{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.549 visninger | Oprettet:

Konkurrencehest= burhest???? {{forumTopicSubject}}

God sen aften HG

Inspireret af en anden tråd, vil jeg meget gerne høre jeres meninger og del gerne ud af egen erfaring =)

Emnet konkurrencehest= burhest... Vi går ud fra der tales om en sund og rask hest...

Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?

Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?

Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?

Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt"

Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfæller?

Alt dette er åbenbart HELT ok hos en del unge piger i det danske land.. De siger de elsker deres heste, men komkurrenceheste kan jo ikke gå på fold hele dagen, og slet ikke uden noget på benene og så skal de absolut ikke stå og fede den hele dagen på folden og æde sig tyk, for det er ikke pænt til stævnerne.. Og tænk hvis den kom til skade på folden!!!!

Kom frisk med jeres svar og begrund gerne.. Er spændt på at høre om der er konkurrenceryttere herinde, som har fundet ud af at det er ganske muligt at have en hest der går stævner, men som også får lov til at leve som hest resten af tiden =)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Konkurrencehest= burhest????
  • #1   23. jan 2012 en hver hest har efter min mening ret til et så frit liv som muligt.
    den skal have lov at komme ud sammen med andre, den skal have mulighed for at spise græs, og røre sig frit. også uden at den pakkes ind i bandager, gemacher, dækken osv. i min verden er det ikke et værdigt hesteliv at stå og glo i sin boks 18-23timer i døgnet, heller ikke selv om den har foder at stå med.

    det er hestens natur at den skal bevæge sig meget, og det skal den have mulighed for.

    når man vælger at have en bur hest, er det ikke hesten man elsker men de præmier den slæber med hjem


  • #2   23. jan 2012 Jeg har aldrig været fin overfor min hest, tror aldrig han har haft en inde dag ligemeget hvor meget det har stået ned med regn eller andet... Det skal lige sige jeg heller ikke rider konkurrence så ofte.. og min har aldrig været syg i de snart 5 år jeg har haft ham..

    De heste i min gamle stald som til gengæld var syge var de "fine" heste som ikke kunne "tåle" at være ude mere end 1-2 timer hver dag.. De blev pakket ind i jeg ved ikke hvad.. For at se så fine ud som overhovedet muligt.. Og tror snart de har brugt flere penge på dyrelægeregninger og alt tilbehør end på selve hesten..

    Så nej, jeg synes ikke det er fair at fjerne hesten fra de vante omgivelser.. Det skader ifølge mig mere hesten end det gavner den!,

    Der til skal det ikke sige man ikke skal passe på sin hest, meeen, fordi man har nogle høje ambitioner med sin hest er det ikke ensbetydende med man skal "isolere" den fra omverdenen..


  • #3   23. jan 2012 Jeg købte faktisk sådan en hest i maj sidste år..... Altså der bla altid har gået med 4 sko fra hun var 2 år! kom på fold ½-2 timer dagligt, og self fungeret som dygtig konkurrence hest....
    men men men!!!! det var da et MARERIDT at få sådan en hoppe hjem!!! de første to mdr gik hun hvileløst frem og tilbage det samme sted langs hegnet, lige indtil hun kom ind igen... hvis man smed en bunke hø hvor hun gik frem og tilbage, ja så gik hun bare udenom den! ( hun var jo ikke vant til græs, så dette skulle jo ske gradvist) og efter 5 min på græs, vandre vandre vandre!!!
    derudover har hun jo af dette fået seperationsangst, da hun i de konkurrence stalde er vant til at der er heste omkring hende hele tiden.. så inde alene er osse no go!. nu er vi oppe på hun kan acceptere at være ude i seks timer uden at vandre... Og jeg siger:, jeg glæder mig til hun lærer at være en "rigtig" hest, der nyder udelivet!
    Så ja min hyp har rigtig været pakket ind i vat!
    jeg synes alle heste skal på fold mange timer hver dag! uanset om de er hyggeheste eller konkurrence heste....
    har før hørt det med at det er no go med bla græs om sommeren for så blir den jo tyk smiley
    og jo mindre fold, des større chancer for skader når de til sidst brænder inde med SÅ meget energi, og endelig måske får lov at komme ud en halv time...


  • #4   23. jan 2012 Jeg hjælper til i en stald hvor de har heste til >100.000,- og de går på fold 6-8 timer om dagen med overgangsdækner, har gamacher på når de arbejder, og er aldrig alene på fold, hingstebasserne kommer ud sammen....

  • #5   23. jan 2012 Jeg er selv ved at blive konkurrencerytter, sammen med min dejlige og elskede pintodame smiley Nu ved jeg godt, at vi ikke starte stævner hver weekend, og at Zorba ikke er en hest til 100.000+, men jeg mener nu stadig, at hun går under kategorien "konkurrencehest" - hun går pt. LA2 til c-stævner, og er i en rivende udvikling.

    Zorba går UDEN gamacher på fold. Mener ikke det kan være sund for hestens ben - skulle vi mennesker så også være pakket ind konstant?
    Hun har altid noget på benene under træning - for det meste bandager.
    Hun går på fold med andre HVER DAG, dog kun 3-4 timer (bortset fra forår/sommer), da det er sådan det er på stedet hun er opstaldet. Hun er ude stort set ligegyldigt vejret, dog ikke hvis der er snestorm eller der er voldsomt vejr med fx med ekstremt lyn og torden, og når der er isglat på foldene.

    Hun står inde resten af døgnet, men bliver redet næsten hver dag, og jeg sørger for hver dag at bruge tid på hende, så hun netop ikke føler sig "buret inde".
    smiley


  • #6   23. jan 2012 Hejsa

    min plan er at jeg på sigt gerne skulle starte stævner. jeg arbejder mod at skulle starte stævne til april. min dame har været under en lang genoptræning og vi er endnu ikke nået toppen, men SNART smiley

    sådan er min dames dag:

    Foder ca. 7,30 ud ca kl 8,00 og hun ELSKER at være ude. jeg kunne aldrig drømme om at tage det fra hende selv om vi starter konkurrencer.

    ind igen ca. kl 16 til en frisk boks med hø, foder ca. kl 19 med tjek om hun har spist alt høet, ellers får hun lidt mere. og så er det godnat og sluk af lys fra alt imellem 20 og 22.

    hun STORTRIVES med dette mønster og bliver end ikke sur hvis vi sover længe og hun først får mad kl. 10 (hun kan også selv sove længe hihi) hun kom fra en rideskole hvor hun var blevet voldtsomt forsømt (kig mit fotoalbum) og det har jeg lovet hende at hun ALDRIG mere skal udsættes for

    jeg går meget op i hestens præmisser og når de lever vildt ja så er de ude hele døgnet!!! så jeg syntes altså det er synd at en hest ikke kan få lov at være hest, og det mener jeg altså ikke de får lov til hvis de kun kommer ud 1-1,5 time om dagen og ofte for sig selv og pakket ind fra top til tå. som karen skriver tænk hvis det var os der skulle være pakket ind hele tiden.

    min dame har godt nok dækken på, men har hun ikke det fryser hun altså, men det er jo det samme som at vi tager jakke på om vinteren, hun har KUN bandager eller gamacher på når hun "arbejder". og hun går ydermere uden sko smiley dejligt smiley

    så hun får lov til at være så meget hest som jeg nu kan tilbyde hende smiley


  • #7   23. jan 2012 Min skal gå på fold så meget som muligt, selvom hun skal være min kommende konkurrencehest.. så nej kan ikke følge den tankegang! (:
    Hun er godt nok ikke en hest til mange tusind kr, men hun er guld værd i mine øjne, men min hest skal have lov til at være hest = foldtid med kammeraterne! Det vil jeg ikke kunne gøre i mod hende!
    Skulle hun få en skade på folden, ja det vil være pisse ærgeligt, men vil ikke frygte det, for min mening er at hvis du pakker en hest for meget ind, så bliver den også skrøbelig!
    Men nu er jeg også bare den type person der ikke pakker min hest ind i tusind ting når vi skal ride smiley hun får ikke engang bandager på i dressur, hvorfor skulle hun også det når det ikke er stævne? smiley
    Sadel, hovedtøj og et tæppe til om vinteren så er vi klar (:
    selvfølgelig kommer min ikke ud hvis der er pisse glat over alt, og jeg mener virkelig isglat fra stalden til folden og på selve folden! men det er også det eneste tidspunkt jeg fratager hende foldtid (:
    Har set for mange heste der bliver pakket ind i alt for meget og kan ikke se grunden, medmindre de har "brug" for det, altså klokker på fordi de træder op i sig selv (:
    Ja min har ikke engang sko på smiley


  • #8   23. jan 2012 Super godt indlæg og spørgsmål!!

