{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.048 visninger | Oprettet:

Den korrekte dressurhest - Utopi? {{forumTopicSubject}}

<b>Den korrekte dressurhest - Utopi?</b>
Utopi - Substantiv (en) - uigennemførlig, idealistisk tanke
Synonymer - Dagdrøm, fantasi, ideal, illusion, luftkastel, urealistisk forestilling, ønsketænkning.

Rollkür, remonte, Low, Deep and Round, klassisk dressur, kandar og konkurrence. Eneste to fællesnævnere - En hest og en rytter. To selvstændigt tænkende individer, rytteren med tusindvis af tillærte idealbilleder, overbevisninger og ideologier.

Slår man “dressur” op i ordbogen bliver der i flæng nævnt “afretning af dyr”, men bruger man en dybere forklaring og betydning bliver der som hér beskrevet: ”Hestesportsdisciplin, hvor der især lægges vægt på hestens lydighed, samspillet mellem hest og rytter, det æstetiske i hestens bevægelser samt præcisionen og yndefuldheden i udførelsen af de svære øvelser.”
Kollokation, dvs. et ord der ofte optræder i sammenhæng med - ”Fri dressur.”
- Så fik vi bare lige de par ting på plads.

Indenfor især det sidste års tid er en debat om hvorvidt folks træning af deres (i særdeleshed dressur-) heste, egentlig er i orden, startet. Studier bliver gennemført, dyrlæger træder ind og undersøger gener, symptomer og resultater af den ridning, der ligesom alt andet har gennemgået en evolution og en udvikling. Der debatteres flittigt, hvordan vores topryttere, der repræsenterer en hel sportsgren på verdensplan, egentlig rider - og hvordan de træner deres heste.
Men fordi at ridning er så individuelt, til dels modsat mange andre sportsgrene, kan menig mand tillade sig at stille sig kritisk ved metoder, der bliver udbredt, for reglerne for dressurridningen er egentlig bare et spørgsmål om, hvordan man fortolker dem.

Det var kun en opstart, for egentlig er hele essensen og det helt store millionspørgsmål i min skrivelse - Når nu nutidens dressur, der bliver udøvet overalt i verden og på internationalt konkurrenceplan, bliver offer for højlydte protester, nedsabling og tilstandstagen, hvad er så at foretrække?

Hvis folk, der har valgt at stille sig kritiske, skulle bestemme, hvad ville så være at foretrække - og hvorfor?

Debatten har kørt ofte på forskellige hestecommunities, og igen og igen nævnes ’fordringerne i dressur’, som også gælder for ’nutidens dressur’, men som kritikere ikke mener, bliver overholdt. Der tales om redressur, remonte og bidløs.
De fleste kritikere er overvejende enige, en hest bør rides med en næsten inaktiv hånd, med næsen foran eller i lod og med benpar, der bevæger sig diagonalt og i korrekt takt. At ryggen skal være fri til at svinge og arbejde, at underlinjen skal være ligeså fri til at kunne hvælve og bære rytteren af sted i et villigt tempo med en hals, der ikke er forceret eller som er stram i ganaschen og knækket i den forkerte hvirvel.

Det hele lyder godt og korrekt, det er gennemtænkte og afprøvede fordringer, og der er da også skabt snesevis af videoer, billeder, der beviser, hvor nutidens dressur er på vej hen - og hvorfor de netop ikke lever op til disse fordringer.
Men det er til dels ikke det væsentlige.

For hvornår går det den anden vej?
Som min egen store kritiker, har jeg som mange andre fået et nyt syn på alt det hér dressur, forstået udviklingen, og har personligt valgt at tage en anelse afstand til den, fordi jeg (via utallige oplysninger og øjenåbnere) ikke føler, at det er vejen frem for mig - og mine heste.
Derfor har jeg ligeledes kastet mig kritisk over, hvad der så er at foretrække, hvad kritikerne vil have, i stedet for dét, der foregår nu, den form for træning. Og har fået hele den overstående smøre, som vitterligt hænger sammen, giver mening og lyder rigtig flot - På papiret.
For bliver man rigtig kritisk og mistænksom, vil man jo gerne have samme øjenåbnere, som man fik, da man besluttede, at “den anden lejr” ikke var noget, man havde lyst til at støtte - Altså billeder og videoer, der viser, hvordan korrekt ridning bør se ud.
Og der bliver man desværre henledt til rigtig mange, skriftlige forklaringer, der absolut ikke er så håndgribelige.

Der bliver talt om tal på halshvirvler, på hestemuskler, sener, på gamle, tyske læremestre, på bid og på stilling af hestens næseryg, al sammen med en rigtig god intention og en lang tids studering af noget, der giver mening, og som har været praktiseret før.

