{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.905 visninger | Oprettet:

AKUT HJÆLP! {{forumTopicSubject}}

Min hest har virkelig tynd mave! Hun bliver aflivet om 2 uger hvis der ikke sker frem skridt. HJÆLP MIG! JEG ELSKER DEN PONY ;i

Historie:
Sabina (the pony) holte op med at spise i April måned. Hun tabte 150 kg på 3 uger. VI fik hende til at spise lidt mad en gang i mellem, men det vaar ikke altid hun ville have noget (da hun holdt op med at spise, red jeg hende ikke, for hun havde overhoved ingen energi)Efter der var gået 2 uger, fik hun pludselig enormt tynd mave. Sabina hang og hang. VI havde haft 3 dyrlæger ude til hende. Uden held. En dag hvor jeg var i skole, havde Sabina enormt meget væske tab. Hun kunne slet ikke stå på bene. Jeg troede hun skulle dø. Vi tilkaldte en dyrlæge, som sagde vi skulle sprøjte vand(fordi hun havde lavt væske indhold) æblejuice(Appetiten). DEt gjorde vi så og det gik bedre. Men Sabina begyndte at blive meget tynd. Man kunne se ribbene tydligt. Vi besluttede at få hende ind på landbrug højskole, for at undersøge. Det eneste som de fandt var en forstuening i kæben. Men den havde hun fået en indsprøjtning pga. Oppe på landbrug højskole får de hende så til aat spise, og vi får hende hjem. der går cirka. nogle uger, hvor hun ikke har tynd mave mere, og spiser fint (jeg var så glad) men skete der noget i starten af sommerferien. Hun får tynd mave igen.. HUn kan ingenting holde i sig. og nu er hun ren skellet. det er meget voldsomt så tynd hun er. Hun kan godt spise. men hun skider vand. det står ud i stråle. Altså den korte og den lange er at det ligner den tisser @!#$ ;s Vi har så i en periode givet den zoolac, Pro-paste og Equibactin. Ingen af delene hjælper.

Er der nogen der har nogle forslag til hvordan jeg hjælper min hest?. for den er døende. Jeg riskiere at om 1 uge kan jeg komme ned til en død hest. Maven kan ligesom ikke optage maden. Hjælp mig! Har i nogle forslag? (Min hest kan ikke lide roepiller) Min mor har givet op og synes vi skal aflive den. Men det kan jeg ikke klare. Jeg kæmper til det sidste. Så skriv alle jeres forslag ned.

På forhånd tak.
Hilsen Luna


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  AKUT HJÆLP!
  • #1   9. jul 2011 Det er ikke noget med hendes lever eller nyre?? Fælder hun?

  • #2   9. jul 2011 Luna, hvis hesten er tjekket for orm, der er taget blodprøver, og der ikke er mere at gøre, er det synd at blive ved med at kæmpe.
    Det lyder til at der et noget fuldstændig galt inden i den hest. Hvis en dyrlæge ikke har lavet undersøgelser, så få en dyrlæge ud og gør det, ellers er det aflivning på stedet.
    Det er utrolig smertefuldt og ubehageligt for en hest at dø af væskemangel, og hvis det er så slemt som du beskriver det, er det et spørgsmål om få dage før hesten ikke kan mere. Så hvis ikke der er lavet undersøgelser på hesten, så få det gjort I DAG, ellers så få den aflivet med det samme.



  • #3   9. jul 2011 Det lyder som tarok syge og så er der kun en vej... Tarok syge er colie bakterie og kan ikke helbredes, vi mistede en hest på gården pga det... Jeg vil lade hesten få fred hurtigst mulig..

  • #4   9. jul 2011 Ja, det lyder godt nok grusomt. Det er en svær beslutning, men jeg synes også du skal sige farvel til den smiley

  • #5   9. jul 2011 har set en hest der engang havde så tynd mave så der kun kom vand ud og det stod på i et stykke tid den kom på ''hø kur'' hvor den kun måtte spise tørt hø i et par dage..

    håber det bedste for den! smiley


  • #6   9. jul 2011 har den fået en gastroskopi? (kiggert ned gennem halsen og ned i mavesækken) for de kan også få voldsom tynd mave af mavesår

  • #7   9. jul 2011 gærkultur har jeg også hørt at det kan hjælpe

  • #8   9. jul 2011 Montana: Den er blevet tjekket for det med nyrer og lever og den har fine tal. Den fælder som enhver anden pony gør.

