{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.059 visninger | Oprettet:

Boots til IC {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min dejlige Irish Cob har ret store problemer med sine hove, både sur stråle og voldsomme flænger.
Snakker self med smeden og har ofte smed ude for at kigge på det, men synes bare ikke det bliver bedre, snare tværtimod.
Overvejer derfor boots. Men hvilke boots vil i anbefale til en meget platfodet Irish Cob med store forhove og små baghove?

Jeg giver ham fodbade, sprayer med æbleeddike og bruger trust-buster. Er også blevet anbefalet at smøre (udvendigt) med en olie for at give fugt.
Er der andet jeg kan gøre?

Har også et problem der hedder at han kløer sig man og hale rigtig voldsomt. Haleroden ser lidt skællet ud. Han går helt i trance når han gnubber sin hale og kan faktisk nærmest vælte af bare nydelse før han lige 'vågner op'.
Er blevet fortalt at det kan være lus, mider eller skab. Hvordan finder jeg ud af om der er noget og hvad gør jeg så?
Er det bare at prøve at behandle mod lopper og se om problemet forsvinder eller?

Der er ikke ret mange fluer der hvor han står og faktisk hænger hans hale mere eller mindre roligt altid. Er de ikke mere irriterede / påvirkede hvis det er mitter eller blander jeg noget sammen?

TAK! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Boots til IC
  • #1   7. jun 2011 Kunne det ikke tænkes at være sommereksem? Hvad får din hest at spise?? Tænker at den kan mangle noget jern, kalk eller vitamin siden hovene er så ringe..

  • #2   7. jun 2011 hello katrine...

    Altså jeg ville måske skifte smed??
    Ellers easy glove boots.

    Men ellers køb det der front line til store hunde og giv ham alle 3 stk ned langs ryggen. det gjorde vi på tinka da hun os bare kølede sig, og der har ikke været noget siden..


  • #3   7. jun 2011 jeg vil sige at du skal skifte smed. Og det med haleroden, får han sår eller klør det bare?

  • #4   7. jun 2011 Uh jeg har også en Irish Cob og har været igennem dette boots helvede -og det er en dyr fornøjelse skal lige siges. Det var for mig ikke muligt at finde en model der passede min. Jeg prøvede Easy glove boots, Cavallo simple boots og Marquis hovsko og ingen af dem fungerede på Jack. Jeg har valgt at lægge forsko på og har fået en glad hest der elsker at komme på tur igen. Mht din hests hove, så få en anden smed ud at kigge på dem, det dur jo ikke hvis der ikke er bedring. I fht den daglige pleje af din hests hove her i sommerperioden, er det jo vigtigt IKKE at bruge oliebaserede produkter med mindre hestens hove er fugtige, ellers holdes fugten ude -og det er jo ikke det man ønsker for de tørre sommerhove. Cornucrescine Daily Hoof Moisturiser er et suuuuper godt produkt og vandbaseret så man skal derfor ikke bade/iblødsætte hovene inden brug, kun rengører dem.
    Vedr. kløe, så er der vel ingen grund til at eksperimentere med alt muligt, kontakt da en dyrlæge særligt for hestens skyld så den kan få den rette hjælp.
    God sommer.
    Hilsen Mette


  • #5   8. jun 2011 Til sure stråler duer det ikke med olieprodukter da det kun kan kureres med tørring...
    Vi havde stor succes med at vaske hovene MEGET grundigt i sæbevand hvor vi var meget omhyggelige med at vaske i de revner der bliver i ballen, så skal hoven tørre i mindst 1,5 time.
    Der efter smurte vi et godt lag tjære på og var omhyggelige med at få det ind i revnerne, behandlingen skal gentages 2 gange ugentligt...
    Efter 3-4 uger var de faktisk godt med og smeden havde ingen bemærkninger til 6 ugers beskæringen...;-)
    Og det med kløen ville jeg behandle med Virkones, bland det i lunkent vand og gennemskyld hale og angrebne områder.
    Lad det sidde lidt og skyld efter...


  • #6   8. jun 2011 Er han dækket ind med vitaminer og mineraler?

    Prøv "Hoof health" tilskud: http://ridersport.dk/product.asp?product=641
    det er super billigt og som jeg har undersøgt markedet for biotin tilskud så er dette det bedste indtilvidere pga. det høje indhold af diverse gode sager til at forsøge hovvæksten + den lave dosering pga. koncentrationen i produktet.