Alligevel er der stille på slagmarken, når man spørger om konkrete beviser for, hvad korrekt ridning er, for hvis der kan tegnes et kryds over rigtig mange billeder og videoer, der bevises som værende forkert og skadelig ridning - Bør der så ikke også være et modstykke, der viser, hvordan det bør se ud?

Jeg har stillet flere “teoretikere” det spørgsmål, om de ikke, i stedet for bare at løfte en pegefingre af alle billeder eller videoer, der (ofte ufrivilligt) bliver vist, vil være fremgangsmænd, når det gælder om at udbrede, hvordan korrekt dressurridning bør se ud?

Hver gang bliver jeg henstillet til et teoretisk korrekt billede - Af en hestesilhuet. Eller videoer og billeder af heste i remonteholdning - Den tidlige holdning, vel og mærke. Af heste, der søger frem og ned for en lang tøjle, med en rytter i (ofte) let sæde.
(Er også flere gange blevet præsenteret for billeder af Bent Branderup og Huginn, og jeg ved ikke om jeg er den eneste med den overbevisning, at der bare ikke findes nogen, der rider på samme måde eller plan som Bent Branderup?)

Spørger jeg om for eksempelvis remontetrænede heste, der er længere i deres uddannelse - Så er der blankt. Eller også vises der en video fra OL i år 1300-grønhvidkål, med en temmelig umoderne hest og så dårlig kvalitet, at man dårligt kan se, hvad rytteren egentlig laver, og hvorfor. Og får ofte undskyldningen, at remonte er en gammel skat, der er fundet frem igen indenfor de sidste par år. Og at der ikke sker meget mere, end hvad der vises, på “et par år.”

Derfor er jeg begyndt at tvivle en lille anelse på den hårdnakkede form for “klassisk, korrekt træning af en dressurhest” - <b>For måske findes den ideelle dressurhest bare kun på papiret?</b>

Er vi blevet så dygtige til at søge informationer og suge viden ud af forskere, at vi har sammenstrikket så korrekt og rigtig en (anatomisk) form, en dressurhest skal passe ind i, at den bare ikke fungerer i praksis? Det siges jo, at alle heste kan gå dressur, men kan alle heste gå dressur på den “korrekte, anatomisk rigtige måde”?

Jeg har prøvet at holde mit tankespind så objektivt som muligt, da jeg i princippet faktisk har et ben i hver lejr - Og jeg er nu også af den overbevisning, at man som rytter aldrig bør lægge sig fast på én metode, men se alle slags metoder, snuse alt ind, man kan komme i tanke om, men alligevel sortere fra, og kun bruge, hvad man personligt syntes er bedst. Uden at blive forstokket eller firkantet. Måske er objektiviteten smuttet, måske ikke - Men er der andre derude i hestefora-land, der har tænkt de samme tanker som jeg?

- Bianca Anthony, 2011


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den korrekte dressurhest - Utopi?
  • #1   12. apr 2011
    Smider lige mit svar ind her også:

    Tja, jeg vil da ihvertfald alverdens gerne vise dig en masse billeder og video af ridning jeg syntes er korrekt og rigtig hvis du vil kigge med så min linken rundt ikke er helt uden formål smiley

    Jeg selv er kendt for at sige kritiske ting og nej, jeg har ikke stor stævneerfaring andet end en LX2 på en rideskole hest. Derefter forelskede jeg mig i en fjordhest på 25år og den har jeg ikke sluppet siden.
    Havde jeg tiden, transportmulighederne og pengene til at starte stævner og træne heste på regelmæssig basis og ikke 1 gang om måneden gjorde jeg det gerne.
    Om 10år når jeg er færdig med uddannelse og har fået en gård på landet samt egen hest så skal jeg nok starte stævner og vise billeder og video på HG hvis det stadig eksistere smiley

    Jeg kan sagtens følge dine tanker, tænker også selv det samme. Man skal ikke kaste med sten uden man har noget at have det i.
    Men på den anden side savner jeg også tit teoretiske forklaringer fra de der mener bag lod er godt og iorden- det er bare godt og iorden, der er ikke noget hvorfor, måske kan man tilsnige sig at det er godt og virker fordi alle rytterne jo vinder, så er der jo intet galt i det.
    Der savner jeg noget teori, noget mere indhold og ikke bare videoer smiley


  • #2   12. apr 2011 Nu har jeg intet læst af det du skriver, men so far kan jeg sige:
    Ja, den perfekte hest er kun på papiret. Men derfor kan man godt stræbe efter dette alligevel smiley


  • #3   12. apr 2011 AM - Farligt at kommentere før så, haha, for jeg har intet sted skrevet, at "det perfekte findes" - Det er lidt dybere end dét. smiley

  • #4   13. apr 2011 Poster også lige mit svar fra HN herinde:

    Først og fremmest - smukt indlæg. Jeg nyder virkelig at læse dine meget velovervejede tanker omkring problemstillingen.