    Har det på nøjagtig samme måde som dig Jeanette - hesten er bygget til at vandre mange kilometere i sin søgen efter mad og vand - den er ikke bygget til at stå i en boks det meste af en dag.

    Det er totalt misforstået godhed at tro man beskytter sin hest - og har ikke noget med et godt hesteliv at gøre.


  • #9   23. jan 2012 Min hest går ude fra det er lyst til det bliver mørkt... Med mindre vejret er helt ekstremt fra den ene side, så har de ikke det store læ og kommer ind hvis de selv står ved leddet og venter. Er der så stævne efter middagstid, så kan min hest få lov at komme ud en time om morgenen, ind og få vasket ben og gjort klar, og så afsted. Hjemme igen bliver fletningerne fjernet, og hesten ud igen. Jeg rider altid med gamacher på bagbenene og klokker når jeg træner, og gamacher på forben til spring og når vi skal galopere i skoven.

    Hos en veninde kommer hestene kun ud i tørvejr på en ekstremt lille fold... Ofte står de inde mange dage i træk om vinteren i støf fra halm og hø der bliver rystet og flyttet. Så er der ikke noget at sige til at hestene hoster når de endelig kommer ud eller bliver redet på.


  • #11   23. jan 2012 Hesten skal på fold, så må man tage forbehold for det der kan ske, og tage den derfra. Det er på ingen måde ok

  • #12   23. jan 2012 Min hest ligger i prisklassen 100.000 + , og han kommer ud hver eneste dag, i mindst 6 timer. Han går desværre alene, men han er også hingst, og han ikke gå med andre, han æder dem simpelthen. Han har aldrig noget på benene på folden, eller under dressur træning. I spring får han gamacher på.
    Jeg synes ikke det er iorden at pakke sin hest ind i bandager/gamacher osv. 24/7, og så desuden fratage dem foldtid. Hesten bliver jo kun mere usikker på benene, når den står inde i boksen dagen lang. Det sted jeg stod på før, der kom hestene kun ud i 2 timer, med mindre man valgte en "fællesfold" hvor de stod ude til man lukkede dem ind. Overraskende nok, valgte lagt de fleste de 2 timers folde. Jeg forstår det slet ikke, det er ikke et værdigt hesteliv at stå og glo i boksen, stortset hele dagen.


  • #13   23. jan 2012 Wauw det da lidt af et mudder indlæg det her smiley der er da oplagt til provokation

    Min personlige mening er at det er helt iorden.
    Hvis vi ser på de heste vi avler idag er de langt fra de vild heste der kunne klare sig selv på en mark for 100 år siden. Deres stress faktor er 1000 gange højere, deres led er blevet svagere og det er faktisk de færreste topheste som nyder at gå på fold. De fleste smadre bare sig selv, hvilket jo ikke er meningen, vi investere jo ikke vildt mange penge i en konkurrence hest, for at den så skal komme på fold og smadre sine ben. Hvis man ser på de heste der går på topplan er det de færreste der går på fold.



  • #14   23. jan 2012 nu er der faktisk nogle konkurrenceheste der har et normalt liv ved siden af!

    begge mine har altid været på fold uanset vejr og vind, de havde aldrig ting på deres ben udover ridning og da var det ikke engang på hver ridetur.

    til stævner stod min pony ofte i stævnestald en weekend, i spiltov, endda ofte bare sådan nogle jernbomme i en ridehal. det døde hun ikke af, vi gik flere ture i løbet af dagen. så tænk på hvilken luksus en stævnestald er i dag.

    da jeg red hest var vi oftest kun afsted en dag af gangen, bortset fra de største ting. men der stod han også i boks, og var der ikke mulighed for fold gik vi tur


  • #15   23. jan 2012 Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?
    Nej, det vil ltid være mest sundt for en hest at komme ud og bevæge sig uden begræsninger. Mine egne (MA-S-spring) har altid gået ude så meget som muligt. Dog lidt mindre på stævnedage for at have energi nok. Når vi snakker heste i OL/VM niveau kan jeg forstå at de kun kommer ud et par timer, disse heste kommer som regel også ud mange gange i løbet af dagen for at motionere.


    Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?
    Nej, hvorfor dog? Dens muskulatur og sener er bygget til at bevæge sig ofte.

    Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?
    På nogle heste er det nødvendigt at have staldbandager på i boks og gamacher på ved ridning og på fold. Men så sørges der for at de får dem af et par timer i løbet af dagen og under soinering af hesten. Er det ikke nødvendigt, skal det AF.

    Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt"
    Hvad er jeres heste lavet af? Mine kan godt tåle at blive våde. Nej ud med dem!!!

    Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfæller?
    De skal selvfølgelig helst ud med andre heste, men s længe de kommer ud er vi nået meget langt - her tænker jeg heste i 10.000.000-størrelsen. Mine heste til 250.000-500.0000 har da altid været ude med andre

    Det skal siges at alle mine heste altid har gået på fold, dog ikke døgnfold. De kommer ikke ud på folde med meterhøjt græs, men samtidig kommer de heller ikke ud på folde hvor der ikke er noget at spise, for så er der først chance for skader - når de keder sig.


  • #16   23. jan 2012 Julie P:
    Hvorfor er det at du føler at heste trives bedre i en boks hvor de har mindre adgang til at få rørt sig, end på en fld? smiley


  • #17   23. jan 2012 Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?
    Jeg synes det er FULDSTÆNDIG forkert! Mine heste betragter jeg også som konkurrence heste, i hvertfalde Ild! Selvom han er min konkurrence hest.. Så går han da på fold fra 7-17 nogle gange 18 i alt slags vejr! På højt græs og fri afbenyttelse af wrap på folden, og mine 3 ponyer spiser en stor wrap balle på 4-5 dage. De to andre der ikke bliver brugt, er da i hvertfalde ikke for tynde :p. Men Ild, han er ligesom han skal være! Selvom han æder det meste af dagen, og er fjordhest?


    Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?
    Så skal der være en MEGET god grund! Men det synes jeg bestemt ikke! Heste er som flere har sagt, lavet til at bevæge sig. Og mange af dem bliver faktisk mere stivbenet af bare og stå og glo i en boks?
    Forstil dig du KUN måtte være på dit værelse, undtagen 1-2 timer om dagen hvor du måtte gå ud? Hvor sjovt ville det være?

    Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?
    Dette synes jeg heller ikke er i orden! man svækker hestenes senere utroligt meget ved konstant brug af ben beskyttelse.. Klokker er noget andet smiley

    Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt"
    Synes simpelthen det er en latterlig begrundelse! det eneste tidspunkt det er farligt, er ved voldsom storm, orkan osv..
    Lidt regn og blæse dør de dælme ikke af - så skulle mine være døde for længe siden! smiley

    Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfælder?



    Jeg synes alle burde læse denne artikkel:
    Kan desværre ikke finde linket igen, men kopirede den fra Staldkiel.dk hvor jeg har læst den smiley


    Betydningen af foldtid for sportshesten

    Fagligt | Ifølge en gruppe tyske forskere kan selv lidt foldtid være med til at forbedre sportshestens arbejdsmoral

    Vilde heste spiser og leder efter føde i langsom, men konstant skridt ca. 16 timer i døgnet, mens de traver, når de går på opdagelse og galoperer, når de flygter eller leger. heste på stald har ikke mulighed for at udføre sådanne naturlige aktiviteter.

    Forskerne udsatte fire sportsheste for tre forskellige fold- og træningsprogrammer:
    - To timers fold før træning.
    - To timers fold efter træning.
    - Træning uden fold.

