{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.976 visninger | Oprettet:

Fra boks til løsdrift {{forumTopicSubject}}

Dette er et spørgsmål der sikkert er blevet spurgt mange gange, men nu er det mig der står i situationen og jeg ved ikke så meget endnu smiley
Blackie, min oldenborg har fået astma sidste vinter og skal derfor ikke stå i stalden mere da der er halm og hø af egen høst. Så foreslog ejer mig at lave en udendørsboks, altså stadig en ham og en anden kan være i om natten men ude om dagen. godt ventileret.
Men nu har hun sagt at de ikke kan nå at lave denne stald. men der er løsdrift så der er skure, Jeg kunne bare godt tænke mig at have min egen boks og styre hvor meget hø han får, da der ikke bliver givet for meget på folden.
Nu kommer så spørgsmålet : Kan jeg lade ham gå ude, det kan jeg jo nok men hvad er jeres erfaring jer der har Dansk varmblod oldenborg og andre store på løsdrift. Er det så med dækken? det har han aldrig brugt, han er 16 år, hvad med kulde i benene? Han plejer altiid at ligge ned om natten, vil han gøre det i et koldt skur?
Det er måske bare pylre spørgsmål, men jeg ved intet om det, der går normalt kun små tykpelsede ponyer der ude.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra boks til løsdrift
  • #1   6. jul 2011 Alle heste kan principielt gå i løsdrift og langt de fleste kan klare det med vinterpels (altså uden dækken).
    Men det afhænger self af løsdriftens kvalitet hvor koldt der er. Som du selv er inde på er det vigtigt at de kan ligge ned uden at blive kolde smiley

    Kender en hollandsk varmblod, en paint og en pinto/araber ting, der går i løsdrift i en stor rundbuehal strøet med halm. De sætter en god pels og har det helt fint året rundt smiley


  • #2   6. jul 2011 Hejsa,

    jeg har en oldenborger på 13, der har stået i løsdrift i et par år. Jeg havde dækken på det ene år, ikke det andet. Hun frøs ikke, da der var et stort, varmt skur, de brugte meget.

    Min har også astma, det hjalp dog ikke med løsdriften, men det var fordi de fik frøgræs, som er fuld af skimmel-svamp - søg evt på det!

    Jeg ville altid foretrække en udeboks til en med astma, men håber, det kommer til at fungere.


  • #3   6. jul 2011 Min frederiksborg blev så glad for at ryge ud i løsdrift, naturligvis skal de have et tørt leje at ligge på. Vores fik halm ud hver dag og det lå han og de andre gerne i. første år uden dækken året efter gav jeg regn dækken på, meget nemmere at ordne hesten når der dækken på. Men jo også dyrt i dækkener.

    Min havde ikke problemer med at tage på, men min nye traver jeg har, havde problemer i vinters med at få lov at komme ind for de andre og få mad og vand nok. Så ham måtte vi tage på boks igen.
    Men ville nok bare give rigeligt med hø ud til dem og ellers må du give den lidt ekstra mad når du ude hos den.

    Jeg ville klart prøve, langt de fleste heste elsker løsdrift, og rigtig mange med ben problemer har rigtig godt af at komme ud og stå selv om der ikke er så varmt som indenfor, kan de bevæge sig rundt, og holde blodet i gang. frem for at stå stille inde i en boks.





  • #4   6. jul 2011 Hihi du er alt for pylret! smiley

    Min FULDBLOD går på døgnfold/løsdrift hele året rundt, UDEN dækken smiley
    selv i vinters klarede han sig fint


  • #5   6. jul 2011 Det er derfor jeg er så glad dette forum, Altid hurtige og gode svar smiley

  • #6   6. jul 2011 Hov, jeg nåede ikke at skrive mere, men det var rart at få nogle gode tilbagemeldinger, vi har det meget med at personificere heste, min vil sikkert også nyde at være ude, bare hans hoppeven også er der.. Jeg skal lige se på det med frøgræs, Jeg har givet ham wrap mens han stadig var inde. Det havde jeg planer om han skulle have, men de andre skal jo nok have gårdens egen hø så det bliver noget rod hmm.. nå men det må jegs e om ikke der kommer en løsning på.
    Jeg har en mistanke om at han fik astma af gårdens hø, der var en del baller der måtte kasseres p.gr. a skimmelsvamp,
    Tager ger ne imod flere positive historier smiley


  • #7   6. jul 2011 Min hoppe Mirelle (Dansk varmblod, 175 cm) og min dreng Count (holstener, 181 cm) kom fra at være på ene fold maks 3 timer om dagen, med dækken.

    Da jeg fik dem kom de direkte i løsdrift uden dækken - de nyder det. Taber sig ikke, fryser derved ikke.

    Alfa omega er at alle heste kan hvile på et tørt strøet leje, med en god bund - mine har hø a libitum hele døgnet - kan derved kompensere for kulden.
    Så godt med mad ud til dem smiley Så går det...


  • #8   6. jul 2011 min gamle DV gik i løsdrift til hun blev 24 år . og det var kun den sidste vinter hun kæmpede lidt med kulden , der fik hun bare et regndakken på og så har hun glad igen . . hun stod gerne ude kl ko om natten i minus 12 graders kulde , og hesten gør hvad den har brug for . og de har bedst af at være ude . held og lykke

  • #9   6. jul 2011 Ligeledes, min vallak går i løsdriften med en oldenborger hoppe på 25-30 år smiley hun klarer vinteren helt fint med roepiller og hø, hun går uden dækken.

  • #10   7. jul 2011 Tak til jer alle, jeg er MEGET glad for svarene, så nu vil jeg gå vinteren i møde uden alle de spekulattioner Hilaen Jane smiley

Kommentér på:
Fra boks til løsdrift

Annonce