{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.817 visninger | Oprettet:

Min hest fryser! {{forumTopicSubject}}

Kære folkens!
- Først og fremmest - jeg gider SIMPELHEN ikke at have kommentarer om jeg ikke er dygtig nok til at have hest. Hvis jeg ikke har råd til dit og dat, burde jeg slet ikke havde hest.

- For det bliver skrevet til admin, hvis der kommer, i en dårlig tone.

Tak.

Jeg fik min Kaspiske pony hjem i fredags.
Han (og de andre kaspiske ponyer her i DK) har slet ikke sat vinterpels.

Aram har ALDRIG gået med dækken før, da de altid har sat en god vinterpels(ikke den bedste, men en god). Men han frøs simpelhen utrolig meget i fredags, at vi valgte at putte hans regndækken på ham, bare for at han får lidt varme. Samt. han fik en god bunke halm til at få varmen i.

Nu har han gået med i 4 dage, og lige så snart han kom ud, rystede han virkelig virkelig virkelig meget.

Og vi har så fået købt en vinterdækken på 320 gram til ham. Den fik han på, og frøs stadig selv efter en 20fik han regndækken ovenpå vinterdækkenet, og frøs stadig i 10 min før han fik varmen nogenlunde. (20 min^^ - og vi gik tur.)

Siden hen har vi smidt regndækkenet af ham, så han ikke vænner sig til det.

Vi fik også koget vand til ham og fik puttet sne ned i så det blev lunkten. Det gad han ikke og drikke(lidt mystisk ....).

Nu tager vi derud i aften og ser om han stadig har varmen. Hvis han har det så er det jo rigtig godt - men HVIS han ikke har - hvad så? Jeg har et fleece dækken - men vi ser helst der ikke kommer 2 dækkener på, da det drejer, og roder.(og vi kan allerede ikke li at de går med dækkener).

Inden vi gik fik han også lidt halm igen så der blev lidt mere "tæt" derinde.

Så hvad har i gjort hvis jeres hest frøs, og i havde købt et dækken på over 300 gram - og han stadig frøs i aften?


Planen er også at begynde at komme med varmt vand til ham, så skal han drikke det istedet for (efter min mening :P) meget lækkert iskoldt vand?
Vi har tænkt på at rive æbler så det bliver brunt, og han får "sukker" så han får mere energi(til evt. at holde på varmen)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest fryser!
  • #1   22. dec 2010 Heste drikker aldrig varmt eller lunkent vand, det ligger til deres natur at varmt vand = usundt vand (:

  • #2   22. dec 2010 Nanna - jeg har oplevet flere gange heste der drikker "lunkten" vand i den her kulde smiley

    - Men han fryser jo ekstrem, for han ryster simpelhen over hele kroppen.


  • #3   22. dec 2010 Han får hø at spise, halm er bare til at gå på smiley

  • #4   22. dec 2010 Man kan få fleecedækkener med gjordstropper på og det ville være mit bedste bud også en dækken med hals i 400G og måske et stalddækken indenunder også. Mine har 2 dækkener på nu MEN de får et mere på nu de kommer ind.

  • #5   22. dec 2010 altså er han lige kommet til DK? bare vent et par dage, han skal jo lige vende sig til det. god ide med en masse varmt halm. og evt lad vær emed at muge ud da lort isolere. og hvis det bliver meget kolt/ hvis det blæser evt lad ham stå inde?

  • #6   22. dec 2010 Sarah J - vi har ikke råd til at smide 1000 kr i et 400 grams dækken med hals, hvis det måske alligevel ikke hjælper..

    Det her var på tilbud til 400 kr, et 300 grams dækken som skulle være meget meget god smiley

    Men kan et fleece dækken så gøre det hele? lukke det mere til, så han faktisk FÅR varmen, uden selv at skulle hjælpe med at give varme?


  • #7   22. dec 2010 Altså Nemo fik regndækken på sidste vinter, da han frøs meget, i år er hans pels meget bedre og han går nu uden dækken uden problemer.