    Undersøgelsen viste, at hestene der ikke kom på fold var mere rastløse og viste flere tegn på aggression. Hestene der kom på fold før træning var langt mere aktive og bevægede sig mere på folden end hestene, der kom på fold efter træning, som i højere grad hvilede på folden. I træningen var forskellen mellem de forskellige grupper ikke særligt stor, selv om hestene der var på fold før træningen var mere villige til at præstere, hestene der ikke var på fold var mere modvillige, mens hestene der kom på fold efter træningen var midt i mellem.

    Samlet set var hestene, der kom på fold, mere afslappede, både i stalden og under træning, end hestene der ikke kom på fold.

    Forskerne anbefalede dertil hesteejere, som frygter skader på hestene under foldtiden, at lukke hestene på fold efter træning, da hestene her udviste mere hvileadfærd og var mindre aktive.

    Undersøgelsen 'Temporary Turnout for Free Exercise in Groups: Effects on the Behavior of Competition Horses Housed in Single Stalls' blev offentliggjort i juliudgaven af 'Journal of Equine Veterinary Science'.

    Kilde: The Horse


  • #18   23. jan 2012 Fedt med så mange indlæg... Bliv endelig ved =)

  • #19   23. jan 2012 Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?
    - nej det er ikke ok den slet ikke kommer på fold!! alle heste skal (jævnføre den nye hestelov!) på fold min 2 timer om dagen!

    Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?
    - Ja det er ok, men ikke optimalt, jeg synes hestene burde få lov til a komme på fold i min 3-4 timer når den ikke rides, når jeg "laver" seriøs showtræning med mine miniature kommer de på fold i gennemsnit 3-4 timer også træner jeg dem omkring en ½-1 time alt efter træning


    Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?
    - hmm er du først begyndt på a give den det på, så skal den have det på, men jeg synes personligt det er dumt at give hesten det på fra starten... dette gælder dog ikke hvis hesten har en skade eller på anden måde kan få glæde a at have det på!

    Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt"
    - når det kun blæser så nej, mit opstaldningssted holdte hestene inde den dag der var stromvarsel, men dette synes jeg også er helt ok, men hvis det kun er blæst og regn så nej, self skal hestene ud og gå, også selvom de bliver våde og trælse...

    Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfæller?
    - NEJ!!!! den skal have lov a gå med min 1 anden, hvis ikke det er på nogen måde uforsvarligt a have den til a gå sammen med andre...


  • #20   23. jan 2012 Konkurrenceheste er jo som atleter..
    For at de fungerer bedst, skal de holdes skadefri..
    Hvis hesten pådrager sig skader ude på folden, ja så ser jeg ikke det store problem i at de ikke kommer så meget ud, hvis de så istedet kommer i skridtmaskine, bliver gået tur med eller redet.

    Men altså det er jo helt individuelt for hver enkel hest. Det er jo langt fra alle konkurrenceheste der ikke kommer på fold, eller som bliver pakket ind i vat.
    Tror det er ejerne der ved hvad der er bedst for deres heste, og ikke hvad alle andre mener der betyder noget.. smiley


  • #21   23. jan 2012 Jeg har altid redet konkurrencer på mine heste og de har heller ikke altid været billige. Men de har altid været på fold og gerne så mange timer om dagen som muligt. (kan godt også godt finde på at lade min hest stå inde, hvis vejret er alt for kedeligt).
    Jeg vil så sige, at min nuværende hest ikke kommer på græsfold forløbig, idet hun har lavet sig en ordentlig foldskade og det vil jeg gerne undgå inde for nærmeste fremtid. På grusfold kan en hest ikke glide på samme måde som på græs og derfor er mit valg, at hun skal gå på grusfold et godt stykke tid efter, at hun bliver helt i orden igen.
    Jeg kan nu godt forstå, at nogle ryttere passer på deres heste ved at lægge klokke og noget på benene, når hesten kommer ud. Nogle heste hæver op ved selv det miste slag/sår og kan dette minimeres, kan jeg ikke se noget problem i det.
    dog vil jeg sige, at jeg synes alle heste skal ud på fold, men kan godt følge nogle i, at hesten går alene idet man også minimere farer for skader påført af andre heste.


  • #22   23. jan 2012 jeg har aldrig pylret om mine konkurrenceheste.. jeg er også én af dem som fik den dom at min hest som følge af en gaffelbåndsskade ikke måtte gå på fold i lang tid, det første jeg gjorde var at lukke ham på løsdrift.. Det er efter min overbevisning at en hest skal ud så meget som muligt..


    jeg sys hesten skal gå ude så længe som muligt hvis den har lyst.


  • #25   23. jan 2012 Amanda Rygaard:
    Forskellen på atleter og heste på topplan er jo så at atleterne selv har valgt at dyrke sporten på højt plan og vælge 'livet' fra.


  • #26   23. jan 2012 Jeg er så en af dem der gør begge dele.

    Jeg har en varmblodshoppe, som jeg rider konkurrence på, den går i løsdrift, altså ude 24 timer i døgnet, ned mulighed for at gå i læ. Hun er klippet for at pelsen kan tørre hurtigt efter træning, og har så et rigtig godt vinter dækken på. Hun går med forsko fordi hendes hove ikke vokser hurtigt nok til at erstatte det hun slider når hun bliver redet dagligt, og har klokker på altid, for ikke at træde skoene af. Benene bliver vasket dagligt og hun får rene og tørre klokker på hver dag. Om sommeren går hun på døgnfold og lever af græs og vitaminer. Jeg har ingen problemer med at hun er lidt tyk om sommeren, så længe det ikke går ud over energien og sundheden.

    Jeg har også miniatureheste, de har det med græs som de fleste shetlændere, de kan faktisk ikke for godt tåle det, men skal i hvert tilfælde passe meget på at de ikke bliver forfangne. Men man kan jo sætte dem på sandfold eller jordfold, men hvor interessant er det for hesten? Og hvis hesten går på en sand- eller jord- fold hele dagen, er der stor risiko for at de spiser sand eller jord, og for sand-kolik.

    Mine showheste lever et rigtigt hesteliv i løsdrift og uden indpakning fra oktober til april, hvor de ikke trænes ret meget, og går i flok med andre. I april bliver de langsomt sat op i træning og ned i foldtid, de bliver klippet og får dækken på. Når show sæsonen er godt igang, gå showhestene kun på fold 2 - 3 timer, og bliver trænet mellem ½ og 2 timer alt efter hvad type træning der er tale om. En dag i ugen har de helt fri og går få fold hele dagen, det er en fold der ikke er ret meget græs på, men dog noget de kan gå at nippe i.

    Jeg mener hestene skal gå ude så meget som muligt, og selvfølgelig mindst 2 timer som loven siger. Men jeg mener ikke hesten tager skade af ikke at gå ude hele tiden, så længe man kigger på hvordan hesten opfører sig.
    Man ved jo at vævning, krybbebideri, boksvandring osv er stress relateret, så begynder hesten på noget i den stil, er man jo nødt til at lave noget om, for så har hesten det ikke godt.
    Man ved også at en hest der kommer ud dagligt yder mere end en hest der ikke kommer ud, den er mere afslappet i arbejdet, og får ikke så mange skader.
    Heste der kun kommer ud engang imellem har mere tendens til at løbe meget og lave bukkespring og den slags på folden når de kommer ud, end heste der kommer ud hver dag, så jeg mener det er mere farligt kun at lukke hesten på fold engang imellem end hver dag.

    Og nej, det er ikke farligt at lukke en hest ud i regnvejr, ikke hvis den er vandt til at komme ud hver dag. Heste der komme ud hver dag passer selv på, også når folden er frossen og knoldet, det gør heste der ikke kommer ud dagligt ikke, de er for glade til at passe på sig selv.

    Jeg tror ikke hestene lider nogen nød ved at have bandager og gamacher på, så længe de er rene og ligger korrekt, men hvis hesten kommer ud dagligt er der ikke den store nødvendighed i at lægge det på, for som sagt, passer hesten selv på.



