{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
791 visninger | Oprettet:

Han vil ikke trækkes :( {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har skrevet nogle gange herinde allerede om mit elskede føl, og nu skriver jeg igen..

Idag var jeg nede for at se om jeg overhoved kunne gå med ham i træktorvet, og NEJ.. Det kunne jeg så ikke, og det fandt jeg ud af på den hårde måde..
Lagde kun træktorvet igennem grimen og holdt så fast i begge ender.. For hvis nu han sku gå i panik, kunne han hurtigt komme ud af træktorvet..
Så jeg prøvede nogle forskellige ting, som jeg har læst om herinde, såsom at holde trækket indtil han tager et lille skridt, og så slippe trækket og rose ham..
at lokke ham til at gå med, med nogle godbidder..
At lægge et torv omkring numsen og så gøre det sådan..

Men intet virker.. Han stiller sig på bagben, og prøver at vælte bagover, han prøver at løbe ind i mig, han løber i panik rundt om mig, hvis jeg ikke slipper ham fri..

Hvad skal jeg dog gøre?!?! Har ingen til at hjælpe mig ude i stalden overhoved..

Og han skal bare lære at blive gået med i træktorv, og det skal være NU.. For ellers har jeg mange problemer med ham senere hen. Og tidligere ejer påstod ellers at han godt kunne, men det passer ingensteder hen..
Skal lige siges at det er en lille hingstebasse på snart 4 måneder, og han stadig står hos tidligere ejer..

Tak på forhånd:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Han vil ikke trækkes :(
  • #1   21. aug 2011 Og vil lige sige at jeg har MASSERE af tålmodighed, især med ham.. Men intet virker..

  • #2   21. aug 2011 Først og fremmest, hvad siger han til at få tovet på?

  • #3   21. aug 2011 Han er som sådan lidt ligeglad, men så snart han mærker at der er modtryk i det, så går han i panik,. smiley

  • #4   21. aug 2011 og du har overhovedet ikke på nogen måde mulighed for at få en hjælper med ud?

  • #5   21. aug 2011 Nej.. smiley Jeg har spurgt ALLE der har med hest at gøre, og de har bare ikke tid, til som de selv siger; At tumle rundt med en tosset hest..


  • #6   21. aug 2011 jeg plejer at binde et træktov rundt om moderens hals og et træktov i føllet også sætter jeg det fast til moderen så trækker jeg moderen nogle skridt stopper og går lidt igen så lærer de hurtigt træk og slip
    du skal bare ignorerer hvis han flipper lidt ud i starten han skal nok følge med til sidst


  • #7   21. aug 2011 hm, den skal da lige have en realistisk chance for at lære, hvad det betyder!

    Reagere den for noget tryk? For hvad så evt med at prøve at tage en pisk med, vende den om, så det er håndtaget der vender mod hesten, og så trykke den ved siden? Det vigtigste i din træning er, at bare det, at han gør antræk til at flytte på ét ben skal han roses - find den beløning han synes bedst om og brug den, men husk: KUN belønning når det er rigtigt og så med det samme og ikke godbidder på 700 andre tidspunkter..


  • #8   21. aug 2011 kan du lokke ham med uden tov i? med guffer eller mad?
    måske du skulle få ham til at følge dig inden du giver reb på. masser af guffer med og så en guf når han flytter hoven bare lidt frem.
    og så evt starte med bare at sætte reb i ham og over hans ryg?


  • #9   21. aug 2011 Nu er det sådan, at moderen er nervøst anlagt, og egentlig ikke er til at komme i nærheden af, når hun ser et træktorv eller grime.. Desværre.. Det har altid været et problem, og nu hvor hun står hos hestehandler, bliver der jo ikke rigtig gjort noget ved det.. Så det med at binde dem sammen, er et no go.. ;(

  • #10   21. aug 2011 Jeg er meget tålmodig, men blev jo lidt overrasket over at han ikke kunne, når nu at tidligere ejer sagde at han godt kunne. Han får ikke godbidder, med mindre vi træner, og det er med det samme han får dem.. Han følger fint med mig når han ikke har torv i, men lige så snart at han har torvet på, og han så følger efter mig, går det fint, men så når han ikke vil efter mig mere, og han så mærker at der er tryk i torvet, går han i panik.
    og skal lige siges at når han har torvet i, prøver han at spise det.. -.-