    Malene: den er tjekket af dyrlægen. De har også sagt de synes den skal aflives. men jeg bliver ved endnu. men den har det bedre nu. så venter lidt med det der aflivning.

    Nina: Kan du beskrive nogle symtomer, og kan jeg overhoved intet gøre?;/


  • #9   9. jul 2011 Team: DEn er bare så tynd at man næsten ikke ghar lyst til at kun give den hø. Ja den har haft en kiggert ned i maven. og der var ingen mave sår.
    Gærkultur er vi i fuldgang med at finde. vi leeder


  • #10   9. jul 2011 Hvorfor ik tage på hestehospital med den, hvis du ikke har for langt? Så kan de da evt, holde mere øje med den?

  • #11   9. jul 2011 måske har den spist noget den ikke tåler?? ej ved det ikke.. men en hest på gården spiste lidt hønse foder, og sked også vand i en stråle.. han blev aflivet...

    har hørt at hvis en hest er dehydereret så kan man komme vand ind gennem endetarmen da de optager meget fugt der.. men det skal dyrlægen self ind over og gøre..

    hvad med noget det man giver føl for dårlig mave??
    eller noget der hedder ysy har kun hørt godt om det...

    men jeg ville helt sikkert få dr.dyr ud.. evt en anden end den der har været der før..


  • #12   9. jul 2011 Enten skal den stakkels hest have fred nu eller også skal den indlægges igen nu - det er efter min mening synd at lade "stå til".

  • #13   9. jul 2011 efter det du skriver tænker jeg med det samme mavesår har de undersøgt hende for det ellers så få dem til det da det kan rede din pony men det kan altså kun tjekkes ved at man pytter en slange med kamera ned i maven på den men hvis det er det er det muligt at heldbrede din hest

  • #14   9. jul 2011 Stakkels lille hest smiley Jeg synes også at du skal få den indlagt. For den er med al sandsynlighed i væskemangel og bør få væske i drop.

    Jeg tror desuden jeg ville prøve på at få den ind i en så normal og ens hverdag som muligt for at undgå enhver stres.
    Altså give hø på præcis det samme på præcis samme tidspunkt hver dag. Sørger for at den står et sted hvor der er ro, holde den væk fra græs, undgå for meget fuldfoder og give den en masse hø og en vitaminslikkesten.

    Jeg ville desuden prøve at give den en lille smule mash hver dag med elektrolytter i, så den kan få sin saltbalance op igen.

    Jeg antager at hesten selvføgelig også har fået en antibiotikakur.

    Jeg tror ikke at det er taroksyge.. for så burde hesten være død nu.

    Kan det være forgiftning? Har i tjekket foldene for giftige planter?

    Har den forhøjet temperatur?


  • #15   9. jul 2011 Jeg synes du skal sende den på højgård nede i odense! smiley

    Håber det bedste for den! smiley


  • #16   9. jul 2011 Undskyld det lyder brutalt, men var det min ville jeg ikke være i tvivl om en aflivning. Når den har det på den måde er det udelukkende for DIN skyld den bliver holdt i live og ikke for hestens.

  • #17   9. jul 2011 Hvis dyrlægen har vurderet der ikke kan gøres noget og foreslår aflivning - hvorfor så holde den i live ? Det er mig ubegribeligt.

    Er den undersøgt for ALT? for ellers kan det da kun gå for langsomt med at komme på dyrehospitalet.


