{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

Krybbebidder - udelukkende vitaminer? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en pony der krybbebidder, og har læst at den gerne skal have mellem 10 og 20 kg. hø/wrap om dagen.

Lige pt får hun kun 6 kg hø, og så 700 g Hestespark (müsliblandings agtigt) og 200 g lucerne.

Jeg læste at man skal give hesten så lidt foder, korn osv., som muligt, men hun skal jo stadig dækkes ind med sine vitaminer. Har i nogle forslag til noget godt vitamintilskud så hun kan leve på sine 10-15 kg hø, og vitaminer?

Isa


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Krybbebidder - udelukkende vitaminer?
  • #1   27. feb 2011 travo-e, racing mineraler,salvmin, der er masser af vitamin blandinger

  • #2   27. feb 2011 suregrow er en sikker vinder altid smiley

  • #3   27. feb 2011 Du kan evt give vitaminerne i lidt lucerne (vælg den uden melasse) for lucerne er rigtig godt for krybbebidere..

  • #4   27. feb 2011 Du kan gøre flere ting for at undgå krybbebidning, men ved du hvorfor den gør det, om det skyldes mavesår eller en gammel vane?
    Du skal sørge for rigtig meget foldtid med stråfoder på folden.
    Den skal have noget at tygge på døgnet rundt og halm er ikke det bedste til krybbebidere, så vælg en frøgræs hvis hesten ikke kan tåle hø/wrap efter ædelyst.
    En sliksten i en snor i boksen, så den har noget at få tiden til at gå med er også en god ide, den skal helst ikke stå og kede sig.
    Dit foder ville jeg nok ikke lave om på, men hvis du gør, så kan du vælge en stivelsesfri musli til islændere og nøjsomme racer, så er den stadig dækket korrekt med vitaminer og mineraler.


  • #5   27. feb 2011 Hvis din pony kan tåle 10-20 kg. wrap så er du godt nok heldig smiley

    Vi fodrer vores skønne "bøvs" med Vital Complete fra Pavo og Health Boost fra samme, så er han 100% dækket ind på meget lille mængde. En lille håndfuld lucerne uden melasse sammen med og så wrap af god kvalitet, dog kan han ikke tåle ad libitum på grund af hans vægt. Men hellere skære hans krybbefoder væk end hans vigtige grovfoder.


  • #10   28. feb 2011 Alle jer med foder idéer, tak. Lucerne er en god idé.

    Bettina S:
    Halmen på folden har jeg ikke rigtig mulighed for at lave om på. Jeg kan jo ikke smide hø ud til hende, uden at være sikker på at de andre også spiser det. Så skulle jeg sætte hende på en fold alene med en anden hest, men hun er så meget et flok dyr, at det ville være synd hvis hun kun skulle gå med en. Så foldhalmen kan desværre ikke ændres, før til sommer hvor hun skal i løsdrift med wrap. Saltsten har hun også smiley

    Berit: Okay, tak smiley Vil nu høre dem ad med roerne alligevel smiley Hø får hun nu, men "kun" 6 kg. (hun vejer 400 kg. ca.) så jeg ville gerne have hende op på 10-12 kg.



    Tak Findus.
    Hvor stor er din hest? og hvor meget wrap giver i ham?


    **sønderkærgaard** .
    Skal ned og købe foder idag, så det vil jeg lige snakke med dem om dernede. Tak! Foldtid har hun massere af, og kommer i løsdrift til sommer smiley



  • #11   28. feb 2011 Berit>> halm er ikke godt fordi de ikke fordøjer det, det ligger bare og fylder i maven

  • #12   28. feb 2011 hvis dyret skal leve af hø skal man være opmærksom på hvor meget, hø af god kvalitet der går på en foder enhed.....

  • #13   28. feb 2011 Min den ene pony er krybbebider. Jeg vil allerhelst give ham hø, men det kan han ikke tåle pga. en slem astma, så han får en masse wrap.
    Derudover giver jeg ham lucerne og roepiller samt foder uden havre, da havren giver mere mavesyre end godt er.

    Han er blevet bedre til ikke at krybbebide hele tiden, efter mit skift i foderet. Dog krybbebider han altid mens han spiser og efter han har spist. Jeg tror selv det er blevet en vanesag for ham da han er 14 år og altid har gjort det.

    Du kan evt. finde nogle vitaminer i pulverform og strø det ud over hestens foder. Ellers er St. Hiooplyts foder EquiGard også super godt, da det indeholder meget lidt sukker og stivelse, men en masse fibre smiley


  • #15   28. feb 2011 Vores "bøvsedyr" vejer 450 kg og får nu her hvor det er koldt og de kommer ind når det bliver mørkt ca. 8-10 kg meget tørt wrap. For meget i forhold til at han tager på af alt spiseligt, men jeg vil ikke skære ham yderligere i grovfoder, så hellere leve med at han er lidt rundere her om vinteren.

    Vi har prøvet roepiller og det gik han helt død i og det blev ikke spist, han elsker ellers alt spiseligt. Vores er undersøgt for mavesår og det har han ikke, men en overproduktion af mavesyre. Vi har prøvet alskens tilskud der skulle afhjælpe problemet men intet har hjulpet og han bøvser ved alle former for spisning om det er foder, wrap, hø, gulerødder, ja selv efter en godbid.

    Han har aldrig været besværet af hans problem eller haft en sygedag og hans tænder er tip-top. Så eneste problem er egentlig nok at vi som mennesker bliver pinligt berørt over hans uvane med den irriterende lyd


  • #17   28. feb 2011 nu er vi røget over på et vitamin tilskud fra pavo, en stor håndfuld lucerne, roepiller til eftermiddagen og så bliver hun sat op i hø, og kommer til at få ca 6 kg. hø og 4 kg. wrap.

    Tak for hjælpen alle sammen smiley


Kommentér på:
Krybbebidder - udelukkende vitaminer?

Annonce