    Hvor ofte får han ordnet hove?
    Står han meget i boks? (mht. surstråle)
    Hvor meget går han på fold - ridebane - rideture?
    Hvilken bund er der på folden?
    Hvilken bund er der i boksen, og svar ærligt: hvor ofte muges der?

    Vandbade er ikke ligefrem godt for en hest med specielt surstråle.


  • #7   8. jun 2011 surstråle kan fjernes på 2 dage, eg har set det ske, og min kæreste gør det dagligt på surstråle heste, det er nemt at få væk, skift smed så hurtigt du kan. det lyder som om din hest har massive vinger, derfor flækker hoven ( vinger er uligeheder i hoven).

    Boots er crap smiley de passer sjældent 100 % til hesten, og hvis de ikke passer, tjah så er det ligesom at gå rundt i sko der ikke passer, det er ubehageligt ...


  • #8   8. jun 2011 Tak for de mange svar smiley Svarer jer lige en af gangen:


    Pernille Kondrup: Har ikke den store forstand på sommereksem må jeg indrømme. Troede nærmest kun det var islændere der fik det?
    Han får regulator compleete da jeg netop gerne vil styrke hans hove bedst muligt smiley

    Majken M: Har skam skiftet smed og den nye fik virkelig skåret i bund med den sure stråle så det er under rimelig kontrol synes jeg. Han kommer igen på fredag og kigger.
    Er blevet anbefalet frontline af en anden også, så kan godt være at det er det jeg skal prøve.. Men hvis det er lopper ville han så ikke klø over det hele?

    Louise: Der er ingen sår, han kløer bare meget og går helt i trance hvis man gider gnubbe ham omkring halen..

    Mette: Mange tak smiley Godt du siger det med oliebaserede produkter... Får så mange forskellige råd at jeg slet ikke ved hvad der er rigtigt mere, men har tidligere lært det du også skriver! Goodler lige det produkt du nævner smiley

    Pernille: Mange tak smiley Søger lige på det produkt. Ang tjære var det også det min første smed rådede mig til, men min nye smed siger trustbuster istedet så gik bort fra tjære igen. Har købt sæbespåner så jeg er klar hvis han skal vaskes grundigt, men venter lige og hører smeden ad smiley

    Angelica: Han får Regulator Complete og har en saltsten på folden så han burde være 100 % dækket ind. Tak for linket smiley
    Har smed ude ca hver anden måned (efter deres egen anbefaling) men de vil som regel ikke beskære ham da der ikke rigtig er noget at tage uden for den hvide linje.
    Han går på døgnfold med kort græs og ingen mudder / grus eller andet. Har ham i hænder hver dag hvor jeg trækker op i stalden som self har stengulv men det burde bare ikke kunne ødelægge noget. Undgår at gå ture da jeg vil skåne ham for asfalten. Rider / træner en lille time på en sandet ridebane hver dag ca.
    Jeg fjerner lort på folden da han er typen der træder i noget og så bliver det siddende inde i hoven til jeg renser det ud, så prøver at undgå at der er noget at træde i.

    Fleur: Tvivler også stærkt på at man kan finde boots i den størrelse.. det er også derfor jeg ikke har købt nogen endnu.
    Han er meget platfodet men de smede jeg har haft ude siger at det er typisk racen og at der ikke er meget at gøre ved det!
    Har du måske et billede at Peters hove set nedefra?


  • #9   8. jun 2011 Koldblods hove er typisk flade ja, men der er intet til stopper for at de kan blive, eller kan være konkave, og man bør virkelig gøre alt for de bliver det. Peters forhove er blevet laaaaaangt mere konkave efter min kærste tog over og gav ham sko på. Jeg havde en idiot-barfodstrimmer førhen.

    jeg kan nappe et billede af ham, han er lige blevet beskåret i går smiley


  • #10   8. jun 2011 Katrine

    Hver anden måned.. puuhaa.. det siger lidt sig selv at hvis hoven flækker så er det for længe siden at hoven er blevet ordnet, SELVOM der ikke er noget at tage af. Jo oftere hoven bliver beskåret jo mere vil den gro. Jo hårdere underlag og slid hoven udsættes for, jo stærkere vil hoven blive. (dette skal selvfølgelig gøres gradvist)

    Giv din hest biotin tilskud i et halvt års tid og få smeden ud noget oftere.
    Min egen beslagsmed sagde også at min hest ikke skulle have smed oftere end hver 6. uge, men stædige mig fik smed til ham hver 4 uge og sjovt nok var der altid lidt vinger og hælene var vokset rigeligt til en beskæring.
    Hvis jeg lod hesten vente ville hans hove blive møg skæve, for de begyndte allerede efter de 4 uger at blive slidt skævt.

