{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
947 visninger | Oprettet:

Spåner og træpiller {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg står pt på en tørvbund, hvor jeg strøer træpiller ud over. Denne er jeg super glad for, men synes den er meget mørk pga tørven.

Vil super gerne bruge træpiller, men har hørt at de ikke "sætter" sig så godt som bund, altså at de er mere løse i det. Så derfor tænkte jeg om man kunne kombinere træpiller/spåner?
Er der nogen som har prøvet det? Fungerede det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spåner og træpiller
  • #1   19. jan 2012 Har ikke prøvet en kombination, men vil klart anbefale træpiller.
    Det med at den er løs, kommer jo an på hvordan du muger ud.
    Træpillerne kan danne en fin madras hvis de får lov at sætte sig smiley
    Det er meget bedre end spåner synes jeg, meget lettere at have med at gøre, og så hænger det heller ikke i halen som spåner (;


  • #2   19. jan 2012 Vil heller ikke have en ren spåneboks. Det har jeg prøvet. Det gider jeg ikke og så synes jeg det er for dyrt.

  • #3   19. jan 2012 hvis du blander træpiller og spåner (det gør jeg) så bliver bunden mere løs, end hvis spånerne ikke er i smiley


    Træpillerne danner i sig selv en god "hård" madras hvis du undlader at "ryste den op" og fjerne vådt dagligt...


  • #4   19. jan 2012 dog synes jeg da at jo blødere bunden er, jo bedre og mere behageligt må det være for hesten smiley

  • #5   19. jan 2012 Sandie: Okay, hvordan er blandingsforholdene ved dig på det så? Evt har du et billede af din bund?

  • #6   19. jan 2012 hmmm jeg putter nok en halv pakke spåner ind hver 14 dag.. og 15 kg træpiller om ugen smiley

    Normalt ville jeg egentlig kun bruge træpiller, men fordi isabellas tis lugter ret skrapt, til trods for at jeg har forsøgt både at fjerne hver dag osv.. så er jeg begyndt at putte spåner ind, og det tager lugten bedre synes jeg...

    her er der et billede... dog er det fra da boksen var nystartet, så der er NOGET mere bund nu (vil gerne have en tyk bund)

    http://hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=328422


  • #7   19. jan 2012 Okay, mange tak smiley

  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #8   19. jan 2012 Vil aldrig mixe spåner og piller vi lige fjernet hele bunden i to bokse der var mixet de var klamme og våde og det er spånerne der gør det de suger ikke noget i forhold til piller og er meget sværere at rense ordentlig, jeg ville holde mig til ren piller eller tørv og piller er den for mørk brug flere piller den bliver brun med tiden uanset hvad du anvender.

  • #9   20. jan 2012 Til jer der bruger træpiller:

    Hvad får jeres heste så at æde, udover hø? Min skal nemlig over og stå på træpiller, og jeg er emeget skeptisk. Hestene skal gerne have noget at æde hele tiden, og det kan man jo ikke med hø. Supplere i med en plade halm i boksen? Hø'et bliver spist hurtigt, og jeg har hverken mulighed for at give en sæk hø flere gange i døgnet, eller råd til det på SU.


  • #10   20. jan 2012 Linette Christensen

    Min hest står på træpiller, og er utrolig glad for han gør det.

    Når han kommer ind for ham ca 7kg wrap og 5kg hø
    og til aften får han 7kg wrap og 8kg hø, og der er mere til bage om morgnen


  • #11   20. jan 2012 til jer der står på træpiller..

    Hvordan ser jeres bund ud, altså farve ?

    Min er nemlig meget mørk, jeg tager tis og lort ud hver dag, og hun har en hård bund med løst oven på. Men den er ufattelig mørk, jeg har mærket på den og den er fin tør og hun holder den utrolig godt, dog går hun noget rundt og får det hele blandet godt sammen, hun får nye træpiller når jeg syntes der er for lidt i hendes boks. Men det er som om det er en sport for hende at rode det hele sammen så de bliver mørke.

    Men tænker bare om det kun er min der er meget mørk ?


  • #12   20. jan 2012 Linette - hvorfor kan man ikke give fri adgang til hø/wrap???

    Isabella får bare den mængde hø i boksen, så jeg er sikker på hun ikke spiser op smiley


    Emma - prøv at skifte træpiller... nogen af pillerne er mørke og andre er lyse... for eks. dem fra land og fritid de er lyse... ellers kan en halv pakke spåner gøre en stor forskel på farven smiley


  • #13   20. jan 2012 Min hest får et kilo hø pr. 100 kg hest, hun får 5 - 6 kg hø i døgnet. Noget i boksen til hun kommer ind, og noget til aftensmaden og så til morgenmaden. Problemet er bare at hun omkring kl 22 - 23 har ædt alt.

    Jeg har hverken tid eller råd til at skulle give hø døgnet rundt, og jeg forstår ikke hvorfor man ikke supplere med halm. Jeg har stået et andet sted, hvor hestene stod på spåner, og der fik de hø og en palde halm.



  • #14   20. jan 2012 Sandie L..