  • #18   9. jul 2011 Hvis du elsker din, hest ville du give op, og give den fred. Det er ikke fair for hesten, det er dig der holder den i live. Det er dit ansvar at sige stop smiley

  • #19   9. jul 2011 jeg syntes du burde give slip og lade den få fred. når dyrelægen har sagt at han sys den skal aflives, syntes jeg det er synd at holde den i live. hvis du elsker den så gi den fred. som prinsen og prinsessen siger, er det dit ansvar at sige stop smiley

  • #20   9. jul 2011 Jeg syntes lige som mange andre, at du burde give den fred.
    Ellers ville jeg få den indlagt med det samme, ville slet ikke stå med det der hjemme selv.

    Tænk på hvis behov det er, at du lader den leve.


  • #21   9. jul 2011 Jeg er helt enig med de andre. Jeg kan slet ikke forstå hvorfor du spilder tid med at oprette et indlæg på HG, istedet for at få den indlagt eller aflivet. Der er jo ingen af os der kan gøre noget, og da slet ikke sige noget om, hvad det er.

  • #22   9. jul 2011 Jeg ville prøve at give hende følgende:

    1 spsk timian
    1 spsk bukkehornsfrø/pulver blandet i A38 en gang dagligt i 5 dage.

    Jeg har selv brugt det på flere heste med tund mave og diarré, et råd jeg fik af en claivoiant og selvom jeg ikke troede på den slags som sådan, så tænkte jeg alligevel jeg intet havde at miste men alt at vinde.


  • #23   9. jul 2011 jeg ville som sidste udvej også prøve noget mere alternativ behandling . en healer og en hømopat . for der er andre ting i verden som vi ikke kan se , . men havede det været min hest hvade den været aflivet ,

  • #24   9. jul 2011 har du prøvet at google dette ? mange gange kan man spørger dyrlæge til råds på nettet. det er et forsøg værd. spørg så mange som muligt.

    Til hunde giver man ris kus, men lidt svært ved en hest :S

    Krydser finger for jer .


  • #25   9. jul 2011 Måske er tarmfloraen ødelagt.Du må ha en veninde som har en sund og rask hest.? Tag en stor portion rimelig frisk afføring fra denne og prøv og gi din hest det i en spand! Jeg så for nogle år siden en total afmagret shire hest med samme problem som din! Den fik flere spande hestepærer fra rask hest til rådighed.Den åd det! Og det reddede den! Udover det skal din hest ha prima godt hø og vand! Tag den af græsset!!
    Held og lykke. Håber det lykkes at få styr på det


  • #26   9. jul 2011 hvor er det bare synt for dig og din hest, håber virkelig at den bliver rask. rådene med hestepærene lyder fornuftig håber det hjælper

  • #27   9. jul 2011 Hvis den ikke spiser hestepærene helt rene, kan du self. blive nød til at blande lidt op. I hø eller meget meget lidt foder. Vi har en der døjer lidt med at tarmfloraen ikke er for god, også skal han have en gang lort fra en af de andre. Det hjælper på det. Eller kan hvis det er noget af den har.

  • #28   9. jul 2011 Hvis det var mig som var i dit sted ville jeg uden tvil få den aflivet hvis dyrelægerne har sagt de ikke kunne gøre mere! det er syndt at lade den leve på den måde og hvis den kun her en uge igen ca. jamen hvorfor så lade den lide i den uge? hvis du virkelig elsker din hest og vil gøre ALT for den så lad den få fred, det er en hård beslutning at vælge og man er mega ked af det i flere dage, uger, mdr eller år efter. Men på en eller anden måde får man det altså bedre inden i, man har ikke den "store" byrde inde i sig og det er både hest og dig selv som får ro i sig :). syntes virkelig du skal overveje det en gang til :).

  • #29   9. jul 2011 Der er en dyrlæge der siger at den skal aflives. men de er nogle andre som siger noget andet.
    - Den lider ikke, og jeg tror i har misforstået noget. Den spise meget og drikker meget. Men den skider vand og optager ikke alt den mad den får. den virker ikke utilpas, bare en smule træt. men det er okay når den er så tynd.

    Den prøver selv at kæmpe, så jeg ikke den eneste!


  • #30   9. jul 2011 Få den indlagt, tror det er den bedste mulighed for at få den rask igen

  • #32   9. jul 2011 Okay nu er der noget jeg slet ikke forstår først er den døende og nu er den bare utilpas?