    Var det min ville jeg give den regndækken på hele vinteren og se om den til næste vinter har sat nok pels igen, nogle heste kan med bedre foder sætte en normal god pels og fedtlag, måske det er det den mangler, så tager det tid at få den fodret ordentlig op og må have lidt hjælp indtil da.


  • #8   22. dec 2010 Hmm. du kan evt. købe sådan en undertrøje og give ham på. Den sidder i hvert fald fast. Og så kan det være du bliver nødt til at lade ham gå ude i færre timer. Det er rigtig træls, men hvis ikk han kan holde varmen er der jo ikke så meget at gøre. Hvis ikke han er tyk, så kan du jo også overveje at sætte ham lidt op i foder?

  • #9   22. dec 2010 det med at rive æbler er lige meget, et frisk æble har ligeså meget sukker som et brun revet. da det bare oxidere.

  • #10   22. dec 2010 Nej såmend - han har været i DK i snart 6 år nu, vi tog ham med hjem fra spanien af.

    Line - han får et eller andet, mærkeligt noget - husker ikke hvad det er, men det skal han ha et kilo af, også får han roepiller og 4-5 kilo om dagen med hø.

    Men nu har han så kun haft den på i en 3 timer. Synes bare han burde have fået varmen - men det lyder til der godt kan gå et par dage?

    - Så jeg skal bare tage det øverste lort, også lade alt andet "smat"/tørt ligge?:)


  • #11   22. dec 2010 jeg synes det gør meget i hvert fald. Det luner godt. Prøv det på dig selv. Hvad virker bedst for dig. For mig kan det meste klares hvis jeg har en fleecetrøje på indenunder. Men ellers 2 vinterdækkener på så. Og muligvis en løs hals?. Det kunne hjælpe.
    Og lige til info så får mine heste altså VARMT vand i deres vandspande nu får så når det heller ikke og fryse til og de drikker det helt fint


  • #12   22. dec 2010 Malehen H - du kan se billeder af ham inde på min profil. Han er forfædre til araber - så han burde faktisk være i en OK stand - men det kan da godt være han skal tage et par kilo på.

    Han går slet ikke ude lige p.t - da han som sagt frøs rigtig meget.

    - Må jeg så høre jeres bedømmelse på hvad i så synes han burde have i foder?

    Som sagt får han et kilo af et eller andet(det er godt, husker bare ikke hvad det er) også 100-150g. roepiller og 4-5 kilo hø smiley


  • #13   22. dec 2010 Du kan tjekke hvorvidt han fryser, du mærker ved øreroden inde i øret...er han kold..ja så fryser han, hvis ikke, skulle de efter sigende ikke fryse.

    Men mærker selv efter i min mave og samvittighed.


  • #14   22. dec 2010 Berit - jeg går ikke efter det med ørerne, da det ikke passer altid smiley
    - For mig ser det ud til at han fryser rigtig meget, også får min mor.

    Men så prøver jeg at give ham mit fleecedækken indenunder, hvis han stadig fryser i aften, se om han skal mere op i foder, ikke fjerne lort, og fri adgang til lunkten og koldt vand. Så må vi håbe det hjælper! smiley danke folks!


  • #15   22. dec 2010 hvor stor er han i str dækken

  • #16   22. dec 2010 105 i hans regndækken - og fik en 105 i vinterdækken, selvom den er liiiiiiige en tant for stor - så er den faktisk også okay til ham smiley - den passer ham ihvertfald .

  • #17   22. dec 2010 Der er masser af fleecedækkener BILLIGE i den str smiley

  • #18   22. dec 2010 Jeg HAR fleecedækken?

    Jeg troede det var vinterdækken du snakkede om.

    Flece er 95 i størrelse.


  • #19   22. dec 2010 Har han hø hele døgnet rundt el. kun i portioner?

  • #20   22. dec 2010 altså min hest er klippet og han går med 300 g + fleecdækken:) og det kan fint gå til ham:)

  • #21   22. dec 2010 Han står p.t kun inde i boksen da han fryser for meget til at komme ud og stå på folden - men han er dagligt cirka ude i 15 min på ridebanen og lege med mig i løb.


