{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.352 visninger | Oprettet:

Brændemærkning bevist {{forumTopicSubject}}

Ja så kom der endelig en undersøgelse på at brændemærkning er mere smertefuldt end chipning smiley

Må sige jeg er glad, for jeg synes det virker meget smertefuldt med brændemærkning, i forhold til chipning:)

(link fjernet)

Hvad sys i ?? ingen sure miner, alle har hver sin mening


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brændemærkning bevist
  • #1   16. dec 2010 holder mig mere til chipning, syntes det foregår på en god måde. smiley

  • #2   16. dec 2010 kan simpelthen ikk holde ud at se på når de brændemærker.. ikk så rart at tænke på, at ens egen lille baby har været ude for det .. Godt de er gået over til chipning..

  • #3   16. dec 2010 Maria præcis:) jeg har aldrig haft en hest som spassede ud under chipning, de plejer bar at ryste:) så er glad for det endelig bliver offentliggjordt smiley

  • #4   16. dec 2010 en hest jeg har redet her i sommer, har et føl, og det var ikke specielt glad for at blive chippet, men det gik da, og den blev ikke helt vild :D.

  • #7   16. dec 2010 Katja velbekom:)

    Ditte, chipning er jo os i kort tid det gør ondt, men det gør mindre ondt..


  • #8   16. dec 2010 Jeg har ikke oplevet at nogle af mine heste reagerede på brændemærkning så jeg hælder mest til det.
    De gange jeg har set chipning har de reageret noget voldsomt.
    SÅ helt klart er jeg til brændemærkning.


  • #9   16. dec 2010 Jeg har set værre reaktion på chipning end på brændemærkning..
    Samt er der hørt om tilfælde hvor chippen er gået på vandring i kroppen.. Brændemærket ved man i det mindste hvor er..



  • #10   16. dec 2010 Jeg synes, det er super ærgerligt man ikke brændemærker mere. Jeg har haft flere heste, der er blevet brændemærket og reaktionen har været overraskende lille. Derimod har mine heste reageret meget voldsomt på chipmærkningen......

  • #11   16. dec 2010 jeg er STOP tilhænger af brændemærke. Nu ved jeg godt problemet ikke er så stort i DK. Men i lande med et stort antal hest, som eks Spanien. Her nede er hesten stamtavle Alfa og Omega. Og uden brændemærke ville det stort set være TOTAL håbløs at finde rundt i boldlinjerne. Med mindre man lige går rundt med en chiplæser.

    Om det ene eller andet påføre hesten smerter... JA REND MIG I RØVEN.
    Jeg er gammel støberi-arbejder. Ja det gør ondt at brænde sig på varm jern. OG ?? det går over igen ret hurtig, hvis man brænder sig på hvidglødene jern. Det vil sige over ca 1300 grader, så mærker man det stort set IKKE da alle nerver bliver ødelagt med det samme. Det er noget helt andet med "kold" jern (Under 1000 grader) det udvikler brændsår. og er temlig smertefuld.

    Men prøv lige at tænk på hvor ondt det må gøre når en hest sparker eller bider en anden hest. Brændemærket er kun en gang i livet.


  • #12   16. dec 2010 tja jeg holder mig nu også til brændemærkningen.... havde en dsp der var brændmærket og reagerede overhovedet ikke... hvor imod chipningen senere hen gav voldsom smerte efter stikket og var MEGET øm i lang tid efter og hvis man fik rørt stedet den sad gjorde det ondt...

    så et fast mærke er da til a forholde sig til


  • #13   16. dec 2010 H M: Enig! Der er andre (gentagne...) smerte-scenarier i hestes liv som er væsentlig værre end en brændemærkning!

  • #14   16. dec 2010 Har set brændemærkninger i mange år og den eneste og værste reaktion jeg har set var en der stak et bagben..
    Har ellers aldrig set dem reagere på det.


  • #15   16. dec 2010 Er det ikke det samme gamle vrøvl?

    En eller anden tosset studerende der har testet på 7 heste? Er det et bevis - næppe. og hvordan kan de se det gør mere ondt end det andet? Så skal man jo have elektroder på hjerne og hjerte


  • #16   16. dec 2010 jeg er til begge dele. Mine er i hvert fald

  • #17   16. dec 2010 Tror i ikke det gør ondt på hesten de efterfølgende dage de har brændsår?