  • #27   23. jan 2012
    Aamira Arabians - hesten skal motioners i 2 timer, det kan være på skridtbånd, for hånd, i ridehus, ridning osv.
    Det behøves ikke være fold :o)

    Og nej, den må gerne gå alene. Det er kun heste under 2år der skal have artsfæller :o)


  • #28   23. jan 2012 Heste i Danmark lever gennemsnitligt kortest i hele verden - grundet den "klemme", den er blevet bragt i ved overgangen fra højt respekteret "nyttedyr" (i årtusinder) til "sportsrekvisit".

    Synes det er en sørgelig statistik!

    (link fjernet)


  • #29   23. jan 2012
    Charlotte - det er ikke nogen statestik. Det er en alder der er kommet ud fra et program der hed noget i stil med " heste sladre ikke " på TV2 i 90'erne.
    Tallet er fundet ud fra forsikringshestenes alder da de blev aflivet.

    Dvs. der er ikke heste med som ikke er forsikeret - og det er dælmer mange heste, især fordi ens forsikring ikke kan li 20årige heste.

    Så det kan ikke bruges.

    Der er lavet en anden undersøgelse, men den involvere kun avlsforbund og det duer jo heller ikke. Her blev gennemsnittet 14år.


  • #30   23. jan 2012 Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?

    -Nej det synes jeg ikke er iorden, jeg mener alle heste har godt af og komme ud på fold!

    Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?

    -Jeg synes som udgangspunkt at heste skal ud så meget som overhovedet muligt.

    Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?

    - Jeg synes det er iorden at give sin hest beskyttelse på benene ja. Dog ikke hvis det er unødvendigt.

    Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt"

    - Ja det synes jeg er okay, det kommer jo helt an på vejret og det enkelte sted. Dufaux gider bestemt ikke ud i styrt regnvejr, og derfor kommer han ikke altid ud når det regner. Det kommer meget an på hvor slemt det er, osv.

    Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfæller?

    - Synes igen som udgangspunkt at heste skal minimum have én foldkarmarat, hvis hesten så ikke kan med andre er det slf. bedre at den kommer ud alene, ved siden af andre heste, end den bare står inde.


  • #31   23. jan 2012 Krikken - det er nu også mere selve indholdet i artiklen - selvom den er gammel, er den stadig lige aktuel.

    Misforstå mig ret - jeg tror på at vi alle holder af vore dyr, men der er altså mange som i misforstået godhed gøre hesten mere skade end gavn.

    Og i min optik tangerer det altså dyrplageri at lade en hest stå inde dagen lang, med mindre hesten er så skadet, at den kræver fuldstændig boksro!

    Vi kan ikke uanset hvor meget vi holder af vore heste og uanset hvor meget vi tilskriver os selv, erstatte samværet med artsfæller.

    Men det er så bare MIN holdning!


  • #32   23. jan 2012 <b>Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?</b>
    - Nej, bestemt ikke. Hesten mulighed for at være fri, komme på fold, vil for mig, altid komme i første række, ligemeget hvor højt et niveau man rider.

    Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?
    - Igen nej. At en hest går på fold og bliver reddet er ikke det samme. Så må man træne sin hest med variation.

    <b>Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?</b>
    - Igen igen nej. En hest er ikke lavet af procelæn, og hvis hesten kræver at man rider med gamacher/bandager burde man få tjekket hestens ben, hvis den ikke kan gå ordenligt på sine egne ben! Bandager er okay til stævnebrug, ellers ikke, da det faktisk også skader hestens ben, da de lukker meget nemt for blodtilførslen.

    <b>Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt"</b>
    - Nej. Som sagt lige før - det er ikke en porcelæns hest! De dør ikke af regn og blæsevejr. Hvis man allerede er i gang med at overrumple hesten med diverse ting, kan man i værste tilfælde (eller hvis den er klippet), putte en dækken på den.

    <b>Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfæller?</b>
    - På ingen måde nej. Det er faktisk ved lovgivning at hesten ikke må gå alene, og jeg forstår ikke deres problemstilling, af at hesten ikke må gå med andre heste - ja, der vil der risiko for farlig leg, men man glemmer virkelige ofte, at det ér en hest, og ikke ens baby.


  • #33   23. jan 2012 Jeg er fuldstændig enig med dig Jeanette!
    Jeg bor et sted hvor vi har en helt fantastisk natur og med 200 meter til havet hvor der jo er fri mulighed for en lækker galop i sandet. Men i min rideklub er der en hest som bliver brugt til konkurrence, som, efter min mening, burde have lov til at strække ud og have en fri skridt, trav, galop, på sine natur ture, hermed ikke sagt at man ikke kan træne i naturen, for det kan man bestemt, men jeg synes at den burde have lov til at kunne folde sig ud når den ikke bliver trænet.

    Havde en episode hvor jeg passede hesten i en uge, og ville derfor have en ridetur på hesten, og det første jeg tænker, det er bare op til havet med det samme og give gas. smiley (dette var før jeg fik Sebastian, så jeg kunne ikke vente med at komme ud og ride, som jeg i øvrigt aldrig kan) Men hesten var så glad, han bukkede og lavede bedutspring, der fik jeg virkelig følelsen af at hesten ikke fik lov til at folde sig ud. - sådan synes jeg det skulle være. smiley


  • #34   23. jan 2012 mine er altid ude fra 6-17, og de er begge konkurrence heste, ingen af dem har noget på ud, udover dækken. + den ene er en nu 5 års hingst, og han får aldrig lov til at gå alene! (:

    Forstår det simpelthen ikke


  • #35   23. jan 2012 Hvis man opfylder kravene til din beskrivelse af "burhest" så vil jeg kalde det dyrplageri.

  • Tina H
    Tina H Tilmeldt:
    jul 2010

    Følger: 1 Svar: 7
    #36   23. jan 2012 Jeg mener at dyr skal have et liv så frit som muligt. Vi har selv heste og køer i løsdrift og fritgående høns, katte og hund.

    Jeg synes det er dyreplageri at holde en hest på stald, det meste af døgnet (med mindre den er syg).

    Min første tanke da jeg læste denne tråd er, at jeg håber at alle de der (som jeg) mener at det er dyrplageri at holde en hest på stald det meste af døgnet, er konsekvente, og heller ikke køber konventionelt svine- eller kyllingekød, æg fra burhøns, eller mælk fra køer der aldrig kommer på græs!? Landbrugsdyr opdrættes sædvanligvis, under betingelser der ikke er spor bedre eller endda meget meget værre, end koncurence-heste. Og ved at købe produkterne, støtter man den måde at holde dyr på, desværre.

    Undskyld for spam af tråd.



  • #37   23. jan 2012 Jeg er MEGET glad for at langt størstedelen deler min egen holdning til det med at have hest...

    Jeg mener personligt at man sagtens kan kombinere livet som stævnehest med et liv som "bare hest"... Nu har jeg arbejdet i stalde en del år og haft med heste at gøre siden jeg var 5.. Jeg har passet DK's daværende dyreste hest, avlshingst og jeg har passet lille shettiemulle.. Alle er de behandlet ens af mig.. Dyr som billig...
    Og jeg mener at så længe man netop tænker sig om og sørger for rolig foldkammerat på fold uden knæhøj mudder, ordentligt foder afmålt efter energi og huld, masser og masser af motion via løsdrift og korrekt ridning, så kan du sagtens have en stævneheste der står udenfor året rundt... Sørg for at klippe den og give den fornuftigt dækken på, hvis den sætter for meget vinterpels og sørg for at den har skygge om sommeren...

    Jeg bliver SÅ harm når små piger slynger om sig med fordomme og kun gør overfor deres hest, fordi det samme gør deres kendte idoler og lign.. ARGH! Det er bare ikke okey at en hest aldrig kommer på fold, aldrig snakker med artsfæller og aldrig får lov til at være hest... Aldrig nogensinde og slet ikke fordi den er blevet valgt som "fin dyr stævnehest" af sin ejer =(



  • #39   23. jan 2012 Tror allerede du kender min mening. smiley Er naturligvis helt enig med dig!