  • #11   21. aug 2011 det var ærgligt det er ellers effektivt
    prøv når du har sat tovet i ham så lad det være løst også lok ham med en godbid også træk meget forsigtig i tovet og slip igen og ros ham når han så endlig går et skridt sådan fortsætter du bare


  • #13   21. aug 2011 Tak for jeres indlæg, vil jeg prøve.. Kom gerne med flere metoder, da jeg prøver alt til det virker smiley

  • #15   21. aug 2011 Han har jo fundet ud af at når han hopper rundt så lader du ham være.. Næste gang lader du ham hoppe - om det så skal vare timevis - bare lad ham hoppe. Først når han står helt stille - så roser du ham, og giv ham gerne en lille bid gulerod f.eks. ..

    Altså - ignorer ham når han hopper - og ros ham når han endelig står stille. Jeg går ud fra du kan holde ham, - så skal han nok blive træt på et tidspunkt. Du skal bare ikke slås med ham - kun holde rebet på ham, og selvfølgelig sørge for at du ikke selv kommer til skade..


  • #16   21. aug 2011 hav en pind/pisk med - så når han forsøger at løbe ind i dig - så svinger du den foran dig - - så kan han selv vælge om han vil løbe in i den og så gør det avs - eller han vil flytte sig for den.. Du skal ikke slå ham, men bare fortælle ham at dertil hvor pinden rækker - det er din grænse - så kan han vælge at overholde det eller lade være..

  • #17   21. aug 2011 Ja han går på græs nu smiley

    Jeg kan sagtens holde ham, men problemet er at han "angriber" .. Altså springer ind i mig, stejler efter mig, og bukker.. Og det kan godt blive rimlig farligt i længden smiley


  • #18   21. aug 2011 Sørg for at have et ret langt tov i ham (3-4 meter), et par gode handsker, hjælm og pisk og brug så Cowgirls metode

  • #20   21. aug 2011 Tror sku jeg tager longetorvet og ruller lidt sammen.. og så må det briste eller bære..

  • #21   21. aug 2011 Der er ingen bane derude desværre.. smiley der er ikke andre steder jeg kan træne end på folden -.-'

  • #23   21. aug 2011 Evt brug et longetov, og så må du jo lappe ham sådan én med enden af tovet (det du har rullet sammen som ikke bliver brugt) når det er han angriber. Lige nu lyder det for mig som om det er ham der bestemmer i det selvskab, og det skal du have pillet af ham. Han er ikke en porselænsdukke og hvis du sætter dig i respekt så han forstår det, så bliver ahn meget nemere at arbejde med.

    Evt tag din ridehjelm på (sikkerhedsvest hvis du har en) når du går ud til ham. Så er du lidt beskyttet for det kan jo ske ham rammer dig.

    Men endelig ikke give op og ros når han står stille. Det er en magtkamp og den er ikke altid sjov.

    Håber du får styr på det og sæt dig i respekt.


  • #24   21. aug 2011 Det er en lang magtkamp, den har vi haft siden jeg købte ham.. Men tager derned i morgen, og så må han lære det på den hårde måde. (Vil ikke slå ham, men bare blive ved) For idag var jeg virkelig sød og blid mod ham, men det må jo bare slutte. Respekt skal han ihvertfald have..

  • #26   21. aug 2011
    Hesten er kun et føl - den aner intet om noget som helst. Så den reaktion på pres i nakken vil jeg finde helt forståelig.

    Modstand avler modstand. Han ser den eneste løsning på at komme af med presset som at gå op ad.

    Kan du kombinere pres i nakken og godbid? Altså ligge pres og opmunte ham med lyde imens du holder en godbid ud for ham og ´lokker ham fremmad. Han går fremmad = godbid.


