{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
641 visninger | Oprettet:

Overvægtig pga. sommergræs? {{forumTopicSubject}}

Hej!
Min vallak bliver meget nemt overvægtig både sommer og vinter selvom han får al den motion han skal have og det helt rigtige foder smiley
Dog er det værst om sommeren, hvor jeg løser det ved at sætte ham på jordfold om dagen, og græs om natten. Er der andre der har problemer med heste der let tager på? Og hvordan løser i det? :o)
M.v.h Julie.









Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvægtig pga. sommergræs?
  • #1   8. feb 2011 JA! smiley
    Og har ikke fundet løsningen....


  • #2   8. feb 2011 Jamen altså.. sidste sommer blev han virkelig overvægtig, og jeg har lovet mig selv at det ikke skal ske igen! :o)
    Nu har han så også fået et nyt foder som passer perfekt til ham, så håber at det bliver bedre i år. smiley


  • #3   8. feb 2011 Havde samme problem.. Nu står han på spåner og om sommeren får de lidt frisk græs hver dag..

  • #4   8. feb 2011 Mine heste er meget nøjsomme og de står på samme fold året rundt da de går i løsdrift. Så de får kun det græs som er på den fold de går på. Folden er dog 1 HA så der bliver ikke ret meget mudder om vinteren og der kommer tilpas med græs om sommeren. De får så også kun vitamin og mineral blanding så det ikke feder. Jeg har ikke mulighed for at flytte hestene fra den ene til anden fold hver dag så er det nemmest at begrænse deres græsindtag.

  • #5   8. feb 2011 Hvad med at gå ned i foder?

    det kan godt være han får det helt rigtige, og det en hest normalt skal have.
    men heste er forskellige, og nogen udnytter bare fodret bedre.
    Vi har en som nemt bliver tyk og er det også hele året, men det holder hans vægt stabil ved at gå ned i foder, om vinteren og kun græs om sommeren.


  • #6   8. feb 2011 Kan også kun svare JA og jeg har heller ikke den perfekte løsning. Vi har prøvet et utal af fodervarianter og han tager på at selv den mindste mængde, så nu bliver han dækket ind med vitaminer og mineraler i krybben sammen med en lille gulerod i skiver og ditto med 1/2 æble. Forsøgte med en lille håndfuld lucerne, men det gider den ellers så madgalde herre skam ikke.

    Vores problem er faktisk værst om vinteren da det for mig er vigtigt at fodre hesten så naturligt som muligt dvs. grovfoder af god kvalitet i mængde der gør at han konstant har noget at tygge i. Han er på fold i døgnets lyse timer og på folden er der adgang til frøgræs af god kvalitet og så får han wrap morgen, eftermiddag og til nat i boksen og det er desværre der jeg ikke kan skære ham yderligere ned og det han vedligeholder sine runde former på smiley

    Når de kommer på døgnfold går det bedre da de er på begrænset græs max. 4 timer og så på deres gode jordfold med adgang til god frøgræs.
    Hjælper heller ikke på udseenet at han racemæssigt har runde og ikke flade ribben - så skal der ikke meget vom til for at han ser endnu mere rund ud.

    Men mit råd ville være væk med krybbefoder og så dække 100% ind med vitaminer og mineraler + rigtig godt grovfoder.


  • #7   8. feb 2011 Dejligt med så mange svar!
    Fik måske skrevet det forkert... om vinteren får han også kun fuldfoder når han er redet plus hø morgen og aften, men om sommeren får han kun vitaminer/mineraler.
    Jeg har (meget dejligt) mulighed for at flytte ham fra græsfold til jordfold, som jeg håber på bliver løsningen på vores problem til sommer..


  • #8   9. feb 2011 gid jeg havde samme problem, jeg har derimod det modsatte

  • #9   9. feb 2011 Simone - det må du ikke ønske.

    Du har jo alle muligheder i verden for at smide noget sul på, det er bare om at finde netop det foder der er godt for din hyp og så måske et tilskud af en rigtig god energiholdig olie.
    Du kan tro at jeg ville elske at kunne give ham alle de skønne ting i krybben og bare lukke ham på langt, skønt sommergræs 24 timer i døgnet.


  • #10   9. feb 2011 hun er tjekket med ormekur 2 gange årligt, og der er kun fundet orm en gang

  • #11   9. feb 2011 Min løsning i sommers var en mundkurv fra GreenGuard, men ved mange ikke bryde sig om at bruge dem.
    Jeg vil dog langt foretrække min hest kan gå sammen med sine venner på græs uden at blive forfangen og overvægtig, end at han skal stå alene på en jordfold.
    De står så inde om natten også om sommeren, samt de kun går nogle timer på græs - så sammenlagt havde han den vel på 4-5 timer dagligt.
    Når først de har vænnet sig til at 'bruge' den, så græsser de fint med den på!


  • #12   9. feb 2011 Det skønne sted hvor han står opstaldet er hans venner/foldkammerater 3 fjordheste, så de følger hinanden i tykt og tyndt hele året da alle 4 har behov for begrænset græs og tages fra efter 4 timer.

Kommentér på:
Overvægtig pga. sommergræs?

Annonce