  • #40   23. jan 2012 Stald-Østergaard - Hvordan vi har det, og hvordan hesten har det, kan slet ikke sammenlignes. Vores ideal temperatur er omkring 20 grader. Hestens er omkring 10 grader. Derfor fryser hesten ikke på samme måde som os.

    Og så er det jo også godt at der findes noget der hedder 'læskur' som hesten kan gå ind i, hvis vejret er elendigt. Men den skal som minimum have chancen for selv at bestemme.


  • #41   23. jan 2012 Stald Østergård: Selvfølgelig skal man ikke stille sin hest ud på en lille, ren mudderfold uden noget at tygge i.. Der mener jeg det er ejers ansvar at opstalde et sted hvor der tilbydes folde af god størrelse, eller etablerede sandfolde, så de altid kan gå væk fra eventuelt mudder ved et led og stadig har mulighed for at lege, tage en lur og spise... De ting de er beregnet til at gøre... Og som mine gør i deres løsdrift... Den unge har fin vinterpels, ridehesten sætter ikke meget pels og klarer sig med 100 gram dækken, også nu hvor der er frost... De sover i deres træpilleseng eller ude i sandafdelingerne ved godt vejr, de spiser deres grovfoder som der altid er til rådighed, uden at blikke tykke eller dovne...

    Jeg har en meget samarbejdsvillig ridehest, som 7-9-13 ikke har fejlet noget siden jeg købte ham, og da var han også kun vant til alm boks med fold.. Sådan en "fin" DV som ham, er jo ellers ofte en der bliver pakket ind i vat og ikke kommer meget ud, de er jo lidt sarte de fine DV musser... *Gg*

    Han STORTRIVES i løsdriften, har lige fået stor ros af dyrlægen for flot muskulatur, flot skinnede pels og perfekt huld og hun var død imponeret over at han lige efter jeg havde redet ham, var SÅ blød og lækker i musklerne i overlinjen... Han er indfodet på begge forben, og været vant til gamacher og klokker under ridning, men her har han endnu intet haft på og har endnu ikke ramt sig selv eller lign... Og skal love for han kan tage nogle ture på folden med min plag.. Se bare under mit nyeste fotoalbum =)

    En hest kan vænnes til mange ting, og indordne sig alskens underlige ideer og forhold vi mennesker byder dem.. Men at springe over hvor gærdet er lavest og sige "det er bare svært at finde god opstaldning uden mudderfolde, og finder jeg et sted, skal jeg køre 10 minutter længere i bil/bus, og det har jeg bare ikke lige tid til mellem shopping med veninder og biografture med kæresten"

    Priotering og ansvar... Det er vores ansvar at finde de bedst tænkelige forhold at opstalde vores heste under og det er vores ansvar at tilbyde dem et værdigt hesteliv, også selvom den er dyr og stævnehest.. Kan man ikke tåle en risiko for skade, så man ikke kan komme ud og starte stævner, skal man finde en anden sport at begå sig i... Ihvertfald i min lille lyserød verden hvor jeg sætter mine dyrs velfærd først, ikke mine egne ambitioner....

    Jeg tager ikke mine heste i boks, den dag de starter stævner og jagter og jeg giver dem ikke en varm seng at sove i.. De er ikke bygget til at sove på et lunt underlag, det kan være godt for den gamle gigtplagede hest, men almindelig sund og rask hest er bygget til køligt underlag eller underlag der er samme temp som luften... Ligeledes er det bevist at heste har det bedst med samme temperatur inde som ude, så dem der syntes det er så dejligt at hesten sover i en lun stald om vinteren, skal lade være med at sætte egne behov ind i hestens....

    CtS: Oh yes, i know smiley



  • #42   23. jan 2012 Man kan vist godt kalde min hest for en god repræsentant til denne tråd smiley

    Har haft min 8 årige hoppe i 4 år - er b-hest i dressur og har lige gået sit første landsstævne. Går til og med MB3 med placeringer og skal snart debutere i MA.

    For MIG er det EKSTREMT vigtigt at min hest går fold så meget som muligt - har fravalgt rideskoler grundet dette kriterie. Min går ude fra 7 morgen til det bliver mørkt med 10 andre heste og døgnfold hele sommeren smiley
    Jeg synes mange i de stalde jeg har været i har været sippede omkring fold i dårligt vejr - min har endnu ikke haft 1 dag kun på stald i de 4 år den har været ved mig.. om der er 1 meter sne eller det står ned i stænger kommer den ud alligevel.

    Min har intet på benene på fold ud og står ikke med staldbandager (dog sker det i de HELT kolde dage at den får på bagbenene da hun hæver meget op, men vil helst undgå det)

    Så hvis jeg skal være ærlig, synes jeg min hest har fået sig en god ejer der forstår at den stadig skal være hest selvom den er en meget dygtig dressur musse smiley

    Derudover elsker vi også at springe og jorde i skoven, så maze klager vist ikke smiley


  • #43   23. jan 2012 Hm syntes det er svært! for nej syntes i mange tilfælde ikke det er det optimale hesteliv langt fra! men har den en stor rummelig boks, kommer ud og bliver rørt, bliver passet med smed dyrlæge osv. kan man så tillade sig og være efter ejeren af hesten! for der mit svar egentligt nej. de elsker deres hest, og bruger den til det som de ønsker. Jeg mener det et hesteliv, som kunne være langt bedre, men men hesten lider ikke. den mangler bare at være hest på den naturlig måde.

    Derimod en hest som folk har anskaffet sig, der går på en firkantet jordfold. kommer ind ud, blir aldrig udfordret for sjældent smed. går med udstyr der ikke er tilpasset, får ondt i ryggen og bukker derfor, men får blot et klask bagi, fordi de par gange den skal bruges, skal den også kunne bruges.
    dette syntes jeg er værre, og disse heste er der langt flere af rundt omkring på markerne bag folks huse/gårde end der konkurence burheste.
    Ihvertfald min mening pt.


  • #45   23. jan 2012 Jannie: Tusind tak for dit bidrag! Og din hest er heldig smiley

    Tina: Korrekt, men man kan altid drage paraleller, der er altid noget der er værre end det pågældende emne, men vi kan ikke redde hele verden på en gang, desværre, og ligenu er det emnet omkring hvilket liv man bør og kan byde sin konkurrencehest =)

    Det er fint man bruger benbeskyttelse til sin hest, hvis der er brug for det eller under ridning for at undgå skader, feks ved spring og ture i skoven.. Men dem der giver deres hest noget på benene 24/7 uden grund, men bare fordi de kan... Det er synd og meget usundt for senerne altid at være pakket ind... Især også for huden...


  • #46   23. jan 2012 Så må jeg have været den største dyrplager idag, hesten har kun været på fold 1 1/2 time hvor jeg tvang hende ud så jeg kunne muge . Hun ville slet ikke gå inde på folden, gik hen til sin eneste foldkammerat og stod naglet fast samme sted til jeg hentede hende hvor hun nægtede at flytte sig pga mudder og is. Så om hun syntes det var sjovt at være på fold, bestemt ikke men hun kom da lidt ud.

    Var dog senere i ridehuset og træne med hende og gik en tur langs græsfoldende, der havde jeg en glad hest som var glad for at bevæge sig (o:

    Normalt kommer hun ud fra kl 8-16, men har bestemt ikke dårlig samvittighed over idag hvor jeg har brugt fra kl 9-14 på en hest så rigtig hygge


  • #47   23. jan 2012
    En hest kan vænnes til mange ting :o)

    Hvis den er vant til at den er ude i 2 timer også bliver den taget ind, ja så bliver den urolig og vil ind fordi inde er nok = mad og kammerater.
    Uheldigt for en evt. kommende ejer der vil sætte hesten 10 timer på fold eller mere.

    Ligesom de der siger " jamen min vil ind når det regner " - ja, den vil ind hvis du, når det regner tager hesten ind.
    Vanens magt længe leve, samt at der er noget at guffe i, opmærksomhed fra menneske osv.

    De er desværre ret "dumme".


