{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
849 visninger | Oprettet:

ulla j
ulla j
Tilmeldt:
5. mar 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

mundkurv {{forumTopicSubject}}

jeg har kendskab til 2 heste som begge har været forfangne. Begge går nu med mundkurv og ingen af dem har smerter/halter mere. De går ude hele døgnet med mundkurv og har begge tabt sig (de var fede). Problemet er at de går stærkt med vægttab, de er stressede. Den ene har sår p å mulen. Er der ingen regler omkring brug af mundkurv, skal de gå med dem hele udesæsonen (hestene bliver ikke brugt, har meget stor fold).
Jeg kan godt se effekten mht. forfangenhed, men det er ikke noget rart syn.
Hvad mener andre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mundkurv
  • #1   18. maj 2011 De kunne jo sættes på jord fold.

  • #2   18. maj 2011 Hvis der er sår på mulen, så er mundkurven for stram elelr passer ikke i formen til hesten.
    Ser ikke noget problem i at de går med dem i alle de timer de er på fold, dog mener jeg at der skal være opsyn med dem så man bla. undgår sår på mulen. Man kan evt. sætte dem på jordfold nogle timer hver dag med stråfoder hvor de så ikke har mundkurv på


  • #3   18. maj 2011 Har hørt at de faktisk kun må gå med mundkurv hver anden dag ifølge dyrenes beskyttelse, men ved ikke helt 100% om det er rigtigt.

    Hvis hestene har sår/ skrammer efter mundkurvene burde man måske sætte noget polstring på der hvor det gnaver/ spænde dem lidt ud.

    Det store problem med forfangenhed er jo at det er en sygdom som helst skal forebygges, derfor er det ikke sådan lige bare at tage mundkurvene af og lade dem gå på græs.....de kan jo lynhurtigt få et tilbagefald. Kan nu godt forstå ejeren.

    Og den der med at de er stressede, hvordan kan du vurdere det??


  • ulla j
    ulla j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   18. maj 2011 Til stjerneponyerne-jeg kender hestene rigtig godt, derfor kan jeg vurdere hvordan de har det.
    cecilie j-nej endnu er der ingen regler, men prøv at google dyrenes beskyttelse, og hestens værn vedr. mundkurve-begge organisationer er meget imod brugen af mundkurve og især 24 timer. De er meget opmærksomme på at salget er gået meget op.


  • ulla j
    ulla j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #5   18. maj 2011 Berit, Libell & Gedda
    Dit svar er rigtig godt, det kunne mange lære noget af.


  • #6   18. maj 2011 vi har en hest som har sukkersyge, som går med mundkurv om sommeren. Han er meget fed /fedtlaget på siden er stort, og det har hjulpet rigtig meget at give ham den på. Det reducerede dog hans forsvar fra andre heste, idet han ikke kunne bide igen, og han begyndte at sparke mere, og stejle mere, lige som de andre heste ( han ligger nederst i herriaki) men når han fik den af, blev hans forsvar også bedre, og han fik ikke så mange tæv. Den hjalp ham rigtig meget, vi synes også det var synd at han skulle gå på en jordfold helt alene, ... og han kan jo også få græs igennem mundkurven (-:

Kommentér på:
mundkurv

Annonce