{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.693 visninger | Oprettet:

Den korrekte dressurhest - Utopi? {{forumTopicSubject}}

<b>Den korrekte dressurhest - Utopi?</b>
Utopi - Substantiv (en) - uigennemførlig, idealistisk tanke
Synonymer - Dagdrøm, fantasi, ideal, illusion, luftkastel, urealistisk forestilling, ønsketænkning.

Rollkür, remonte, Low, Deep and Round, klassisk dressur, kandar og konkurrence. Eneste to fællesnævnere - En hest og en rytter. To selvstændigt tænkende individer, rytteren med tusindvis af tillærte idealbilleder, overbevisninger og ideologier.

Slår man “dressur” op i ordbogen bliver der i flæng nævnt “afretning af dyr”, men bruger man en dybere forklaring og betydning bliver der som hér beskrevet: ”Hestesportsdisciplin, hvor der især lægges vægt på hestens lydighed, samspillet mellem hest og rytter, det æstetiske i hestens bevægelser samt præcisionen og yndefuldheden i udførelsen af de svære øvelser.”
Kollokation, dvs. et ord der ofte optræder i sammenhæng med - ”Fri dressur.”
- Så fik vi bare lige de par ting på plads.

Indenfor især det sidste års tid er en debat om hvorvidt folks træning af deres (i særdeleshed dressur-) heste, egentlig er i orden, startet. Studier bliver gennemført, dyrlæger træder ind og undersøger gener, symptomer og resultater af den ridning, der ligesom alt andet har gennemgået en evolution og en udvikling. Der debatteres flittigt, hvordan vores topryttere, der repræsenterer en hel sportsgren på verdensplan, egentlig rider - og hvordan de træner deres heste.
Men fordi at ridning er så individuelt, til dels modsat mange andre sportsgrene, kan menig mand tillade sig at stille sig kritisk ved metoder, der bliver udbredt, for reglerne for dressurridningen er egentlig bare et spørgsmål om, hvordan man fortolker dem.

Det var kun en opstart, for egentlig er hele essensen og det helt store millionspørgsmål i min skrivelse - Når nu nutidens dressur, der bliver udøvet overalt i verden og på internationalt konkurrenceplan, bliver offer for højlydte protester, nedsabling og tilstandstagen, hvad er så at foretrække?

Hvis folk, der har valgt at stille sig kritiske, skulle bestemme, hvad ville så være at foretrække - og hvorfor?

Debatten har kørt ofte på forskellige hestecommunities, og igen og igen nævnes ’fordringerne i dressur’, som også gælder for ’nutidens dressur’, men som kritikere ikke mener, bliver overholdt. Der tales om redressur, remonte og bidløs.
De fleste kritikere er overvejende enige, en hest bør rides med en næsten inaktiv hånd, med næsen foran eller i lod og med benpar, der bevæger sig diagonalt og i korrekt takt. At ryggen skal være fri til at svinge og arbejde, at underlinjen skal være ligeså fri til at kunne hvælve og bære rytteren af sted i et villigt tempo med en hals, der ikke er forceret eller som er stram i ganaschen og knækket i den forkerte hvirvel.

Det hele lyder godt og korrekt, det er gennemtænkte og afprøvede fordringer, og der er da også skabt snesevis af videoer, billeder, der beviser, hvor nutidens dressur er på vej hen - og hvorfor de netop ikke lever op til disse fordringer.
Men det er til dels ikke det væsentlige.

For hvornår går det den anden vej?
Som min egen store kritiker, har jeg som mange andre fået et nyt syn på alt det hér dressur, forstået udviklingen, og har personligt valgt at tage en anelse afstand til den, fordi jeg (via utallige oplysninger og øjenåbnere) ikke føler, at det er vejen frem for mig - og mine heste.
Derfor har jeg ligeledes kastet mig kritisk over, hvad der så er at foretrække, hvad kritikerne vil have, i stedet for dét, der foregår nu, den form for træning. Og har fået hele den overstående smøre, som vitterligt hænger sammen, giver mening og lyder rigtig flot - På papiret.
For bliver man rigtig kritisk og mistænksom, vil man jo gerne have samme øjenåbnere, som man fik, da man besluttede, at “den anden lejr” ikke var noget, man havde lyst til at støtte - Altså billeder og videoer, der viser, hvordan korrekt ridning bør se ud.
Og der bliver man desværre henledt til rigtig mange, skriftlige forklaringer, der absolut ikke er så håndgribelige.

