{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.037 visninger | Oprettet:

Foder der smager rigtig godt ??? {{forumTopicSubject}}

Halløj !

Min blandingshoppe (Islænder og haflinger) på 128cm er virkelig svær at få til at spise.
Hun står i løsdrift, men de bliver bundet op når de skal spise.
De får ca. 10kg hø om dagen hver + fri adgang til frøgræshalm.

Hun har i et års tid stået i boks, hvor hun var vant til at hun havde hele natten til at spise og selv der var der altid lidt tilbage.

Hun får: 2-300ml Equigard (Det fik hun også før), en lille håndfuld Lucerne, Eggersman vitaminer, hvidløg og sådan noget meget dyrt og godt noget til hovene.
Det eneste der er sket af ændringer i hendes foder er, at hun før fik Equigard blandet op med noget andet (Jeg TROR det var Sarasen) + hun før ikke fik det der til hovene.

Hun ELSKER at få mash, men da hun er omkring 150kg overvægtigt så synes jeg ikke hun skal have det for ofte.

Jeg har efterhånden givet op, at få hende til at spise op for selv hvis man håndfodrer hende så efterlader hun pulver..

Jeg har forsøgt at give hende flere forskellige portioner, hvor jeg forsøgte at finde ud af hvad det er hun ikke kan lide. Men hun spiste som hun plejer, og ville altså godt når hun fik det håndfodret.

Det jeg er begyndt på nu - som jeg gerne vil væk fra da der er for meget sukker i - er at give hende en bitte håndfuld mash, og så blande mashen op med rigtig meget varmt vand. Så hun får alt det hun plejer, men det smager af mash og er helt flydende. Hun elsker det, og især hvis jeg blander gulerødder i. Så tøver hun ikke engang med at spise.

Er der nogen der har et forslag til hvad jeg kan gøre for at hun spiser op?
Er det usundt hvis hun får flydende fuldfoder hver dag, når hun nu får så meget stråfoder?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Foder der smager rigtig godt ???
  • #1   7. jan 2011 Hmm kan det være fordi hun ikke kan spise mere? Altså evt får for meget foder?? smiley

  • #2   7. jan 2011 Hvorfor vil du have hende til at spise alt det krybbefoder når hun er så meget overvægtig? Få fat i nogle mineraler du kan give som godbider (der er flere på markedet efterhånden) eller bare nogle pilleterede hun kan lide og giv dem af hånden, og så ellers lad hende nøjes med hø og frøgræs, hun har ikke brug for mere. Der er ingen grund til at fodre så hårdt på en overvægtig hest

  • #3   7. jan 2011 Fimse: Det har jeg også tænkt, men hun skal jo have sine vitaminer..

    Stutteri Bjørnholm: Fordi jeg rigtig gerne vil have hun for det der til hovene, da hendes hove ikke er så stærke. Og så har jeg bare været vant til at det er sådan hun altid har fået det.. Har du et forslag til nogen vitaminer hun kan istedet så? smiley


  • #4   7. jan 2011 Du kan jo evt bare give en vitaminblanding f.eks. Salvamin Grøn og blande det med lidt roepiller eller lucerne så hun hellere vil spise det smiley

  • #5   7. jan 2011 Racing Minerals er rigtig godt.. Og kan gives sammen med biotin (satser på at det er det du giver til hovene).. Evt. kan du give en håndfuld st. hippolyt naturmüsli oveni (det dufter SÅ godt og selv min aller mest kræsne hingst spiser det med velbehag) der er godt nok lidt olie i der får pulveret til at binde sig sammen med det og så er indholdet af vitaminer/mineraler højt, så hun ikke behøver særligt store mængder..

