{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.751 visninger | Oprettet:

Endnu engang hjælp til forfangenhed {{forumTopicSubject}}

Jeg ved der har været spurgt meget ind til det, men synes ikek jeg fandt noget jeg kunne bruge smiley

Min pony har nu bgået på græs i tre uger. Hun er blevet tilgræsset, men er allerede blevet tromle tyk.
Jeg er så bange for det der forfanghed.. Vi har ingen jordfold.
Det eneste vi har er en græsfold som er nedbidt og en som er fyldt med nyt græs. Deres vinterfold er de flyttet fra og der er kommer vildt meget nyt græs op.
Jeg VED godt at den nedbidte er farlig, men de helt nye må være værre eller? Hun kommer på døgnfold inden for de næste par dage og jeg er i en vildrede..

Hvad kunne være den mest optimale løsning?
Jeg har tænkt mundkurv, men bryder mig ikke voldsomt meget om tanken.. Men det er vel det eneste man kan?

På forhånd tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Endnu engang hjælp til forfangenhed
  • #1   7. maj 2011 Jamen har den tegn på forfangenhed? smiley

  • #2   7. maj 2011 Det kan jeg ikke rigtigt blive enig med mig selv om.. Hun halter ikke eller tager de der karateriske små skridt, men hun var lidt uvillig til at at starte med idag da vi red og synes også hun havde puls i bene bagefter. Den var bare ikke høj, men så vidt jeg ved må man slet ikke kunne mærke den?

  • #3   7. maj 2011 du må gerne kunne mærke en lille smule, men den må ikke bule ud eller slå meget kraftigt?
    Har hun varme hove, matte øjne, svært ved at bakke eller dreje meget skarpt. Tripper hun, skifter hurtigt vægt fra ben til ben, går stift eller noget?
    Tag og lav en jordfold det er det bedste du kan gøre smiley


  • #4   7. maj 2011 Lave en jordfold? Hun står jo på et opstaldningssted, så det kan jeg jo ikke bare gøre :s
    Den slog ca. en gang i sekundet og jeg kunne kun mærke den hvis jeg fandt det præcise sted på piben, jeg tror ikke den var hævet.
    Det andet ved jeg ikke, men vi sprang idag og efter 10 minutter var der fuld spræl i hende og hun sprang det meste af det der blev sat op. Jeg tænker at hun nok ikke havde været meget for at springe hvis hun havde haft ondt? smiley


  • #5   7. maj 2011 Og jeg synes altid hendes hove er varme, måske fordi de er mørke?

  • #6   7. maj 2011 Altså så vil jeg ikke tror hun er forfangen. har hun normalt tildens til forfangenhed? smiley

  • #7   7. maj 2011 Nej, så vidt jeg ved har hun aldrig haft det.
    Har bare mistet to ponyer før af det, så vil gøre alt jeg kan for at forebygge. smiley


  • #8   7. maj 2011 Forebygger du med urter eller noget? smiley

  • #9   7. maj 2011 Næh.. Hvad kan man give dem? smiley

  • #10   7. maj 2011 Hvidløg, burresnerre, brændenælde, mælkebøtter.
    Eller kan du noget pulver der vist hedder LAMIGARD.
    Også en jordfold for alt i verden en jordfold smiley


  • #11   7. maj 2011 Hun får hvidløg og deres folde er ligenu fyldt med mærkebøtter smiley
    Vi har ingen jordfold og ntror desværre heller ikke det er en mulighed..


  • #12   7. maj 2011 Magnesium er godt mod forfangenhed, specielt noget der heder laminshield pure smiley ellers ville jeg sætte den på det gamle græs det ikke er så meget tilbage af...

  • #13   7. maj 2011 Plus at give den maske på hvis den skal gå på "meget" græs, det er meget bedre for den at være rask og gå med maske, end at gå uden og blive syg;-) de får alligevel spist lidt med masken på:-)

  • #14   7. maj 2011 Men den er jo nedbidt og græsset er stresset.. Er det ikke også farligt? smiley
    Men tak, jeg vil prøve og finde noget afalt det der forebyggelses-halløj smiley


  • #15   7. maj 2011 lad være med at lukke heste med tildens til forfangenhed eller heste man er nervøse for eller bare i det hele taget heste på kort, nedbidt, gammel eller stresset græs det er mindst ligeså slemt og tit værre. En forfangen heste/en i risiko for det har bedst af GODT græs og jordfold + hø.
    kan du ikke tale med dem på gården om jordfold smiley


  • #16   7. maj 2011 Jeg kan prøve, men ellers vil du også sige at det skal være de nye folde og så evt. en mundkurv? smiley
    Hø'et bliver et nyt problem for det plejer staldejer at sørge for, men det gider han jo nok ikke hvis det kun er min pony der skal have det.