  • #48   23. jan 2012 Stald Østergård: Jeg kan også sagtens forstå en hest der hellere vil stå i sin boks med grovfoder, end den vil stå på en lille mudderfold uden et tørt sted at stå eller noget grovfoder at tygge i.... Så kan godt forstå din hest... Selvfølgelig har de færreste af os et pengetræ i haven og det er en dyr hobby at have hest, og der skal selvfølgelig altid være penge til smed og dyrlæge... Men ofte handler det ikke om pengene for de unge piger med bokshestene.. De bruger gerne 2000 kr på et par ridebukser, mens de helst sparer foldordningen væk, da det koster 2-300 kr og det er da bare dyrt!! Ironi off....

    Kan du følge mig?

    En hest kan som sagt, vænnes til så godt som alt.. Og ofte er det vores egen skyld at vi har fået menneskeliggjort vores heste så meget at de ikke kan gå med artsfæller, eller ikke kan lide at være ude selvom det er en lun sommeraften med en kølig brise på en stor græsfold.. Meget kommer fra os.. Vores ønsker og vaner smitter af på hesten, de er vanedyr til hovspidserne og hvis vi får gjort det til en vane at den kommer ind når den stiller sig til leddet (som de ofte gør pga maden der findes i boksen), så stiller den sig jo ved leddet, ligeledes med hvis den kommer ind så snart det regner lidt, så vil den gerne ind når det regner fremover... Alt bliver til et mønster og en vane for hesten....

    Men jeg er ikke sort/hvid... Der skal selvfølgelig kunne stilles ordentlige foldforhold, skygge om sommeren, læ og tør seng om vinteren osv osv... Og det er ikke mange steder der kan prale af totalt tør fold efter denne vinters megen nedbør... Men er folden stor nok, vil de altid kunne have nok plads at græsse og lege på, og kunne komme væk fra det værste mudder... Få heste på nok plads er løsningen for at undgå mudderfolde.... Alle har ikke råd til at købe al den jord, men så burde man have de færre heste opstaldet... Groft sat op =)


  • #49   23. jan 2012 Krikken: To sjæle, én tanke ;o)

  • #50   23. jan 2012 Giver Krikken ret her. Jeg tror ikke på at en hest fra naturens side helst vil være inde. Så er det noget den har lært - fx fordi den altid står på dårlige folde uden græs/stråfoder eller læ. For ja, så kan jeg godt forstå at hesten har lært, at det er langt bedre at være inde. Men det betyder jo ikke, at hvis hesten kommer ud på en god fold, med læ osv. at den så ikke hellere vil være der.

    Heste kan vænnes til nærmest alting. Og man kan også vænne dem til helst at ville være inde.


  • #52   23. jan 2012 Stald Østergård: Super, så er vi nemlig slet ikke langt fra hinanden i vores tankegang =)
    Og det er rigtigt.. Det er nemlig sådan det ofte er med idoler.. Unge indetificerer sig selv med deres idoler og gør hvad de gør.. Uanset rigtigt og forkert.. Desværre også når der er levende væsner indblandet....

    Krydser fingre for det nye sted er mere egnet til din hest =)


  • #54   23. jan 2012
    Der er mange opstaldningssteder hvor foldtiden er max 2 timer, evt. 1 time på en luftefold alene. De folde der er er elendige ofte også.
    Skal hesten mere ud, så skal der betales ekstra eller man skal selv lukke den ud. Ellers skal man betale ekstra oven i for at hesten overhovedet skal på fold.

    Og folk vægter et ridehus og fancy opstaldning som gør de kan træne til konkurrence højere end de gør foldtid, desværre :o)

    Har selv kigget på opstaldning omkring Odense og der er dælmer ikke mange steder med god fold tid.
    Heller ikke selvom det koster 2500kr for hesten - men så har man ikke engang betalt for ridehuskort, på lægning af dækken osv.


  • #55   23. jan 2012 Line: Bestemt, det er desværre de færreste voksne top konkurrenceryttere der som f.eks Prinsesse Nathalie, syntes hestene skal på fold hver dag!

    Krikken: Ja det forholder sig desværre sådan i langt størstedelen af opstaldningsstederne... Men så længe folk betaler prisen uden at forlange bedre folde og foldtider, hvorfor så lave om på det? Suk


  • #56   23. jan 2012 Fuldstændig enig med Jeanette og Krikken

  • #57   23. jan 2012 xxSB | Stald-Østergaard Ö

    Find dig en løsdrift, det vil din økonomi ikke blive værre af smiley

    Min fuldblod og hollænder har 10 tønder land at boltre sig på, med udsigt udover skanderborg sø. På "folden" er der sø og skov, og kuperet terræn. Hvis der er storm på bakketoppen, så er der vindstille i skoven osv. Hestene nyder tilværelsen herude, de får lov til at være heste smiley
    og det koster mig 300 kr pr mule.

    Så al din snak om økonomi er da totalt irrelevant, det beviser da kun at du ikke kan finde ud af at få noget for pengene smiley


  • #58   23. jan 2012 Jeg synes ikke at en dyr konkurrencehest skal fratages retten til omgang med sine artsfæller. Det er ikke dens natur at være alene! Derudover ser jeg ingen grund til at holde dem indespærret pga vejret. Min hest kommer ud uanset vejret. Men jeg vil sige, at hvis min hest ikke rides en dag, så står den da på fold i op til 8-10 timer den pågældende dag. Denne foldtid nedskæres dog, hvis jeg rider undervisning på den - da det ofte er om formiddagen. Hvis hesten deltager i konkurrencer om enten det er på høj eller lav plan, så bør den alligevel komme på fold, ellers virker det jo mere som en straf end en gode!. Gamacher og bandager ødelægger benene i længden, så vil aldrig smide det på medmindre det er henvist af en dyrlæge udover i ridningen / longe. Da bl.a. gamacher strammer meget og kan ødelægge benene.

  • #59   23. jan 2012 Krikken - Derfor er jeg også LYKKELIG over, at min hest får så god foldtid, og samtidig er faciliteter simpelthen lækre.

    Jeg synes det er skønt, at min hest går ude fra 8-17, har fri adgang til stråfoder på folden.


  • #60   23. jan 2012 Jeanette H, Krikken og CTS. Jeg er helt enig med jer. smiley

    Det undre mig bare at der er så mange siger at når deres hest står ved ledet så vil de ind.! Jamen hvorfor lukker du den så ikke du når den står ved boksdøren.? Den vil jo ud.! hmmm


  • #61   23. jan 2012 Louise - Fordi folk ikke forstår hvorfor hesten står der. smiley
    De har ikke forstået, at hesten godt ved, at når den står ved leddet kommer den ind. Folk sætter sig desværre ikke ind i hvordan hesten tænker, hvordan den lærer osv. smiley Det er nok der problemet ligger.


  • #62   23. jan 2012 Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?

    Kommer an på hvornår at man skal starte og i hvor lang tid man vil udsætte folden... Hvis man nu fx. skal starte kl 7 om morgnen kan jeg ikke se det helt store problem i at den står inde den ene aften og så bliver lukket lidt senere ud om morgenen... Men hvis at man starter sent kan hesten jo sagtens nå "en lufter" ude sammen med de andre... Og hvis man skal starte et andet sted kan og der er en del ventetid kan man jo lige låne et stykke fold... Men syntes at det er lidt synd for hesten hvis den ikke kommer på fold en hel dag...

    Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?

    Det er overhovedet IKKE ok...

    Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?

    Det syntes jeg ikke. (Det er self. hvis at den har en skade eller lignende, men det er jo heller ikke 24/7) Og kan heller ikke se hvad det skal gøre godt for?? Tror bare at det skader mere end det gavner, og at hesten ender med at få "svagere" ben end den ville have uden...

    Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt"

    Kan ikke se hvorfor at hesten skal holdes inde bare fordi at det blæser? (Hvis det er orkan, så træer kan ske at ødelægge hegn, tag flyver rundt osv. så er det måske en god idé liige at vente lidt med at lukke hesten ud...) Men ellers kan jeg ikke se hvorfor at den skulle blive inde? Den har vel et skur, sin pels og andre heste at "klumpe" med...

    Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfæller?

