{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.131 visninger | Oprettet:

Forskel på kentaur dressursadler {{forumTopicSubject}}

Hej med jer,

Nogle der ved hvad forskellen er på Kentaur Elektra og Kentaur Elektra New?

Nogle som har prøvet Kentaur Ithaka sadlen? den skulle give god skulderfrihed, og da min hoppe har stor skulder ville det måske være en god en..

Hvad er bom breden i cm på fit 3 og 4? nogle der ved det

Mvh Janni


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskel på kentaur dressursadler
  • #1   28. jan 2012 Jeg ved ikke forskellen , men jeg ved at elektra er en super lækker sadel ! smiley

  • #2   28. jan 2012 er det elektra eller elektra new du har?

    Hvad er bom breden på den i cm?


  • #3   28. jan 2012 Forskellen er i hvert fald i knæpuderne, der er elektra new mere formet efter benene, ved ikke om der er andre forskelle. Jeg har en elektra new men ved ikke hvad bom bredden er på den, ved bare at det er bred bom jeg har

  • #4   28. jan 2012 Elektra "new" der er knæpuderne både større og udvendigt følger sadelklappen puderne, hvor den gamle model er "lige" i sadelklapperne. Modellen hedder ikke " new", men bare elektra det. Er den gamle model, der er videreudviklet på. Man fremstiller ikke længere den gamle model.

    Fit 3 er bred, fit 4 er ekstra bred. Jeg har en elektra "new" til min datter og hendes pony, den er en fit 3 ( og for smal til ham). Det er en kanon sadel, fantastisk dybt sæde og meget bredt kammer.

    Ithaka har ikke så stor knæstøtte som elektra, men støtterne kan flyttes ( de er på velcro). Ithaka har ikke så bred kammervidde og sadelpuderne bagpå er mere smalle.
    Håber det var en hjælp smiley
    Mvh Martines mor


  • #5   28. jan 2012 Marine og Aron: Ved du hvad fit 3 svarer til i cm?

    Hvilken ville du vælge til min hoppe med stor skulder?


  • #6   28. jan 2012 Så er det åbenbart en ekstra bred jeg har, det er i hvert fald fit 4. Men den kan desværre ikke ligge på min fjordhest, den vipper på ham og glider frem. Det er ellers en kanon lækker sadel som jeg er rigtig glad for at ride i...

  • #7   28. jan 2012 Louise R kan jeg få dig til at måle hvor bred den er i cm?

  • #8   28. jan 2012 Jeg har den desværre ikke herhjemme da min hest er lånt ud

  • #9   28. jan 2012 Okey smiley du kan ikke muligvis få låneren til det hvis hun har sadlen?

  • #10   28. jan 2012 Min pony har også meget stor skulder, og elektra er fin her ( hvis den passer i str.). Ithaka passede ikke ponyen da kammeret var for smalt og dermed ikke gav rygsøjle-frihed nok. Jeg kan godt måle min elektra i bommen, hvor vil du præsis have målet taget? Lige hvor "puderne" begynder og så tærs over?
    Jeg får tid i eftermiddag og så skal jeg nok skrive målet til dig smiley


  • #11   28. jan 2012 Jo hvor vil du gerne have den målt helt præcist?

  • #12   28. jan 2012 http://www.langtoftegaard.dk/maal.html

    Hvor bredt er kammeret på Ithaka i forhold til elektra?


  • #13   28. jan 2012 Kammeret på Ithaka det er en del smallere. Stadig fint til "normale" heste. Du kan få et fingerpeg ved at sammenligne billederne af min medea og min elektra, der hvor du ser sadlerne bagfra. Ithaka minder meget om medea bagfra, er opbygget med samme sadelpuder. Der kan du også se, at kammer på elektra er ikke bare bredt, men meget bredt smiley - eller "åbent" som det jo hedder på fagsprog smiley

  • #14   28. jan 2012 Ja kan jeg godt se.. Hvor mange fingre kan du have mellem puderne der bagved?

    Men den hun går med nu kan jeg have 4 fingre mellem puderne bagerst.

    Men ligger elektra'en så ikke meget langt nede på rygsøjlen når den er så bred?


  • #15   28. jan 2012 Nu skal man jo tænke på, at selv om kammeret er bredt, kan bommen stadig være konstrueret, så den er meget smal i taljen og dermed kommer sadlen ikke ret langt ned omkring hesten. Så kommer man ikke langt med et bredt kammer, da det ikke klarer det alene. Kentaur er meget smal i taljen.... Derfor kommer den ofte til at ligge ustabilt på de brede typer.

  • #16   28. jan 2012 Den kommer ikke til at ligge nede på rygsøjlen, da puderne er forholdsvis høje og at det er kilepuder gør at de får bedre og større bæreflade.
    At taljen er smal har kun betydning for selve sædet og er en kæmpe fordel især for mindre ryttere, da det betyder at man ikke er tvunget til at sprede benene voldsomt.
    Bomstr og bredden af kammeret hænger ikke sammen, det er i hver sin ende af sadlen smiley
    På elektra er det mere end fire fingre. Mener jeg har haft målt det til 11 cm, men kan ikke huske det. Skal nok måle det om et par timer.


