{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.294 visninger | Oprettet:

Jeres heste og smeden {{forumTopicSubject}}

Hej
I dag havde min hest smed for første gang det nye sted, han er kommet hen. Dermed en ny smed. Og jeg har ikke set min hest have smed før (jeg købte ham for 2½ måned siden, efter det er han blevet beskåret en enkelt gang, hvor jeg ikke var der).
Jeg har haft nogle problemer med min hest, da han kom hen til det nye sted - han blev et "rystende nervevrag" af at blive flyttet. Generelt reagerer han lidt på nye situationer (han er en unghest), ellers er han en rolig hest. Og jeg VED, det ikke hjælper at skælde ham ud - jo mere negativ man bliver over for ham, jo værre går det.
Nå, men smeden kom så i dag. Jeg trak min hest ud på staldgangen, hvor han også har lidt problemer med at stå stille, men han tog det pænt da smeden løftede den første hov og rensede.
Da smeden så begyndte at beskære ham, ville han ikke stå stille. Jeg stod lidt foran uden at gøre noget, jeg tænkte, at smeden nok havde styr på, hvordan man skulle gøre med en urolig hest, og ville ikke nærme mig af frygt for at forstyrre arbejdet. Smeden hidsede sig mere og mere op og min hest blev mere og mere urolig. Smeden råbte så til mig, hvorfor min hest var sådan, og om det var sådan den var opdraget eller hvad... Jeg forklarede så, at jeg ikke har set ham have smed før, men at jeg gik ud fra han stod pænt, da smeden det tidligere sted, han stod, efter hvad jeg var blevet fortalt ikke havde haft nogle problemer. Jeg fik så besked på at holde fast i min hest, så han ikke gik sådan rundt. Jeg tog fat og talte beroligende til ham, det hjalp godt, og jeg synes han stod pænt resten af tiden - men det syntes smeden åbenbart ikke, for hver gang min hest bevægede sig en smule, også selvom han måske kun lige løftede hovedet, råbte smeden af ham eller stak en albue ind i siden.
Bagefter fik jeg lige en opsang af smeden om, at jeg behandlede min hest alt for blødt og han var alt for selvstændig. (Ja, vi kunne da også se, hvilken metode, der virkede bedst :S Det var da mig og ikke smeden, der fik hesten til at stå stille - og smeden brugte de hårde metoder).

Jeg kunne godt tænke mig at vide, om smeden virkelig havde ret til at være så sur? Er mine forventninger forkerte, når jeg tror, at en smed kan finde ud af at håndtere en hest, der forsøger at gå, når hoven bliver løftet? Eller er det urimeligt, og skal hesten stå fuldstændig stille?

For må indrømme at jeg altså synes at hans behandling af min hest og hans måde at tiltale mig på ikke var så særlig behagelig. Jeg synes heller ikke, han håndterede det særlig professionelt - altså, min hest kan da umuligt være den værste, han har været ude hos?

Men kan jeg virkelig være den eneste, der står med en hest, der ikke står helt stille, når smeden kommer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeres heste og smeden
  • #1   6. maj 2011 hvorfor brugte du ikke den smed der var det gamle sted?

    men nej, han bør ikke snakke sådan eller behandle din hest på den måde.. Hvis jeg var dig, så ville jeg bare finde en anden smed..

    Jeg er så heldig, at ham jeg rider for, selv skoer sine heste, så der er aldrig problemer..


  • #2   6. maj 2011 Hvis det var min hest han havde behandlet på den måde, så var han blevet bedt om at køre omgående!!!!

    Selvfølgelig er det da nemmest for smeden hvis hesten bare står som en stenstøtte, men vi skal altså huske på at det er levende dyr vi har med at gøre.

