{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.254 visninger | Oprettet:

Halthed {{forumTopicSubject}}

Håber i kan hjælp mig, eller nærmere en af mine elever...

For ca. 7-10 dage siden blev min elevs hest (en 10 årig hoppe) sparket på bringen da den var på fold, og lige siden har hesten vært stork halt. Vi formoder at hesten er blevet sparket på højre side, da der er kommet et indhak i musklen og den har været hævet, men det virker som om den halter på venstre ben, eller så aflaster den bare meget voldsomt, så det ikke er til at afgøre. Haltheden forkommer kun i trav. I skrid kan hesten sagtens lave mindre dressur øvelser osv. uden at halte det mindste og det samme med galop. Hesten bliver skridtet hver dag, og er på fold. Og bringen bliver behandlet med varme creme...

Vi formoder at hesten er øm efter slaget, og musklen er ved at bliv stiv. Men tvivlen nager mig, da det ikke ser ud til at hesten er i bedring...

Håber i kan hjælpe mig/os. For måske har vi overset noget??

Med Venlig Hilsen
Nicoline


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Halthed
  • #2   21. sep 2011 Ville nok lige få dyrlægen ud. For den kan have fået en fibersprængning. Og også lige få tjekket om der er gået noget i stykker..

  • #3   21. sep 2011 En røngten undersøgelse ville være nr. 1. Men hvis der var sparket noget i stykker, ville hesten vise svaghedstegn i alle tre gangarter og under pres.. Og ikke blive bedre efter nogle minutters ridning - hesten viser ingen tegn på tøjle halt...

  • #4   21. sep 2011 En fiberspringning kunne være en mulighed....

  • #5   21. sep 2011 jeg synes det er under AL kritik at i overhovedet så meget som overvejer at sætte jer op på en hest som ikke er rengående.........!

    1 - enten giver i den RO indtil den er HELT rengående

    eller

    2 - i kontakter dyrlægen og får undersøgt hesten...


    Undskyld hvis jeg lyder lidt hård... men jeg synes godt nok ikke man kan være bekendt overfor dyret at man skridter rundt på den, når den har smerter....!


    Det er typisk ved skulder skader, at hesten gerne vil skridte og galopere, men helst undgår at trave...

    En jeg kender har et føl som kun vil skridte og trave, og det er en skulder skade, og den er nu i behandling med smertestillende 2 gange dagligt...


  • #6   21. sep 2011 og jeg undskylder igen min måske hårde måde at skrive på...

  • #7   21. sep 2011 Det er iorden Sandie L. smiley

    Men nu skal du høre... Ejeren har snakket med dyrelægen pr. telefon. Og hun sagde at det ville være en fordel at holde hesten let igang, for at musklen ikke bliver for stiv og hesten for yderlige smerter... Men problemet er også, at hesten ikke ville kunne stå inde, uden at blive rørt, for den får et enormt overskud af energi.

    Det er ikke fordi ejeren ikke vil have en dyrelæge undersøgelse, men hendes økonomi er ikke til det pågrund af pludselig og alvorlig sygdom, hos en af hendes andre hest.

    Men Sandie L. jeg bliver nød til at sprøge, hvilken form for skulder skade er det du har kendskab til? Er det også efter et spark? smiley


  • #8   21. sep 2011 okay historien lød jo ikke på at der havde været snakket med dyrlægen smiley

    Synes dog stadig at dyrlægen burde tilse hesten, økonomi eller ej, inden dyrlægen udtaler at der må arbejdes med en halt hest.. min holdning er godt nok, at økonomi må være økonomi hvis man har hest/dyr, og har dyret brug for dyrlæge og man som ejer ikke rigtig har finanserne til det, så laver man en afbetalings aftale med sin dyrlæge (plejer oftest at kunne lade sig gøre)


    Ja dyrlæge og smed vurderede at det var et spark/slag som gjorde at føllet er halt... det er stortset rengående i skridt, og galopere gladeligt, men i trav halter den rigtig rigtig meget, så den undgår helt at trave (sætter i galop fra skridt, og slår i skridt når den er færdig med at galopere)



  • #9   21. sep 2011 Det er så svært at få det hele med: )

    Nu skal vi ikke komme ind på min elevs privat økonomi, men kan kun sige at hun er dårlig stillet, og ikke helt har de samme muligheder, som os andre. Men hendes ønske er også at hesten skal tilses.

    Men jeg vil give dig ret, og ud fra din forklaring angående følles halthed, lyder det til at der er en sammenligning.

    jeg vil forslå min elev at hesten skal holdes i ro, så meget som det nu er muligt. Og at hun får fundet en løsning med dyrlægen.


  • #10   21. sep 2011 Synes godt det kunne lyde som en fiber. Min venindes pony fik en på baglåret efter et spark. Den fik noget smertestillende og så skulle den bare gå på fold og måtte ikke rides i en periode. Kan ikke huske hvor lang tid.

  • #11   21. sep 2011 jeg er også ringe stillet økonomisk (kontanthjælp i snart 2 år)...