    Du sætter så fint ord på mange af de men'er der er dukket op i mit eget hoved.

    Jeg tror den findes - men jeg tror det kræver årelangt arbejde samt samarbejde med kiropraktor o.a. for at nå det ideelle. Og jeg tror det bliver et ekstremt fåtal der når dertil med deres hest.

    Jeg har selv, som du, efterspurgt billeder af det korrekte - og har fået vist det samme som du. Heste der rides i remonte, men som ikke er nået til den højere samling endnu. Og så har jeg fået vist OL-ryttere, som tilnærmelsesvis har nærmet sig den korrekte form, uden at det dog er den rigtige (iflg. remontefløjen) træning der har ført dertil.

    Og så har jeg fået vist tegninger/modeller.

    Jeg tror, sådan som du har hørt, at grunden netop er, at der først for nylig er kommet meget fokus på området. Og da den korrekte muskelopbygning af en hest på remontemanér tager flere år, er det klart, at vi ikke kan se eksempler på det færdige ideal endnu. Og derfor heller ikke en gang for alle af- eller bekræfte, om det lader sig gøre.

    Min overbevisning er som sagt at det sagtens lader sig gøre - men det kræver tonsvis af seriøst arbejde. Og langt de færreste har tålmodigheden til at trække det så meget i langdrag, som det rent faktisk kræver..


  • #5   13. apr 2011 Nej selvfølgelig findes den perfekte hest ikke eller for den sags skyld eqipuage..

    Ingen i verden er perfekt! Enten har rytteren en fejl eller også har hesten om det så er anatomisk, indlæringsmærssigt eller evnen til at formidle det man har lært, dette gælder i øvrigt både rytter og hest...

    Derfor skal man jo ikke bare give op, og sige "det var det" som ©AM . også er inde på...
    Nej vi skal da bestræbe os på at ride det der er bedst for vores dyr, så de holder længere og ikke bliver skadet osv osv...

    Selvom min har en kort hals og bare ikke kan gå helt korrekt, ja men så gør vi det jo stadigt, han vælger selv, hvor han vil "knække" og bærer sig selv der når jeg beder om en højere samling, det er ikke perfekt, nej, men sådan må det blive smiley

    Hurra for det ikke perfekte, men for vejen derhen der er belagt med guld og ædelsten smiley


  • #6   13. apr 2011 Jeg nævner heller ikke på et tidspunkt, at vi vil have "perfekt" ridning, tvært imod - Nærmere at teorien er så velgennemtænkt, men nærmest ikke fungerer i praksis.

  • #7   13. apr 2011 DISTURBIA - Rogue Cavalo .

    Det er jo også præcis det jeg siger smiley

    Jeg støtter såmænd bare op omkring det smiley


  • #8   13. apr 2011
    En tanke..

    Hvad er der egentligt galt i at vise video eller billeder af dressur fra 80/90'erne? Jo, det er "gammelt" og ikke en person på toppen lige i øjeblikket der rider men hvis man mener det stiler og næsten rammer " det perfekte" hvorfor kan det så ikke bruges?

    Når jeg kigger på ældre video/billeder af noget jeg syntes ser korrekt, godt og pænt ud så konkludere jeg at " de kunne godt dengang " derfor undre jeg mig over at man ikke kan nu ( rettere sagt; at flertallet ikke kan ) og hvordan ridningen kan have ændret sig så meget. Hvad er der sket på 10-20år der har ændret idealerne og de acceptable ting så meget?


    Jeg vil iøvrigt super gerne smide en masse video og billeder ind - men hvad vil du gerne se? En der rider GP? En fra HG der rider GP? En der bare rider "korrekt" om det så er LC eller LA? En international kendt person?
    Hvad er "godt nok" ?


  • #9   13. apr 2011 Det JEG efterspørger, er en hest trænet korrekt ift dens biomekanik og adfærd , som kan gå samlet og udføre de sværeste øvelser smiley

    Nu ved jeg godt at "trænet korrekt" er et vidt begreb smiley


  • #10   13. apr 2011 Avlen har ændret sig rigtig meget, og det tror jeg også har meget at sige, når det gælder uddannelse af hestene nu. At avlen så er på vej hen et sted, jeg ikke helt kan lide, det er en hel anden sag. Derfor tror jeg, at det bare så anderledes ud dengang - fordi de ikke havde "bedre materiale"

  • #11   13. apr 2011
    Skal video/billeder af dette være "nyt" - eller er 80/90'erne fint? smiley


  • #12   13. apr 2011 Man mangler jo netop nogle der rider M/GP, som rider anatomisk korrekt!
    Det findes ikke mere, kun fra "gamle dage"...

    Hvor er de henne?

    Det samme er jo feks med bidløse, hvor er M/GP rytterne henne?