    Døende er i mine øjne at den er MEGET syg og lige på kanten til dø. Hvor utilpas bare er lige som når vi får en lille influenza.


  • #33   9. jul 2011 Jeg godt nok også meget forvirret lige nu.

  • #34   9. jul 2011 Hov fik lige læst det sidste du skrev engang til og nu hænger den slet ikke sammen for nu er den bare træt? Døende og træt har slet ikke noget at gøre med hinanden jeg er helt forvirret nu? Er den døende eller er den ikke?

  • #35   9. jul 2011 jeg er som de andre også meget forvirret nu ?

  • #36   9. jul 2011 Forstår slet ikke at dyrlægen ikke har fået den indlagt eller at du ikke selv har fået den indlagt, hvis den er så dårlig?? :S

  • #38   9. jul 2011 Du skriver at den i første omgang fik problemer med maven hjemme hos dig, ikke gad at spise og derefter kom på dyrehospitalet hvor den begynder at spise igen, da den så kommer hjem igen sker det samme med at den ikke vil spise........der kan ikke være et eller andet hjemme hos dig den ikke kan tåle....fx dårligt hø, giftige planter m.v.??

    Ysy-blanding virker ikke altid på tynd mave det er mere forebyggende har jeg hørt. Viking laver noget der hedder Dia-stop, og det skulle virke bedre end ysy-blanding. Der er også Probiotikum Plus.

    Derudover kan du prøve:
    Loppefrø.
    A38


    Wrap er ofte no go for en hest der har problemer med maven.



    Men lyder da meget underligt at dyrlægerne ikke har kunne finde ud af hvad problemet er.....det kan ikke være kræft evt.?


  • #39   10. jul 2011 Jeg er også forviret, bare du ikke sidder og pakker det ind, fordi vi siger til dig vi syntes du skal aflive.


    men så indlæg dog hesten, hvis det gik godt sidst.
    man kan ikke bare have den der hjemme hvis den har tabt 150 kg på uger, det er jo vildt!


  • #40   10. jul 2011 Tak for alle jeres søde forslag.
    Lige i øjeblikket spiser hun okay meget og drikker også fint. Hun har fået pencilin i en uge nu og hun havde stadig tynd mave. Min mor har købt en masse ting vi skal prøve. Jeg har søgt rundt på nettet og har fundet gode idéer!

    - Jeg tror hun klare den. For hun ser glad ud, og hun blev vild igår og bukkede:D! Men dsv har hun stadig tynd mave hvilket ikke er så godt :s



    - Hun har fået blodprøve 2 eller 3 gange. Orm er hun blevet tjekket for også bændelorm. Hun har fine nyre og lever tal. Jeg har fået mange råd som jeg vil prøve. Dyrlæger siger noget forskelligt. Og den ene dyrlæge siger "afliv den med det samme". Den anden dyrlæge siger "kæmp, prøv det her" . Jeg bliver ved med at kæmpe indtil det sidste. Hvis hun får det dårligere ind hun har nu, skal hun selvefølig aflives men så længe hun spiser og drikker og er glad, så synes jeg hun skal leve endnu:)








    Da jeg skrev dette indlæg var jeg selv i panik og tænkte hun var døden nær. Men det er hun ikke. Min mor fik mig til at lade være med at tro på det. Så dette indlæg blev nok lidt overdrevet. Også glemte jeg også at skrive hun havde det bedre nu.

    Info: pt. så er hun rigtig og jeg gentager rigtig tynd. Hun har også tynd mave. Og kan godt virke træt og slap. Men hun spiser og drikker, så meget hun overhoved kan. Hun spiser meget hø, gulerødder, bananer og æbler. Hun spiser så ikke så godt hendes kornfoder(Hun får en Müsli blanding, havre og noget lucerne) Hun tager 2-3 bidder af det og lader det være, til hun kommer ind igen hvor hun så spiser det hele. Hun drikker vand, og vi sprøjter æblejuice i munden på hende for at hjælpe hende med at få sukker og for at få mere friskhed. Jeg har jo sommerferie så jeg går her hjemme og kigger ud igennem vinduet for at se om hun har det godt ude på folden, hvis hun bare står og hænger i varmen, så lukker jeg hende ind i stalden hvor der er køligere. Hvis hun får det dårligere ind hun har det nu, blev hun aflivet. Jeg prøver!