  • #17   7. maj 2011 Men er din hest overhovedet forfangen, eller plejer den godt at kunne holde til det græs du giver den= smiley

  • #18   7. maj 2011 Jeg købte hende i august sidste år, og hun kom fra en gård hvor hun gik som elev hest. En gåd som bare smækkede hestene direkte fra jordfold til græs hvert forår, og det klarede hun, vildt nok.. o.O

  • #19   7. maj 2011 Men hun er jo en fjordhest med for meget sul på kroppen og derfor en stor risiko smiley

  • #20   7. maj 2011 Skulle det ske, at den blev forfangen, så be dyrlægen om at lukke 10 l blod af den. Så er den frisk dagen efter smiley

  • #21   7. maj 2011 Så er massere af motion også super godt smiley

  • #22   7. maj 2011 Mareianne P: Det vil jeg huske! smiley
    Semine: Det får hun også! xD


  • #23   7. maj 2011 Og hun skal være dækket godt ind med vitaminer og mineraler smiley

  • #24   7. maj 2011 Hun får vitaminer hver dag (ca 100g) og hvidløg, og lidt lucerne. Müsli'en er jeg ved at skære væk smiley

  • #25   7. maj 2011 Altså hvis hun får græs er foder ved siden af nok ikke nødvendigt smiley

  • #26   7. maj 2011 Hun stopper også med alt foder når hun kopmmer på døgngræs smiley

  • #27   7. maj 2011 bid mærke i det med brændnælderne smiley .. hvis der ikke er mange på marken, så tag handsker på og klip dem til hende.. de skal helst være tørre før krikkerne gider spise dem smiley ..
    det er forebyggende, sammen med mælkebøtterne smiley .. ukrudt er fantastiskt smiley

    men ellers tror jeg bare du skal tage det roligt, og holde godt øje med hende de næste to dag.. så kan du altid få dr dyr ud hvis du er for meget i tvivl..



  • #28   7. maj 2011 Når Pretty æder også brændenælder rå smiley

  • #29   8. maj 2011 Kun en dyrlæge kan bekræfte om hesten er forfangen, og er den det, er dyrlægehjælp altafgørende for dens overlevelse!
    Siger en ejer af en hest der til sidst døde af sin forfangenhed - tøv aldrig med dyrlæge, mere smertefuld sygdom findes næppe


  • #30   8. maj 2011 Har hørt at æblecidereddike skulle være godt til at forebygge... men jeg ville overveje mundkurv til min fjordhest hvis hun tog voldsomt på.. for det er jo ikke kun forfangenhed der er en fare ved en meget overvægtig hest.. de kan jo sagtens spise med mundkurven på, bare mindre.. og evt kan du lade den få nogle timer hver dag uden..

  • #31   8. maj 2011 Ja æbelcidereddike i vandet skulle være rigtig godt også smiley

  • #32   8. maj 2011 For det første vil jeg sige, at jeg synes godt om, at du tænker over faren om forfangenhed før din hest bliver syg. Der er mange, som først kommer i tanker når hesten er syg.
    Hvis det på ikke lade sig gøre at stille hesten på jordfold og kun timevise på græs, så vil jeg personligt bruge en mundkurv til hesten for at forbygge forfangenhed.
    Jeg brugte en greenguard mundkurv til en af mine fjordheste, da jeg boede i Tyskland. Og så meget motion som muligt.
    Her i Danmark var jeg så uheldig, at min hest ikke kunne motioneres i ca. 4 uger på grund af en fejl af smeden. Han har besæret hovene for kort, så at hesten var meget følsomt. Så kom min hest kun 2 timer om morgen og 2 timer om aften på græsfold og ellers på jordfold med hø. På trods af det blev min hest for tyk - så blev han forfangen.
    Heldigvis blev han rask igen efter behandling fra dyrlægen, kun jordfold og hø resten af året, special sko på i ca. 12 uger og omstilling til en special mineralfoder, som er ekstra gode for hove og en special olieblandning, som påvirker stofskiften positiv. Nu har jeg mine heste hjemme på jordfold med hø og kun 1 times græsning og stadigvæk den specielle foder. Og loppefrøskaller for at undgår sandkolik.
    Det er nu 4 år siden, at min hest var forfangen og han er fit og rask siden. Han kan også bedre lide at arbejde, siden han ikke længer er overvægtigt.


  • #33   8. maj 2011 I mange foder butikker er der noget pulverform, der består af kartoffelekstrakt. Det bruges til at behandle og forebygge forfangenhed og min dyrlæge anbefaler det varmt. Der kan puttes en lille smule i foder hver dag. Kan ikke huske hvad det hedder, men min kommer også på det hvis hun bliver for tyk, da hun var forfangen for 8 år siden..