    Det irritere mig at man finder noget, der skulle være det bedste for hesten og så vælger man det fra, som skal vise det frem, nemlig stævnerne!
    Hestene kan jo nemlig sagtens gå lige så godt som tøjleredne heste, ja bedre, da de jo har takt og bæringen med sig, det eneste de normalt ikke har er jo benspjæt, det må man jo så tage med og blive talt ned på smiley he he

    Nej jeg kaster ikke med mudder efter tøjleryttere, jeg har ved gud selv været en!


  • #13   13. apr 2011
    DISTURBIA - Rogue Cavalo . - Det tror jeg også på, avlen spiller gevaldigt meget ind. Jeg selv ser ikke rigtigt meningen i at avle gangarter der gør at hesten ikke kan gå to skridt uden at skade sig selv eller nærmest ikke kan takte rent fra føl af.
    Men tror også at ridningen gør en del af det, ridning kan ændre gangarter meget.

    Men samme spørgsmål igen:
    Jeg vil iøvrigt super gerne smide en masse video og billeder ind - men hvad vil du gerne se? En der rider GP? En fra HG der rider GP? En der bare rider "korrekt" om det så er LC eller LA? En international kendt person?
    Hvad er "godt nok" ?


  • #14   13. apr 2011 DISTURBIA - Rogue Cavalo .

    Ja der har du også fat i noget!

    Avlere stræber efter høje smalle heste, stankelben, der kan løfte ben, ikke så meget andet.. udbud og efterspørgsel...

    Hvor er det ærgerligt, hvor skal motoren så være??


  • #15   13. apr 2011
    . MLC . - På de bidløses vejne ( sådan en er jeg vist også selv? ) kan jeg sagtens finde video af GP ridning/øvelser. Ikke noget jeg selv syntes er korrekt men GP ridning som er bidløst findes - smider også her gerne nogle klip ind smiley


  • #16   13. apr 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Jeg tror det er underordet, man ser jo mange herinde der rider nok så fint og korrekt, men for at der skal have det store OK stempel af den internationale verden, så skal det altså bare ud i verden og vinde præmier..

    Prestige er alt! - næsten smiley

    Ellers så er det diskussioner som denne, som lige så stille, skal rokke og erodere på det fundament der hedder traditionel ridning i dag og så fylde hullerne ud med nye ideer... Det er jo sket med feks Sidepull i spring osv, men det er bare langsomt og DRF er tung partner at danse med...

    Det vi taler om er et decideret paradigmeskift og kan tage laaaaaaaang tid smiley


  • #17   13. apr 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Tror jeg har set det, hvis jeg husker korrekt så er det noget med noget dressur i hackamore (og andre bidløse tresner), som ikke er særlig kønt smiley

    Hvis det ikke er det, så vil jeg gerne se det, men det er jo så ikke på lige fod med de andre dressur ryttere og derfor tæller det i det store hele ikke...

    Det skal ikke være særskilt dressur stævner, men blandet ind med bid, de er jo ikke handicappede, de har bare ikke bid i munden smiley
    Ikke at der noget i vejen med at være handicappet!!


  • #18   13. apr 2011
    . MLC . - Præcis smiley Som rytter er OK stemplet også at man har startet nogle stævner og ihvertfald ikke luller rundt på en 30årig fjordhest 1-3 gange om måneden smiley
    Har man ikke startet stævner og vist noget så må man ikke have en mening om det.

    Men jeg har nu en mening om fodbold, håndbold, indretning osv. - selvom jeg ikke selv er nogen haj i det..


  • #19   13. apr 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Aaargh det ved jeg nu ikke.. Synes nu mere at det skal være på den internationale scene, når vi taler om anderkendelse af noget som feks anatomisk korrekt ridning og bidløs ridning smiley

    Selvom man ikke har startet stævner, kan man stadig have stor heste erfaring af den grund, måske bare i helt anden retning... Det glemmer folk tit smiley


  • #20   13. apr 2011
    . MLC .- Det er nu ikke det smiley

    Dressur rytter der rider bidløst nogle gange om ugen
    http://www.youtube.com/watch?v=wPUNsC5RNmA&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=a9O5arxO1MI&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=3G3e4SfMv9M&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=alryG8sSYBw&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=lD7Wpfqd2Vg&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=AlE8b07_04U&feature=related

    Men ikke at det skal ses som noget jeg mener er korrekt - det er blot eksempler.. Og ups, nu blev det så også "trenseløs" noget af det smiley


  • #21   13. apr 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Skulle lige se smiley
    Havde også set et par af dem før smiley he he

    Den sidste video er nok den jeg ville sige er den der kom tættest på, det jeg har søgt efter et stykke også..