  • #18   16. dec 2010 sofie s... det er jo hvordan man ser på det.... du forstår da a gøre dig til a fortolke...

  • #19   16. dec 2010 Brændemrkningen har et formål - det har et spark i hovedet ikke!

    Tja...da vi fik kåret den sidste hoppe i DSP og dermed brændemærket på låret, lå den et par timer senere og sov på den side, den var blevet brændt på. Den var ikke øm ved berøring. Så nej, jeg tror ikke, den havde ondt....


  • #20   16. dec 2010 Sofie : Nej, det gør det ikke, for som der også er skrevet længere oppe, så er jernet så varmt at nerverne lynhurtigt blir brændt over .

    Nu har jeg været til stede hvor 2 af mine blev brændemærket, hoppen rystede lige på hovedet og mærkede ikke mere end det . Hingsten stejlede frem en enkelt gang, han var blot et 3 måneder gammel og blev forskrækket over lyden, samtidig med at det var til følskue hvor der skete en masse andre spændende ting omkring ham .

    Jeg er helt sikkert også til brændemærkning frem for chip !


  • #21   16. dec 2010 Sofie S
    Nu ved jeg ikke lige hvad formålet med at sparke hesten.

    Brændemærket har en mening.... Det har sparket ikke. En brændemærket hest er altid letter at genkende, hvis den skulle blive stjålet.
    Samt avls arbejdet er noget letter, for ikke at tale om alle de sage hvor mange er blev snyt. Fordi de "trode" de havde køb noget de mente var noget ande. Brændemærket tjæner et formål, om det så gør ondt et par dage. JA OG HVAD SÅ....

    Du vil måske også til at retsforfølge heste der sparker og bider andre hest ???... For her kan vi sku snakke om vold, men tilsyneladene er det ikke noget der påviker hestene i synlig grad.


  • #22   16. dec 2010 Fedt at hestens nerver bliver brændt over, må jeg da nok sige, nej egentlig ikk, prøv forstil jer det på egen krop, ja jeg ville sku helst have en chip end brændes, er pisse bange for nåle, men ved hvor ondt det gør bar at blive strejfet af en smøg, så nej tak til brændemærkning herfra smiley

  • #23   16. dec 2010 JEG HAR PRØVET DET ET UTAL AF GANGE !!!
    jeg har tidliger arbejder 15 år på jernstøberi, et spark af en hest gør sku meget mere ondt.

    Nervebaner der bliver brændt over, kommer tilbage igen. Og nej det kan heller ikke mærkes når de kommer tilbage.


  • #24   16. dec 2010 CH M slap lige af, prøv læs min besked igen skrev det faktisk med en munter stemning..

    Men det jo bar min mening, jeg kunne aldrig drømme om at smide et varmt stykke jern på min hest, men sådan nogle ting tænker jeg meget over hvad jeg selv ville sige til det, og jeg ville selv 10gange hellere chippes end brændes, og når jeg kun har set heste stå og ryste ved chip, men heste gå fuldstændig amok ved brænding, jamen så hælder jeg til chip..


  • #25   16. dec 2010 men husk nu man ikke skal menneskelig gøre hestene.... husk hvor ondt et spark a en hest gør.... men utroligt nok ikke på dem....- de er jo ikk menneskelig og har INGEN menneskelige enskaber...

  • #26   16. dec 2010 Maria C

    Din mening kommer kun ud fra hvad DU TROR...
    Min viden om ang forbrændninger, kommer af mange års erfaring på egen krop.


  • #27   16. dec 2010 Wedes, self. meen udfra det jeg har set har jeg bar valgt at mine heste ikke skal brændes, hvilket de heldigvis heller ikk kan mere..

    CH M SLAP NU AF FOR FANDEN DA nu begynder jeg at bruge store bogstaver, utrolig du ikk forstår at jeg snakkede stille og roligt.. OMG og du skulle være voksen :S tsk

    Ja det kommer ud fra hvad jeg TROR og har SET og specielt det jeg har set gør at jeg har den mening som jeg har..
    Når alle de heste jeg har set bar har rystet ved chipning, men alle dem jeg har set blive brændmærket er gået fuldstændig amok, ja så for man det sku dårligt med brændmærkningen..

    Og er sku ligeglad med du har i så åh så meget erfaring, det jeg har set er nok til aldrig at ændre min mening..

