{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.014 visninger | Oprettet:

Pony som 'snyder' mht. halthed? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Håber lidt at kunne finde nogle svar hos jer HG brugere herinde.. Skal prøve at gøre det kort..

Min pony har været halt sådan on/off siden juleaftens dag (24 december).. Vi havde der dyrlæge ude, og fik hende bøjeprøvet, for at se hvor det sad. Hun haltede ikke mere der , men vi fik ham ud alligevel.
Han sagde at hun ikke direkte haltede, men at hun bare tog meget langt skridt med det ene bagben, og knap så langt med det andet; derfor kom det til at se ud som om hun haltede.
Han foreslog at vi lod hende stå en uges tid, for at se hvordan det forløb, og ellers ville næste skridt være en scanning af hele bagparten (Han mente at det sad i knæet, hoften eller bækkenet). Denne scanning kan vi nok ikke finde penge til umiddelbart, men hvis det er det der skal til, så gør vi det jo selvfølgelig.
Han mente vi burde putte sko på hende, da hendes hove også var ret meget slidt ned..
Hun fik sko på, og i løbet af 2-3 uger gik det faktisk væk. Da hun havde været 'clean' i 2 uger, begyndte jeg at gå og skridte ture på hende.. Hun blev så lidt halt igen, og hun fik fri et par dage, og så var hun ikke halt mere.. Jeg begyndte så med hende igen meget langsomt.. Men igår var hun så halt igen.. Hun var hverken halt dagen før, eller om morgenen, men da hun kom ind igen var hun stokhalt. Hun ville slet ikke trækkes ind, og gik meget langsomt, og ville helst ikke støtte på benet.. Jeg lod hende stå inde resten af dagen..
Idag er hun nu overhoved ikke halt, ikke engang en lille smule!

jeg snakkede med min mor idag, og hun har engang haft en hest som var 'tøjlehalt'.. Altså den blev halt hver gang den skulle lave noget..

Er der nogle af jer der har prøvet det før?

Ponyen er meget rolig på folden, og der er kun 4 andre, og de er også rolige.. De løber ikke rundt og spiller tossede..

Mvh


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pony som 'snyder' mht. halthed?
  • #1   27. feb 2012 tror ærlig talt ikke på at den snyder/spiller halt smiley

    har ingen ide om hvad der kan være galt, desværre smiley
    men håber at hun bliver helt fin igen


  • #2   27. feb 2012 Hej.
    Nu ved jeg ikke hvor gammel din er, men den hoppe min søs og jeg lige har købt var halt som ung og vi fik at vide at det var hver gang den blev samlet.. Jeg rider rundt på den nu og det er HELT væk!
    Har også redet på en som havde taktfejl på et forben. Det lignede halthed, men det var egentlig bare fordi den tog længere skridt med det ene ben end det andet.. Synes det lyder meget underligt med din. Kan ikke lige umiddelbart sige hvad det er, men håber da du finder ud af det.


  • #3   27. feb 2012 en hest kan ikke snyde sig halt. ikke med mindre de har fået en slags belønnig, for at halte (fx. at blive sadlet af og sat ud pga. halthed) på under 3 sek.
    hesten har dårlig hukommelse


  • #4   27. feb 2012 det kan vel også være forskellige grunde til at hun er halt,
    altså det med at hun kom ind og var halt måske har hun lavet et lille bukkespring eller et eller andet fis og lavet noget med en muskel som bare skulle hvile sig lidt? eller lyder det helt helt hen i vejret? smiley
    ved godt at du skriver at hun er meget rolig på folden smiley


  • #5   27. feb 2012 Hende med enhjørningen... *
    hej. Det vil jeg nu ikke give dig helt ret i.. Tøjlehalt er at snyde sig til haltheden, og de for ikke belønning for haltheden. smiley


  • #6   27. feb 2012 Nej, det giver jeg jer ret i..

    Sådan tænker en hest slet ikke.. Men den kan sammenligne!

    En tøjlehalt hest 'snyder' sig netop til at være halt.. smiley


  • #7   27. feb 2012 Pernille A
    Det kan en hest sagtens. Den finder ud af at det virker, og gør det næste gang. Min tidligere rideskoles pony stod flere måneder med tøjlehalthed. Da den skulle skridte lidt rundt mens andre skulle springe, hvilket den godt kunne lide, trippede den rundt og der var intet galt.
    Men kom den over i ridehallen, og opdagede at der ikke var spring.. BOM! Så var den halt og blev stilt ind igen. En hest tænker altså sådan!