    Nemlig den højere frivillige samlede holdning... Det kommer de andre ikke i nærheden af, kun i de naturlige samlede øvelser som piaff osv, så dem tæller jeg ikke med...

    Den eneste jeg har se formået det ellers er en herinde, med en hvid pony Chicara, eller sådan et eller andet..
    Det må være toppen af anatomisk korrekt ridning, når hesten selv bære sig selv i den høje samling..
    Aner ikke hvordan man skal opnå dette, jeg må altid be om det, via tøjlen, kan så slippe ham og han går der så og bærer sig selv, men må altså bede om den via tøjlen...

    Igen dog, dette er opvisninger... JEG VIL HAVE DEM TIL STÆVNER! smiley


  • #22   13. apr 2011
    Du kan ikke få noget til stævner eftersom bidløs ikke er tilladt til andet end spring..


  • #23   13. apr 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Men det vil jeg...


  • #24   13. apr 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Ej pjat, jeg ved jo selvfølgelig godt at det jo er en umulighed smiley
    Det er jo det der er så forskruet i denne verden...



  • #25   13. apr 2011
    . MLC . - Vil er en ting, lade sig gøre er en anden:)


  • #26   13. apr 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Du har så ret smiley

    Det dumme er bare, at dette sagtens kan lade sig gøre, det kræve bare lidt velvilje og gåpåmod...


  • #27   13. apr 2011
    Så man kan sagtens starte en hest bidløst til et dressur stævne? smiley
    Hvordan?


  • #28   13. apr 2011 Krikken ( nu som fuldendt hippie ) .

    Der skal jo "bare" ændres i reglerne smiley

    ellers kan man starte udenfor konkurrence og vise at der er nogen der gerne vil og kan og vi kræver det bliver ændret smiley


  • #29   13. apr 2011
    Tilbage til emnet:

    Noget dressur som er GP, som jeg mener er korrekt. Jeg er vild med dette ridt og hvad Richard siger først også.
    Spørg mig ikke hvorfor det ene bagben kommer mere ind under i passage end det andet, ridtet er heller ikke helt perfekt - men det perfekte er som sagt nærmest uopnåeligt. Hesten har nogle fejl i overgange og den gumler lidt på bidet.
    Men alt i alt nyder jeg at se på det. Foran lod, ingen hale piskeri, hesten får plads, piaffen er god, flot fri trav. Ridtet er der ikke meget "wow" over fordi hesten ikke har en fantastisk trav men til gengæld er den super lækkert muskuleret på halsen og kandar stangen er løs.

    http://www.youtube.com/watch?v=m3ftScq_bUs

    (link fjernet)
    http://www.yourhorse.co.uk/upload/10887/images/Richard%20-%20eve.JPG


  • #30   13. apr 2011 Synes faktisk der er noget wow over den, men nu er jeg også til både til den type ridning og den type hest, troede først han var pga bygningen Oldenborger, men han er Westfaler, som jeg også godt kan lide smiley

  • #31   13. apr 2011 jeg har oplevet perfekt dressur af andrew i australien, og hans kone, og hans søn

    En perfekt hest findes ikke - eller ville der ikke være så mange måder at træne på. En perfekt hest skabes gennem træning, den avles ikke. alle heste ejer naturlige skævheder, og mindre tilbøjeligheder til at lave fejl under ridning med enten frem, stop eller til siden, men hvis vi træner godt nok er alt muligt.

    husk nu på, at ride sporten har udviklet sig som moden har, alt skal være ekstra, og super pompøst. En god piaffe er rolig, og stabil, ikke hoppende, med kæmpe benløft smiley så vi har bare højnet vores værdier super meget, til at hestene ikke kan følge med.

    Derudover bør man også tage mennesker som gerd heuschmann, alexander nevzorov, robert cook og miller and lamb, lidt mindre seriøst, da de aldrig har formået at direkte bevise noget, de har kun skrevet om det er muligt. Alexander har lavet sin egen forsker-klub og fået dem til at skrive under - men intet af hans forskning er accepteret.


  • #32   13. apr 2011 dressur er ikke ment til at være fejlfrit, dressur er ment til at være let og lydigt. men alle laver fejl. det gør bent også.

  • #33   13. apr 2011 TTullamore - Fleur Penter H

    Du kan være ganske rolig, for mit vedkommende, tager ikke alexander nevzorov særlig seriøs smiley
    Videnskab? Skulle lige tjekke om det var ham jeg troede det var, for han lave bestemt noget fine fri halløjsa med sine heste, men har set hans "videnskabelige" video som desværre ikke er på hans hjemmeside, der er kun et lille klip..

    Der hvor de brækker kæben af hestefiguren.. Suk, sådan kan man jo ikke måle tryk og vi får ikke at vide, hvad figuren er lavet af osv osv, plus han spiller så meget på de menneskelige følelser at det faktisk bliver næsten kvalmt...

