{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
810 visninger | Oprettet:

Gode råd om pessoa {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har en hest (araber hingst 11 år) som jeg føler bærer sin vægt på forparten, og jeg syntes jeg har svært ved at vurdere hvornår han bærer rigtigt og forkert.
Jeg vil gerne undgå at han bare bukker nakken og så ryggen/bagparten slet ikke er med...
Derfor vil jeg gerne prøve pessoa systemet, jeg har hørt mange tale både for og imod pessoa. Men nu giver jeg det en chance, så vil jeg se om det kan have en god virkning for min hest.

Jeg vil gerne høre hvilke erfaringer i har med pessoa?
Hvad skal jeg være opmærksom på når jeg bruger det?
Hvor tit og hvor længe bruger i det?

Andre gode råd er også meget velkomne...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gode råd om pessoa
  • #1   6. sep 2011 hvis du vælger at bruge det, skal du i hvertfald få en KYNDIG person til at hjælpe dig med tilpasning og tilvænning den første gang.....!


    Min underviser har mistet en hest, som en staldpige ville longere i pessoa (en hest som var VANT TIL DET)...

    hesten blev forskrækket for et eller andet, og stejlede, hvilket resulterede i at den hev bagbenene væk under sig selv (pga samlingen imellem bid og bagben)... hesten væltede bagover og brækkede ryggen...


  • #2   6. sep 2011 Synes heller ikke det er en fantastisk opfindelse :s

    Havde et som jeg brugte til en svejrygget frieser, så jeg mene at dette måtte være en fantastisk invistering. men da jeg ikke ville snøre den ind i tvundet holdning resulterede det i en hest, som gik op i underhals, og vænnede sig hurtigt det snoren om bagparten, så nu hang den bare og slaskede, og hesten brugte alle de muskler, som jeg ikke ville have den til.

    Efter hvad jeg kan se, får du kun noget ud af den, hvis du strammer den til, så hellere leve uden ! smiley


  • #3   6. sep 2011 Nå, svar på dine spørgsmål: Eraringer ^^ ...
    Jeg startede med at ligge systemet over ryggen, og satte kun de forreste snørre i til at starte på. Så spændte jeg den bagerste så langt ind, med brug af elastikker, at den kun lå på krydset, så kunne jeg løste mere og mere og til sidst var det om bagbenene.. Vær opmærksom på at hesten sikkert vil løbe væk fra det den har om benene.

    Start med 10 min, for den vil trække bagparten meget til sig i starten. Det er jo temmelig hårdt..



  • #4   6. sep 2011
    Spørsmål til pessoa erfarne?
    Hvis hesten fx. er en der ikke er særlig følsom, er ligeglad med flagerende ting osv, - dvs også snoren om bagparten.
    Er det så ikke bare en indspænding sat fast om bagparten og kan snoren så ikke være ligemeget?


  • #5   6. sep 2011 jeg kan rigtig godt lide den, syntes den hjælper hesten rigtig godt med at bruge ryggen rigtigt. men som sandie L . siger så SKAL du have en KYNDIG person til at hjælpe dig de første par gange, ellers er der risiko for at du ødelægger mere end det gavner, hvis du indstiller den forkert...
    jeg valgte første gang jeg ville bruge sådan en og få en undervisningstime i det. altså jeg sprang simpelhen ride undervisning over den dag, og fik min underviser til at undervise mig i indstilling og brug af den i stedet for.
    og så husk du må ikk bruge den ret lang tid af gangen. den førrste gang måske kun 10 min


  • #6   7. sep 2011 Altså jeg har en stor dreng som er super fin at se på fortil men det er svært for mig at få bagparten med og der har pessoaen hjulpet mig meget - jeg kan kun anbefale den!

Kommentér på:
Gode råd om pessoa

Annonce