{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
869 visninger | Oprettet:

Hvordan er din hests temperament? {{forumTopicSubject}}

Jeg går lidt og overvejer, om min hest tager speed, før jeg kommer, eller i al hemmelighed er i familie med de Michellinoer, som hun altid bliver slyngveninder med.

En 13-års med astma - som opfører sig som en galophest på 3 efter et løb.

Da smeden skulle komme, skulle de stå inde lidt længere. Havde regnet med, plagen ville blive utålmodig, ikke mindst da jeg efterlod hende mutters alene i stalden, men næh. Mens moren stod og hvinede, og var ved at vælte alt på striglepladsen, mens hun fik smed.

Hun er sikker på, hun kommer hurtigere ud, hvis hun følger med mig, hvis jeg går forbi boksen, eller åbner lågen med tænderne (ja, du læste rigtigt), når jeg har låst den op.

Det er direkte pinligt at ride i hallen, for hun vrinsker, og alt andet end skridt skal helst ske i accelererende tempo.

Nu er jeg begyndt bare at sætte i galop, og så ned i trav, bare for at hun skal forstå, det ikke handler om et galopløb.. Men er hun til at få ned i trav? Nix.

Vi var ellers blevet skovturs-equipage , men dyrlægen siger, vi gerne må komme i form, nu hvor hun får astma-spray. Man skulle ikke tro, hun fejlede noget, i al fald.

Jeg kan ikke komme mig over, hende plag er mere rolig end hende. Hun har ellers også været en mundfuld, men ingenting imod sin mor. Er bare ved at blive for gammel til hysteriske damer. smiley Har virkelig fundet ud af, at rolige heste, der hører efter, er guld værd. Og ikke de tossede, man slet ikke kan komme i kontakt med, når de hidser sig op. smiley

Har du også en hidsig hest, og hvordan bevarer du tålmodigheden? Efter 9 år har jeg lært det rimeligt, men synes bare ikke, det er det, jeg ønsker mere. Mere en fornuftig hest.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan er din hests temperament?
  • #1   19. nov 2011 Min hest havde samme tempo hvis ikke det hed at bare det mindste hun gjorde forkert førte til et eller andet. Det eneste jeg ikke kan rigtig kan styre på hende er hendes vrinsken.
    Men tempo. Et skridt for hurtigt frem eller et eller andet, fører til hundredvis skridt bagud.

    Og hvis ikke må vi finde kompromisser. Når hun er hestegal kan hun slet ikke rides i trav. Så det hedder longering, skridt og galop, for det er ikke noget jeg gider bruge energi på at skændes over.
    Hvis hun vil buldre i boksen må hun det. Jeg tager ikke notits af det, men prøver blot at gøre det hyggeligt for hende. Og sådan kører vi videre.


  • #2   19. nov 2011 Altså jeg har part på jackpot, og til at starte med kunne man ikke ride mere end 4 meter væk fra trisse, hans fold ven, og hvis du kom længere væk, tog han biddet og løb sin vej, og så sad man der, og blev mega sur fordi han var træls. man skulle ikke tænke på at lukke ham ud på fold først, eller sidst, for hvis han var først tog han hegnet, hvis han var sidst, sku man træk ham ned til folden, der er 5 meter der nede, med en hingste hele vejen rundt om mulen, og stadig ikke kunne holde ham. Man kunne ikke ride på tur alene, eller noget.
    Nu for jeg undervisning, uden trisse er der, og kan nogenlunde ride ud selv. Jeg brugte den lidt onde metode kan jeg indrømme, hver gang han forsøgte og løbe, var jeg forberedt, og drejed ham på små volter, da han os havde dårligt balance, og til sidst glemte han faktisk trisse var der. Så kom vi til at skulle ud på tur selv, og han flippede ud i gårdspladsen, hoppede og dansede og var ved at smide af h til, men jeg klemte lårene sammen, og så fik han et klap i rumpen, og gik så frem, men han vrinsker os helt vildt når han er alene, men altså der er jo hestens natur, men at den vrinsker er det mindste problem. Cæsar min egen, vrinskde os helt vildt i starten når han var alene, men så snart han kom til at arbejde ordenligt, gik det væk.. smiley


  • #3   19. nov 2011 Alle mine heste har jeg samme grundprincip med, de skal vente på mig, for så venter jeg også på dem smiley Jeg rider rigtig mange overgange, og øvelser netop for at få hestens opmærksomhed og koncentration.. Det tager lang tid hvis man har en dame som din, men det kommer efterhånden, prøv at vend hende til at hun godt kan være væk fra sin baby smiley


  • #4   19. nov 2011 Katla har også været helt oppe i det røde felt mange, mange gange, og hun kan være virkelig svær at få ned igen. Startede med at ride hende for lidt over et år siden, og hun har virkelig forandret sig! Mig og ejer har arbejdet meget med at først og fremmest få hende ned i et roligt tempo i skridt, og hvis hun så sætter farten op, er det rundt på en volte. Til sidst bliver de simpelthen trætte af at de skal rundt på en lille volte hver gang de sætter farven op, og så dropper de det egentlig - det gjorde Katla i hvert fald (:

  • #5   19. nov 2011 - Får den havre? smiley

  • #7   19. nov 2011
    Kig i første omgang på fodret :o)
    Og derefter på din ridning - kan let være noget i den der går galt. Hvis hesten bliver belønnet eller får lov til at gå hurtigt og hidse sig op, så lader den jo ikke være..


  • #8   19. nov 2011 Mental træning! Mental træning er så undervuderet. Hvis du har en varm hest har den super godt af det. De bliver utroligt trætte af at bruge hovedet.
    Træn med presseninger, tillidstræning, bomme, tricks, gå ture med hende osv osv.

    Når hun vrinsker skal du bare ignorerer det. Det holder op på et tidspunkt.


  • #9   19. nov 2011 puha.. jeg vil meget gerne have noget af alt den energi..
    min er bare så rolig.. og hun er kun 5år og får ca 2-3 kg haver om dagen..


  • #10   19. nov 2011
    Camilla: Jeg ville læse dette hvis jeg var dig, lige ang. det at mange kg. havre er = godt og tilføre mega meget energi.
    En artikel skrevet af dyrlæge og foderkonsulent.
    (link fjernet)


  • #11   19. nov 2011 dem der foder min hest har helt styr på det, de har harft salgsstald i 8år.

  • #12   19. nov 2011
    Det er så men bare ment som en god hjælp :o)
    Da 3-4kg havre er voldsomt meget - som det beskrives i linket, kan hesten ikke kan udnytte sig krybbe og grovfoder.
    Ved de fodereksperter der giver dig råd sikkert også smiley


  • #13   19. nov 2011 men vis hun får mindre taber hun sig og hun får alt det hø hun kan spise..
    hun er først begyndt at se penne ud her den seneste 1½ mdr.
    (jeg har kun haft hende i 5 mdr.)


  • #14   19. nov 2011 Vi har en michellina(michellino føl) i stalden.. Til tider er hun SÅ kærlig(at snakke med og strigle. At gå med kan hun simpelhen være SÅ dum og forfædelig.. Så hun er en meget blanding, men det er nu dejligt hun altid er sød at snakke med og strigle smiley

    - Min krikke er rolig.. meeeeen, man skal altid lige være opmærksom med det samme, hvis han en gang skulle vælge at ville være dum og MEGET hurtig smiley


Kommentér på:
Hvordan er din hests temperament?

Annonce