  • #17   28. jan 2012 Taljen har enormt stor betydning for hesten. Det betyder voldsomt meget for hvor trykket kommer til at ligge på puderne, da det jo er undersiden af bommen, og dermed den der ligger direkte på puderne. Er sadlen bredere i taljen bliver trykket fordelt længere ude på puderne og giver dermed en større bæreflade. Så jo, det har MEGET stor betydning for hesten hvordan bommen og også hvor smal/bred taljen er.
    Det har også betydning for rytteren ja, men kunne aldrig drømme og at lægge en sadel på min hest med en for smal talje.


  • #18   28. jan 2012 Synes godt nok jeg er helt forvirret. Jeg købte min elektra fra ny og fik den tilpasset af en sadelmager til min runde og umarkerede varmblods hoppe, og den lå fantastisk på hende. Hun blev desværre aflivet og jeg købte en fjordhest og tænkte at den nok også godt kunne ligge på ham, da han er ret sporty. Men den glider frem og ligger og vipper bagved, og virker i det hele taget til at ligge ovenpå ham og ikke rigtig være ét med hesten.

    Selvom de to heste virkede meget ens så må der alligevel være kæmpe forskel, er ellers super glad for sadlen men det nytter jo ikke noget når den ikke kan ligge på ham, så skal have fat på sadelmageren på mandag...


  • #19   28. jan 2012 Bommen ligger væsentlig længere fremme end taljen, taljen er udtryk for "midt sæde" -deraf navnet talje. Man kan snildt bygge en sadel med bred bom og smal talje. - jeg skal ikke gøre mig til ekspert, men jeg er dog mere eller mindre opvokset på et sadelværksted som datter af en sadelmager.
    Men alt skal jo passe til hesten - og rytteren. Både kammerets vidde, bom, talje og facon. Så det er en svær sag og klares helt sikkert bedst i samråd med sadelmager og nogle heste er sværere at finde sadel til end andre smiley

    Elektra måler ca 10 cm i kammeret.


  • #20   29. jan 2012 Anna-Sofie M: Hvilken sadel vil du så anbefale til min oldenborg hoppe smiley

  • #21   29. jan 2012 En sadel der er godt åben og dermed kommer ned omkring hesten er f.eks Jeremy Rudge. Den laves også efter mål. Black Country er også rigtig god.

  • #22   29. jan 2012 Ja en JR har jeg ikke råd til pt desværre

  • #23   29. jan 2012 Nej, forstår jeg godt, de er desværre i den dyre ende....

  • #24   29. jan 2012 ja desværre.. men kan læse mange har gode erfaringer med dem så kan være man skal få syet en når jeg en dag har penge smiley

  • #25   21. feb 2012 jeg overvejer selv en Ithaka til vores lidt runde og umarkerede pony da det er hvad jeg er blevet anbefalet af Kentaur, Penelopa lå også godt, elektra knap så godt.

    Her er hvad Kentaur selv skriver om sadlen:

    (link fjernet)


  • #26   16. mar 2012 Det er altså lidt sjovt...For vi er også blevet anbefalet en Ithaka...Til en meget markeret DV...ekstremt højtstillet og med meget skrå skulder...

  • #27   16. mar 2012 Nu ved jeg ikke hvor du er fra, men prøv at bestil den som test-sadel ved din forhandler og prøv den på hyppen. Vi havde den med sammen med en del andre da vi havde sadelmager og nu er Ithaka bestilt for den ville bedst kunne tilpasses i sidste ende.
    Der er masser af plads til den markerede hest og her skal vores sadel selvom den passer i bommen opstoppes så den smalles på det punkt og ned langs hans manglende skuldre. Han har stor gang og kræver god skulderfrihed, hvilket er svært at give ham med det sadelleje, men det får han med Ithakaen og så er det skønt med de franske, korte paneler så man får det fulde sæde men ikke de store puder der rager bagud = perfekt til rette tyngdepunkt uden du behøver en kæmpe sadel. Vi kunne nøjes med 16,5" og så skal der også tages en smule stopning ud bagtil og nok midt på - vi glæder os super meget og har bestilt den dyre model i dobbelt fransk læder når nu det skulle være smiley
    Så tror ikke sadlen vil være dum til din DV selvom vores ridedyr ikke anatomisk kan sammenlignes - det skal prøves på smiley


  • #28   16. mar 2012 Hvis det er mig du skriver til...Så kan jeg sige at sadlen er prøvet...og vi køber den i morgen, for den er godt nok lækker, og ligger perfekt på kæmpe divaen, som er 180 i stang og meget markeret og højtstillet og desuden en meget kort ryg...
    Det der undrede mig var at samme sadel var anbefalet til til en rund og umarkeret pony..:)


  • #29   17. mar 2012 Jeg har fundet ny sadel til min hyp som ligger super på hende smiley

  • #30   24. mar 2012 Vi har haft sadelmager ude, og han godkendte Ithakaen til vores store DV...Super dejlig sadel, som bare er perfekt til en hest med skrå skuldre og kort ryg..:)

  • #31   14. apr 2012 jeg er simpelthen så meget i tvivl...har været ude og mærke en nu kentaur electra og jeg synes sadelklapperne virkede total stive og nærmest lidt a la kunstlæder...men er det fordi den er helt ny altså bliver den lækker blød med tiden ?

