{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
662 visninger | Oprettet:

Hvad bruger i af strøelse & hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Ja kæresten & jeg skal flytte på en gård hvor hestene kan komme med hjem & gå.

derfor vil vi gerne høre hvad i bruger af strøelse & hvorfor & gerne hvad der er billigst at bruge smiley

Lige nu står de i halm, men der er bare så meget mødding i halm

Har også prøvet tørv men bunden blev ødelagt, sikkert fordi de fik deres hø på jorden.

Men kom gerne med jeres erfaringer.

Hvor meget skal man regne med at bruge til opstart & fremover i 4 bokse på 3x4 meter?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad bruger i af strøelse & hvorfor?
  • #1   12. jun 2012 Har altid brugt halm, og vil aldrig bruge andet smiley

  • #2   12. jun 2012 Vi bruger også halm. Henter ca 2 minibig halm om måneden hos den lokale bondemand.

  • #3   12. jun 2012 Vi bruger halm - har også prøvet tørv, men kunne ikke få det til at fungere. Vi skal have afprøvet træpiller, da vi gerne vil have et alternativ til halmen. Har et par heste opstaldet, som af forskellige årsager ikke har godt af at stå på halm.

  • #4   12. jun 2012 Min den ene står på rapsgranulat. Det fungerer rigtig godt og sviner ikke så meget. Vedligeholdensen er at fjerne klatter hver dag og så holder den efter sigende godt et halvt år. Mine har ikke stået på det så længe så ved ikke helt hvor længe det holder.

    Vores boks er vist nok 3,5x3,5 og brugte ca 6 små trillebørfulde til at fylde op og så skal der en halv til en hel trillebør ind om ugen alt efter hvor meget hesten sviner og hvor meget man tager med ud når man fjerner klatter.

    Den anden står pt. på spåner, men det er fordi han er syg og tisser helt ekstremt meget. Han tisser så meget at rapsgranulaten sejler i løbet af 4-5 dage, men igen det er kun på grund af han er syg! Ingen af de andre heste der står på det sviner så meget. Spåner er billigere derfor bruger jeg det nu til ham, men det er ikke lige så godt, suger ikke så godt og er sværre at fjerne klatter fra, så skifter tilbage til den anden bund når han er frisk igen :o)

    Jeg vil ikke sætte mine på halm, for de bliver flommede af det. Samtidig er det ret dyrt efterhånden synes jeg og det er dyrt at komme af med igen, imodsætning til det andet :o)


    Nå jo rapsgranulaten koster 2500 for 900 kg og der er RIGTIG meget i


  • #5   12. jun 2012 Okay, jamen det kan da godt være man bare skal fortsætte med det smiley Vi skal bare lige have fundet ud af om der er en bonde i nærheden smiley

    Men hører gerne om andre muligheder smiley


  • #6   12. jun 2012 Vi bruger halm,
    Fordi :
    -Naboen kommer og servere en bigballe hver gang vi ikke har mere, da han lige kan komme ind i stalden med hans rendegraver.
    -Vi må sprede møddingen på hans marker hver forår.
    -Vi har prøvet både tørv og træpiller, men da vi har utrolig store bokse, og nogle heste der virkelig sviner, er det alt for dyrt, sammenlignet med halm.
    - Det billigste.
    + Især min hest keder sig hurtigt inden for, så han nyder at stå og nippe lidt i halmen.


  • #7   12. jun 2012 Jeg har stået på både halm, sppåner (både easystrø og hamp) og på træpiller.

    Både easystrø og hamp er nemt at arbejde med, dog er det lidt tungt at muge i. Ved easystrøen fik vi 3 pakker til at starte op på, og det virkede fint smiley Det støver ikke ret meget, og er nemt at holde så længe man husker at muge i bund minimum en gang om ugen. Det kan godt lugte lidt hvis man ikke får muget i bund ofte nok, og så bliver madrassen hurtigt klam hvis man venter for længe.

    Jeg vil aldrig nogensinde tilbage på halm! Det er efter min mening noget besværligt, i forhold til de andre alternativer på markedet.

    Lige pt. står jeg på træpiller, og er rigtig glad for det. Det er nemt og utroligt hurtigt at muge i, og selv min mor kan muge ud hos hesten uden at få smerter. Hun har dårlig hofte, og kunne ikke muge for mig da hesten stod på spåner, det var alt for tungt for hende. Det kan godt støve lidt i tørt vejr, og jeg muger derfor sjældent når hesten er inde smiley Til opstart bruges der 12-13 poser, og vi får herefter udleveret 3 poser om ugen, og det er rigeligt smiley


  • #8   12. jun 2012 Der er desuden et minimum af mødning ved træpiller, da pillerne efterhånden knuses til pulver og falder ud af greben når man ryster den en smule smiley Det er også 100 % lugtfrit, og der skal meget sjældent muges i bund.

  • #10   12. jun 2012 Vi bruger halm
    Har i en overgang brugt tørvemix, som var super godt for hovene, og det kunne tydeligt ses på min hest, da hun er et svin i boksen smiley
    men det blev hurtigt for dyr, desværre smiley


  • #11   12. jun 2012 Grunden til at vi overvejer andet end halm er at der ingen mødding er på stedet, s¨å vi skal have talt med bonden hvad vi gør. men tænkte at tørv osv var nemmere at komme af med igen da det kan bruges i køkken haven smiley

  • #12   12. jun 2012 Spåner - suger rigtig godt, nemt at fjerne klatter, gøre boksen større synes jeg. Kan ikke lide halm, synes det sviner for meget, og giver enorm stor mødding. Spånerne kan også genbruges smiley

  • #13   12. jun 2012 Min flytter på træpiller i denne uge, har altid selv haft heste på halm, en megt kort periode spåner. Har arbejdet flere steder hvor der er brugt flere forskellige slags støelse.
    Jeg sys træpiller er det nemmeste at muge, billigst da det er minimalt der ryger med ud, og fylder ingen ting på møddingen..


  • #14   12. jun 2012 træpillesmuld i både bokse og løsdriften. Der skal tages klatter hver dag, og så vender vi boksen en gang imellem - og fjerner naturligvis de våde/fugtige områder. Det er vigtigt at også stråfoder som ikke er spist men trådt rundt i smuldet, bliver fjernet - ellers ødelægges den gode egenskab.

    Om det er billigere end halm ved jeg ikke, men det er meget meget lettere. Og møddingen - tja - den kommer i haven når den har ligget under presenning i ca. ½ år - så er der det fineste muld som kan bruges i hele haven smiley


  • #15   12. jun 2012 min pony står på spåner og det fungere rigtig godt hvis man husker at ligge en tyk bund! det er super nemt at muge i! jeg fjerne klatter hverdag og tisklatter om sommeren, og vinteren strør jeg nyt oven på urinbunden og fjerner det værste urin ca 1 gang om ugen stadig klatter væk hverdag, så fungere det som en slags isolation om vinteren:)

  • #16   12. jun 2012 Lara&jacorde - muger du aldrig helt i bund? smiley

  • #17   12. jun 2012 Jo om vinteren muger jeg i bund 1 gang om måneden og tager det værste 1 gang om ugen! om sommeren tager jeg det tørre væk og fjerner al tis og klatter hver dag så der altid er helt rent smiley

Kommentér på:
Hvad bruger i af strøelse & hvorfor?

Annonce