    Få en barfods trimmer evt.; de færreste smede forstår at beskære hesten hvis den ikke skal have sko på. Jeg har altid SELV skulle stå og ånde min smed i nakken og sige "ja husk konkavitet, huusk overrulning!" for ellers blev min hest efterladt med fuldstændigt flade hove som var revnet allerede dagen efter smeden havde været der.


  • #11   8. jun 2011 ville være rigtig lækkert Fleur smiley Tør ikke rigtig smide billeder herind af Antons må jeg indrømme..

    Angelika: 'Problemet' er bare at jeg ikke har 100 års erfaring med heste og da slet ikke deres hove! Jeg har læst en del om emnet og følger da også med på nettet når det diskuteres men stoler bare mere på en smeds dømmekraft end min egen.. Det bliver så et problem hvis de er inkompetente men hvordan i alverden finder man ud af det? Synes godt nok det er svært..
    Overvejer også meget en barfodstrimmer.. Kender du nogle i Århusområdet?


  • #12   8. jun 2011 Katrine P

    Har fuld forståelse! Og det er bare SÅ ærgeligt at man som hesteejer skal vide lige så meget som dyrlægen hvis ikke hesten "skal falde død om" - enten fordi dyrlægen har en favorit behandling, vil tjene penge eller bare er meget konservativ i sine holdninger - det samme gælder smede og ALLE andre i hesteverdenen.

    Jeg har lige skiftet til barfodstrim, kopierer lige min besvarelse fra HN herind:

    "Har haft nogle dårlige erfaringer med min egen smed de sidste par måneder, selv en dyrlæge påpegede at den beskæring min smed sidst havde udført var synd for min hest. Så slut prut finale.

    Har skiftet til barfodstrim: (link fjernet)

    Hvis du kigger hendes hjemmeside så har der været en artikel i avisen om hendes arbejde - Tryk "Om barfodstrim" og klik "Læs avisartiklen fra Nordjyske om Klitmøller Rideklubs heste, som bliver barfodstrimmet og bruger Swiss Boots"

    direkte link til artiklen: www.nordjyske.dk/artikel/10/5/144/ 3622445/3/l%E6s%20artikel

    Rideklubben har brugt Anna som barfodstrimmer i 2 år, med resultatet at rideklubben er blevet "driftsikker". Dyrlæger har haft kigget hovene og siger god for arbejdet.

    Så hvis en hel rideklub kan holdes driftsikker, og endda MERE driftsikker end den før var med alm beslagsmed - ja ved du hvad! Så må der være noget om det, og lige hende her må være hammer dygtig :)"

    Hun kommer godtnok ikke fra jylland men hun kommer til jylland en gang om måneden hvor hun kører turen: horsens-skanderborg-ålborg (og andre byer på vejen)

    Hun skal have 350 kr inkl kørsel. Første gang (og eneste indtilvidere) var hun ude ved min hest i en hel time. Hun er MEGET grundig og utrolig flink! hun startede ud med at se hvordan min hests gang var og derefter gik hun stille og rolig igang med at trimme/beskære alt imens hun forklarede hvad hun lavede og hvorfor.

    Der er en del andre her i jylland men jeg må ærligt indrømme at de jeg har set (kvinderne..) har lavet nogle underlige trim! Har set mere end 50 fotos og nogle af trimmerne havde en mere voldsom tendens end andre, til at trimme hesten helt helt kort i tåen så der ikke var hovvæg tilbage. Nogle sleb også hoven på ydersiden med den grove fil = jordbakterier i hoven = hov som langsomt rådner op pga. bakterier

    det jeg vil sige er at JEG har valgt trimmerne i jylland fra fordi jeg synes deres arbejde ligner... bæ. jeg vil aldrig overlade min hests hove i deres hænder.. desværre! du kan lige skrive pb så sender jeg dig fotos af ders arbejde samt navne smiley

    Prøv at kontakte hende Anna som jeg ellers har linket til - somsagt: Hvis en rideskole kan holdes driftsikker hvor alle heste er barfods så må hun kunne finde ud af noget smiley


  • #13   8. jun 2011 Mange tak smiley Lyder rigtig godt smiley

Kommentér på:
Boots til IC

Annonce