    Lige som nogle mener en bremse ikk gør ondt, jamen den er jeg os i mod, fordi jeg har set flere heste gå amok pga den.. så tag en slapper og forstå at det er hvad jeg har set og erfaret, og det ikk ændre min mening at du har en masse erfaring.. TAK


  • #28   16. dec 2010 Sikke en gang crap.... det er jo ikke en videnskabelig undersøgelse men bygger på observationer.En 3. gradsforbrænding gør ikke ondt og går man ind under rigshospitalets brændsårsafdeling vil man vide at det ikke gør ondt da nervetrådene ødelægges.
    Jeg har også gjort observationer og de er ligeså brugbare som deres undersøgelse. Min siger at heste og føl der bliver chippede reaagerer meget mere end dem der bliver brændemærket.


  • #29   16. dec 2010 Maria C ----- din mening ændrer heller ikke på lægevidenskaben. En 3. gradsforbrænding er en 3. gradsforbrænding uanset om den er på et menneske, en hest eller en høne.......

    En hest opdager ikke chipperen før det sker og så gør det ondt....
    selvfølgelig ligger de mere mærke til en lang glødende stang, en pssst lyd når der brændes og efterfølgende røg og lugt. Det er hvad de reagerer på fordi de ikke ved bedre og det gør ikke ondt..


  • #30   16. dec 2010 den undersøgelse er ihvertfald lige til at lukke op og skide i smiley

  • #31   16. dec 2010 Ja jeg har også lige lavet en undersøgelse der går ud fra observationer og det er at man kan gå på vandet.....jeg har selv set det.

  • #32   17. dec 2010 Hahha smiley JUHU smiley WE TOLD YOU SO ! smiley

  • #33   17. dec 2010 Mon nogen virkelig har brugt tid på sådan en gang intetsigende nonsens?

    NALA og THOR: Kan ikke lade vær med at smile. På HOVEN??? Jamen hvad så når hoven vokser ud. og hesten beskæres? Hvor bliver brændemærket af?:)


  • #34   17. dec 2010 TteamTullamore - Fleur Penter F
    Tror du så også på julemanden når der er flere der siger de har set ham? For mig har det intet som helstt med videnskab at gøre. Observationer kan være en stor ting, men ikke i det her tilfælde.
    De har bare oberveret og sagt....dem der bliver brændemærket reagerer mest, men de kan ikke vide en klap om, om det er pga lyden, lugten,smerten,synet af røgen eller berøringen med en lang stang fra et menneske den ikke kender. Det er fis i en hornlygte.


  • #35   17. dec 2010 Videnskab......

    http://www.brandsaar.dk/Indhold/Forbraendinger/forbraendinger.html

    her fra OUH - Odense universiteteshospital
    (link fjernet)
    De arbejder med brandsår hver dag, mon ikke de ved hvad de snakker om....


    Rigshospitalet - ja de burde jo også vide hvad de taler om.
    (link fjernet)


  • #36   17. dec 2010 AHHAHAHAHAHHA XD Så du BENÆGTER videnskabens beviser ? smiley haha, hvis du tror du kan sammen ligne enkelte observationer med videnskabelige tests, observationer og målinger må da gå i skole igen lille ven smiley - Jorden er ikke flad, vi har bevist det, tro nu på det.

    De har jo ikke bare haft et par heste, og kigget lidt på dem blevet brandemærket, det her er godkendt af mange forskellige forskere og professorer så hvis du mener du er klogere end dem, så værsegod, leg med ild og varme genstande med din hyphest, men rør ikke min, jeg ved hvad misrøgt er når jeg ser det smiley

    Vil gerne se alle dem der støtter brandemærkning selv blive brændemærket, og sige det ikke gør ondt smiley det ville være en smadder god ting smiley

    Prøv nu at se lidt anerledes på det folkens.. Vi chipper vores hunde og katte - hvorfor brændemærker vi dem ikke? fordi de ville SKRIGE og HYLE hvis vi gjorde det, ingen vil kunne holde ud at se på det. Vi er gået væk fra at tattoverer hundenes numre på dem også. Heste har anerledes smerteadfærd. De kan ikke hyle eller skrige så derfor bruger vi det på dem. Fordi deres smerteadfærd ikke med det samme falder nogen i øjnene, derfor er mange ok med det.

    Jeg kan se det åbenbart er et problem for mange at de nu ikke kan reklamere med avlen på deres heste, til det må jeg sige at en racehest IKKE er en racehest hvis ikke du kan se det på dens kropsbygning, farver og gang. Bind et stort banner rundt om halsen på den med racenavnet skrevet på, så, så er i glade igen.

