{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.502 visninger | Oprettet:

Hvordan ser din fodreplan ud?? {{forumTopicSubject}}

Jeg er interesseret i at høre hvordan du fodre?

Høre helst fra dem hvor de fodre så stivelses frit som muligt, men stadig med en form for energikilde, så hesten har energi til at arbejde.

Høre også helst fra dem hvor hesten max indtager 1,5-2 kg krybbefoder dagligt, og ellers hø.

så ja hvad fodre du med som fungere godt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan ser din fodreplan ud??
  • #1   29. okt 2011 Vi har lige kørt mine ponyer fra musli over på springborg fra toprun.

    Min araber blanding får en ½l. springborg, lucerne i den mængde man kan have mellem to hænder, og så lige hendes vitaminger som er i bolcheform fra brogaarden i vinter udgaven. Og så får hun e-vitamin oven i men det er mere fordi hun behøver det her om vinteren.
    Så får hun en helt fyldt høpose.

    Min NF vallak får lidt under en ½ l. springborg og lucerne i samme mængde^^ og også samme vitaminer.
    Og en fyldt høpose. Han skal dog nok snart op på samme mængde springborg som min araber blanding men han har lige været på lidt slankekur

    De får kun mad en gang om dagen, de står i boks natten over. De har en høhæk på folden hvor de får en lille balle hølm(blanding hø og halm) som de deler 3 ponyer og et æsel. Så har de en meget afgnavet græsfold, men de er hellere ikke kommet på den tilregnede vinterfold.


  • #2   29. okt 2011 2 kg. Hestekraft dagligt
    hvidløg
    Gulerødder smiley
    - Fordelt over 2 måltider smiley
    5 kg. hø ca. måske lidt mere.


  • #3   29. okt 2011 Hestekraft - hvilket fodermærke er vi ude i??

  • #4   29. okt 2011 Ved ikke hvor du bor. Men jeg for mit fra Mollerup mølle.

  • #5   29. okt 2011 Bor i vestjylland nær esbjerg

  • #6   29. okt 2011 Betty, hoppe på 4½, 155, rides ikke:
    120 g vitamin/mineral Gemüse-kräuter-Mineralien fra St Hippolyt,
    200 g roepiller
    200 g fiberpiller

    Og ellers masser af stråfoder samt nogle gulerødder.

    De 2 unge får de samme produkter.....


  • #7   29. okt 2011 Hej:)

    Min Traver får: 1kg. foder-müsli fra St. Hippolyt+1kg. knust havre(for at den får mere energi) og 3-5 hestebolscher med Vitaminer fra Tjørnehøj Urtebolscher.

    Min fjordhest får: 1kg. foder-müsli fra St. Hippolyt + 3-5 hestebolscher med vitaminer fra Tjørnehøj urtebolscher.

    Min oldenborg får: 1 ½ kg foder-müsli også fra St. Hippolyt + 4-7 hestebolcher med vitaminer fra Tjørnehøj Urtebolscher.

    Mit oldenborg plag får: 1 kg foder-müsli også fra St. Hippolyt + 250g knust havre(ikke for energiensskyld men fordi den har godt af det... siger far...) + 3-6 hestebolscher med vitaminer fra Tjørnehøj Urtebolscher

    De får alle sammen en ½ plade hø (enghø fra i år) og en ½ plade halm(Sommerbyg fra i år, altid frisk) så får de så noget nyt hvedehalm til strøelse:)


  • #8   29. okt 2011 Min pony får lige lidt over 200 ml musli, en håndfuld lucerne, vitamin bolcher fra brogaarden i vinter udgave, og så biotin til hendes hove. Hun får kun mad om aftenen, og så står hun i boks natten over hvor hun har en halvfyldt høpose smiley

  • #9   29. okt 2011 Rita - er der ikke vitaminer i din foder-müsli siden du giver vitamin bolsjer ved siden af? Og den fra hippolyt.. hedder den foder-müsli eller har den et andet navn?

  • #10   29. okt 2011 Anne-sofie. Hvilken slags müsli er det? hvorfor vælger du kun at fodre 1 gang i døgnet?

  • #11   29. okt 2011 Ved ikke hvad müslien hedder, det bliver kaldt pony-islænderblanding, men ved ikke om det er navnet på det.
    Der hvor hun står opstaldet har de valgt kun at fodre om aftenen, og hun har fint med energi, så hun har ikke brug for mere foder. Og hun har en masse stråfoder at spise hele dagen, hvor hun også går på græs.
    Vi flytter så ud på et andet opstaldningssted i weekenden, og der skal hun til at have foder 3 gange i døgnet, så der skal jeg lige finde ud af hvordan det skal fordeles.


  • #12   29. okt 2011 MIn pony på 1½ år, 135 i stg får 600 g Hafer Ergänzer müsli, 3 store håndfulde lucerne med melasse i blandet, samt ca 3 kg wrap, fri adgang til hø.