    Jeg kan ikke finde ud af fit størrelserne...har haft sadelmager ude som havde en kieffer inzell i medium størrelse men jeg synes den var for dyr så jeg købte den ikke...den lå ellers perfekt fordi hun er en kort hest/pony...men altså så ville jeg jo finde en brugt...det kan man ikke...
    Så nåede jeg til kentaur electra new og så ved jeg simpelthen ikke om det skal være fit 2 eller 3...det er en haflinger men inden nogen så mener at ihhh så skal den være bred så vil jeg lige sige at i kieffer skulle hun kun bruge medium....og hun er dels en ret slank model og dels en meget sporty model (se evt. min profil) hun er også meget kort og uden egentlig sadelleje så jeg kan godt blive i tvivl om electraen så også vil være for høj foran...
    Så spørgsmålet lyder altså:
    1: hvilken fit str. vil i gætte på ?
    2: er electraen meget høj fortil ?


  • #32   14. apr 2012 Elektraen er meget høj fortil....

  • #33   14. apr 2012 hmm ved simpelthen ikke lige hvad pokker jeg skal gøre...
    Sadelmageren havde kun den ene der passede hende og jeg var for langsom til at sige jeg ville købe den...det var kieffer inzell modellen og nu er jeg lidt på bar bund...men synes bare elektraen virker ret lækker når jeg ser dem brugt...


  • #34   14. apr 2012 Elektraen er ikke bygget til heste uden sadelleje og som fra naturens side er runde i faconen, hvilket en haflinger jo er - også selvom den er sporty. De har også ofte lige ryg hvilket elektraen heller ikke er god til.
    En dyr sadel er en god investering hvis det lige er den sadel der passer, så måske du bare skulle købe Kiefferen? ellers så kig på Ithaka fra Kentaur, helt vidunderlig, kan tilpasses og har korte franske paneler =super til kort ryg. vi har bestilt luksusudgaven i dobbelt fransk læder til vores. Din lyder lidt som vores og vores skulle have en fit 3 - fit 3 kan laves til fit 2 eller 4 altså et fit på hver side af tallet og fit 3 er den mest almindelige folk køber.


  • #35   14. apr 2012 Findus...har lige netop prøvet en elektra med fit 4 og den kunne nok prøves men lå bestemt ikke lige så perfekt som kiefferen...men kiefferen har sadelmageren solgt (ringede til ham igår og imorges for at ville købe den) og den er ikke til at skaffe brugt nogen steder og jeg vil ikke bruge kr. 15.000 på en ny sadel til mit forbrug ;O(
    Ithakaen vil jeg rigtig gerne prøve men den er bare ikke at finde nogen steder som prøvesadel...


  • #36   14. apr 2012 Du skal bede det sted der forhandler Kentaur nær dig om at bestille den som prøvesadel og sender Kentaur den ud. Nogle butikker tager 200 kr dette, hvilket også er fair nok. Men fås hjem som demo det kan den for det fik vi og demoen er en fit 3, 17"


  • #37   14. apr 2012 de har bestilt den hjem og der går nok 14 dage endnu...og derefter er jeg nr. 2 og bliver det den sadel så er der nu omkring 10 ugers leveringstid...det betyder for mig at jeg ikke kan ride i den tid og dermed heller ikke gøre klar til de stævner jeg gerne vil med til ;O(
    jeg er bare så ærgelig på mig selv over at jeg skulle bruge betænkningstid på den Kieffer som bare var intet mindre end perfekt...men nå ja det må jeg jo lære af


  • #38   14. apr 2012 Kender det alt for godt - vores ventetid er ved at være slut og den skulle gerne komme i næste uge. Hvor ironisk er det så at det ultra robuste ponydyr der aldrig har været syg, så lige er blevet snot forkølet og skal holde arbejdsfri i 2-3 uger, så vi kan ikke engang prøve at ride i den når den kommer hjem smiley


  • #40   14. apr 2012 Findus den ene er for længst solgt for den er fra maj 2011. Den anden har jeg kontakt med men det er helt i Gentofte så det er lidt langt når nu man bor 35 km. Fra den tyske grænse...men hun skal til århus næste weekend så jeg overvejer lige om jeg måske kan få det kombineret med noget ponykøb/kig samtidig smiley

Kommentér på:
Forskel på kentaur dressursadler

Annonce