{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

Udlån af hest {{forumTopicSubject}}

Jeg har oprettet et emne om udlån af hest før - jeg ved det, vær nu ikke efter mig! smiley Denne gang vil jeg dog gerne være mere specifik med mine spørgsmål.

Så, jeg håber der er nogen herinde som har forstand på udlån - medmindre det selvfølgelig er en meget individuel sag.
Well, jeg har taget en beslutning om, at jeg måske gerne vil udlåne Silver til en i et stykke tid, men jeg vil gerne gøre mig mere klog på, hvad der mest "normalt" at gøre ...

- Er der en bestemt tid man udlåner i, som er mest normal? 1 år? 2 år? .. eller, måske mere/mindre?

- Hvis nu hesten kommer lidt til skade, ikke nok til, at den skal opereres, men der alligevel skal tilkaldes dyrelæge, hvem skal så betale?

- Kan man fortyde udlån og "kalde" hesten tilbage?

- Hvad gør man, hvis personen som låner pludselig ikke kan betale/holde/ikke har lyst til at have hesten mere?

Håber I vil hjælpe mig en lille smule smiley
- Hvis nogen skulle være interesseret, så vær klar på, at der vil gå noget tid, da halvparten har "forlånsret" + at vi ikke har fået snakket det hele igennem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udlån af hest
  • #1   6. maj 2011 i min udlåns kontrakt har jeg fået skrevet sådan her, og låner har accepteret mine krav (husk på at det er helt op til udlåner hvad der står)

    - Er der en bestemt tid man udlåner i, som er mest normal? 1 år? 2 år? .. eller, måske mere/mindre?
    (udlånes 1 år med mulighed for at forlænge endnu et 1 år)

    - Hvis nu hesten kommer lidt til skade, ikke nok til, at den skal opereres, men der alligevel skal tilkaldes dyrelæge, hvem skal så betale?
    (ejer betaler årlig vacc og låner betaler alle andre dyrlæge udgifter dog deles selvrisikoen hvis sygeforsikringen skal i brug)

    - Kan man fortyde udlån og "kalde" hesten tilbage?
    (fortrydeles retten løber hele udlånet og ejer kan til en hver tid hente hesten uden begrundelse)

    - Hvad gør man, hvis personen som låner pludselig ikke kan betale/holde/ikke har lyst til at have hesten mere?
    (låner skal opsige hesten mindst 14 dage før hesten skal afhentes)




  • #2   6. maj 2011 ved ikke om mine krav er normale men vil man låne min hest må man acceptere de krav jeg har :o)

  • #3   6. maj 2011 1. Det er meget individuelt hvor lang tid man låner men for det meste over længere perioder
    2. Dem jeg kender der har lånte heste siger de halv-halv his du forstår smiley nogle gange væler udlåner at betale alt og nogle gange vælger låner at betale alt. Det er vigtigt at det tydeligt fremgår i kontrakten!
    3. Det aftaler man når man skriver kontrakt hvor lang tid fortrydelses retten er - for begge parter.
    4. Man aftaler individuelt hvor lang tid i forvejen man skal varsle at man ikke vil låne den mere.

    Det er vigtigt at have 100% rene linjer når du låner/låner ud, så der ikke sker misforståelser.. du kan bruge kontrakten fra heste nettet smiley


  • #4   6. maj 2011 Inden vi selv købte lånte vi en pony til min datter og vil mene at det mest normale er at gøre som vi gjorde - låner betaler ALT måske pånær forsikring hvis der er sådan en i forvejen.

    I vores tilfælde ville vi gerne prøve det at have sin "egen" af inden vi skulle have penge op af lommen til køb af pony. På den måde får man prøvet det der jo rent faktisk koster mest - alle de daglige udgifter, for man har jo ponyen som sin egen og så må det jo også koste det, det faktisk koster.
    I vores tilfælde var ponyen ikke forsikret så der fik vi selv lavet handelsundersøgelse og erklæring så vi kunne få den sygeforsikret, hvilket vi betalte selv men ikke fik brug for.

    Man aftaler en periode f.eks. 6 mdr, 1 år eller hvad i bliver enige om og at man så kan tale sammen i god tid om det evt. skal forlænges. Du skriver i kontrakten af hvis de punkter du opstiller ikke overholdes og den tydeligvis ikke har det godt og bliver passet, kan du til enhver tid tage den hjem. Noget andet er hvis låner pludselig ikke "gider" mere og leverer tilbage før tid, ærgeligt men nok ikke så meget man kan gøre ved det.

    Men husk en rigtig god kontrakt hvor du beskriver alt hvad du mener er væsentligt. En rigtig god ide er at låner får lavet en handelsundersøgelse som ved køb så man ved at den er ok inden låneperioden begynder.



  • #5   6. maj 2011 Udlån er meget individuelle.

    Når vi har lånt ud, har det været 1 år af gangen

    Vi har betalt vacc og smed, samt ½ dyrlæge, til andre dyrlæge besøg.
    Vi vil være sikre på dyrlæge eller smed ikke bliver sparet væk.