    De andre, sund skepsis er altid godt smiley Selv overfor den gode Andrew Mclean smiley


  • #34   13. apr 2011
    Jeg kan personligt ikke tage alexander nevzorov seriøst fordi at hans heste muligt er "naturlige" men de pisker med halen, samlingen er falsk og næsen er bag lod.

    Bidløs og trenseløs gør ikke en fesen piaffe og bag lod iorden..


  • #35   13. apr 2011 godt i andre også ved det smiley krikken, lige mine ord smiley


  • #36   14. apr 2011 Der er der MASSER af heste uddannet til GP som rides korrekt og evt. bidløst?

    kig Marijke de Jong, Christoffer Dahlgren, Marius Schneider, Hanna Engström, Carina Branderup og mange mange flere smiley


  • #37   14. apr 2011 Angelika C

  • #38   14. apr 2011 og for den sags skyld også Laurie Neron smiley har kigget efter materiale om hende på nettet.. umiddelbart "findes" hun kun med hesten på facebook smiley

  • #39   14. apr 2011 Angelika C

    Ja, det er jo også super fint, at de kan gå GP, men hvor er de på den internationale dressur scene?
    Mænger de sig med Andreas, Edward og de andre dressur hatte?

    Ikke lige umiddelbart... Dette er min pointe... Er klar over der findes utallige dygtige, fine, talentfulde ryttere der efter min mening burde ligge i toppen og vise sig frem sammen med de andre...

    Nej de vælger bevist stævnerne fra.. Det er jo ærgerligt når det er der, de måske kunne få folk til at få øjnene op...

    Det er det jeg mangler! Det er det jeg ærgrer mig over, at folk vælger det fra, fordi det pludselig ikke passer med deres nyfundne (eller gamle) omgang med hesten og dens træning...

    Det kunne jo ske, hvis vi var flere der meldte os til stævner, at der var flere der kunne se, at det rent faktisk var noget ved og ikke bare var en omgang fis smiley


  • #40   14. apr 2011 MLC

    nej de deltager ikke i TV blandt de andre dressurstjerner.
    Nu var Biancas spørgsmål også om der findes "den perfekte dressurhest" et sted, udover "på papiret"


  • #41   14. apr 2011 Angelika C

    Sorry jeg troede den gik på vores debat, den jo lige ramte rimelig plet "i det"?, vi lige diskuterede smiley

    Så undskylder jeg min kommentar, kan ikke slette den, da jeg har brugt den på en dobbeltposter af dit skønne navn.. Min computer synes åbenbart dit navn skulle postes to gange, før jeg nåede at skrive noget som helst smiley


  • #42   14. apr 2011 MLC

    Hehe helt iorden :b jeg kunne også bare ta' at læse hele tråden smiley

    Men for at tilslutte mig jeres diskussion:
    Kan det overhovedet lade sig gøre at ride efter fordringerne og så faktisk få noget ud af dressurstævnerne? Svaret er vel nej..

    Jeg vil med sikkerhed, når jeg engang (hmm om nogle år.. ) kommer længere med min hest, stille op til nogle stævner, udelukkende for at vise en "bidløs" dressurhest frem som er uddannet efter de akademiske principper.

    Det kunne også være skægt at stille op til de store stævner på vilhemsborg, som "underholdning" mens der er de der 20-30 minutters pause. Kunne det så ikke være genialt at ride samme program som de skulle i GP klasserne? orv det ville være grinern.. tilskuerne ville være målløse og arrangørerne ville nok få en jaget ud af banen - men alligevel!

    Jeg har da mine planer for at vise folk hvordan tingene skal se ud.. men puuh.. der er lang vej endnu!


  • #43   14. apr 2011 Angelika C

    Jeg har tænkt mig at stille op..
    Tror så jeg kan få en dyrlæge erklæring på min, men ellers har jeg tænkt mig at stille uden for klassen, så bliver man jo vel stadig bedømt?

    Aner bare ikke, hvor langt op man må det "jeg ville gerne starte GP Sct. Georg, uden for klassen tak" Hmmmmmm.... Det kunne da være sjovt bare at sende den ansøgning smiley

    Du kan jo stadig ride den høje holdning, omend ikke helt på samme måde, men med mere takt og bæring end de fleste andre, tror også man vil kunne udføre mange af øvelserne bedre, pga den gode takt.. Det er ofte det jeg synes jeg mangler i de mindre klasser... Det kan hurtig blive hektisk og spændt...


  • #44   14. apr 2011 MLC

    Den helt korrekte "høje" holdning kan man sagtens opnå bidløst smiley i de helt gamle dage blev krigsheste reddet med kapsun, og når de skulle i krig så blankt kandar.