  • #6   7. jan 2011 Biotin hjælper ikke meget, hvis hun alligevel ikke får spist sine mineraler. Jeg ved at bl.a. Pavo Summer Fit indeholder biotin, jeg mener også at de har en vinterudgave. Ved ikke om nogle af de andre også gør. De der laver mineral "kiks" eller godbidder som jeg kender til er Salvana, Pavo, Tjørnehøj mølle og Hippolyt, så kan du selv prøve at søge på deres hjemmesider, hvem der putter biotin i

  • #7   7. jan 2011 Du kan også bare bruge det her: http://www.pavo-hestefoder.dk/produkter/pavo+summerfit+/66

    Og så bare sørg for at din hest får masser af hø/wrap smiley


  • #8   7. jan 2011 hvad med horselux easy hvor de bliver dækket ind med deres vitaminer og mineraler/ evt med lidt roepiller hvis ikke hun bliver mæt! tyggetid ved easy er lang da det er et lucernebaseret foder uden for meget sukker og stivelse..! kræver max 300-400gr. dufter dejligt og mine elsker det hvis jeg gider smide lidt vand i smiley

    som andre siger ville jeg heller ikke give hende så meget krybbefoder !


  • #9   7. jan 2011 Synes i virkelig hun får meget krybbefoder? Det fylder sammenlagt ikke mere end 3 store håndfulde.

    Det hun får til hovene hedder Lamigard ! smiley


  • #10   7. jan 2011 Eftersom hun ikke har brug for krybbefoder, så jeg, så synes jeg at hun får meget.. Hun har ikke brug for andet end hendes vitaminer og mineraler (og så evt. biotin) ud over høet, og så endda mindre hø hvis det er muligt

  • #11   7. jan 2011 Noget forslag til et bestemt mærke vitaminer? :s

  • #12   7. jan 2011 Hvis du vil have biotin i kender jeg kun til pavo summer fit, hvis du vil have i kiks.

    En anden mulighed er også at bruge travo E, salvamin grøn, den fra tjørnehøj mølle (kan ikke huske navnet) eller surelimb fra brogården (pulver) De sidste to er de dyreste.
    Så få fat i nogle roepiller og opblød en meget lille portion til hende hver dag (evt. opblød til to dage af gange her i vintermånederne hvis det kan stå frostfrit uden at skal ind i varmen og stå) Så putter du de opblødte roepiller i bunden af krybben og mineraler og biotin ovenpå, dermed kan hun ikke sortere pulveret fra.
    Hvis du bruger roepiller til andre, er det nemt bare at tage ca hvad der svarer til en håndfuld af dette og give hende.


  • #13   7. jan 2011 Jeg synes også hun får meget foder, min fjord i fuld ridning på 5 år får ca. 7 kg wrap, lidt frøgræs i løbet af dagen. Han bliver fodret med 2 dl. Icelandic power fra Brogaarden, samt Brogaardens Lucerne Mix 4 håndfulde, 2 tjørnehøj vitamin bolscher.

    Synes som de andre, at du skal prøve at kigge på de forskellige vitaminbolscher og så give en håndfuld lucerne (evt. light udgaven fra Dangrønt) med dit Lamigard i. jeg er selv meget glad for tjørnehøjs bolscher!


  • #14   7. jan 2011 Ulempen ved at bruge lucerne er at hun nemt vil kunne sortere pulveret fra. Heste er utroligt gode til at sortere i foderet hvis de er kræsne, jeg har en der kan sortere sojaskrå og mineraler fra havre eller majsensilage, og havre er ikke nær så nemt fange uden at få andet med som lucerne er. Og majsen er mere våd så der klistrer soja og mineraler lettere fast på

  • #15   7. jan 2011 Så i vil ikke engang anbefale mig, at få hende til at lære at spise det mad hun får? Istedet vænne hende til noget andet?

    Ååårh hvor besværgeligt smiley Har ca. 25-30kg Equigard stående, og ville godt nok være noget møg at skulle smide det ud.


  • #16   7. jan 2011 Nej, jeg vil på ingen måde anbefale dig at vænne hende til at spise det hun får nu, det er alt for store mængder hun skal have for at være dækket ind med vitaminer og mineraler (rundt regnet ½ kg om dagen i forhold til deres anbefalinger, hvis ikke mere, for det er det min shetlandspony skal have) Og det er for meget af to grunde, dels fordi hun næppe kan spise så meget, og dels fordi hun vil blive ALT for tyk.

    Det bedste du kan gøre for hende er at gå over til lidt roepiller, nogle mineraler af de før nævnte og så noget biotin hvis du vil bruge det. Hvis ikke hun så begynder at tabe sig, skal du skære ned på høet hvis det er muligt.