    -


  • #41   10. jul 2011 Har stadig tynd mave*


  • #42   10. jul 2011 bliver hun aflivet*
    - jeg rigtig dårlig til det der med tid smiley


  • #43   11. jul 2011 ville nok som andre siger tage kornet fra.. og kun give hø og masser af det..



  • #44   11. jul 2011 vil også råde dig til kun at give den hø, evt. vitaminer/ mineraler, og ja så er det rigtig godt at give æblejuice som du også skriver at i gør..:)

  • #45   12. jul 2011 man er nød til og få den mave stabiliseret inden man kan fede den op igen i sådan en situation som i står i, og der plejer jeg bruge a38 som sprøjtes direkte i munden på hesten med en sprøjte, og så får den en halv liter af gangen 2x dagligt i 3 dage, så plejer maven være normal igen (det er den allerede før, men jeg forsætter en dag ekstra så jeg er sikker på der er styr på det) og så kun hø alt det den kan æde, det kan den sagtens leve af de få dage, ellers er den meget langt ude.

    faktisk er hø rigtig godt til og hjælpe med og fede den op, det er ikke kun krybbefoderet som sætter sig.

    hvis du så får styr på dens mave kan du langsomt begynde og give en lille smugle foder et par gange om dagen, del det op på mange små måltider.

    jeg plejer ikke give æblejuice når maven skal stabiliseres, men når der er styr på maven er det godt.

    a38 neutralisere, hvor æblejuice er med til og gøre surt igen.


  • #46   18. jul 2011 kan se på ejerens profil at hesten nu er blevet aflivet..

    R.I.P lille hest..


  • #47   18. jul 2011 åh nej dog, hvor var det synd smiley

  • #48   18. jul 2011 tror den var bedst tjent med dette, for diarre i lang tid ødelægger tarmene, så den var nok aldrig blevet uden mén igen.

  • #50   18. jul 2011 Tak for de søde trøste. Sabina er nu aflivet. Det er rigtig hårdt, at gå ned der hvor hun blev aflivet og se den tomme boks. Og have en anden hest som står og kalder på en som aldrig kommer igen R.I.P Sabina det var skønt de 4 år det varede men nu er desværre slut, men hun har fået fred og har ingen smerter. Hun løber sikkert rundt oppe i hestehimlen sammen med minn søsters gamle hest. Hun var skøn og ingen vil og var ligesom hende. Jeg har oplevet alt med hende. Hænge fast i en cykel, starte stævner, nusse faldet af 40 gange. Alt. hun var ligesom en hund<3 hun er og var den dejligste.

    Jeg fik ny hest lidt før hun blev aflivet, så den hest hjælper mig til at komme i humør men kan stadig ikke klare at være alene nede ved hesten. det er for hårdt.


  • #51   18. jul 2011 det er en hård tid du er igennem nu, men med tiden vil du kunne tænke tilbage på hende med de gode minder du har om hende, i stedet for alt det onde som ramte hende du sikkert tænker på nu.

    men det tager tid, og det er helt ok og græde de dage der er brug for det.

    hun ville takke dig for befrielsen af smerter, hvis hun kunne, og du har gjort det rigtige, det vil du en dag (om lang tid måske først) kune se selvom alt er sort lige nu.


  • #52   19. jul 2011 Føler virkelig med dig, det er ikke sjovt at opleve sådan noget, men du gav hende en chance, og prøvede forskellige tiltag først, hvilket jeg tager hatten af for.

    Fandt i egentlig ud af hvad hun præcis fejlede?


  • #53   5. aug 2011 Nej der var ingen dianosse på det. andet ind hun havde diarre, som gjorde dsv at det var tid,

Kommentér på:
AKUT HJÆLP!

Annonce