    Når jeg får smed til mine beder jeg altid om at det er den samme smed. De er to i firmaet og den anden kan absolult ikke finde ud af mindre ponyer. Han vil ikke acceptere at min 2'er pony ikke kan løfte sine bagben lige så højt som en stor hest. Resultat? Min pony er næsten ved at vælte og må derfor hoppe i forsøg på at genvinde balancen. Så får hun bare endnu mere skældud. Derfor skal han IKKE røre min hest, for hun skal ikek have skældud for noget der er hans egen skyld.



  • #3   6. maj 2011 Sanne: Tror det er svært at få den gamle smed ud, han stod kun på stedet kort tid og blev beskåret en enkelt gang. Og de fleste smede har vist ikke tid til nye kunder?

    Altså, kan selvfølgelig godt lidt se det fra hans synspunkt. Han kender jo ikke min hest, og selvom jeg ved, at min hest ikke gør andet end at gå rundt - så ved han det ikke, og troede måske, han kunne finde på at sparke ud eller lign.
    Smeden hidsede sig som sagt meget op, men bagefter, da han lige var faldet lidt ned igen, talte han stille og roligt til mig og sagde, at jeg bare skal gå i gang med at træne, så han lærer det til næste gang.

    Men synes altså stadig ikke, det var i orden. Er jeg galt på den?


  • #4   6. maj 2011 Jeg har aldrig set en smed have held med vold. Og har set meget vold!

    Derimod bruger jeg selv Mclean, og kan få min 2-års til at stå stille, selv når hun er oppe at køre. Hun har ikke noget imod smeden, men på et tidspunkt var hun oppe at køre. Og stejlede!

    Smeden smilede, fordi jeg irettesatte hende hver gang hun rykkede sig lidt, og fik hende til at stå stille.


  • #5   6. maj 2011 Lone: Ja, det er lige præcis det - det er i orden, at smeden en enkelt gang tager fat og siger "Nu står du!". Men hvis han så kan fornemme, at det ikke hjælper og hesten faktisk bliver mere vild af det - kunne det måske tyde på, at hesten er utryg og derfor skal beroliges frem for råbes ad.
    Jeg har ikke så godt styr på, hvordan smeden arbejder bedst, så jeg stod bare lidt væk indtil han sagde, at jeg skulle hjælpe - kan godt være, jeg måske skulle være trådt til af mig selv, men jeg ved jo ikke, hvor meget smeden vil have, man blander sig.

    Men det, der bare undrer mig er, om alle smede er så "voldsomme" over for hestene? Jeg synes altså, den behandling virkede meget voldsom.


  • #6   6. maj 2011 jeg var desværre ud for noget meget værrer engang da jeg havde smed til min unghest Celtic da han var 3 år.. Celtic var som de fleste ungheste er lidt urolige men gjorde intet slemt OVERHOVEDET! Han trak bare lige så stille sit bagben lidt op, hvorefter smed rejste sig op sparkede celtic hårdt i siden hvor efter han råbte og skreg af ham og til sidst tog filen og slog min stakkels lille dreng hårdt i ryggen og stadig råbte så stå dog dit forbandede møgdyr.. aldrig har jeg grædt så meget i mit liv! måtte ringe efter hjælp til at få dækken på ham igen efter da ingen kunne nærme ham efter episoden.. Det tog mig ca. to uger at kunne komme til Celtic igen nogenlunde uden at virke nervøs.. (det skal siges at han ikke har haft den bedste opvækst som lille, og dette vidste smeden udemærket)

    så pas på derude smiley


  • #7   6. maj 2011 Puha, ej hvor forfærdeligt smiley Ja, man skal virkelig passe på - og komme ud og holde øje - efter hvad jeg har læst, er der mange alt for voldsomme smede derude.

  • #8   6. maj 2011 Pyha.. Det er virkelig frygteligt at høre den slags historier.. Har heldigvis kun oplevet god og venlig behandlig af min hest fra både smeds og dyrlæges side, men det er ikke første gang jeg hører om smede der slår... smiley

  • #9   6. maj 2011 Smeden har IKKE ret til at blive sur (eller jo self.), det skal ikke gå udover hesten, ved at stikke albuer ind og diverses ting smiley Og så skal han SLET ikke snakke sådan til dig. Næste gang du har ham måske, så stik ham en ORDENTLIG en i røven hvis han skubber til krikken med albuen.