  • #35   8. maj 2011 Marianne P: Hvor har du det fra? Er det noget du selv har prøvet?

  • #36   8. maj 2011 Jeg siger mange tak for hjælpen til alle jer der har skrevet! smiley
    Jeg var ude og ride tur på Ally idag, hvoir hun var monster-frisk og der var kun en svag puls efter vi havde redet. Er ret sikker på den ikke var for høj.
    Plukkede bagefter lidt brandenælder/mælkebøtter til hende, men dem ville hun ikke spise, prøver igen i morgen, men nu må vi se. Hun gider i det hele taget ikke spise ret meget når de går på græs. Derfor tør jeg heller ikke satse på hun gider spise det der pulver.

    Hun får masser af motion og bliver redet eller trænet stort set hver dag smiley


  • #37   8. maj 2011 For mig lyder det ikke som om din hest har tegn på den er forfangen..

    Har den da været det før ??

    Du ville under alle omstændigeheder ikke kunne ride på den ej heller trække den hvis den var akut forfangen!!

    Det gør meget ondt på den og den skal tilses af en dyrlægen med det samme..

    Den vil have så mange smerte i alle hovene men somregel mest forhovene.

    Derfor ser man også akut forfangne heste læner alt deres vægt bagud !

    Det vigtigste er en meget langsom opgræsning og ikke bare lukke hesten på fold mange timer hver dag.. Undgå at hesten får dårlig mave ved opgræsning dvs tynd mave.

    Her i foråret inderholder græsset masser af energi og især hvis det er gødet..



  • #38   8. maj 2011 Jeg tror heller ikke hun er forfangen, heldigvis.. Hiun har jo ingen smeter efter som hun går frisk frem.
    Hun har faktisk ret tynd mave pga. græsset, men det er ved at gå væk igen.


  • #39   8. maj 2011 Jette H : Ja det har jeg. Har arbejdet i stald de sidste 4 år, og indimellem er der en hest der er blevet forfangen.

    ´Ved 3'er eller shetter , er det kun ca 5 l blod man skal lukke ud smiley

    Forfangenhed er jo noget der opstår når der er for højt blodtryk ved hesten, ved at tappe lidt af, tager man trykket, og hesten får det bedre.
    -den skal derefter ingen korn have, men kun hø.
    Efter et par dage kan man ligeså stille begynde med en håndfuld korn og masser motion, og stille og rolig bygge kornmængden op igen smiley


  • #40   8. maj 2011 æblecidereddike i drikkevandet virker forebyggende fordi det øger blodcirkulationen i hovene.
    Desuden kan du købe fodertilskud som Laminaze, Lamigard m.v.

    Er du banke for at den kommer til at døje med forfangenhed fordi den simpelthen er for tyk, så sørg for at den får masser af motion, og ja du kan jo evt. give den mundkurv på bare et par dage om ugen, for at se om det evt. skulle have en virkning. Heste vender sig faktisk hurtigt til at have sådan en på, og hellere DET end du pludselig står med en hest der har forfærdelige smerter i benene/ hovene pga. forfangenhed.... smiley

    Som jeg har oplevet det, har det hjulpet at sætte en forfangen hest over på en nedbidt fold frem for en hvor der er langt nyt græs.
    Man siger dog at nedbidt græs er mere fyldt med sukker fordi det stresser....men har altså kun oplevet en forbedring af sygdommen ved min pony, det første år han var forfangen....da han kom over på en nedbidt mark...


  • #41   8. maj 2011 Marianne P *
    Det har jeg godtnok aldrig hørt om, men lyder da egentlig meget aktuelt....det må jeg da lige føre på min "huskeliste" over forfangenhed smiley


  • #42   8. maj 2011 Marianne P * : Hvor i alverden har du den idé fra, at forfangenhed skyldes for højt blodtryk? Jeg er målløs over dit forslag. Hvad i alverden skulle det hjælpe at årelade hesten? Har du en kilde på sammenhængen mellem blodtryk og forfangenhed? Så vidt jeg kan se, er det noget man gjorde i gamle dage, fordi man troede det hjalp. Det høje blodtryk hos hesten skyldes jo smerterne fra forfangenheden, og det sænkes når hesten bliver smertebehandlet. Blodtrykket hænger så vidt jeg kan se overhovedet ikke sammen med forfangenheden ellers..