    Der skal være opsigelse for begge parter, det er ikke ok, at nogle tror de kan hive en hest hjem, bare fordi de har lyst, og låner står med en tom boks, der er betalt, og man ikke kan få penge tilbage for.
    Udover den normale opsigelse, så skal der være noteret hvad der sker i tilfælde hesten ikke bliver passet ordenligt


  • #6   6. maj 2011 Stald søgård *08. Maj 2011 Jagt Blåvand, Henne* *
    jeg vil lige påpege at min låner ikke har udgifter på opstaldning, jeg har skrevet det i kontraten så jeg kan hente ham hvis jeg ikke føler hun passer ham godt nok eller ikke føler er den rette for min hest, jeg kunne ikke drømme om at hente ham hjem bare sådan, men gider ikke skulle have en længere diskotion med min låner, om hvorvidt han feks bliver passet ordenligt, er min hest ikke glad og tilpas så kommer han hjem


  • #7   6. maj 2011 Det er jo også noget helt andet.

    Men der er rigtig mange udlånere, der henter heste hjem, med det samme de har lært noget, og derfor er mere værd.

    Min veninde lånte en pony der var ustyrlig, hun lånte den med forkøbsret, til den pris ponyen var værd, på det tidspunkt hun lånte den.
    Hun fik den på LA niveau i dressur, og de startede LA spring, ponyen havde det godt.
    En dag mødte ejer op med trailer, for at hente ponyen, hun solgte den til 4 gange den pris, min veninde havde forkøbsret på.

    Og det er ikke enestående tilfælde.
    Der er lige så mange dårlige udlånere som der er lånere.


  • #8   6. maj 2011 Det skal siges, at vi altid laver en vurdering på heste der udlånes fra os, som bliver en max pris, som låner har forkøbsret til, da de bestemt ikke skal betale for at have uddannet en hest for os

  • #9   6. maj 2011 ja kan godt se at udlåner har være rigtig snu, og stakkels din veninde :o( jeg udlåner kun min da tiden til ham er knap da jeg har fået barn og har også 2 andre ungheste, jeg havde ham endeligt til salg men kom frem til at jeg ville fortryde hvis han ikke længere var min (dette har jeg nemli prøvet før og fortryder stadig salget og dette er flere år siden) derfor kommer han aldrig tilsalg igen, så hellere udlåne ham, også føler jeg mig mere sikker på at han altid vil have et godt hjem

  • #10   6. maj 2011 vi lånte helt med vilje en som ejer på ingen måde ville sælge da hun ville avle på hende senere. Vi modtog en pony som havde stået stille længe og brugte meget tid på at få den trænet op igen. Hun blev plejet og passet i alle ender og kanter og jeg tror hun havde det bedre end hun havde haft det længe. Pludselig modtager man så en sms om at nu skal hun sælges alligevel om vi ville købe hende - prisen var helt hen i skoven og den bed vi altså ikke på selvom vi var glade for hende. Synes det var bisset gjort i forhold til der var et barn involveret og der blev spillet meget på følelserne. Vi valgte derfor at levere hende tilbage og derefter vælge lige præcis den vi gerne ville have for fremtiden.

  • #11   6. maj 2011 vi har også sat en forkøbsret pris på min i kontrakten, hvis det skulle ske han kom til salg, bare for en sikkerhedsskyld, og min låner skal self ikke betale for det arbejde hun selv ligger i ham, men stadig nej så satser jeg stærkt på at han aldrig kommer videre, men meget kan jo ske

  • #12   6. maj 2011 Det sker tit, at de pludselig er til salg, nogle ser det som en smart måde at få den trænet gratis.

    Både udlåner OG låner skal sikres i en kontrakt.

    Vi lånte en pony ud, som var vurderet til næsten ingenting, men da de begyndte at springe på den, viste den et kæmpe talent.
    Det gjorde lidt ondt da låner købte ponyen for en slik, men man skal stå ved sit ord.
    Bestemt når man som os, forlanger at låner modtager kvalificeret undervisning mindst en gang i ugen, da det er ungheste vi låner ud.


  • #13   6. maj 2011 - Er der en bestemt tid man udlåner i, som er mest normal? 1 år? 2 år? .. eller, måske mere/mindre? Jeg lånte min ud i et år til en på efterskole, det skriver man bare i kontrakten

    - Hvis nu hesten kommer lidt til skade, ikke nok til, at den skal opereres, men der alligevel skal tilkaldes dyrelæge, hvem skal så betale? det bestemmer man indbyrdes.. Jeg vil nok sige at det er låner, hvis det er en ny skade og ejer, hvis det er en gammel skade..

    - Kan man fortyde udlån og "kalde" hesten tilbage? ja, man kan fx skrive at man vil have 1 eller 2 måneders opsigelse fra både låner og ejers side.

    - Hvad gør man, hvis personen som låner pludselig ikke kan betale/holde/ikke har lyst til at have hesten mere? se overnstående..



  • #14   6. maj 2011 Vil råde dig til, at gå på heste-nettet og tage deres kontrakt derfra.

    I den kan du udfylde alt om dyrlæge, låneperiode, fortrydelssret osv.

    Hvis du har nogle spørgsmål til kontrakten, er du meget velkommen til at skrive til mig privat herinde.

    Jeg arbejder for Deist Advokater, så har udarbjedet kontrakten og kan derfor være dig behjælpelig med spørgsmål.


  • #15   6. maj 2011 Tak for alle jeres svar! :o)

Kommentér på:
Udlån af hest

Annonce