    Min krikke stod godt nok hellere ikke stille - men smeden roste os for at vi kunne få ham beroliget ham lidt så han fik det gjord nemmere og hurtigere. Også sagde smeden bare at han ville tage hele benet ud og vi så skulle skubbe så han ikke faldt. Det gav nemlig et hvil på en måde på hans krop :-))


  • #10   6. maj 2011 Det er dit ansvar at lære hesten at stå stille- man skal lige huske at smeden bliver belastet ret meget i ryggen hvis ens hest fx bare står og gynger frem og tilbage når han holder hoven. Så det er forståeligt at han fortæller en den skal stå. Dermed IKKE sagt at det er ok at råbe, slå eller andet. Han skal selvfølgelig tøjle sit temperament.
    Men nu ved du at du skal være mere fremme i skoene selv når en smed kigger forbi- dvs du skal stå ved din hest så den kan få en bedre oplevelse hvor du er der til at sige fra hvis smeden bliver voldsom igen- hesten skal jo heller ikke have en dårlig oplevelse og det er også dit ansvar at stoppe det hvis du mener smeden bliver for hård.


  • #11   6. maj 2011 Janni - men hvad så hvis hesten er IGANG med at lære at stå stille, men trænger smed, og det kan ikke vente længere? Hvad så?

    Du kan IKKE lære en hest at stå stille på nogle få dage. Min krikke tog det 1 måned før han accepterede at han stod i et spiltov nårhan skulle strigles.


  • #12   6. maj 2011 jeg tror man skal se det fra begge sidder, smedene står altså med store dyr som uden held kan skade dem og selvfølgelig passer de på sig selv og de kan ligesom alle os andre ha en halv dårlig dag hvor de har haft nogen dumme imellem, hvilket ikk retfærdiggør hvis de mister toldmodigheden tilsidst over for ens hest, men de er kun mennesker ligesom alle os andre og som skrevet længer oppe der er jo ikk deres opgave og opdrage vores heste, men desværre er der jo så nogen der vælger de helt apselutte forkerte måder og håndter det desværre hvilket er apsurt,..
    Og vi ejer vil jo helst ikk ha nogen andre skader vores heste eller er hårder end vi selv er..

    Men kan da bare vende den om, min smed har taget min pony i 2 1/2 år og hver gang han kommer og tager hende er hun jordens største lort på 4 ben, hun stejler, smider sig, ligger sig på ham, sparker efter ham og bider ham og selv om han er i sin fulde ret til at sige fra og ikk vil tag hende, tager han hende stadig troeligt hver gang og jeg har tilgægel stor ros til min smed ALDRIG set ham miste besindelsen over for min eller andres heste, da jeg har arbejdet på et sted han ordnede heste og selv om han havde nogen der rendt ud sagt var stykke når de skulle ordnes, så prøv og se det fra jeres smedes side af at de altså har nogen brodene kar imellem af heste hvilket gør de måske lige er lidt mere "på vagt" og pas på sig selv, da det jo ikk ligefrem er et job hvor det altid er nemme arbejdtsbetingelser, men igen der er mange måder og vælge og håndter situationen


  • #13   6. maj 2011 Jeg er der guskelov altid selv når mine har smed, og han er rigtig sød snakker pænt til hestene også selvom de er lidt urolige, han har aldrig hævet stemmen heller ikk da min fjorddreng havde smed første gang der havde han en elev med som hjalp..
    jeg havde en smed engang for mange år siden han var også ret hård, ikke overfor min men en af de andre i stalden, der skulle godt nok lidt til før han blev sur men hesten fik en hammer i siden, sådan rimelig hårdt :o( jeg har ham ikk mere da han aldrig kom når jeg ringede han sagde han ville ringe når han havde en tid, han har ikk ringet endnu...
    Håber du finder dig en god ny smed, hvor bor du henne af?


