{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.555 visninger | Oprettet:

Erfaring med halm vs træpiller vs spåner? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Hvis du har prøvet andre løsninger som bundstrø end halm hos heste vil jeg gerne høre hvad dine oplevelser/erfaringer er med de forskellige produkter og hvad du foretrækker pris har også noget at sige smiley
Da jeg synes halm umiddelbart er ret træls, så tænkte om der var andre muligheder/løsninger der kunne fungere bedre smiley

Mvh Natasia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med halm vs træpiller vs spåner?
  • #1   15. nov 2011 Jeg har stået på lidt forskelligt:

    1. Halm:
    Det var slet ikke mig, min hest fik allergi og det samme gjorde jeg, boksen lugtede også grimt.

    2. Spåner og tørv:
    Dejligt at står på, minimal lugt og man skulle bare fjerne klatter dagligt og det øverste våde, muge i bund hvert år ca. Der blev brugt en pakke om ugen.

    3. Tørv:
    Samme som før, dog er boksen mørkere når der ikke er spåner i også.

    4. Hamp og tørv:
    Samme som tørv og spåner. Dog kunne staldpasse ikke finde ud af at holde boksen og den blev meget hurtig klam, de brugte vel 2 pakker om ugen på at holde den nogenlunde pæn. Kunne dog lugte lidt.

    5. Spåner:
    Fungerer ikke hvis man ikke laver en tyk bund, så bliver det for løst og hesten kommer til at stå på betongulvet.

    6. Halmpiller:
    Super lækkert. Har stået på det i tre uger, fyldte 22 poser af 16 kg i, og har endnu ikke fjernet andet end klatter dagligt. Det er helt tørt og lugter ikke, har ikke fyldt nyt i endnu. Meget let at muge i, man får ikke en masse bund med ud som man tit gør ved spåner. Det er som om at hvis hesten tisser, bliver det lige mørk og vådt, så går der et par timer og så er det bare helt lyst og tørt igen.



  • #2   15. nov 2011 Jeg er stor tilhænger af både spåne- og træpilleunderlag smiley . Synes det er meget nemmere at holde rent og har generelt et meget bedre indtryk af træpiller og spåner end halm smiley .

    Vi havde "forsøg" oppe på Tronsø med halm, træpiller, hør og halmpiller. Høren var ret træls, men træpiller og halmpiller er ret gode og nemme at vedligeholde, jeg ved dog ikke hvordan med pris og sådan smiley . Selv er jeg til spånebokse smiley .


  • #3   15. nov 2011 ved os bruger vi smuld, som er en mellem ting af spåner og træpiller. Det fungere godt, dog kan det godt støve lidt når man ligger det ind, men vores staldmiljø er meget bedre efter vi er gået over til smuld frem for halm

  • #4   15. nov 2011 Simone & Golden - Hvis du har sådan en vandkande der kan "sprede" strålen kan du slippe for støvet ved at hælde en smule hvad hen over smiley

  • #5   15. nov 2011 Er ret glad for en blanding af halmpiller og spåner smiley da spånerne lysner i boksen og også gør at halmpillerne ikke bliver presset helt så hårdt og bunden så fjedre lidt bedre smiley fjerner så klatter hver dag og det våde der kommer frem. Da jeg personeligt vil mene at amoniaken stadig er i bunden selvom det ikke kan lugtes smiley men det er jo op til hvad man selv mener smiley

  • #6   15. nov 2011 Men jeg er "kun" hos min plag ca 4 gange om ugen tror i så også det vil fungere okay?
    for så kan jeg ikke tage klatter hverdag?
    Og hvad synes i er aller bedst? også i forhold til prisen? smiley


  • #8   15. nov 2011 Natasia . - Jeg synes det var super nemt at holde selvom jeg ikke lige fik taget klatter hverdag, det er ret nemt at rengøre også smiley .

  • #9   15. nov 2011 Alessandra&Kidogo smiley .
    Okay må undersøge priserne på det så smiley Hvor meget brugte du ca af det om måneden? evt i kg?


  • #11   15. nov 2011 Jeg har stået på alle 3 ting ;-).

    Efter min ejen mening synes jeg ikke godt om halm overhovedet, da der er for mange støvpartikler i det, kender mange hvor deres heste har fået allergi for det, og luftvejsproblemer.
    Jeg står selv på træpiller da det er det nemmeste for mig. Jeg muger lort hver dag, og så tis en gang om ugen. Jeg bruger 1 sæk piller hver anden uge, og det står min pony pænt og rent på, med en god tyk bund.
    Den eneste grund til at jeg ikke står på spåner mere at bare at det er nemmere at holde det rent med træpillerne for mig, fordi man skal muge tis hverdag med spåner.
    Men kender også nogle stykker der blander spåner og træpiller, det tror jeg også er meget udemærket smiley


  • #12   15. nov 2011 Eeeh ... Vi brugte godt og vel 10 - 15 sække når vi havde ordnet i bund, og ellers 1-2 sække når der var ordnet med alt pis og lort taget ud (: . Jeg ved ikke rigtig hvor meget det præcist er da vi bare fik stillet en masse paller op og bare skulle sørge for at boksene var rene og præsentable smiley .