    Nej. Heste er flokdyr og jeg syntes at de har ret til at være med i en flok... Og hvis hesten af en eller grund ikke kan det, så kan man jo bare placere på en fold ved siden af de andre...




    Jeg foretrækker en glad hest som er så meget på fold som overhovedet muligt. Også selv om at der er en risiko at den kommer til skade (helst uden alt muligt udstyr på). Den risiko ligesom er en del af livet...

    Vil hellere have at min hest kommer til skade på folden og skal aflives (som en glad hest), end at have en "ulykkelig" hest hvis "rettigheder" er blevet frataget.


  • #63   24. jan 2012 Fededyrets mor .

    det er vel fordi han har en forventning om at der er hø og mad inde i boksen smiley


  • #64   24. jan 2012 Da min pony og jeg red konkurrencer (PRI og PRT på C-plan) Gik han da også ude på folden hver dag fra morgen til aften (altså fra lyst til mørkt) Og har aldrig haft problemer med ham. Når vi kom hjem fra stævner blev han lukket ud så han lige kunne være lidt fri (med mindre vi kom hjem sent om aftenen self)
    For konkurrencer for mig har altid være noget JEG har valgt og som JEG synes er sjovt/spændende og derfor skulle min pony have sin ret til at være ude. Mine erfaringer er nemlig at hvis det havde været snestorm og hestene ikke var ude så var han stiv i ledende og ukoncentreret fremfor når han havde været ude.
    Det samme gælder ming 4 års hoppe, som jeg ikke har som konkurrence hest (endnu) men jo mindre hun er ude jo mere stiv er hun. Derfor kommer hun ud i "alt" slags vejr så vidt muligt.


  • #65   24. jan 2012 Fededyrets mor .

    og at du tror, at hesten gerne vil ind i sin stald når der er dårligt vejr er nu alligevel morsomt..

    Er der læ ude på folden? et skur? en skov? bakker?

    Tror du at hestene ude i naturen stiller sig op midt på en mark og venter på at et menneske "redder" hesten fordi det regner? smiley


  • #66   24. jan 2012 Fededyret - Din hest vil ind i boksen, fordi du har lært den at det er rarere derinde. Hesten ved ikke fra fødslen at der er en varm stald at komme ind i. Det er noget mennesker har lært den.

  • #67   24. jan 2012 Fededyrets mor .

    Så har hesten tydeligvis ikke lært at det læ der er på folden er = mad smiley det er jo så din egen fejl.
    Hvis du fremover fodrede med grovfoder og hø, der hvor der er læ.. jamen så bare vent og se, så vil din hest være nok så ligeglad med at du står ved leddet en dag det regner smiley


  • #68   24. jan 2012 Jeanette H:

    Tak - det kan jeg også godt se den er i forhold til 90 % af andre heste på det niveau smiley

    Jeg synes nu blot den fortjener det!


  • #69   25. jan 2012 Fededyrets mor .

    Jeg er skam seriøs smiley jeg kan bare ikke tage hesteejere seriøst når de mener at "hesten vil ind" da den slet ikke kan tænke på sådan en måde. Det ville være det samme som at skrive herinde at din hest kan alfabetet og kan skrive en novelle smiley

    Den ejer ikke de centre i hjernen som gør at den tænker "der regner nu, ad det er koldt og vådt, jeg vil gerne indenfor i stalden hvor der er tørt". Nej. Den "tænker" således: Regn = menneske ved leddet. Menneske ved leddet = mhmm rart (mad og kontakt). Og det er DET din hest "tænker", den tænker ikke at den vil ind.. det ville være umuligt for en hest sådan som dens hjerne fungerer, den har slet ikke behov for de tankeprocesser i hjernen eftersom græsset ikke løber sin vej.

    Så jo, jeg tager det skam ganske seriøst.


  • #71   25. jan 2012 Spændende debat smiley

    Forresten går min pony i løsdrift og fungerer perfekt, så han skal bestemt ikke i bur smiley


  • #73   16. mar 2012 Nu rider jeg mange stævner....

    Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?
    Mine kommer ud... og har altid, så længe vejret tillader det har de deres vinduer åbne !

    Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?
    Mine er ude ca. 2 timer om dagen... om sommeren og i deres ferier længere tid. Men de dage de går undervisning - kursus kommer ud max 2 timer... Jeg syntes det er synd, at bede en hest om at yde MAKSIMUM og så er de trætte, oppustet osv... Så heller en frisk og veloplagt Hest.....

    Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?
    dem der er vilde får gemacher på ud, samt klokker... hvorfor lade sin hest skade sig selv, når man kan undgå det ?

    Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt".. Selvfølgelig kommer de ud. MEDMINDRE der er is/islag....

    Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfæller?
    Selvfølgelig må de det.. Men jeg tilpasser flokken/makkerparret således at der ikke er evige magt kampe... De skal gå på mark for at slappe af og ikke slogs

    smiley


  • #74   16. mar 2012 Nu har jeg selv redet stævner seriøst i lang tid, på alle mine ponyer.

    Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?
    Nej, mine går på fold fra det bliver lyst til omkring kl 2, desværre i weekenderne glipper det ofte når vi er til stævne hele weekenden, men det mener jeg ikke at de bliver skadet af.



    Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?
    Jeg mener at det er i orden i nogle tilfælde på fold, bla min 1 pony får så mange bank af de andre og det går altid ud og benene og to gange nu, har den fået sår ind til knoglen og sprunget blodåre, så nu gider jeg ikke mere.
    Men aldrig i boksen, og det er heller ikke altid jeg rider med gamacher.

    Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt"
    Mine går næsten altid ude lige meget vejret, men ved is er det får farligt med 4 sko, og to af mine gider simpelthen ikke når det regner, så står de ved hegnet og kalder hele dagen, så bliver de altså taget ind, og så gå i ridehuset i stedet.


  • #75   17. mar 2012 SABR:
    .. så de står kun på fold i 6/24 timer?
    og i de resterende 18 timer får de lov til at stå i boks, hvis de ikke lige bliver brugt?


  • #76   17. mar 2012 det er forskelligt fra årstidene, men om vinteren kommer de ud kl 7 til 14:30 og når det er sommer står de ude fra 6-22-.
    Men den ene af min den gider ikke, og det kan godt være at i ikke tror på det, men jeg har prøvet at tvninge til at blive ude, og ellers løber den igennem hegnet.


  • #78   6. apr 2012 Michella - Det er bare der jeg tænker - har man så kun hesten for ens egen skyld så? Hvis man ikke vil lukke sin hest på fold, bare fordi man har brugt mange penge og meget tid på den, så må man finde sig en sport, hvor ens karriere ikke afhænger af andres helbred, som det gør i ridning. Hvis man er så egoistisk, at man ikke kan/vil tænke på hestens behov, hvorfor har man så valgt en sport som ridning, hvor man netop ikke BØR være egoistisk, fordi det er en 'holdsport' hvor to individer BEGGE skal være tilpas? En hest er ikke tilpas i en boks. Den kan lære at acceptere det, men det betyder ikke det er sundt. Børn kan også lære at acceptere seksuelt misbrug, men det er stadig dybt forkert er gøre det.

  • #83   6. apr 2012 Michelle - tror du ikke jeg har gjort det inden jeg svarede?

    Jeg er godt klar over at det ikke er sådan du selv gør, det har jeg heller ikke sagt. Men jeg siger, at hvis man ikke vil behandle sin hest som en HEST men mere som et redskab man bruger i sin karriere, så skal man ikke have hest. Og så er et ligemeget om hesten ha kostet 10.000 eller 500.000


  • #84   9. jul 2013 Jeanette:
    Syntes bestemt ikke at det er i orden at en hest hver dag kun kommer på fold i en time. Min egen går på fold om morgenen i 2-4 timer, så rider jeg den om eftermiddagen og lukker den derefter ud i 30 min. - 2 timer.
    Men hvis det øs regner llukker jeg den så lidt kortere tid ud, men den står altså også bare klistret til udgagnge når det er rigtig dårligt vejr..

    OG så syntes jeg det er rigtig kedeligt at du hænger unge piger ud på den måde!! Jeg er selv 14 og rider mb spring og lb dressur, så jeg gætter på at jeg ligger i din kategori af "unge piger der tænker mere på udsendet en hesten ve og vel" ?