    Prøv nu lige at se tilbage, i beklager jer over i ikke længere på lave en 3 grads forbrænding på jeres heste lovligt.. come on. " øv, nu må jeg ikke længere brænde huden af min hest hård og hårfri, og brænde dens væv så hårdt at det svitser og med det samme ødelægger huden, Øv nu vil den aldrig mærke noget der igen fordi jeg har ødelagt dens nerveender " XD altså come on se logisk på det.

    Chipning er IKKE smertefrit - men det er mindre smertefrit end brændemærkning. Så se nu lyst på det - i udsætter jeres heste for MINDRE smerte smiley så vær dog glad for det smiley - i er jo gode ved jeres heste ikke?

    ( jeg får sikkert mange kommentarer nu, så jeg siger lige på forhånd jeg svarer ikke igen smiley - Jeg har sagt det som der skal siges )


  • #37   17. dec 2010 Læs dog artiklen, der står det IKKE er videnskabeligt bevist og at det kun går på observationer. Jeg går da netop ikke imod forskningen og videnskaben.
    Tror da hellere i må ringe til rigshospitalets brandsårsafdling og sige at de tager fejl, fordi der er nogen studerende der har observeret lidt heste.
    Ha ha hvor dumt lyder det.....


  • #38   17. dec 2010 ja ok, der er en dyrlææge der har ledet det og observeret sammen med de studerende....come on...

  • #40   17. dec 2010 Fleur - du er eddermanme en tumpe uden lige.. jeg vil gerne se dig gennemskue alle de haflingere her på sitet der IKKE er racerene (der skal være tavle for at bevise ægtheden)

  • #41   17. dec 2010 Jeg vil også have et stort fedt brandmærke på hesten så ALLE kan se her har vi altså en racerepræsentant der er KÅRET eller om ikke andet fremvist

  • #42   17. dec 2010 jeg har intet imod brændemærkning smiley vil helst det end chip!

  • #43   17. dec 2010 jeg har intet imord brændmærkning. Jeg kunne til gengæld se hvor ondt det gjorde på min da' hun fik chipning.

  • #44   17. dec 2010 hmm.. har ikke lige læst undersøgelsen, men hvis den kun bygger på 7 heste, er det ikke videnskabeligt bevist at brændemærkningen rent faktisk er mere smertefuldt end chipning.. man skal jo bruge en vis procentdel af mængden for at kunne have nok videnskabelig understøttelse til sin konklusion..

    anyway, min gamle hoppe var brændemærket, hun var ikke kåret og man kunne ikke se brændemærket hverken sommer eller vinter så det hjalp ikke meget på hende :)..
    de to jeg har nu er ikke brændemærket, men derimod chippet da det var et krav for opstaldningsstedet..

    personligt er jeg lidt ligeglad.. hælder ikke mere til det ene end det andet.. men synes det er plat at bygge et forbud op om en ikke videnskabeligt fuldkommen undersøgelse smiley


  • #45   17. dec 2010 Hmm jeg ved ikke hva jeg hælder mest til chip el brandmærke.. Men tro nu i visse tilfælde er smerterne for hesten noget lig det samme. Men vis man ser på sikkerheden så vil jeg vælge brandmærkning. Jeg har hørt om flere heste hvor deres chipning ikke passede til heste eller tilhørte en anden hest. Min hest er selv blevet chippet og det tog vældig fint, men har også set heste der gik fuldstændig i panik ved synet af kanylen, så de skulle ha beroligene før de kunne blive chippet. I sådan et tilfælde vil jeg 100 gange heller have hesten branmærket de 10 sek den nu tager.

  • #46   17. dec 2010 Fleur:

    - Nu er der jo ikke tale om nogen større videnskabelig undersøgelse, men et lille projekt, der er lavet af en dyrlægestuderende...konklusionerne er meget subjektive, siger Jan Pedersen.

    Citat fra artiklen. Tænk dig lidt om inden du kalder noget for en videnskabelig undersøgelse.
    Derudover, bliver det ikke offentliggjort hvor mange heste der er blevet observeret, hvilket gør undersøgelsen endnu mere ubrugelig.
    Som der bliver nævnt ovenfor skal man bruge en større mængde af heste, før en undersøgelse kan bruges til noget som helst.