  • #15   6. maj 2011 Min hest var tilfældigvis selv fuldstændig rå- bange for mennesker osv da jeg fik hende. Jeg havde smed til forbenene efter 14 dage og ja hun trængte men i det tilfælde valgte jeg altså at vente på at hesten var klar før jeg fik smed. Hvis man ikke kan vente, må man få dyrlægen ud og give den en smule sløvende så den ikke kan gøre skade på smeden eller sig selv.
    Jeg fik ordnet baghovene efter en måned.


  • #16   6. maj 2011 Havde godt nok bedt smeden om at pakke sine ting og forsvinde, og så havde jge nok også fortalt han at jeg ALDRIG vil bruge en smed der ikke har forstand på hvad han/hun laver så de ikke skulle tro man ville bruge dem mere...

    Men den smed jeg har nu er simpelten jordens rareste mand, jeg havde en hoppe som virkelig trængte til smed men da hun er en virkelig ko til smede brugte jeg tidligere en smed fra Sønderjylland, og da jeg selv bor i nordjylland er der jo rimelig langt men altså jeg kom trækkene med min hoppe, for jeg skulle til at strigle hende og så stod smeden ved siden af og spugte om han ikke skulle prøve, jeg fortalte ham så at min hoppe havde STORE problemer med hovsmede men aligevel forsøgte han, det tog ham ca. fem timer men han fik det gjort og ikke på et eneste tidspunkt var han voldsom over for hende i stædet gav han mig en hel pakke rugbrød som jeg kunne give hende,, stod og sang for hende og trak endda ture med hende sp hun kunne falde til ro, en virkelig fantastik oplevelse, og endnu bedre blev den da han kun forlangte 200 kr. for de fem timers arbejde, så kan det nok være der var en der blev glad for suín nye smed (:


  • #17   6. maj 2011 Aram og Camilla: Jo man kan faktisk godt lære hesten at stå stille på en lille uge- hvis man ved hvad man laver. Og jeg taler ikke om at slå eller være hård. Bare rolig, konsekvent, fornuftig og så skal man være i stand til at aflæse hesten.

  • #19   6. maj 2011 Uha træls oplevelse.

    For mange år siden fik jeg Fiona i konfirmationsgave. - Hun var bestemt ikke rørt ved.

    - Nej hvor krævede det stor tålmodighed, men det havde min smed! - I tæt samarbejde med ham, trænede jeg hver dag løft af benene på "smedemåden"

    Bankede på hovene med en hammer, og så videre.

    Idag 10 år efter har jeg en hest han kan tage benene på uden grime, og ordtne alle 4 hove. Bare han siger "kom så" så løfter hun benene.

    Dejligt at smed og hest kommer godt ud af det med hinanden.

    Hvis jeg var dig ville jeg enten træne med din nye hest, eller skaffe en anden smed, og huske at sige at han ikke er helt tryg ved det

    Mvh Charlotte


  • #20   6. maj 2011 Jeg har haft min hest i et år nu - de første gange stod han musse stille da smeden arbejde med at beskære og hamre sko i - skoene blev ved med at falde af så jeg valgte at bruge anden smed for mente det var smeden der ikke var dygtig nok efter jeg har skiftet er han er begyndt at te sig helt vildt når han får smed. han små stejler og sparker ud med bagbenene - engang var de ved at opgive fordi det simpelthen var farligt hvis de blev ramt af min hest eller sømmene de skulle have i skoene. Jeg aner ikke hvordan jeg skal træne det for når jeg renser hove eller andet er der ingen ting, han løfter selv hovene osv. og i starten var der intet, nu er han bare blevet skør - selvom min skaber sig forholder smeden sig heldigvis rolig. han har prøvet at råbe et par gange, men fandt hurtig ud af at det ikke hjælper.

Kommentér på:
Jeres heste og smeden

Annonce