Der bliver talt om tal på halshvirvler, på hestemuskler, sener, på gamle, tyske læremestre, på bid og på stilling af hestens næseryg, al sammen med en rigtig god intention og en lang tids studering af noget, der giver mening, og som har været praktiseret før.

Alligevel er der stille på slagmarken, når man spørger om konkrete beviser for, hvad korrekt ridning er, for hvis der kan tegnes et kryds over rigtig mange billeder og videoer, der bevises som værende forkert og skadelig ridning - Bør der så ikke også være et modstykke, der viser, hvordan det bør se ud?

Jeg har stillet flere “teoretikere” det spørgsmål, om de ikke, i stedet for bare at løfte en pegefingre af alle billeder eller videoer, der (ofte ufrivilligt) bliver vist, vil være fremgangsmænd, når det gælder om at udbrede, hvordan korrekt dressurridning bør se ud?

Hver gang bliver jeg henstillet til et teoretisk korrekt billede - Af en hestesilhuet. Eller videoer og billeder af heste i remonteholdning - Den tidlige holdning, vel og mærke. Af heste, der søger frem og ned for en lang tøjle, med en rytter i (ofte) let sæde.
(Er også flere gange blevet præsenteret for billeder af Bent Branderup og Huginn, og jeg ved ikke om jeg er den eneste med den overbevisning, at der bare ikke findes nogen, der rider på samme måde eller plan som Bent Branderup?)

Spørger jeg om for eksempelvis remontetrænede heste, der er længere i deres uddannelse - Så er der blankt. Eller også vises der en video fra OL i år 1300-grønhvidkål, med en temmelig umoderne hest og så dårlig kvalitet, at man dårligt kan se, hvad rytteren egentlig laver, og hvorfor. Og får ofte undskyldningen, at remonte er en gammel skat, der er fundet frem igen indenfor de sidste par år. Og at der ikke sker meget mere, end hvad der vises, på “et par år.”

Derfor er jeg begyndt at tvivle en lille anelse på den hårdnakkede form for “klassisk, korrekt træning af en dressurhest” - <b>For måske findes den ideelle dressurhest bare kun på papiret?</b>

Er vi blevet så dygtige til at søge informationer og suge viden ud af forskere, at vi har sammenstrikket så korrekt og rigtig en (anatomisk) form, en dressurhest skal passe ind i, at den bare ikke fungerer i praksis? Det siges jo, at alle heste kan gå dressur, men kan alle heste gå dressur på den “korrekte, anatomisk rigtige måde”?

Jeg har prøvet at holde mit tankespind så objektivt som muligt, da jeg i princippet faktisk har et ben i hver lejr - Og jeg er nu også af den overbevisning, at man som rytter aldrig bør lægge sig fast på én metode, men se alle slags metoder, snuse alt ind, man kan komme i tanke om, men alligevel sortere fra, og kun bruge, hvad man personligt syntes er bedst. Uden at blive forstokket eller firkantet. Måske er objektiviteten smuttet, måske ikke - Men er der andre derude i hestefora-land, der har tænkt de samme tanker som jeg?

- Bianca Anthony, 2011


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den korrekte dressurhest - Utopi?
  • #1   12. apr 2011
    Tja, jeg vil da ihvertfald alverdens gerne vise dig en masse billeder og video af ridning jeg syntes er korrekt og rigtig hvis du vil kigge med så min linken rundt ikke er helt uden formål smiley

    Jeg selv er kendt for at sige kritiske ting og nej, jeg har ikke stor stævneerfaring andet end en LX2 på en rideskole hest. Derefter forelskede jeg mig i en fjordhest på 25år og den har jeg ikke sluppet siden.
    Havde jeg tiden, transportmulighederne og pengene til at starte stævner og træne heste på regelmæssig basis og ikke 1 gang om måneden gjorde jeg det gerne.
    Om 10år når jeg er færdig med uddannelse og har fået en gård på landet samt egen hest så skal jeg nok starte stævner og vise billeder og video på HG hvis det stadig eksistere smiley

