{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
868 visninger | Oprettet:

Hvad kan han fejle? {{forumTopicSubject}}

Skulle hente min hest på folden i går. Han ville næsten ikke gå og slingrede afsted smiley Jeg tænkte straks - forfangenhed el brækket ryggen..... Han er tyk, så forfangenhed var nærliggende. Kølede hove og ben ned 1,5 time. Fik akut dyrlæge ud som ikke umiddelbart mente at det er forfangenhed.Bud for hende ku være; nyreslag, hedeslag, nerve der har sat sig i klemme....el muligvis beg. forfangenhed.... Hun tog blodprøver, som jeg får svar på om et par dage. Han har boksro, på smertestillende og ingen krybbefoder (får stråfoder).... Han står IKKE på den klassiske måde og læner sig bagud, havde ikke øget puls i ben og ikke øm ved tang-prøve.....det var mest højre forben han ikke ville gå frem på... men ingen spark el sår at se..... puha....ikke rart!!
Jeg red i dagen før uden problemer.
Hader når min hest er syg, øv stakkels dreng.
Har du et kvalificeret bud el prøvet noget lignende??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad kan han fejle?
  • #1   28. jun 2011 Clara: hvis du gider læse hele min tekst vil du læse at DER HAR VÆRET DYRLÆGE!

  • #2   28. jun 2011 Til alle: Der har været dyrlæge!!
    Rettelse: Red dagen før han blev syg.


  • #3   28. jun 2011 hmm.. jeg havde en hest der blev meget ''slinger'' og han havde åbenbart en nakkeskade så nogle nerver var beskadiget efter fald fx, han blev aflivet men det var bare generelt hele kroppen han ikke kunne styre, værst i bagparten.

  • #4   28. jun 2011 Camilla; åh, lyder ikke god. Håber ikke det er så slemt med min....tak for bud!

  • #5   28. jun 2011 for lidt tid siden havde jeg et prob med min hest når han løb. Det lignet ligefrem at hans forben var for korte til resten af kroppen og det så ikke behagligt ud. Det gik heldigvis over af sig selv, men jeg tænker måske din hest har bare faldt forkert ud på marken?

  • #6   28. jun 2011 Nyreslag evt. Vi har en oppe hos os der i øjeblikket står med det. Den kan i perioder næsten ikke gå ..

    Hvis din dyrlæge først kan give dig blodprøve svar om nogle dage, så er han/hun ikke god nok. Den hest jeg snakker om længere oppe, fik taget blodprøve en eftermiddag, og ejer fik afvide at der var svar morgenen efter - hvilket der var. Kan din dyrlæge ikke fastslå hvad slingren skyldes, skal han/hun se det som noget akut, og få ordnet den blodprøve med det samme.


  • #7   28. jun 2011 Blev hovene undersøgt med en tang, hvor man kan finde hovbyld med?
    Jeg har for kort tid haft, at en af mine heste slingede også med forbene. Dyrlægen troede i første omgang, at hesten kunne blive forfangen, men har så undersøgt hovene og har fundet en hovbyld i venstre forhov. Efter hovbylden blev skæret fik hesten en sygesko og selvf. smertestillende. For sikkerhedens skyld gik hesten ikke på græs i flere uger. Det var lidt underligt, at hesten slingede på begge forbene, men havde kun hovbyld på en. Og det kan pludsligt opstår, at hesten får smerter af en hovbyld, så det kan godt være, at ride den ene dag og har en syg hest næste dag.


  • #8   28. jun 2011 Væskemangel

  • #9   28. jun 2011 HAR EN HEST DER ENGANG HAVDE PRÆCIS DE SAMME SYMPTOMER, VAR EKSTREM SLINGER, DYRLÆGEN VAR MEGET I TVIVL, MEN KONKLUDREDE AT DET VAR BEGYNDENDE FORFANGENHED. HAN HAR DET GODT IDAG, MEN VI SKAL PASSE MEGET PÅ VED GRÆS, DA HAN IKKE TÅLER RET MEGET. GOD BEDRING TIL DIN HEST
    SIDSTE ÅR BLEV HAN FAKTISK FORFANGEN EN GANG OG DET VAR IGEN DE SAMME SYMPTOMER MED SLINGER. HAN HAR ALDRIG REAGERET MED DE KLASSISKE SYMPTOMER PÅ FORFANGENHED


  • #10   28. jun 2011 Det kunne jo også bare være sygdommen slinger???
    -Vi havde en med det, han blev aflivet. 4 år gammel....


  • #11   28. jun 2011 Tak for jeres indlæg....i dag virkede han mere frisk, har jo boksro på smertestillende...prøvede med dyrlæges anvisning af lade ham gå et par skridt hen ad staldgang. Gik lidt bedre i dag. Fyldte hele krybben op med vand og skar æble i små skiver så han blev nødt til at drikke vandet.....fik en del vand ved dette. Håber virkelig på at det "bare" er en dehydrering!

Kommentér på:
Hvad kan han fejle?

Annonce