    Måske du skulle læse artiklen igen? og lige huske på hvad man ellers lære skolen..


  • #47   17. dec 2010 bla bla det hele er en gang lort a lukke ud.... der er IKKE nogle steder der står a hestene har mindre ondt ved en chipning men jo tak put da gerne en kanyle i min hest!! NEJ sofie s havde du fulgtlidt med i ALLE tråde der har kørt ville du se det kun er observationer intet men elektroder eller lign har været med i undersøgelsen... og hvor står der sort på hvidt a det er løgn hvad jan siger?? jeg sys det er utilregnelige mennesker der har lavet denne latterlige undersøgelse som i forvejen har haft en fordom om a brændemærkningen gør mere ondt en chippen... og CH M ved jo ligesom hvad hun snakker om... af mange ÅRS erfaring! hvilket en lille observation ikke hamler op med....

    hvorfor får du det til a lyde som om hestene sys det ene er bedre end det andet kender man dens smertetarske??? ved du præcis hvordan den føler et spark frem for hvordan du ville føle samme spark..??
    for ville da gerne vide hvilken polstring du er lavet af...


  • #48   17. dec 2010 Brændemærkning er jo alligevel forbudt i Danmark

  • #49   17. dec 2010 min er vaccineret også selv om det kan give voldsomme situationer til tider.....

  • #50   17. dec 2010 jo mine heste er vaccineret hver og en...
    hvis du læser hvad hun skriver sammenligner hun sig ikk med heste hun samligner "smerten" = gør hverken ondt på mennersker eller heste da de brænder nervetrådene over med det samme...

    har du en du kan linke til hvor elektroder scanninger eller lignede beviser det er det der har optaget smerten?? hvor det ikk er observation..?? for har fulgt med i samtlige tråde da jeg sys det er langt ude...


  • #52   17. dec 2010 men igen ang om det er reklame eller ej er jo hvad det er det er jo lige så forskelligt som a ridebidløst eller ej... en holdnings sag.. og nu har mennesker en meget mindre smerte tærskel en heste dog udtaler personer fra Zulu kvægræs om det er bliver brændemærket da de jo får lavet på ballen og brystet OSV og de viger sa også det kun er forskrækkelsen i det det rammer der gør "ondt"

    så uanset hvad tror jeg ikke på det - så ja går imod forskning... de forsker sku i så meget pjat som bliver lavet om efter år.... som nu slanker og får fastere bryster af mørk chokolade?? øh... og det er menneskelige fødevare... det har de jo forsket i i gu ved hvor mange år.. men aldrig er der enighed...

    og ville da helere have en hest der er logo på end en uden, da jeg ved det er personer der er gået op i dens liv og velvære... frem for en uldtot der står ejere ikke har gjort noget... (dette er ikke ment som et angreb på ikke mærket heste- dog min personlige mening)


  • #53   17. dec 2010 hvor er det bare dejligt, der ikke må brændemærkes mere, så er den skid slået, og alle heste skal chippes fra nu af :-).
    bare ærgerligt. flyt til et andet land, hvis i vil have brændemærket jeres heste, for at vise de er noget.


  • #54   17. dec 2010 NORDTOFTEGÅRD . - Jeg kan ikke se formålet med at man skal lægge videoer ind, når brændemærkning ER ulovligt nu.. Så jeg forstå egentlig ikke hvor du vil hen med det

  • #55   17. dec 2010 Jeg har en hest der flipper på en kanyle, og jeg har andet at lave end at stå og filme imens :S

  • #56   17. dec 2010 Jeg har ikke en ekstra person til at stå og kigge

  • #57   17. dec 2010 Jo men de gider ikke med ud til hesten..

  • #58   17. dec 2010 Jeg er det heller ikke altid, men han skal ikke altid stikkes

  • #59   17. dec 2010 Ehm....
    Lige for at pointere...
    Det er altså ikke kun racerene heste der er brændemærket...
    De kan også være brændemærket med et årstal og så deres ID-nummer.
    Så det har altså ikke kun noget med racerene heste at göre.
    Som tidligere skrevet så er jeg meget for brændemærkning.
    Som jeg har oplevet det er det mere smertefuldt at de skal chippes.


  • #63   18. dec 2010 Jeg vil nu sige at vi har pt. 4 heste og ud af dem er 3 brændemærket.. Den 4 er ikke fordi min mor ikke ønskede det grimme følmærke på hende og da hun blev gammel nok til kåring skulle der betales dobbel eller tredobbelpris og det var hun ikke interesseret i.. Og hun vil bestemt ikke have den anden forenings grimme mærke da hun kårede i den..