    Jeg kan sagtens følge dine tanker, tænker også selv det samme. Man skal ikke kaste med sten uden man har noget at have det i.
    Men på den anden side savner jeg også tit teoretiske forklaringer fra de der mener bag lod er godt og iorden- det er bare godt og iorden, der er ikke noget hvorfor, måske kan man tilsnige sig at det er godt og virker fordi alle rytterne jo vinder, så er der jo intet galt i det.
    Der savner jeg noget teori, noget mere indhold og ikke bare videoer smiley


  • #2   12. apr 2011 Krikken - Nu taler du igen om "hvad det er forkert", for vi bør da blive enige om, at ved at promovere det "rigtige" fremfor det "forkerte", bør der være mere konkret forståelse og udvikling?
    På forskellige sider får man da tudet ørerne fulde med, hvorfor "det forkerte er forkert" - men ikke helt den anden vej.


  • #3   12. apr 2011 er helt enig med dig i dit sidste afsnit smiley

    man skal lytte til det hele, man lærer noget hver gang - og så skal man sortere og bruge det der virker for en selv smiley


  • #5   12. apr 2011 det hele handler om følelse...

    man kan mærke når det virker sammen med ens hest.
    når den svinger, og det hele spiller sammen til en større helhed. Det er det man skal stile mod i sin ridning. Og så er det den følelse man hele tiden arbejder frem smiley


  • #6   12. apr 2011
    DISTURBIA - Rogue Cavalo . - Jeps, nævner noget forkert :o)
    Jeg er super dårlig til at skrive noget filosofisk som du gjorde - ville super gerne kunne det.

    Og jeg må ærlige indrømme at jeg ikke forstår resten af hvad du skriver, det er aften og det er måske en anelse for indforstået og filosofisk til hvad min hjerne rækker til lige nu smiley

    Men forstår jeg rigtigt så vil mener du at man skal have mest fokus på det rigtige og knap så meget fokus på det forkerte fordi hvis man har fokus på det rigtige så vil det promovere rigtige ting?
    Jeg smider gerne links om ting jeg syntes er positive og rigtige, men dem ligger folk ikke nær så meget mærke til som det modsatte.
    Måske fordi man provokere mere med det negative, måske fordi nogle føler sig trådt på?

    Jeg vil super gerne sætte mere fokus på positive ting, jeg skal bare finde dem. Jeg finder da også en masse men det er noget jeg sidder og siger " juhu " til - fx. ridning af en på HG og det vil jeg ikke ligge offentligt op pga. rytteren smiley


  • #7   12. apr 2011 Nu er jeg af den overbevisning, at bare fordi alt er godt og fungerer behøver det jo ikke være sundt.
    Nu hentyder jeg til at man mener at så længe det fungerer for en selv så må det være det rigtige.
    For mig er det rigtige når jeg ved hestens krop ikke blíver udsat for noget den tager skade af. Hvem ved om det på længere sigt overhovedet er sundt at ride remonte.
    Det der er sundt for hesten, er jo noget vi ikke kan opfylde.
    Den har gennemgået en revolution helt på egne ben, det er sådan den har overlevet i naturen.
    Så kan vi jo umuligt gå ind og få den til alverdens ting, der princippielt ikke er naturligt. Hvordan kan det så være sundt?
    Så jeg tror grunden til vi ikke har set en korrekt gående dressurhest er vel, at det er forskelligt fra hest til hest, om det er muligt for den ene hest at bøje i den "rigtige" nakkevirvel, og komplet umuligt for den anden.
    Og om end vi vil, tror jeg ikke det er muligt at avle heste det vil være naturligt og sundt for at gå nutidig dressur. Vi må jo finde ud af noget på et tidspunkt når forskellige træningsmetoder viser sig at være ødelæggende. Så må vi til sidst konkludere hvad der kan måle sig med hestens naturlige mønster.
    Men kan ikke andet end sidde som et spørgsmålstegn her når jeg har skrevet dette, for dit indlæg sætter godt nok en masse fordomme og spørgsmål op. Fantastisk du kan det smiley


  • #8   13. apr 2011 Disturbia:
    Jeg synes det er en fantastisk tekst du har skrevet der.