  • #13   29. okt 2011 Da min var i fuld træning (LA dressur + spring 1-2 x om ugen) på det han fungerede bedst på, fik han

    700 g HorseLux Easy
    500 g FiberPellets
    9-15 kg hø (svingede meget, hvor meget han spiste)
    + hø/frøgræs på folden

    Det fungerede super til ham. Han kunne sætte muskler på det, og havde masser af energi. Nogle gange lidt for meget smiley


  • #14   29. okt 2011 min Nordsvenske får, 100 g rød salvana ( og ca 2 dl, sort havre) 4 småp knyttede håndfulde, 1 håndfuld lucerne får at forlænge tyggetiden og så får han 30 ml omega olie.... og så får han wrap for resten... Vil gerne have at han får så lidt krybbefoder som muligt.... og det her fungere super for os.. Min traver/oldenborg får det samme, bare kun halvdelen af havren..

  • #15   29. okt 2011 Helene - blødte du fiberpallets op, eller gav du det tørt?

    Hvad er priserne på de 2 horselux produkter, og hvor meget er der i en sæk?


  • #16   29. okt 2011 Jeg startede med at bløde dem op. Men efter noget tid, ville han meget hellere have dem tørre - så det fik han smiley Over 3 fodringer er 500 g (eller 1 - 1,5 kg) heller ikke noget problem, uden at bløde dem op.

    Da jeg købte det kostede Easy'en 129 for 15 kg. Dvs ved vedligehold på en 500 kg hest er der til en måned.
    Fiberpillerne gav jeg 79 kr for 25kg. De er vist steget til 100 kr.


  • #17   29. okt 2011 Ja det lyder jo som en ret billig fodring.. tror jeg vil kigge nærmere på det smiley er især vild med at der ikke er så meget stivelse i. men at der stadig er energi, så man har en hest som kan holde energiniveauet i den daglige træning.

    Hvordan ved man hvor meget man skal give af pillerne? Syntes ikke der var nogen vejledning ud over hvor meget man må give tørt og hvor meget opblødt.. Man skal jo helst ikke have en hest med for meget energi.. så hvordan vurdere man? Starter man med 200 g. og så øger ved behov eller?

    Hvad med forhandlere i landet?? findes der en forhandler liste?


  • #18   29. okt 2011 Det er dejlig billigt, ja smiley og de heste jeg har givet det, har været ellevilde med det.

    Jeg startede med at give 500 gr, og øgede så dosis gradvist efter behov. Jeg har så også smidt det i et foderprogram for at regne mere præcist ud, så jeg var sikker på, at han var dækket ind.

    Forhandlere kan du se her: (link fjernet)


  • #19   29. okt 2011 Tak for listen.. der er nogen i nærheden af mig, så det er jo fint.

    Kunne du evt. lave en foderplan for mig i det program du snakker om? smiley


  • #20   29. okt 2011 min pinto hoppe får
    morgen:
    ½ havre
    ½ byg
    1/4 HT/vitamin mix
    melasse

    Middag:
    ½ byg

    Aften:
    ½ havre
    ½ byg
    1/4 HT/vitamin mix
    melasse

    havre og byg opdeles i en skovl som svarer til ca 1½ liter
    og ht måles i ølglas på ca. 0.70 liter


  • #21   29. okt 2011 Shanti :500 gram Horselux Easy og 6 kg wrap og hø+ gulerødder,
    Mit hittebarn får fase 3 fra hippolyt og wrap/hø og gulerødder, men hende kan man ikke regne med, da hun er sultet v. tidligere ejer og skal opfedes.


  • #22   29. okt 2011 Louise - når du kun giver den easy og ikke pallets, har den så nok energi at tage af under træning? og hvad med huld?? tænker på en hest der måske nemt taber sig.. kan den holde huld på easy alene? (nu når det er til nøjsomme heste)

  • #23   29. okt 2011 Tjoh. Det kunne jeg nok godt lokkes til, når jeg lige har tid smiley

    Det skal måske lige siges, at jeg havde prøvet alverdens forskellige müsliblandinger til min. Han tabte sig, havde ikke blank pels og var grænsende til doven. Indtil han kom på Easy - så roste folk hans pels til skyerne og han havde fantastisk med energi smiley Nogle heste dur bare ikke til korn.


  • #24   29. okt 2011 Lotus (daglig træning LA-MB niveau):
    1,5 kg Pavo Condition
    Speedy-Beet (Betforlignende flager) får hun 2 håndfulde af, opblødt
    2 håndfulde lucerne
    Gulerødder
    Elektrolytter, vitaminer og biotin
    6 kg wrap

    Saniro (daglig i træning på LA niveau):
    1,5 kg Pavo Condition
    Betfor
    2 håndfulde lucerne
    Gulerødder
    Elektrolytter og vitaminer
    6 kg wrap

    De arbejder begge hver dag, og er i konkurenceform, de holder sig fint på foderet fra Pavo, trods det kun er et "vedligeholdsfoder". Der er heller ingen havre i.
    http://www.pavo-hestefoder.dk/produkter/pavo+condition


  • #25   29. okt 2011 Aften : 200g Cool Performance( uden havre, men med et fedt indhold der giver hesten energi til at arbejde- Både til let og hårdtrænede heste) det er fra Tjørnehøj - 200g Majsflager og en stor håndfuld lucerne.
    Det samme om morgenen.
    + Fri adgang til wrap 24/7
    + ekstra vitaminer i foderet.