    Jeg har nu solgt min hest (som også er mærket), men vil lige bruge eksemplet alligevel.
    I 2008 kørte min mor og jeg fra Kalundborg kommune til Middelfart med min hoppe og hendes føl, vi skulle til kåring med hoppen og fremvisning med føllet.
    Brændemærkningen finder sted allerede om lørdagen hvor føl og ungheste fremvises, men jeg får tilladelse til at få mærket hoppen også skønt hun først skal kåres om søndagen.

    Manden der skulle mærke mine heste bad os holde et ben på dem og holde for øjet (da de reagerer på røgen), og hverken min hoppe på 4 år eller føllet på 3 mdr reagerede på selve mærkningen..
    Den lille blev forskrækket da mor blev brændt pga røgen.

    INGEN af dem har været ømme i forbindelse med mærkning og helingen er forløbet problemfrit..

    Alle vores heste er chippede, vil jeg lige fastslå
    Jeg vil igen bruge min nu solgte hoppe som eksempel..
    Chanell er en skøn skøn og rolig hoppe, hun har kun måtte bedøves en enkelt gang og det var ved tandraspning, selv ved svaberprøve kunne hun testes uden bedøvelse..
    Men da hun skulle chippes skulle der satme holdes ved for det gjorde tydeligvis ondt på dyret..


  • #64   18. dec 2010 Gud hvor er du plat.. Hvem står dog og filmer sådan noget?? :S

    Jeg har aldrig været nervøs når jeg har haft dyrlæge til min hest, men hun reagerede værre på chip end brand og det er fakta.. Dog var det ikke sådan at hun blev total tosset, men mere reaktion end brand.

    Jeg er ikke imod chipning, jeg synes det er ganske smart at det er blevet lov og går ind for det, men går også ind for brand!


  • #65   18. dec 2010 NORDTOFTEGÅRD .
    vil nu ikke kalde brændemærker for reklame, da der jo kun står avlsmærke og så tre tal..
    brændemærket er jo et identitetsmærke, så man har jo ikke noget reklame i selve mærket.. det er jo ikke fordi der står brændt på hesten hvilke forældre den har og mener ikke der er noget mere sejt ved en race end en anden, så synes ikke man kan kalde det reklame..

    og så er det da trist at læse at du mener folk lyver, bare fordi de ikke lige havde tænkt på at filme deres heste dengang de blev brændemærket og/eller chippet.. begge mine er chippet, og min gamle blev chippet mens vi havde hende, og har da ikke tænkt mig at chippe dem endnu engang for at du kan se den evt. reaktion.. jeg tror gerne at hestene reagerer anderledes på den ene situation i forhold til den anden, og mener da man burde stole på at folk selv kender deres heste..


  • #66   18. dec 2010 og så vil jeg da lige tilføje at min gamle hoppe fik brændt sine sko på de sidste par måneder hun levede, og der reagerede hun meget kraftigt, ved at stejle og kaste sig frem i kæderne..

    og eftersom de jo ikke kan mærke det på hoven, kan vi vel gennem disse observationer sige at hesten reagerede på lugten og på røgen og IKKE på smerten :)..


  • #67   18. dec 2010 og vil da lige tilføje at jeg ikke er mere for den ene måde end den anden.. synes det er fint at man skal chippe hestene med hensyn til registrering af medicin og andet.. dte kan man ikke rigtig gøre på brændemærket ;)..

    men synes da ikke at man skal føre sådan en hets mod dem der støtter op om brændemærkning..
    det er da det samme med aflivning af hestene.. skal det være sprøjten eller boltpistolen?? der er vist mindst lige så mange delte meninger om hvad der er mest humant..


  • #68   19. dec 2010 Vil lige komme med et lille indskud NORDTOFTEGÅRD - man kunne også få hesten LU brændemærket - LU er jo ikke for de "ægte"

  • #69   19. dec 2010 nordtoftegård.
    er udemærket bekendt med det faktum.. men jeg mener stadig ikke man kan sige "vis mig et videoklip ellers ved jeg du lyver"..
    min gamle hoppe, kunne bestemt ikke lide at blive stukket, uanset hvad der blev sprøjtet i kroppen på hende, sådan var det bare det lærte jeg at leve med.. fordi hesten ikke kan lide det betyder jo ikke at vi med sarte heste ikke får dem vaccineret.. men hesten vænner sig jo ikke til en nål fordi den en gang om året bliver stukket, så skal det ske oftere så det bliver en vane for hesten at nålen ikke er farlig, og kender ikke mange der dagligt lige stikker en nål i deres hest bare for at lære den at blive stukket..
    min hest er død, så kan ikke vise det på video, desværre...