    Når man tager hestetyperne i dag, og så dem fra 1300-grøn-hvidkål, som alle dem du har spurgt henviser til, så er det tydeligt, at der er STOR forskel på hestenes bevægelses mønster.

    En anden ting, som også er helt anderledes end dengang, er temperamentet.
    Hestene dengang kunne gå ind til en præmie overrækkelse og stå stille, mens nutidens dressurheste er ved at eksplodere af nervøsistet.
    (Hvis man kigger på hestene der går internationalt).

    Der er mange fine undersøgelser, som understøtter det jeg skriver her, bla. i ridehesten, hvor de har haft en undersøgelse med, som netop beskriver, at nutidens dressur heste er avlet til at være mere tændte, netop med den intention, at få mere spektakulære gangarter ud af hestene.

    Eksteriør mæssigt er der jo også sket meget, hestene er blevet (MEGET) højere, slankere, med længere ben og halse.

    Men det er da klart, at ingen har video af heste, som er kommet langt med deres remonte træning, da de gamle mestre, som mestrede denne rideform, forlængst er døde.
    Og dem der praktiserer den nu, stadig er i læringsstadiet.
    (Når det så er sagt, så har jeg faktisk set en video fra youtube.com, af en hoppe , som er nået til de indledende øvelser til passage, fra remonte ridning.)
    http://www.youtube.com/watch?v=jw9jkzn0CyE&feature=player_embedded
    Og nej, det ser ikke så spektakulært ud, som meget af det andet, men hesten er af gammeldags type.

    Men det du beskriver i din tekst beskriver meget godt hvordan jeg har det.
    Jeg stiller også spørgsmålstegn ved alt, men det er ikke nemt at få reelt svar på alt.
    Og et er jo, at have læst en masse, men noget andet er, selv at skulle praktisere det.


  • #9   13. apr 2011 special K:

    Jeg er enig med dig i, at nutidens dressurheste er af en helt anden type. Både af eksteriør og af sind. En udvikling jeg ikke er udelt begejstret for.

    Den "moderne remonte hest" kalder du dem? Jeg kalder dem lavbenede og 90% af dem jeg har stiftet bekendtskab med er dybt overvægtige! Inklusiv den du linker til. Den går iøvrigt ikke 5 sammenhængende travskridt, uden at den mister skridt, slår med hovedet, og takter mere urent end noget andet jeg længe har set!
    Det kan være det er fordomme, men af de mange jeg har set der rider remonte dressur, der er hestene ofte på grænsen af sygeligt overvægt, i totalt dårlig form, ude af stand til at ride afslappet på en bane (de var alle dage lukket inde i et ridehus, året rundt, og med lukket port. På trods af dejlige marker og udendørs bane man ku ride på. Hestene får aldrig lov til at trave igennem, eller få en god gallop, og få strukket benene og pulsen op, som andre heste.

    Og hold venligst Bent Brænderup ude af diskussionen. Han må, indrømmet, være en dygtig ener. (selvom jeg ikke synes hans heste ser afslappede ud)


  • #10   13. apr 2011 Marie Louise: Jeg har ikke kaldt noget som helst for den moderne remonte hest, så lad venligst være med at skrive noget, som ikke er i min tekst.
    De heste jeg skriver om typemæssigt, er den moderne dressurhest, altså heste, som går dressurklasser og ikke bare render rundt med næsen i sandet.
    Den jeg linker til er tyk, ja faktisk overvægtig.
    Men det er et af de eneste ''remonte'' ridt, som jeg har set, som er nået videre end bare frem og ned stadiet.
    Og ja, det der skal forestille forstadiet til passage, ligner en liggesyg høne på tur.
    Men det er set lige så ringe hos en moderne GP hest smiley

    Og tag endelig ikke fejl, jeg er hverken remonte, støvsuger eller andet guru pjat, jeg rider efter, at min hest skal være tilpas og bevæge sig taktfast i alle gangarter.


Kommentér på:
Den korrekte dressurhest - Utopi?

Annonce