    - Hans hø har han adgang til hele tiden. Han får om morgenen og det holder til selv eftermiddag også går han uden hø enten i et par timer, eller så får han hø igen som holder til om morgenen smiley


  • #22   22. dec 2010 Sørg for at han har noget at tygge i hele dagen.. Når de tygger, holder de varmen..

    Men fordi heste ryster betyder ikke de fryser.. Heste ryster for at få blodet til at cirkulere for at holde varmen.. Så det er for ikke at komme til at fryse..


  • #23   22. dec 2010 obs min hest går ude fra 8 morgen til 13-16 om eftermiddagen smiley

  • #24   22. dec 2010 Nanna: Det passer simpelthen ikke, jeg tilbyder til mine unge hest lunken vand og han drikker det med stor velbehag.
    Min gamle hest athene gav jeg vinteren over noget lunket vand hver dag pga. hun drak ikke nok vand fra vandkoppen pga. de var is koldt.

    Vores følhoppe og hendes venner har fået varmt/lunt varm hele sidste vinter og følle får denne vinter, og de elsker det smiley


  • #25   22. dec 2010 Hvis den kun får 4-5 kg hø ville jeg sætte ham op der smiley

  • #26   22. dec 2010 Ok - jeg har rigtig gode erfaringer med at hvis de konstant har hø el wrap, så kompenserer de for kulden og fryser derved ikke smiley
    Vores klarer sig uden dækner osv. i løsdrift. De har også altid mad smiley

    Vores får pt. også lunkent vand - de elsker det og drikker mere end hvis det iskoldt, her om vinteren smiley


  • #27   22. dec 2010 nogle heste er bare mere kuldeskær end andre... Har selv en frossen pind uden lige... og lige pt står han med 500g på, for at han kan holde varmen når han står på folden fra 9-16..
    Hvis hesten fryser, så pak den mere ind,.. og tænk ikke over altså gram han har på.. det vigtigste er at det lille pus ikke bliver sygt..
    sidste vinter stod min med 300g dækken.. Mente at det måtte være rigeligt, ellers måtte han sætte mere pels... "de skal jo ikke pakkes ind i vat" fik jeg afvide... MEN hesten fik kuldekolik... så nu hører jeg ikke længere efter de "kloge" hoveder, men efter hvad min hest fortæller mig...


  • #28   22. dec 2010 Du bliver nødt til at investere i et tykkere dækken - det går jo ikke at hesten fryser, ellers se om du ikke kan finde et brugt herinde, så kan du nok få det til en ok pris;)

    Men ellers så er et stalddækken indenunder vinterdæknet en god og måske billigere løsning;)


  • #29   22. dec 2010 Sørg for at han har noget at tygge i hele tiden, både på fold og i boksen og måske sæt hans foder en smule op, så han får lidt fedtdepoter at tære på..

    Mine ponyer plejer altid at have dækkener på om vinteren. I år frøs min ene pony også helt vildt, selvom han fik vinterdækken på. Jeg smed et tyndt fleecetæppe inden under vinterdækkenet og nu har han det dejligt varmt smiley

    Hestene kan vel også have svært ved at sætte nok pels når temperaturene skifter sådan som de har gjort den sidste måned?


  • #30   22. dec 2010 Snakkede med nogen om at det kunne være fordi at det var på et par dage at det var fra gode +10 +/- grader til - 10+/- grader at de så ikke kan nå at sætte pels :)?

  • #31   22. dec 2010 Min ene pony har i hvert fald haft svært ved at sætte en rigtig god vinterpels i år..
    Men det kan godt være pga. de skiftende temperaturer..