    Min hest har en dumt siddende ulvetand, så det er "bare" at sige til dommeren at min hest har noget med tænderne som gør det umuligt at ride den med bid smiley eller få en dyrlæge til at skrive en lap papir med det på.

    det kunne være vildt morsomt at se folks reaktion efter ens ridt - uden bid. jeg glæder mig allerede! XD selvom der kun er.. 4 år til eller noget


  • #45   15. apr 2011 Angelika C

    Ja, men på samme måde, mener jeg som dommerene idag vil dømme som rigtig, de ser jo tydeligt ikke efter de samme ting smiley

    Eller det ved jeg selvfølgelig ikke, da jeg endnu ikke har set nogen der rider akademisk eller anatomisk korrekt dressur starte et normalt dressur stævne på ligefod med andre dressur ryttere...

    Alt om alt, så ser vi jo tonsvis af heste som bliver samlet for tøjlen og det bliver jo kun rost med fine præmier..
    Der har dem der ridder akademisk jo en lidt anderledes tilgang til tingene, vil de i såfald blive dømt ned, fordi man kan se forskel?
    Eller rettere fordi dommerene måske ikke kan?

    Jeg er ikke en hellig ko, der er "efter" tøjle ryttere, jeg har jo selv været det smiley
    Synes bare jeg selv har fundet en bedre metode smiley


  • #46   15. apr 2011 Jeg tror ikke på der er mange der ville kunne samle deres heste uden hovedtøj, eller tøjler alligevel. måske i remonte, men ikke hverken lav eller høj samling.

    Jeg synes man bør indse, at hvis man lære hesten fri samling som et trick, skal man være ENORMT dygtig. Ser i, man gør det samme som hvis man hev hestens hoved ind til kroppen. man lærer blot hesten at indtage hovedholdningen, måske vil bagparten følge med , måske ikke, de fleste gange er det ikke. Laurie neron, og marijke har lært deres heste det med flair, begge har før reddet med cordeo for at bevise de kan, men det de glemmer at fortælle folk er at de blev nød til at bruge tøjler før hen i hestens uddannelse, og bruge tøjlerne til samlings prægede øvelser, før deres heste lærte frisamling. Tøjlen er lavet som støttehjul og vejledere til halsen og ganachen, og samtidigt en dirigent for bagpartens hældning, og skridtenes længde og hastighed( samling ). Tøjlen viser hesten den hældning den skal have, men giver efter for de biomekaniske bevægelser samtidigt, for at undgå fiksering. Det er jo ikke en farlig ting så.


    At bruge tøjlen til at samle hesten med, at de de fleste gør, ikke korrekt måske, men tøjlen er ment som at skulle samle, dreje og stoppe hesten. Steinbrecht beskriver jo netop at hesten skal integreres med tøjlen, og derved opnå samling, altså komme rundt ved hånden, uden at bruge tøjlen til at rive hovedet ind, eller presse korpus ind i tøjlen. Hesten lærer altså at gå let på tøjlen, og runde sig, af uddannelsen hesten modtager med massere af overgange og bak og stop. Så tøjlen er et meget vigtigt element i samling.

    Akademiske ryttere ( og IKKE alle akademiske ryttere) lærer deres heste frisamling, eller at pisken betyder samling. 99% procent af verdens heste, inklusiv dem vi ser på tv til ol, har ingen ide om pisken som værende samlingsbetydende, udelukkende et redskab der betyder : frem.

    man kan ikke undgå at arbejde meget med tøjlen i den tidlige alder, forså derefter at bruge den mindre og mindre, og lettere og lettere som uddannelsen skrider frem. Det bør man tage til overvejelse når man beskriver at heste samles og rides på tøjlen.



  • #47   15. apr 2011 MLC

    Har hørt fra mange som ikke bruger tøjlerne til at samle hesten (="løse" tøjler + næse fremme) at dommeren dømte ned og bedte rytteren om at stramme tøjlerne og få hesten "i holdning"

    Men dte sjove bliver jo nemlig når tilskuere kan se at HEY, det der lige før er da langt kønnere at se på end det som er på banen nu? hmmm :b


  • #48   15. apr 2011 det er så det åndssvage ved moderne dressur, at man konstant skal have en kontakt med tøjlen. forhåbentligt noget man en dag laver om.

  • #49   15. apr 2011 Fleur

    Den samling som Laurie opnår at få frem i sin hest er jo ikke tricks indlært.. det kommer fra ridningen. Om den engang har lært at snøre halsen sammen eller ej, det er jo ikke samling smiley kan se på hestens krop at den samler sig ved at flytte sit tyngdepunkt bagover.

    Men hvem refererer du til når du skriver:

    "Jeg tror ikke på der er mange der ville kunne samle deres heste uden hovedtøj, eller tøjler alligevel. måske i remonte, men ikke hverken lav eller høj samling. "

    for netop de navne jeg skrev tidligere i tråden, kan sagtens uden tøjlen for der rides for sædet.