    Vil give dig ret i at man alt for tit ser en pige der hopper af ponyen halvejs ude af banen, råber og skriger over at den ikke gik godt, når den fx. Lige har stået inde i over 24 timer, men de findes altså også på din alder...


  • Scout
    Scout Tilmeldt:
    aug 2006

    Følgere: 35 Emner: 1 Svar: 446
    #85   9. jul 2013 Min pony som jeg red DM, EM og landshold på gik på fold hver dag sammen med sine to kammerater. Jeg var snerpet med at han ikke måtte have andre foldkammerater end dem han "kendte", og han gik med klokker ude, fordi han ellers trådte sine sko af, men ellers blev han ikke pakket ind. Jeg sprang også på ham, red i skoven og ved stranden osv.

    Det sted jeg modtog undervisning, gik alle hestene på fold hver dag - dvs hingste, ungheste og konkurrenceheste, og jeg tror ikke de havde billige heste.

    Så nej, det er ikke alle der behandler deres konkurrenceheste som skrøbelige glasæg smiley


  • #86   9. jul 2013 Er hos min hest hver dag og har kun tid til andet i weekenderne få timer. Jeg har valgt at sætte min hest det bedste sted jeg kunne finde, selvom det er hammer dyrt (så nyt udstyr er kun når jeg har BRUG for det) og det tager mindst en time med offenligt..

  • #87   9. jul 2013 Behøver jeg at svare? Du ved, at jeg er enig med dig i stort set alt! smiley

    Nå, here goes alligevel:

    "Syntes du det er ok at når hesten bruges til konkurrencer/stævner, så skal den fratages rettigheden til at komme på fold?"

    Næ, det synes jeg ikke er ok. Hesten har brug for den motion, den giver sig selv på folden og det styrker led og sener at komme ud på andet underlag end sandkassen kan tilbyde.

    "Er det ok at en hest kun kommer på fold 1-2 timer om dagen og derudover står i boks, når den ikke rides?"

    Næ, det synes jeg ikke er ok. Min smertegrænse for foldtid er 6 timer, og ser helst at hesten er ude længere tid end det.

    "Er det ok at den får gamacher og bandager på sine ben 24/7?"

    Næ, det synes jeg ikke. Har man hest, som smækker sig selv over stængerne på folden, kan gamascher være nødvendigt, men så skal hesten altså have skadet sig selv gentagne gange, før man giver op. Lidt ældre heste kan have gavn af staldgamascher om natten på boks, hvis de har tendens til "staldgalle", men jeg ville ikke bruge det ukritisk... Staldbandager er jeg ikke fan af, synes det lægger for meget pres på benet....

    "Er det ok at den slet ikke kommer ud fordi der er nedbør eller det blæser? Begrundelsen her er endda "fordi det er farligt""

    Næ, det synes jeg ikke. Regner det, giver man hesten tøj på efter det, og det skal da være regulær orkan, for at det er farligt for hesten at være ude i blæsevejr.

    "Syntes i det er ok at en dyr konkurrencehest ikke må gå på fold med artsfæller?

    Næ, det synes jeg ikke. Hvis hesten ellers er socialt velfungerende, har den stor glæde af at være sammen med artsfæller og ved at lade dem gå alene, fratager man hesten en stor del af det at være hest.


  • #88   9. jul 2013
    Stine... Tjek datoen :b


  • #89   9. jul 2013 Jeg har lige været på ridelejr hos Georgia Timmermann, som springer internationalt. Hestene kom på tur, var på fold og lavede det, som en helt anden hest ville i fangenskab. Det var skønt at se, at nogle faktisk behandler dem godt!

  • #90   9. jul 2013 Silla: Alder er underordnet når det kommer til at folk pakker hesten ind i vat og bomuld smiley

    Jeg syntes stadig det er ALT for lidt det foldtid din pony får.. Hvor skal den hente alle sine D-vitaminer? Hvordan skal den få dækket et urinstinkt om at vandre, spise, socialisere og nyde vejret hvis den står inde så mange timer?? smiley

    Jeg kan da komme med et glimrende eksempel: Mine heste står nu et privat travsted, alle heste derude, også den der lige har slået banerekorden for alle i Århus i lørdags, går i løsdrift ÅRET rundt på deres kæmpe kuperede folde, ingen går med sko længere og det er fuldstændig ligemeget om hesten er 1 million eller 10.000 kr værd for dem, hestene er heste hos dem og de præsterer så også derefter smiley

    Og jo, der kommer dumme skader til tider, men ligeså tit under træning som på fold, og heldigvis yderst sjældent hos os, for flokkene er stabile, uden skiften frem og tilbage, de har flere hektar at boltre sig på og ALTID grovfoder at spise... Ingen hænger ved leddene hos os, heller ikke selvom det er skybrud eller stegende hede smiley


  • #91   9. jul 2013 Stine: Du er jo også bare en darling smiley

  • #92   9. jul 2013 Maria: debatten er vel stadig relevant. Mange heste står stadig spærret inde....

    Jeanette: smiley Jeg ved det!


  • #93   9. jul 2013
    Hvis man iøvrigt skulle få lyst til at læse noget om top heste og deres fold forhold:
    http://www.eurodressage.com/equestrian/2013/05/02/good-house-keeping-finding-right-balance-management-dressage-horses


  • #94   10. jul 2013 Silla: Men samværet med dig kan aldrig gøre det for frihed på folden med artsfæller... Og selv hvis du bruger 2-3 timer med din hest og den er på fold 6 timer, hvad så med resten af døgnets 18-17 timer?? smiley
    Der er ikke D-vitamin i noget af det du skriver?

    Jeg er da også selv en ridepige trods jeg nærmer mig de 30? smiley


  • #95   10. jul 2013 Jaja

  • #96   10. jul 2013 Det tror jeg ikke, man kan diskutere, før man diskuterer noget andet:

    For hvis skyld har vi hest? Og er det okay, at vi bruger et levende dyr til konkurrencer, som stresser dem? Selv dem, som mener, hesten ikke stresses af transport, nyt stævnested, indrømmer jo, at hestene ikke vil spise og drikke , før de er tilbage i rutinerne i egen stald. Og det er bevist med forskning, at hesten stresses.

    Nå. Tilbage til udgangspunktet, for det er jo detaljer, du spørger om, i noget, der egentlig er helt grundlæggende spørgsmål.

    Hvis man synes, JA, det er fint at stresse hesten, og man er ligeglad med, om den bliver deprimeret osv. af at blive holdt som præstations-dyr, så ville jeg sige JA, til alt det, du spørger om!

    Hvis man mener NEJ til at heste skal være præstationsdyr, så er det nej til alt det andet.

    Jeg ved ikke helt selv, hvad jeg skal mene. Jeg synes, det er trist at se topryttere, har været i stald med nogle landsholds ryttere, og det er virkelig kun stævner, det handler om, ikke hesten. Altså jeg håber selvfølgelig, der findes folk, som slapper mere af, selvom de er i udlandet til stævner hele tiden, men har ikke set dem.

    Heste som ikke stresses, ER gladere. Og JA, de kan absolut også blive stressede over at være elev-ponyer, eller få tæsk osv.

    Men jeg må sige, jeg hælder mest til at være imod at holde heste som burdyr. Selvom jeg er den første til at savle over tophestene til stævner, men dog også meget kritisk, som de fleste ved.


  • #97   10. jul 2013 http://www.eurodressage.com/equestrian/2013/05/02/good-house-keeping-finding-right-balance-management-dressage-horses

    Rigtig god artikel fra eurodressage smiley hvis de kan have heste under ordentlige forhold, så kan alle herinde også! Jeg forventer ikke alle går i løsdrift (min egen kommer dog aldrig tilbage i boks, hvis jeg kan undgå det), men man kan gøre utroligt meget for selv de dyreste konkurrenceheste.


  • #98   10. jul 2013 Hov krikken smiley der var vi enige smiley

Kommentér på:
Konkurrencehest= burhest????

Annonce