    Min hoppe var også brændemærket, og der skulle man kigge godt efter for at læse tallene, men man kunne se at den var der.
    MEN brændemærkning bliver jo ikke brugt som reklame.. kan godt være du ser det som værende reklame, men det har intet med grunden til brændemærker..
    brændemærkerne bliver brugt som ID på hesten så man derved kan kende at det er den rette hest, og så bliver det brugt i avlen, så man kan se at hesten hører til i det forbund.
    min hoppe var DV, mærket med krone og bølge på venstre lår.. sidst jeg tjekkede var Dansk varmblod heste en blanding af flere racer for at skabe en funtionel og "perfekt" sportshest.. så hvordan kan deres logo være en reklame for at hesten er ægte?

    men hvorfor er det overhovedet nødvendigt at udsætte hesten for en af delene?? man snakker om at det ene er mere smertefuldt end det andet, betyder det så også at det andet giver smerter til hesten? hvis det giver smerter, så burde det vel også forbydes..

    og synes sagtens jeg kan føre den sammenligning.. debatterne brændemærkning vs chip, sprøjte vs boltpistol og faktisk også bid vs bidløs minder utroligt meget om hinanden.. i alle tre ligger folk og rakker hinanden ned, om hvad der er mest humant, hvorvidt tingene giver hesten smerter eller ej - og i så fald hvor meget smerte.. så synes den sammenligning ligger ret godt i denne debat..

    men lad os slutte debatten her, respektere din mening, men vi bliver jo åbenlyst aldrig enige :)..
    og lige en spydig bemærkning - heldigvis kan man køre hesten uden for DK og få den brændemærket..


  • #70   19. dec 2010 Rosenskjold.

    DTH (haflingerforening) har ingen tal i deres brand. Det er en edelweiss med et H i..


  • #71   19. dec 2010 camilla N
    forstår ikke lige dit indlæg smiley


  • #72   19. dec 2010 Det var bare for at fortælle at det ikke er alle brændemærker der indeholder tal = ident

    Den ene haflingerforenings mærke er en blomst (edelweiss) med et H i midten.

    Der er ingen tal


  • #73   19. dec 2010 nåå hehe :).. fangede den ikke lige..
    troede alle havde tal for det er det eneste jeg har set både for heste med avlsforbund og det der LU..

    men der kan man bare se smiley man lærer noget hver dag,


  • #74   19. dec 2010 I øjeblikket er jeg sikker på, at brændemærket gør ondt - men jeg er sikker på, at det gør endnu mere ondt i de efterfølgende uger, hvor det er ét, stort sår.

    Vi har selv en hoppe med et kæmpe brændemærke fra Portugal - og der falder stadig ømme skaller af. Prøv at bevæge låret med ét stort skorpet sår - av for den.

    Jeg kender en professionel chipper, der kan chippe føl uden at de reagerer - det kræver bare øvelse. At man sigter og rammer præcist.
    Vores dyrlæge gjorde det frygteligt langsomt, og det gjorde nas på vores vallak, ja, men når hende, vi kender gør det, bliver de mest forskrækket over hendes hurtige bevægelse - íkke selve chippen - og de bløder ALDRIG.


  • #75   19. dec 2010 Men jeg må så indrømme, at jeg forstår det på de kæmpe farme, fx. på ranch'er i USA. Hvor man gør det, så man kan genkende sine heste, hvis de allesammen går i ét stort virvar - eller hvis de har risiko for at blive stjålet.

    På lusitanoen viser det avleren, og er meget vigtigt for dem - og ja, det er da rart at have, når man ser en hest gå forbi - men jeg synes stadig ikke det er uundværligt, og da slet ikke eftersom at det piner hesten så meget.


  • #76   19. dec 2010 DISTURBIA -
    Har set heste blivet brændemærket i MANGE år og der har aldrig være ømme lår eller problemer med at hele..


Kommentér på:
Brændemærkning bevist

Annonce