  • #27   21. aug 2011 når jeg trækker med min 2 års, går jeg ved siden af ham, ikke foran ham. jeg bruger sådan set ikke træktorvet til andet end at holde i, hvis han nu skulle finde noget andet der var mere spændene, end at følge mig. min plag reagere ikke på at man hiver i den, hvis jeg kommer for langt foran ham, så stopper han op, og går ikke videre før jeg står ved siden af ham igen.. forsøg at følges med ham, og gå ved siden af ham, lidt foran bringen. torvet skal være løst. brug kommandoen 'kom' når du tager det første skridt. går han ikke med, så prøv igen. husk en masse masse ros, og en helvedes masse tålmodighed..

  • #28   21. aug 2011 Hvis han angriber dig - lyder det for mig som om han allerede har "vundet kampen" og du ikke har sat dig i respekt fra start.
    Ved respekt mener jeg selvføgelig ikke at han skal slås.

    Har selv et føl og første gang hun prøvede at løbe mig ned, stejle op af mig, sparke efter mig - fik hun at vide at det gør man ikke. Det SKAL de lære.
    De leger jo sådan på folden og derfor også med os - men som de andre heste siger fra, skal vi også.

    Mit føl lærte at følge mig uden tov i første omgang og allerede fra dag 1. Og grime og tov fra hun var en uge - I starten forstod hun det ikke helt, men lagde en let hånd på enten bagdelen el. halsen ved stg. mål når jeg gjorde tegn til at gå og slap med det samme hun reagerede. Havde lyd/stemme på og hun lærte det hurtigt.


  • #29   21. aug 2011 Jeg går desuden på siden af hende og ikke foran, og hiver ikke i træktovet. Bare et let signal.

  • #30   21. aug 2011 sæt evt et longe tov på ham og så stiller du dig ved bagdelen af ham og så forsiktig prikker du til ham evt. killer ham og masser af ros

  • #31   22. aug 2011 Så har jeg været derude idag, og tog det stille og roligt, og tog longetorvet på ham, så når han gejlede ud, kunne jeg få ham lidt på afstand, uden at jeg slap ham helt, og gav ham også meget modstand når han rev i torvet.. Det var så mudret på folden at jeg var lige ved at glide efter ham når han virkelig trak.. Men fik ham da til at følge efter nogle få meter, og så kaldte mor, og så gik han bims igen.. -.-'
    Men nu prøver jeg i 15 min. hver dag, så han ikke mister koncentrationen og bliver træt af det..
    Gik meget bedre idag end igår.. Også fordi jeg var mere selvsikker idag, og virkelig tog kampen op.. Men idag blev det også på mine præmisser at han blev sluppet smiley Først da han havde gået efter mig nogle meter, roste jeg ham, og så slap jeg ham smiley
    gjorde jeg det rigtigt? smiley


  • #32   22. aug 2011 Og jeg roste ham for hvert skridt han tog, og holdte torvet løst når han fulgte mig smiley


  • #33   22. aug 2011 Jeg har prøvet med en sele, og det kan han slet ikke klare.. Det gør hele situationen meget værre.. Han kaster sig efter selen, og prøver at vælte osv.. Så det er jeg gået fra..
    Men når jeg ser alle andre have føl, der er yngre end ham, og de kan gå i torv, så sys jeg da også at min lille mand kan lære det.. smiley


  • #34   22. aug 2011 Jeg holder kun torvet fast, så det er ham der hiver og trækker.. Jeg rykker mig ikke og giver ikke "stød" i torvet eller noget.. Så det er ham der styre hvor meget der skal trækkes smiley

  • #35   22. aug 2011 Ej, det siger jeg da heller ikke at det er, og prøver da også at passe på.. Men hvis jeg giver op hver gang han trækker, så lære han jo at der er det der hjælper.. Og nej kan ikke trække ham med moderen (henviser til min tidligere besked om at moderen ikke er til at komme i nærheden af så snart hun ser en grime eller træktorv) smiley

  • #36   22. aug 2011 Jamen det er jo ikke moderen jeg skal have.. Det er føllet. Kan ikke se hvorfor jeg skal arbejde med hende, når hun ikke er min..
    (og igen henviser jeg til tidligere besked om at jeg er alene om træningen og ikke kan få andre med)


Kommentér på:
Han vil ikke trækkes :(

Annonce