  • #50   15. apr 2011 <b> Fleur </b>

    Ja, jeg må indrømme jeg har svært ved det med tøjlen, for som jeg også har skrevet længere oppe, så bruger jeg den altså, når jeg skal bede om den højere samling ellers så ender vi som regel i den også fine lidt mere knocentrede naturlige samling, som også er fin, men vil også gerne have forskellige grader, har prøvet mange forskellige ting, men det der får ham der op er bare tøjlen, han går så deroppe og bære sig selv uden min støtte, så det må jo være fint smiley
    Har dog nærmest følt mig som en skurk når jeg gjorde det og har virkelig brudt mit hoved på, hvordan jeg skulle få ham samlet uden brug af tøjlen, har studeret mange videoer osv, men også her kommer mange til kort, for de fleste heste i fridressur, går ikke i høj samling, KUN i de øvelser der kræver høj samling fra naturens side, passage piaff osv, dem tillader jeg mig ikke at tælle med, ellers ser man det ikke rigtig, jeg ser mange i den naturlige samling, men det kan vi også smiley he he

    Vil dog lige kigge lidt på Angelikas, det kan være der er noget der smiley
    De ligger forhåbentlig på YT...

    Giver dig desuden ret i kommentaren med den moderne dressur og tøjlekontakt, det er ærgerligt...

    <b> Angelika C </b>

    Ja præcis det jeg mener at folk vil bliver dømt ned på det, fordi man simpelthen ikke kan se forkskel på en "rigtig" samling og en tøjlesamling , så er vi jo skidt stillet...


  • #51   15. apr 2011 MLC

    Kig evt http://www.horse-vision.se/


  • #52   15. apr 2011 Her var de.... Chiara hed hesten..
    Nej det ikke en høj samling osv og den er måske heller ikke lige den bedste, men det som der står også noget de ikke lige har prøvet så ofte..

    http://www.hestegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=222553

    Synes meget godt de illustrer, hvad jeg gerne ville opnå, men igen her er det heller ikke den høje samling...
    Har bare ingen idé om, hvordan jeg skal komme derhen!

    Feks Hanna Engström bruger jo tøjlen flittigt, men er jo også mega eftergivende, det er meget sådan jeg rider.. Små korte præcise signaler, måske ikke helt så mange, som hun gør på den ene Megera tror jeg det er, men noget derhen af smiley

    Er lige ved at se dit link igennem Angelika smiley


  • #53   15. apr 2011 angelika,

    jeg mente sådan, normale ryttere og ryttere der ikke er marijke osv smiley
    jamen det er netop også det jeg siger, hvis nirvana har lært det her uden trense, er det et trick, al ridning er et trick, det er indlært, via små signaler, operante signaler, der tager tid at indlære. Hun er dygtig nok til at kunne lære sin hest det korrekt, mange andre jeg har set, har ikke formået at gøre det, og så lander de ved siden af den fokserede holdning om i spørg mig.



    jeg skrev: Jeg synes man bør indse, at hvis man lære hesten fri samling som et trick, skal man være ENORMT dygtig.

    og derefter: Laurie neron, og marijke har lært deres heste det med flair, begge har før reddet med cordeo for at bevise de kan, men det de glemmer at fortælle folk er at de blev nød til at bruge tøjler før hen i hestens uddannelse, og bruge tøjlerne til samlings prægede øvelser, før deres heste lærte frisamling

    altså, før de lærte deres heste samling uden tøjlen, dette kalder jeg et trick, red de med tøjle, og var nødsaget til at bruge den til støtte. ligesom alle andre. samlingsprægede øvelser uden tøjle der rides via operante signaler såsom sæde og stemme, tager tid og man arbejde dem ind i ridning ved klassisk betingning.

    det jeg mente var stort set bare at heste der samles med tøjle, er det samme som at samle en hest for operante signaler, bare man forstår at bruge tøjlen - og ikke fiksere holdningen smiley


  • #54   15. apr 2011 Angelika C

    Ja må indrømme jeg noget bedre kan lide det sidste link du sendte mig smiley
    Her er en der ved, hvad det går ud på smiley

    Så er det også ham så har Saxo Vejlby! Der kan man bare se! Sådan en skøn hingst, at se på ihvertfald, kender den ikke ellers, synes bare den er SÅ køn smiley

    Der er noget mere ro over det hele...


  • #55   15. apr 2011 Fleur

    super, så er vi enige :b


  • #56   15. apr 2011 MLC

    Synes dælme de er rimelig dygtige dem man kan finde på hjemmesiden der. Kunne så godt tænke mig at komme et år i lære hos Christoffer, Hanna eller nogle af de andre dygtige


Kommentér på:
Den korrekte dressurhest - Utopi?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce