygt flot at du selv kan se at det er forkert at slå ham med pisken! jeg ville bare tage let på det og så blive ved med at drive med ben og sæde så du gør det på en så mild måde som overhovedet muligt. selvfølgelig være bestemt i dine signaler men heller ikke overdrive med ben og pisk og alt muligt andet. han går jo med mange andre elever end dig som rider helt anderledes og til sidst så bliver han bare schenkeldøv og ignorere bare smerte...

  • #2   11. mar 2016 Hvis jeg skal være helt ærlig, går selv på rideskole, synes jeg altså ikke altid at pisk og "spark" osv bliver brugt optimalt. Jeg kan simpelthen ikke få mig selv til at gøre det de andre gør. Og sådan bliver det.

  • #3   11. mar 2016 Sofie som du siger så lærer hesten jo aldrig at gøre noget ordenligt, hvis alle der rider den gør det forskelligt.

  • #4   11. mar 2016 og nye ryttere er jo som regel ret ustabile og har en dårlig balance som gør at de sidder meget uroligt og bare giver alle signaler på én gang. det er bare svært at gøre noget når man rider på en hest der ikke er ens egen :L

  • #5   11. mar 2016 Sofie det er nemlig helt rigtigt. Og jeg siger ikke at jeg gjorde det anderledes i starten, men at have en privat hest, eller en hest man kender ud og ind, hjælper altså også ret meget på ridningen.

  • #7   11. mar 2016 pisken er et hjælpemiddel ikk en straf slå Diablo bare en gang med den og han smider en af. Men mener heller ikk man skal sparke 50 små spark så hellere et spark men der er mine jo sådan at et lille klem og de ved hvad jeg mener desværre er det ikk sådan med alle rideskole heste de bliver sparket og pisket til sveden render ad hest og rytter . da jeg red på elevhest havde jeg pisk med ja men den blev brugt som hjælpemiddel jeg var heldig at ride hvor der faktisk var veluddannede heste red lb2 på en til et stævne og folk mobbede fordi de ikk troede denne gamle rideskole hest ku gå højere en lc1 hvis man var heldig.
    stoppede der da der kom ny underviser hun mente ikk hestene ku en disse og selvom jeg red på min egen så sku han næsten også tæskes fremad og det nægtede jeg og nægtede det på de andre så vi kom tit op at toppes pga hendes holdning når nu der er så gode heste så man kan lære mere en at ride den ene og den anden vej.


  • #8   11. mar 2016 Det er desværre den måde, de fleste rideskoleheste og elever lærer at bruge de forskellige hjælpere på.
    Et klem med schenklen = et spark med schenklen på en rideskole
    Et dap med pisken = et klask med pisken på en rideskole

    Og i dressur er det jo ikke særlig mange, der er nød til at bruge pisken for at få hesten frem, men for at aktivere bagben smiley

    Du kan sagtens gøre "modstand" og vælge at ride på dine præmisser, men som du selv har bemærket, så får du ikke det samme ud af hesten, så det er et valg, du skal tage, hvis din underviser acceptere det.


  • #9   11. mar 2016 vi er 'kun' 2-3 der rider ham. Jeg kæmper videre uden pisk. Vi var faktisk inde i et godt forløb og tænkte egentlig at skulle starte stævne i efteråret - bare for sjov :)Men lige nu kan jeg bruge 20 (!) min på bare at få ham i trav ?? og hjørner er bestemt ikke noget han bruger. Er bare frustreret over at det er som om det går baglæns lige pt...han er ikke en nem begynder hest ( jeg har kun redet 2 år og er 36 ??) og har været vildt understimuleret. Måske der er ved at gå forår i ham ?? Men er glad for det ikke kun er mig der ikke slår med pisken. Bruger den som støtte til schenkel især når han vil snyde hjørner

  • #10   11. mar 2016 At kæmpe 20 min for at nå frem i trav er jo helt håbløst også. Rider du kun en gang undervisning om ugen på ham?

    For hvis du bruger 20 min på at få den ud i hjørnet og i trav på 45 min ridetime. Og ridelæres løsning er klap den bagi. Tja skift rideskole for er da ikke fair mod hverken hest eller dig.
    Har du mulighed for at ride den flere dage om ugen, og du holder af lige denne hest, har du evt. Part på den. Så få noget god undervisning, noget ene undervisning, som kan hjælpe dig og give dig nogle redskaber. Hvis hesten overhører dit signal 3-4 gange, hvorfor skulle den så reagere på samme signal 5 gang. Næste gang ignorer den 5-6-7 gange. Når noget ikke fungere hjælper det ikke at blive og mase på, hesten blir blot og er jo åbenbart døv for signalet.

    Så der skal findes en måde i kan kommunikere på, behøver ikke være du klapper ham en. Kan han longeres? Tag 20 min i longe du bruger et frisk trav ord og et signal, forstærkes af en i midten med longen, hesten springer i trav du tager ned roser godbid. Gentag så lærer du den, positivt at når du beder om dette den får hjælp fra en på midten til at forstå det er det du mener ros stop og godbid lagre det positivt.

    Der mange muligheder, men kræver man har mulighed for at arbejde med hesten, kræver man følger op. Og får noget hjælp, hvis man ikke selv er dygtig nok.
    Nemmeste løsning er skift rideskole, for lyder ikke til ridelære går op i hestevældfærd som jeg læser det. Men ellers giv ikke bare op, hvis du glad for den, så se tilbage og erkend det virker ikke som du gør nu, og skift spor og taktik smiley god træning.


  • #12   11. mar 2016 det er klart blevet værre efter han rider med en sadel som ikke er tilpasset ham - det er jo klart. Jeg har ikke part, men rider ham to -tre gange om ugen. Den ene underviser er super god og opfordrer ikke til at bruge pisken, så hende er jeg meget glad for. Den anden er lidt for ung synes jeg, da der er flere 'tøser ' på holdet som snakker helt vildt og det forstyrrer mig ( jeg er jo ikke teenager ;)) så det hold har jeg droppet og rider ham selv. Det har fungeret fint indtil et par uger siden. ....jeg ignorerer ham også når han bakker i stedet for at gå frem (,det har han vist altid gjort) og venter til han står stille. Gør han det mere end en gang drejer jeg ham rundt om sig selv. ...det virker for mig smiley Jeg er ikke en super selvsikker rytter ( de gange jeg er faldet/blevet smidt af har været lidt voldsomme ) så hvis han først bukker med mig tror jeg ikke jeg kommer på ham igen. Har virkelig arbejdet med ham - han har masser af 'unoder' - sparke ud efter en med forben, forsøge at mase en op mod væggen, bider og kan ikke indparkering. Alle siger han er blevet meget sødere efter jeg har 'fået ' ham. Parten rider ikke pga dårlig ryg, så han bliver redet 3-4 /ugen ??

  • #13   11. mar 2016 Jeg vil sige, at vi faktisk har en lærer, der er meget god til at fortælle, hvornår det er "fint" at bruge pisken. Hun opfordre ikke til unødigt brug og det er jeg glad for, eftersom jeg ellers nok eller ikke ville bryde mig om at gå på holdet smiley

  • #14   11. mar 2016 Jeg bruger det til at få styr på skulderen, som han tit bare smider ud. Den eneste effekt min pisk har ligger i, at den er der - kommer hans skulder for langt ud rør den pisken, og fordi han er så følsom, søger han automatisk ind med skulderen igen. Det er piskens funktion i vores træning pt. haha, men vorherre bevars, der er jo mange måder at gøre det på. Hvad jeg dog ikke kan stå inde for er rideskole-måden, det var nok for mig til at stå helt af, den korte tid jeg gik på rideskole smiley

  • #15   11. mar 2016 Jeg ville bruge piske så han lige vågner op, lyder barsk men hvis du vil have han ikke løber om hjørner med dig må du vise hvem der bestemmer

  • #16   11. mar 2016 Trine Larsen - Hvordan kan det gå fra "vågner op" til "du må vise hvem der bestemmer"? smiley Selvfølgelig har vi at gøre med store dyr, men er det nødvendigt at påføre dem et unødigt pres, blot for at de ved, at vi er de store stygge ledere, som de skal rette sig ind efter ?

  • #17   12. mar 2016 Trine- nu kan jeg se at du også går på rideskole så du får jo nok de samme ting af vide.. Der er ingen grund til at påføre hesten endnu mere stress eller smerte ved at daske med pisken. Hesten har for længst lukket ned og når sadlen ikke passer så er det decideret forkert at tvinge den til at trave.. Prøv du at tage en rygsæk på med alle dine bøger eller mursten og så spænd den skævt og så løb med det.. Det er heller ikke rart.

  • #18   12. mar 2016 Jeg bruger min til at få bagbenene med og lidt mere fremaddrift. Der ligger jeg den bare på bagparten. Hvis han stopper uden jeg beder ham om det kan jeg godt give et lille dap, men ellers er det bare en hjælp til at få bagparten med.

  • Amryin
    Amryin Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 27
    #19   12. mar 2016 Puha, hvor kan jeg godt huske de typer fra den gang, hvor jeg selv gik på rideskole smiley

    Et lidt alternativt løsningsforslag som har virket for mig med rideskole heste er sporer smiley
    Jeg er blevet rigtig glad for dem, da min nuværende part er en af de dovne af slagsen, men han lytter rigtig godt til dem. Derudover synes jeg, at det er lidt lækkert, at man bare kan give ham et prik, hvor jeg føler, at jeg ellers skal dreje foden helt vildt, hvis jeg skulle prikke ham med hælen på min ridestøvle. Så både lettere og mere effektivt i mit tilfælde smiley

    For at komme tilbage til dig, så bliver mange heste schenkeldøve. Hvis din ridelærer siger god for det (for hvis man sidder uroligt med fødderne, så får man prikket hele tiden), så ville jeg anskaffe mig et var sporer, da mange rideskoleheste som regel lytter væsentligt bedre til dem.
    Synes personligt også, at det virker mere venligt at prikke hesten i siden smiley


Kommentér på:
brug af pisk

Annonce