  • #8   27. feb 2012 der var engang en artikel i et Equipage blad omkring om heste kunne snyde med halthed, de kan de ikke smiley
    der var også engang inden et stævne på min rideskole skulle jeg sammen med en anden tjekke om ponyen jeg skulle ride var halt, så var der en gammel sur mand der bare sagde at hvis den var halt så var det bare fordi at den ikke gad at lave noget, men hesten havde logesom haft en ret alvorlig skade og blev aflivet pga. af det, så nej den snød ikke.
    men det har ikke noget at gøre med det her.

    hvis hesten er halt når den skal lave noget bør man nok få tjekket at sadlen og biddet evt. passer og tænder og hove har det som de skal.


  • #9   27. feb 2012
    Tøjlehalt hest kommer ofte af en forholdt hest, spændt osv. - dvs. måden der rides på.

    Anyways - jeg ville undre mig gevaldigt og tænker noget kiopraktor ved fx. at hesten er låst/har noget i klemme som kommer op hvis den bevæger sig på en bestemt måde og forsvinder igen hvis den gør noget bestemt.


  • #10   27. feb 2012 En hest halter altså ikke for at snyde. Men fordi der er noget galt... Bare fordi den går igennem en bøjeprøve er ikke ensbetydende med at den er ren i røntgen/scanning. Man skal tage haltheder alvorlige.. Få hesten undersøgt igen på et hestehospital, de kan evt ligge blokader så de evt kan finde stedet haltheden kommer fra. Og derefter kan man så gå ind og scanne/røngtenfotografere det område der er ramt. Det meget normalt man ligger blokader for at finde stedet haltheden kommer fra. Det kan også hjælpe dyrlægen med at finde en mere præcis diagnose på hesten.

    Hesten kan halte af mange grunde, derfor skal man også forsøge at finde grunden til det. smiley


  • #11   27. feb 2012 det var da skræmmende så mange der stadig tror, at en hest kan snyde sig til at halte! Det var altså den gang man ikke vidste bedre folkens!

    Hvis hesten er tøjlehalt betyder det, at den er halt med rytter på, men ikke uden. Det kan skyldes en sadel der trykker, den ekstra vægtbelastning, bidet osv. - men det er altså ikke fordi den prøver at snyde for ikke at lave noget, slut færdig. Så klog er en hest heldigvis ikke!


  • #12   27. feb 2012 "men at hun bare tog meget langt skridt med det ene bagben, og knap så langt med det andet; derfor kom det til at se ud som om hun haltede."

    Det er en låsning. smiley Sådan har jeg det selv pga. skæv ryg, og får jeg en låsning oveni, kan jeg SLET ikke trække det ene ben frem. så er jeg på krykker..

    For mig giver det perfekt mening. smiley Få evt. fys eller kiro ud.


  • #13   27. feb 2012 Lone

    Der var faktisk også bestilt kiropraktor til hende, men så blev hun flyttet og det blev aflyst..

    Det er bare mærkeligt at der intet har været i de 3 år jeg har haft hende, men så lige da hun blev flyttet blev hun halt..


  • #14   28. feb 2012 tøjle halt, nej det er ikke at snyde, hesten, har ikke hjerne til at snyde, da den ikke har frontallapperne.

    At den ikke går lige langt med sine ben, fortæller mig at den er låst, og som lone siger skal du have fat i en fysioterapeut, eller en kiropraktor....

    hestene vil til en hver tid, forsøge at skjule sine smerter, då når den faktisk viser dem, så gør det ondt og det skal tages alvorligt.


  • #15   28. feb 2012 Rikke

    Som sagt fjorde hun det kun en lille periode.. Nu halter hun rigtig smiley


  • #16   28. feb 2012 jeg ville få hende undersøgt af fys eller kiropraktor

  • #17   28. feb 2012 Kiropraktor! Det er billigere at få tjekket ryggen af en kiropraktor, end at få lavet en scanning, som måske ikke engang vil vise noget! Og jeg ville ikke få hesten tjekket af kiro, inden jeg satte mig op på den igen. Det er min mening:-)
    Pøj Pøj smiley


  • #18   28. feb 2012 Tøjlehaltheden kan som oftest komme af udstyret, belastningen eller rytteren. Det er ikke fordi hesten "snyder" for det har den ganske enkelt ikke evne til. Tøjlehaltheden er derfor ofte et udtryg for smerte eller ubehag.

Kommentér på:
Pony som 'snyder' mht. halthed?

Annonce