{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.231 visninger | Oprettet:

Aggressiv, stresset, hektisk hest {{forumTopicSubject}}

Det er bare nogen af de ord jeg kan bruge om mit nyeste projekt. Jeg har fået den her traver hoppe fra 2006 i arbejde, da ejeren ikke længere kan overskue og håndtere den. Jeg har arbejdet med mange forskellige slags heste gennem tiden, men den her sætter mine evner super meget på prøve. Så jeg kunne godt tænke mig at høre jeres input omkring hesten og træningen af den smiley

Som sagt er det en traverhoppe fra 2006. Hun ankom til gården for et års tid siden og har fra start været omtalt som meget bokssur. Så bokssur at hvis man gik derhen, ville hun nappe ud efter en. Til daglig bliver hun brugt meget lidt. Tuller på folden, har børn til at hygge om sig og bliver sjældent redet. For et par måneder siden bliver hun lånt ud en dag til et par piger der gerne vil ride hende. Andre opstaldere oppe på gården kan fortælle at de meget sent om aftenen har været oppe og har redet og trænet hesten så uforsvarligt at hesten til sidst både har villet bide, sparke og stejle i frustration over behandlingen af den. Efter den episode eskalere det fuldstændig.

Hun har altid virket nervøs anlagt, og man skal nærme sig roligt.Hun bryder sig ikke om at blive rørt, NOGEN steder, men står bare og dirrer. Men efter den aften går det bare helt galt. Hun er ikke længere til at trække med, folk bliver bange for hende og vil ikke nærme sig boksen fordi hun er så aggressiv. I 3 dage efter episoden med de unge piger, kunne gårdejer ikke tjekke vandkoppen for frost i hende boks, fordi hun sprang frem og bed så snart han nærmede sig. Hun æder hektisk inde i hende boks, kan sagtens stå stille men er anspændt konstant.

Efter jeg overtog træningen har jeg søgt info om hende, men der er desværre intet at finde. Jeg tænker at en hest ikke bare bliver sådan, hun har virkelig været udsat for noget grimt, og jeg har svært ved at arbejde med hende, før jeg ved hvad det er, der gør hende så skræmt, stresset og aggressiv.

Men eftersom det virker umuligt har jeg forsøgt at fortsætte træningen. Jeg trækker meget med hende, for langt tov fordi jeg ønsker at hun skal nærme sig mig, hvis hun har lyst. Generelt vil jeg ikke tvinge hende til noget i træningen. Jeg har 2 gange longeret hende, hvor hun første gang starter med at farer rundt, og ikke er til at komme i kontakt med, hun får i den tid slæbt mig tværs over banen hvilket jo ikke gør det hele spor bedre. Efter noget tid får jeg ro på hende, og får inviteret hende ind til mig, hvor hun faktisk SELV vælger at komme ind, jeg trækker ikke i hende på noget tidspunkt. Herfra tænker jeg, at det måske kan være et lille skridt på vejen, og er selvfølgelig glad for vores sejr. Desværre, reagere hun lige så aggressivt som normalt, når vi kommer ind i stalden. Jeg må ikke nærme mig vandkoppen, og går jeg mod boksen ligger hun øre og viser tænder .. Suk.

Jeg har prøvet at blive stående ved hendes boks, uden at presset hende til at komme nær mig, men bare stå der uden at virke truende i mit kropssprog. Det går også fint i 5-10 min, men så er det ligesom om at hun får nok, og så siger hun kraftigt fra ved at springe frem og bide. Det er acceptabelt at hun siger fra, men det duer ikke at hun reagere så stærkt, for der færdes også andre i stalden jo ..

Hun står i en hjørneboks med mindst mulig trafik, det er ikke en stor stald så der er roligt det meste af tiden. Jeg har sprøjtet med nogle forskellige urter i hendes boks som skulle give en beroligende effekt.

En sidste ting at fortælle er, at hendes aggressivitet ikke kun er overfor mennesker. Hun løber efter andre heste på folden og bider dem uden at de har nærmet sig hende. Igen meget stresset og aggressiv adfærd.

Jeg er ikke på bar bund endnu, og jeg har tænkt mig at fortsætte træningen. Men det skærer mig i hjertet at se så frustreret en hest. Så hvis i har nogle input så kom gerne med dem. Dog vil jeg tilføje at der IKKE bliver tale om at daske til hende eller andet når hun er aggressiv, for det gør ikke noget bedre. Hun er en skræmt hest, og jeg har ikke tænkt mig at gøre det værre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Aggressiv, stresset, hektisk hest
  • #1   24. feb 2012 tid tid og masser af kærlighed og tålmodighed
    hun ændre sig jo nok ikke lige,hvis det har stået på i flere år,så tager det jo også lang tid og rette op på


  • #2   24. feb 2012 prøv at gøre det samme som det du gør, men bare med lidt godbidder når du fx arbejder med det i boksen. men ja masser af tålmodighed. men heller ikk overdriv træningen.. dvs ikke 4 timer om dagen men måske 1-2. sådan at hun ikke bliver helt overrumplet. smiley

    men fortsæt med det du gør.. smiley


  • #3   24. feb 2012 tak for input. Træner med hende 20 min ca hver anden dag, da hun ellers ikke kan bære det i hovedet.

  • #4   24. feb 2012 okay, det er jo meget godt smiley


  • #5   24. feb 2012 Puha, stakkels lille heste. Den lyder til at have det forfærdeligt inden i. (Altså jeg mener ikke i gør den noget forfærdeligt men det har jo ingen ro i kroppen når den reagerer og er sådan).. Lyder til du gør det rigtige! Men det tager nok flere år før hun er en normal hest hvis hun nogensinde bliver det! Men jeg ville gå tur med den hver dag, hvor jeg ville "snakke" med den.. Og det ville være det eneste jeg ville gøre og jeg ville gå samme rute med den hver dag også. Så den til sidst går tur i vante omgivelser og kan begynde at tænke på dig og hvad du laver ved den. smiley Men jeg tror bare du skal fortsætte som du gør og så vidt muligt ignorere hende når hun bider eller gør uønsket opførsel - det ville jeg i hvert fald gøre. Og Ja som sagt træne den på den samme måde HVER dag til hun slapper helt af ved det og når hun er afslappet og sød at gå tur på den bestemte rute, så ville jeg udvide til en anden rute hver anden dag og så fortsætte af den vej smiley Så kun lave nyt når hun er HELT afslappet ved det du vil lære hende - og så stop med at ville sætte hende og trav og longere hende, for som du fortæller at hun har trukket dig tværs over ridebanen, så vil hun gøre værre og værre ting for hun føler sig presset. Så for din egen sikkerhed så hold hende tæt på dig til hun er helt rolig ved det du gør! smiley

    - Åh jeg ville elske at arbejde med sådan en hest igen! Det kribler hest i fingrene! smiley


  • #6   24. feb 2012 hvis du kan komme til hende nu uden at gøre skade på dig ell hende så se om du kan massere hende, dette vil nok tage flere timer før hun slapper af, når hun slapper af og du kan røre hende et nyt sted begynder du forfra igen og igen gerne nogle gange om dagen ind til hun ser at du ikke vil noget ondt, med hensyn til fodre situationer kan det hjælpe at give godt med fyld foder som fylder godt i maven og som tager tid at spise gerne noget som hun ik bare kan sluge, men pas på med godbider, især hvis hun har tildens til at være akrasiv..

    der er mange gode bøger både om massage og sådan... ellers held og lykke det bliver spændene at følge jer


Kommentér på:
Aggressiv, stresset, hektisk hest

Annonce