{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
949 visninger | Oprettet:

Moderne dressur {{forumTopicSubject}}

Jeg er nu flere gange herinde i debatterne stødt på folk som bruger udtrykket "moderne dressur" og har forsøgt og finde ud af hvad i mener med det, men forstår stadig ikke.

Så derfor er der nogen som vil forklare mig hvad i mener når i siger det?
Og evt. hvad forskellen er på moderne og klassisk dressur?

Spørger ikke om hvad der er bedst, hvad i foretrækker med mere, men hvad begrebet dækker over. Jeg ved godt hvordan jeg vil have min hest bliver redet, og ved der findes nogen som ikke er enige med mig. Jeg kan bedst lide man lytter til hesten og rider på dens præmisser dog skal den gøre det som rytteren siger. Den skal ikke tvinges til ting som er ubehagelige for den eller gør ondt, men skal lave ting der er sunde for den smiley Har hørt at dressur er gymnastik for hesten og til for at smidigøre hesten, og den holdning kan jeg godt lide fordi det så er godt for hesten smiley
(undskyld sidespringet)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Moderne dressur
  • #1   19. apr 2012 Moderne dressur er groft optegnet det dressur der vises på dressurbanerne i dag, det vil sige det toprytterne rider.
    Nogen mener at det er hovedet trukket ind til bringen og forben der sparker fremad.
    Jeg mener det er heste der er løsgjorte, med mulighed for at stille hesten efter behov.
    Men der er delte meninger, alt efter holdninger til dressur og øjet der ser.


  • #2   19. apr 2012 Det er som Julie skriver:)

    Mvh Cherie ARR-Rytter


  • #3   19. apr 2012 Men jeg tror desværre det er mange delte meninger om hvad der er moderne og hvad der er klassisk dressur

  • #4   19. apr 2012 Så et klip før af noget dressur fra 80'erne, hvor hesten havde hovedet lidt foran lod. Det må jo høre til klassisk smiley

    Vil det sige at sætter du hovedet i lod eller bagved lod er det så moderne dressur?

    Jeg vil personligt mene hesten helst skal gå lidt foran lod, aldrig bagved, men er jeg så forkert på den?


  • #5   19. apr 2012 Man kunne jo kigge på hvilke ryttere der repræsneterer de forskellige grene - se evt. nogle videoer af f.eks. Bent Brenderup og Andreas Helgstrand, så tegner der sig i hvert fald nogle forskelle smiley

  • #6   19. apr 2012
    Du er ikke forkert på den. Der står også lidt foran lod i programmerne ( LC, LA osv. ) og når man kommer op over MB så står der i lod i meget samlede øvelser.

    Ligeledes står det i fordringerne og der står at der skal trækkes 2-3 point ned pr. øvelse hesten er bag lod.

    Dvs. størstedelen af det ude på stævnebanerne går imod hvad DRF og FEI siger.

    Så... Moderne dressur er for mig - hvad der vises på stævnebanerne og er stik imod hvad fordringer osv. siger.
    Ligeledes mentaliteten med at bag lod ikke gør noget, heller ikke selvom hesten går GP.


  • #7   19. apr 2012 Det er negativt ladet kan ordet "moderne dressur" oversættes lidt "showridning". Stort, imponerende, "breath-taking".. Ikke altid lige anatomisk korrekt.

    Moderne dressur er generelt også bare den dressur vi ser idag. Du kan måske finde noget om hvad de store avlsforbunds formål med avlen er f.eks. DV. De fleste fokuserer på at fremavle stabile, fornuftige heste, hvor der sættes fokus på rideligheden + tre gode og udviklingsbare gangarter. Ridelighed og "ja-tak"-indstilling til at arbejde, er meget i fokus.
    Debatten går så om de heste vi ser i toppen virkelig har denne "ja-tak"indstilling og ridelighed, eller om de bare er blevet "knækket" via træningsmetoder med evt. misbrug af hjælpemidler.

    Der er 1 million forskellige holdninger og synspunkter på denne debat og alting ville være afgjort, hvis hesten kunne snakke eller hvis folk i det mindste VIRKELIG lærte at aflæse hestens sprog.


  • #8   19. apr 2012 Det er = er det..

  • #9   19. apr 2012 Det er da helst at se hesten har næsen foran lod/i lod, men det vigtigste for mig er min hest er let og afspændt på tøjlen og bevæger sig taktfast.
    Hvis han så tipper momentvis bagved(velogmærke ikke meget) må man bare ride ham frem til tøjlen igen.


  • #10   19. apr 2012 er klassisk dressur ikke alle de ''spanske'' ting med capriole osv?

  • #11   19. apr 2012 Krikken - hvad mener du med GP?

    Ved ikke hvad type dressur vi rider så. Vores berider som har mest og sige på rideskolen er af "den gamle skole" og går meget op i at hesten har det godt og hvis rytteren gør noget som gør ondt eller er skidt for hesten så skælder han ud. Fx var der en i går som havde knuder på sin marginal for at få hesten til at holde hovedet nede, det ville berideren ikke have og slet ikke i spring smiley

    Faktisk så havde vores egen fået en chambong på sidste uge hvor han endte idt bag lod og fik faktisk ondt i nakken af det. Jeg bryder mig ikke om at se dem bag lod for det ser unaturligt ud i mine øjne, og derfor fik de besked på at fjern chambongen smiley

    Men tak for jeres svar, for tror jeg er ved at forstå det nu smiley


  • #12   19. apr 2012 GP = Grand Prix smiley

  • #13   19. apr 2012 Takker smiley

Kommentér på:
Moderne dressur

Annonce