  • #26   29. okt 2011 Min ene Hoppe Gæfa 18 år gammel for morgen + aften

    1½ kg Horsepro 2000
    8-10 kg wrap
    halm i boksen

    min anden hoppe Tign 7 år morgen + aften

    1½ kg horsepro 2000
    8-10 kg wrap
    ølgær
    halm i boksen

    frokost 1 kg roepiller ´
    ½ kg grønpiller

    Vi har altid glade livlige heste her da de skal have det optimale som distanceheste kræver for at gå mange km


  • #27   29. okt 2011 Min pony fodres med SPILLERS HAPPY HOOF og derudover 1 skefuld hvidløgs grandulat dagligt. Ellers bare hø ad libitum.

    Om Happy Hoof:

    En unik blanding af halm, lucerne, græs, mynte, hvidløg og sojaolie, tilsat vitaminer og mineraler.
    Forlænger ædetiden på grund af indholdet af kortsnittede fibre.
    SPILLERS HAPPY HOOF® kan gives som et fuldfoder eller som del af et fuldfoder.
    Sikker fodring. Nøglen til at reducere risikoen for forfangenhed er at styre foderindtaget, herunder at begrænse adgangen til græs, mens det er allermest saftigt (navnlig om foråret og efteråret) og at undgå et kornbaseret fuldfoder.

    Verdensomspændende forskning i forfangenhed anbefaler en diæt med et højt fiberindhold, et lavt indhold af opløselige kulhydrater og fruktose og et bredt spektrum af vitaminer og mineraler. SPILLERS HAPPY HOOF® og SPILLERS High Fibre Cubes indeholder essentielle vitaminer og mineraler og har et højt indhold af fibre og et lavt indhold af stivelse og sukker, hvilket gør det ideelt til heste og ponyer, der i risiko for at udvikle forfangenhed.

    (ovenstående er sakset fra en foder hjemmeside)


  • #28   29. okt 2011 Øffe får:
    Morgen: en håndfuld lucerne.
    Aften: En håndfuld lucerne, 300 gr roepiller (Tørvægt), 200 gr knuste majs 5 vit/min bolsjer fra TM og magnesium, og et skvat olie for det ikke støver.

    Kvik får:
    Morgen: 200 gr. Havens Sportsbrok og en håndfuld lucerne.
    Aften: 400 gr Havens Sportsbrok, en håndfuld lucerne, 200 gr knuste majs, 3 vit/min bolsjer fra tm og 2 mål Lamin som er et tilskud til led og sener. et skvat olie så det ikke støver.

    Olien er nok bare min forfængelighed og kommer væk så snart der ikke er mere majs.
    Majsen får de fordi det bare skal bruges. Senere bliver TM miniviterne (Vinter) skiftet ud med salvana pherdemineral(?) smiley


  • #29   29. okt 2011 Min får fordelt på tre måltider:
    600g naturmusli fra Sankt hippolyt = 200 kr pr måned
    400g lucerne fra Sankt hippolyt = 70 kr pr måned
    Tre skeer hybenpulver = 70 kr pr måned

    Derudover 10 kg wrap dagligt = 400 kr om måneden


  • #30   29. okt 2011 Frieser hoppe 7 år. Er i hård træning.

    Morgen:
    120 g racing mineral
    50 g Linamix
    250 g Lucerne Brogaarden (Melassefri)
    20 g Hvisløg
    20 g Biotin
    Wrap ad libitum

    Aften:
    50 g Linamix
    250 g. Luserne fra Brogaarden (melassefri)
    50g Roepiller
    100 g Rødbede flager
    Wrap ad libitum ( det bliver ca. til 17-20 kg om dagen)



  • #31   29. okt 2011 Hehe Hvisløg...der skulle stå hvidløg smiley

  • #32   30. okt 2011 laura - hvorfor giver du hybenpulver og hvor køber du det? smiley

  • #33   30. okt 2011 Min lille springer (160 cm, færdigudviklet) får 0.9 kg Horsepro Gribskov Blanding 3 gange om dagen plus 2 kopper BuildUp fra Brogaarden tilsat 4 skeer High Energi Konzentration fra Mühldorfer. Desuden får har 3 kg hø morgen og aften og står på spåner.

    Dressurhesten (170, er under uddannelse og skal sætte muskler) får også 0.9 kg HorsePro Gribskov Blanding 3 gange om dagen plus 8 kopper BuildUp, 1 mål hovmiddel (han har smuldrende hove) samt jerntilskud. Han står også på spåner og får ca. 5 kg hø om dagen.

    De rides begge to intenst i 30-50 minutter hver dag og så kommer skridten oven i, samt går på fold min. 2 timer om dagen smiley


  • #34   30. okt 2011 Det er godt for led og muskler smiley Der er lavet nogle undersøgelser om at det forbedre hestens præsentation.
    Jeg køber det i Matas, men hvis det er på tilbud i f.eks netto, kan det bedst betale sig.


Kommentér på:
Hvordan ser din fodreplan ud??

Annonce