  • #32   22. dec 2010 Så varmt har det slet ikke været det har hørt været oppe maks 5grader og så har temp. gået langsomt ned igen, den har ikke bare sprunget fra pluds 5 til minus 10 smiley



  • #33   22. dec 2010 Du må ikke putte sne i hans vand, for at gøre det koldere. Det er vildt usundt for hesten smiley
    Ang. det med at den fryser - Du må for det første ikke bare tage dækknet af fra den ene dag til den anden .
    Hvis du først smider et dækken på den, så er du nød til at lade den beholde det på.
    Ellers så smid da et stald dækken på. I tika kan du købe det med 200 g i mener jeg.
    Så ellers et vinterdækken på.
    Held & Lykke med det (:


  • #34   22. dec 2010 Min hest er en super frossenpind. I år har han klaret sig med 500 gram, men sidste år måtte han have 750 gram på (har flyttet ham til et sted med mere læ og bedre læskur).
    Så jeg ville smide flere dækkener på hesten. Ingen heste er ens og nogle heste er bare frossenpinde.

    Hvis min hest fryser reagerer han ved at han nægter at spise.


  • #35   22. dec 2010 Anja - du kan sagtens putte et vinterdækken på der er meget varmere end et regndækken.

    Det er netop det vi har gjort smiley

    Og sne er præcis som vand, det ER vand - og det smelter i varmt vand, til koldt vand - vi har været nøje med at finde sne som ikke er blevet gået på eller været i nærheden af smiley
    - og vi har ikke taget dækken af, kun på smiley

    Signe B - det er rigtigt nok - men jeg undrer mig bare så meget over at han stadig fryser - han er ellers en af dem der altid putter mest vinterpels, og i år har han igenting .. smiley


  • #36   22. dec 2010 Må man spørge hvórdan du kan se at den fryser?

  • #37   22. dec 2010 Min hest er en super frossenpind. I år har han klaret sig med 500 gram, men sidste år måtte han have 750 gram på (har flyttet ham til et sted med mere læ og bedre læskur).
    Så jeg ville smide flere dækkener på hesten. Ingen heste er ens og nogle heste er bare frossenpinde.

    Hvis min hest fryser reagerer han ved at han nægter at spise.


  • #38   22. dec 2010 ved at han ryster ekstrem meget. og slapper ikke af - igår prøvede vi at give ham en dejlig varm hue på ørerne, den havde han på i 2 min også slappede han fuldstændig af smiley

  • #39   22. dec 2010 kan du ikke evt. købe et godt brugt dækken med hals og flere gram fyld?

    Derudiver kan du måske overveje at købe nogle "varmebandager/ gamacher" som han kan have på ud. Man kan bla få sådan nogle "pude"-gamacher der normalt bruges til transport og evt. også i stalden m. velcro. Meget af varmen fiser jo ud "gennem benene". Så hvis han virkelig fryser SÅ meget ville jeg nok overveje det.

    Fint at i giver han lunkten vand, det gør jeg også i den her kulde, og det er de glade for....og også godt fordi de ofte ikke drikker så meget når der er så koldt smiley


  • #40   22. dec 2010 desuden, hvad får den af vitaminer/ mineraler. Det har jo meget at sige at de er ordentlig dækket ind når de skal smide/ sætte pels smiley

  • #41   22. dec 2010 Heste begynder at gøre klar til vinterpels allerede i foråret, mener jeg det er, det er ihvertfald meget tidligere end man skulle tro... Så det har intet at gøre med voldsomme fald/stigninger i temperaturen =)

    Desuden er det en dum ide at lade hesten stå inde, den har ikke mulighed for at bevæge sig og derved holde gang i blodcirkulationen og så få varmen.. Derfor ryster den istedet...

    Fri adgang til hø/wrap og så giv den et tykkere dækken på, hvis den stadig fryser... For at kunne rådgive om foder, skal vi vide hvilket foder han får i krybben?? Roepiller er ganske udemærket at give, de smører tarmene og holder fordøjelsen sund, men der er intet i til at styrke pelssætning og producere varme med =)


  • #42   2. jan 2011 jeg læste et sted at rapsolie i hestenes vand ku holde lidt mere frostfrit... det bruger vi nu og det er godt...og hestene kan li olien... og får lidt mere fedtlag... men pas på ikke at komme for meget olie i så det ligefrem feder. tjek det på nettet


Kommentér på:
Min hest fryser!

Annonce