    Og så ved jeg ikke hvordan du plejer at give hø, men vent med at give det til EFTER hun har spist sit krybbefoder, hvis det er muligt. Det gør jeg også ved mine to føl som jeg har haft lidt problemer med at få til at æde deres foder, og det går super nu


  • #17   7. jan 2011 Prøv at give hende vitaminer fx fra salvana - det får min og alle hestene i stalden kan lide det smiley så kan du blande det op med noget naturmüsli .. Det plejer altid at være et hit..

  • #18   7. jan 2011 jeg er enig med de andre der anbefaler at give vitaminer og mineraler som piller/bolcher/kiks og så ellers nøjes med hø og frøgræshalm eller halm.
    Hvis hun er knapt 130 i stang og vejer 150 kg for meget er der <b>ingen</b> grund til at fylde alt muligt velsmagende i hende. Og 10 kg hø lyder godt nok som meget for en så overvægtig hest.
    Normalt regner man 1-1½ kg hø pr 100 kg hest, så 10 kg er passende til en væsentligt større hest. Hvis jeg var dig, ville jeg skære alt overflødigt krybbefoder fra og skære ret meget ned på høet også.
    Håber du finder en god løsning, så hun får hvad hun har brug for af vitaminer og mineraler uden at få alt for meget overflødig energi.


  • #19   7. jan 2011 Jeg vil prøve at finde et godt mærke vitaminer så ! smiley

    Der bliver ikke skåret ned på høet, da hun virkelig virker som om hun nyder det. Desuden har de fri adgang til frøgræs, så det ville ingen forskel gøre x) + Hun står i løsdrift, så de får hø allesammen sammen.


  • #20   7. jan 2011 horselux easy skal hun kun ha 100 gr for at være dækket ind og mine får så opblødte roepiller oveni smiley

  • #21   7. jan 2011 Du kan ikke sammenligne hø og frøgræs. der er meget mindre næring i frøgræs, det er meget tæt på halm faktisk. Så at skære ned på høet vil også hjælpe på vægten. Og selvfølgelig nyder hun det, du kan jo også godt li' slik og chips, men derfor spiser du jo ikke kæmpe mængder, så bliver du jo også tyk... Det er vist lidt bagvendt godhed at give for meget hø.

  • #22   7. jan 2011 Ditte:

    Jeg mente at hun nyder det, som at hun virker til at trives smiley Jeg kan se forskel ;o
    Hun har allerede tabt sig meget på den korte tid jeg har haft hende, og det skyldes naturligvis motionen hun nu er begyndt at få, men den er der altså ikke så meget af igen. Jeg tror på, at det er sundt for heste at have noget at holde maven igang med smiley


  • #23   8. jan 2011 maven kan sagtens holdes igang med frøgræshalm og det er væsentligt sundere, når der er tale om en overvægtig hest.

  • #24   8. jan 2011 Brogaardens er virkelig lækkert!

  • #25   8. jan 2011 Tjørnehøj minivit er meget nemt at fodre med - en islænder skal bare have en 4-5 bolcher om dagen. De ser ud som godbidder og kan sagtens gives som sådan. De fås i både en sommer og en vintervariation, hvor vitaminindholdet er tilpasset henholdsvis græs og hø. Om sommeren er det, det eneste min islænder får udover græs, og om vinteren får hun selvfølgelig hø, og som krybbefoder en tot hø, en lille håndfuld müsli, 1½ bolche og en håndfuld gulerødder, når de andre heste fodres 3 gange om dagen.



  • #26   14. jan 2011 til hovene kan du evt bruge torske levertran og smøre på 3 gange i ugen ,det virker smiley bruger det selv på mine ..

    red også en gang en hest som altid smed sine sko pga dårlig hovkvalitet efter en uge eller 2 med torske levertran et par gange i ugen blev skoende siddende smiley


  • #27   14. jan 2011 Lykke: Det vil jeg ikke bruge, og er ganske tilfreds med det jeg har til hovene . ellers tak smiley

Kommentér på:
Foder der smager rigtig godt ???

Annonce