    Om ikke andet kunne hun kontakte dyrlægen og høre om hun eventuelt kan få noget metacam til hesten (smertestillende, det som føllet jeg kender får)... og bliver det så ikke bedre med nogle dage på smertestillende, må hun se om hun kan finde en aftale med doktor dyr om noget afbetaling smiley


  • #12   21. sep 2011 Pernille: Kan du fortælle nærmere om symptomerne?? smiley

  • #13   21. sep 2011 Jeg vil lade det være op til min elev hvordan hun vil betale dyrelægen, men dyrelæge skal der til under alle omstændigheder.. Men vi mangler bare en idé om hvad det kan være smiley

    Forumet har allerede været til stor hjælp smiley


  • #14   21. sep 2011 vi er også ringe stillet økonomisk og kommer til at være det lang tid ud i fremtiden da jeg er blevet opereret og slet ikke ved om jeg kan komme på arbejdsmarkedet igen.
    MEN vi har valgt at have hest med alt hvad det indebærer inkl. dyrlæge.

    Det er jo dyrlægen der skal ud og tilse hesten for at stille en diagnose, det kan forum herinde ikke gøre.

    jeg har samme holdning som sandie og ville aldrig udsætte en halt hest for belastning med rytter og slet ikke dressurøvelset uanset lette eller svære.
    En dyrlæge der i telefonen siger i skal holde en halt hest i gang under rytter uden at hesten er tilset ville jeg aldrig benytte igen smiley
    i risikerer jo teoretisk set at gøre en skade værre end den oprindeligt var


  • #15   21. sep 2011 findus - lige netop...


    Der KAN jo i realiteten være slået en flig at knoglen inde under musklerne uden det kan ses


  • #16   21. sep 2011 Jeg prøver bare at danne mig et indtryk af, hvad der kan være galt med hesten. Står jo ikke som ejer, og kan ikke tage en beslutning for hende, kun vejlede.

    Derfor er forumet til stor hjælp. For det at dele erfaring kan være til stor hjælp..

    Jeg har ikke stor erfaring med fold skader, kun skader under ridning osv. Men kan konkludere at hesten skal have ro fra dagens dato, fordi det tyder på noget alvorligt. Men hvis det er en fiberspringning, er det måske bedst at den stadig kommer på fold, også for hestens eget bedst og velværd. Dernæst må og skal ejeren have dyrlæge til den, og få den beset!



  • #17   21. sep 2011 hvis det var MIN hest, og den er fornuftig gående i skridt, så ville jeg lade den gå på folden indtil doktor dyr havde været der smiley dog med det forbehold, at den ikke skal tåge for meget rundt

    Er det muskel smerte er stilstand ikke godt (og det er det heller ikke for hestens hovede som du skriver)

    Jeg synes at hvis det bare var slaget eller en fiber, så BURDE der være bedring at spotte nu


  • #18   21. sep 2011 Der er igen bedring, men det bliver heller ikke værre.... Men hesten kan ikke stå indenfor hele dagen uden at komme ud, for den bliver meget urolig, og det kan da heller ikke være godt at den vandre rundet i boksen og står og hopper og og ned...

    Men er fint gående i skridt smiley - som tidligere sagt så er der intet at se i skrid og galop...


  • #19   21. sep 2011 Så lige meget havd skal hesten på fold, også så hun ikke bliver stiv smiley For det virker som om, hun får det bedre jo mere hun bevæger sig.. Derfor kan vi vel konkludere at der ikke er tale om, at der er noget sparket i stykker?

  • #20   21. sep 2011 Som ofte kan man godt få lov at betale dyrlægen af, men ellers måske en kiropraktor?

    Min har haft noget lign. og jeg skridtede også, men så gav jeg den ro i to uger, og det hjalp faktisk. Jeg fandt desværre ikke ud af hvad det var, men det varede en månedstid.


  • #21   21. sep 2011 Det virker som om, ro er vejen frem..

    Tak Simone smiley din beretning gør det meget tydligt...


  • #22   21. sep 2011 Det var så lidt, men som sagt kan jeg jo ikke sige hvad min fejlede, men dyrlægen sagde bare til mig at hvis jeg kunne se bedringer, skulle jeg give den ro, så den fik fred til at blive bedre.

    Det startede med at min virkede lidt træt af at skulle ind fra fold en dag, og gik ret langsomt. Fik hende ind og synes dette så besynderligt ud. Satte derfor hesten fri i hallen - her var du ved at falde da hun skulle trave. Var meget usikker på hvilket ben, for det var som om hun kompenserede for at undgå smerte. Der var delte meninger fra de andre omkring mig også, og i starten lignede det mest bagparten, det var galt med.

    To dage efter tog jeg hende i longe. Hun gik fint i skridt. Da hun kom frem i trav viste det sig at være forbenene, men hvilket et var ikke til at sige.

    Nå, så fik hun fred en uges tid. Herefter tog jeg hende igen i longe, og da hun kom frem i trav haltede hun kun på venstre volte..

    Fred igen. efter dette skridtede jeg hende en tre dage, det gik fint, og hun lavede ikke tegn på ondt i ryggen. Ville så trave en dag for at se, startede på højre volte, der var ingenting. YES tænkte jeg, efter en måneds uvidenhed! skiftede volte, og hun haltede igen smiley . En af opstaldernes mand er dyrlæge, han kom tilfældigt derop da jeg havde redet. Han kom hen til mig og sagde han havde hørt min hest var halt og hvordan det gik. Forklarede som det var at det var blevede bedre, og han sagde at når jeg kunne se tegn på bedring, tydede det bare på hun tængte til ro, og det fik hun, så nu er vi i gang med genoptræning.


Kommentér på:
Halthed

Annonce