    Til trådstarter: Det er super at du tager dine forbehold INDEN hesten bliver syg, dejligt at du tager dig godt af din hest smiley Det bedste ville jo klart være hvis der var mulighed for at sætte hesten på en jordfold, jeg synes det lyder risikabelt at sætte en i forvejen tyk fjordhest på døgnfold, men hvis det ikke kan undgås synes jeg du skal prøve at give den en mundkurv på og så ellers begrænse adgangen til græs så meget du kan. Giv gerne hesten hø inden den skal ud at spise græs, sådan at den ikke er sulten og kaster sig over græsset.

    Derudover, så sørg for at hesten får masser af motion så længe den ikke viser nogen tegn på forfangenhed endnu. Men hold meget øje med om den får puls i benene, varme hove, spændt mankekam eller bliver øm når den går. Pulsen hos en hest må ligge på mellem 35 - 50 slag i minuttet, og pulsen må ikke kunne mærkes tydeligt, det er bedst hvis man lige skal lede lidt efter den.

    Jeg står selv med samme problem som du gør, så kender alt for godt til alle bekymringerne. Efter at have læst denne artikel: (link fjernet) - er jeg begyndt at give min et tilskud af salt og magnesium, og umiddelbart ser det godt ud indtil videre. smiley Derudover får min også et tilskud af æblecidereddikke. Hun får 3 timer på græs med mundkurv hver dag, bliver motioneret næsten hver dag, og står så i sin boks om natten. Jeg går også og håber på at få en jordfold, for min skal i hvert fald ikke på døgnfold.

    Men held og lykke med din hest, jeg håber du undgår at den bliver syg!


  • #43   8. maj 2011 Eva-Alvilda
    Jeg er helt enig med dig.


  • #44   8. maj 2011 Hvis du gerne vil give den pulver, men er bange for at den ikke vil spise det, ville jeg købe noget Havens slobber mash som du kan komme pulveret i. Alle heste elsker det foder, man blander det med vand så det bliver "grød"... Du skal self. ikke give meget, men hvis du tager en håndfuld mash + vand og kommer pulver i, er du sikker på at få pulveret i hesten smiley

  • #45   8. maj 2011 Eva-Alvida : Kan kun fortælle ud fra min egen erfaring med forfangenhed, og hvad jeg har oplevet der hjælper .


  • #46   10. maj 2011 Det er rigtigt det med at årelade ved forfangenhed..

    Jeg har også set det engang men det er mange år siden så kan være denne metode ikke bruges mere..

    Dette tilfælde var meget alvorligt så slemt at hesten ikke måtte forlade boksen i næsten 2 uger men skulle stå still på en god madras..

    Dette pga risiko for at hovbenet løser sig og drejer eller endu værre penetrer gennem sålen !!

    Forfangenhed er en betændelses tilstand i hoven som er meget meget smertefuld..

    Det er altid fordøjeelses relateret og når du skriver din hest har tynd mave pga af alt det græs lyder ikke godt..


  • #47   10. maj 2011 når jeg kommer til at tænke tilbage, så havde vi faktisk også en hest i ca. 1985 der fik akut forfangenhed, og der tappede de faktisk også blod.....så måske der er noget om snakken.

  • #48   10. maj 2011 Prøv at Google dig frem da der er meget info om dette emne. Ellers er der jo mund kurv

  • #49   10. maj 2011 Muindkurven blev afprøvet igår, men det kunne jeg altså ikke byde hende x/ Hun var så forvirret og hun stod bare der med sine hundeøjne "hvorfor har jeg nu den på?"
    Begyndte næsten at græde, og løb ind og tog den af xD Kald mig pyldret, men hun får den aldrig på igen, menmindre det er livsnødvendigt


  • #50   10. maj 2011 »Milla & Ally« - Friends Forever smiley
    Det er jo klart at en hest skal vænne sig til pludselig at have sådan en på. Min pony reagerede på samme måde som du beskriver, men dagen efter var der absolut intet da han havde fundet ud af hvordan man æder gennem det hul der er i mundkurven.
    Hvis hesten selv skulle vælge tror jeg da det blev en mundkurv frem for den utrolige smerte forfangenhed giver i hovene..... smiley


  • #51   10. maj 2011 Milla: Nu kan det jo let gå hen og blive livsnødvendigt hvis hesten er i risiko for forfangenhed.. men så kan det være for sent..
    Selvfølgelig skal den lige vænne sig til mundkurven, men sidder den korrekt så genere den jo ikke hesten..


  • #52   10. maj 2011 Jeg kunne bare ikke..
    Hun har aldrig været forfangen før og viser ingen tegn. Hun har også tabt sig inden for de sidste par dage da hun er kommet ud på en fold med mindre græs.
    Så lige nu, må det være sådan, og så mo vi se om jeg lærer af mine fejl.. :s Synes bare ikke at det er fair at hun skal have den der på, når der nu intet er.


Kommentér på:
Endnu engang hjælp til forfangenhed

Annonce