    Så er det nok bare mørke piller jeg har fået fingerne i smiley

    Hun står opstallet og jeg får træpillerne derfra, det er nemmest.
    men det er heller ikke sådan at hendes boks er ulækker eller noget tvært imod, den er så fin og ren.

    Tror simpelthen bare ikke hun kan lide den lyse farve på pillerne.


  • #15   20. jan 2012 Desuden foretrækker hestene selv halm.

  • #16   20. jan 2012 Kan godt se Linettes problem. Har næsten det samme, og min kan slet ikke tåle alt det hø. Min får pt 8 kg wrap i et fintmasket hønet. Og regner med at supplere op med ffrøgræs, så han har 15 kg i alt i hønet.

  • #17   20. jan 2012 Det er rigtig træls. Min kan ikke tåle så meget wrap, og vi kan snart ikke få hø hos vores hømand mere.

  • #18   20. jan 2012 jeg er så af den overbevisning at halm ikke er heste mad... ikke andet end i meeeget begrænsede mængder smiley

    Men nok om den snak, det er ikke det som tråden handler om smiley


    Men emma - prøv hvis du har en land og fritid/dlg i nærheden, og køb en sæk der... i land og fritid koster 16 kg 37 kr smiley


  • #19   20. jan 2012 Jeg har stået på tørv i de fleste år jeg har haft hest. Normalt blandet med spåner eller hamp. Men har næsten aldrig skulle muge selv smiley
    Da jeg flyttede på selvpas købte jeg halmpiller (se mit fotoalbum) og det er det bedste jeg har stået på.
    Måtte desværre flytte, så nu står vi på tørv og træpiller blandet. Synes mine halmpiller var dejlig lyse forhold til de træpiller der er på gården nu.
    Men en gang om ugen har man en mugevagt i alle seks bokse, og er godt nok ved at være træt af tørv, ikke hos min egen, for han ligger kun klatter et sted, men de andre heste holder boksen så skidt, så kan ikke se forskel.
    En derude har købt hamp og stå på, og er nu ved at overbevise staldejer om vi skal skifte til det. Så det håber jeg smiley
    Min får ca. 10-12 kilo wrap i boksen, det passer lige med der er lidt tilbage næste morgen. Jeg synes ikke halm bør indgå i en foderplan, men nu nægter min så også at spise halm. Men Linette, du kan evt hænge et høner op med halm, så det ikke bliver blandet ned i bunden og ødelægger den.


  • #20   20. jan 2012 *hønet skulle der stå. Dumme iPhone..

  • #21   20. jan 2012 Min hest står på en blanding af træpiller og spåner, og den kanon god! Den er enormt fjedrende og lækker.
    der kommer 15 kg. træpiller ind om ugen og ca. en spåner om ugen, det skal dog siges at min hest pt. står inde, hvilket betyder, at hun sviner enormt meget smiley



  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #22   20. jan 2012 Jeg ville ikke anbefale at man stiller sin hest på ikke spiselig bund når man ikke vil kan eller af andre årsager ikke sørger for at hesten får minimum den anbefalede Daglige tildeling af grovfoder, de nyeste anbefalinger hedder 1,5 kg tørt hø og 2 kg wrap Per 100 kg. Hest og dette er det MINDSTE min på 450 kg får sit net i og hun spiser ca. 10 kg. Per dag i boksen de har frøgræs på folden det rører hun så ikke ligesom halm ikke er noget damen spiser. min har i princippet ad. Lib. For der fyldes helt op messe min 20 kg i nettet men hun spiser ikke mere end det halve ca. Og på den måde overspiser hesten heller ikke æder den løber ikke tør.

  • #23   20. jan 2012 Det skal lige pointeres, at min hest får hø/wrap 4 gange dagligt, og får i alt ca. 12-15 kg.

  • #24   20. jan 2012 Det er absolut heller ikke med min gode vilje. Men jeg kan ikke rigtig gøre noget ved det. Mange af hestene deroppe får kun maks et kg hø i døgnet, også selvom de er kommet over på træpiller.

    Jeg vil allerhelst stå på halm, da det er bevist at hestene selv bedst kan lide det, men det har jeg bare ikke mulighed for længere. Og på SU har jeg ikke hverken tid eller råd til at skulle give så ekstremt meget hø. Hun kan ikke tåle ret meget wrap i døgnet, så det er ikke en mulighed.


  • #25   17. dec 2016 1. Kg i døgnet det er da syndt.
    Min hoppe på 543 kg og 5 år
    Får alibitum på folden og min 9 -10 kg i boxen og hun gider ikke æde det hele enda og hun står på blaning af træpiller og halmpiller overvejer at køre over på træppiller men hun får kun wrap i boxen og hø på folden da hun ellers taber sig hurtigt.


  • JM
    VIP
    JM Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 83 Følgere: 78 Heste: 6 Emner: 51 Svar: 2.934
    #26   17. dec 2016 Mig og baby

    Tråden er fra 2012 smiley


  • #27   28. dec 2016 Sorry

Kommentér på:
Spåner og træpiller

Annonce