  • #14   15. nov 2011 Brugte 20 sække af 16 kg til opstart. Giver 40 kr posen inkl levering.
    Så har brugt ca 800 kr til opstart, derudover er det vel 40-200 kr om måneden alt efter hvor meget man bruger.


  • #15   15. nov 2011 har prøvet halm og spåner, og blev også ualmindelig træt af halm, det er billigt, ja, men det er utrolig besværligt at holde nogenlunde tørt, med mindre man muger ud flere gange om dagen smiley
    Mine to står nu på spåner hvilket jeg syns er utrolig nemt at holde. Desværre koster det en del mere end halm. Giver lidt over 3.000kr. for spåner til hele vinteren til en shetter og en 3'erpony. smiley
    Jeg startede op med 4 pakker spåner i en boks (hvor begge ponyer går sammen) og bruger ca 1½ pakke i ugen i snit. Jeg fjerner klatter hver dag og muger i bund en gang om ugen, syns det fungerer rigtig godt. Dog tager det noget tid at sortere alle pærer/ tisklatter fra denne ene gang om ugen smiley Jeg lader aldrig spånerne blive fuldstændig våde på noget tidspunkt, og derved syns jeg at boksen altid er tør og blød. Har en pony der døjer meget med sur stråle om vinteren og spåner gør at han ikke døjer med det mere.
    Vil til enhver tid anbefale andre at bruge spåner da det er nemt og en god blød bund for hesten at stå på smiley


  • #16   15. nov 2011 lige et hurtigt spørgsmål fra sidelinjen til jer der bruger spåner. hvilken type grev/greb bruger i? er lige igår skiftet til spåner og har kun en alm grev og det fungere da bare ikke lige i en spåneboks.

  • #17   15. nov 2011 http://p-lindberg.dk/Katalog/Mark_og_stald.aspx?GroupID=74&ArticleID=62368


    jeg bruger sådan en. Har også prøvet en hvor "siderne" er høje, men syns den var utrolig tung og uhandy at bruge smiley


  • #18   15. nov 2011 ja se den er jo genial. må se om jeg kan finde sådan en her på lolland.

  • #19   15. nov 2011 Vi bruger træpiller.
    Jeg skal tage HVER dag, da han er sådan et svin. Hvis jeg ikke tager hver dag kan jeg smide hele midten af bunden ud, da den er driv våd.

    Min mor kan godt tage 2 gange om ugen, uden du kan se det på boksen. Så det kommer meget an på hesten.


  • #20   16. nov 2011 Jeg har altid brugt halm men det er jeg blevet såå træt af, kom altid til 2 bokse fyldt med lort og der var steder hvor de stod på gulvet..
    nu er jeg begyndt at bruge tørv, det er super nemt at ordne, tar kun halv tid og der ligger halv så mange lorte og så stinker det ikk af tis.
    de har stået inde fra den 9 oktober og det var først i går jeg fjernede vådt og gav en balle ny tørv i den ene af boksene, den anden kan man næsten ikk se der står pony i.
    der er 2 andre i stalden der bruger træpiller med lidt spåner i men jeg synes det stinker af tis i deres bokse, ellers også super nemt at ordne dem.


  • #21   16. nov 2011 Jeg gav ca. 3100 kr. for 2 paller med 36 stk. leveret, skal nok regne med at bruge 1½ palle til de skal på døgnfold igen, det er lidt dyrere end halm men meget nemmere, skal jo heller ikk kæmpe med at få alt det halm på loftet

  • #22   16. nov 2011 Jeg er også så småt i gang med, at undersøge halm- og træpiller. Mine står på halm, da det er biligst. Men når jeg forhåbentligt snart kun har to heste tilbage (ud af 6), kan jeg bedre få råd til pillerne. Jeg hader også halm. Især det vi har i år. Mine heste hoster også lidt hver vinter.
    Men hvad er billigst? Træpiller eller halmpiller? Forbruget er vel ca det samme?


  • #23   19. nov 2011 Halm og spåner suger ikke nok. Ellers er spåner ok. Min forvorit er helt sikkert tørv til tros for at det kan være svært at finde hesteprutterne da det har samme farve. Og så er pakkerne ret tunge. Pt. står min hest på træpiller. Men tror ikke jeg bliver hel til freds med dem som tørven.

Kommentér på:
Erfaring med halm vs træpiller vs spåner?

Annonce