{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.393 visninger | Oprettet:

Rygproblemer hest - udveksling af erfaringer m.m. {{forumTopicSubject}}

Hejsa
Min hest, Bønne, har tendens til at blive stiv og låse i korsbenene, men her i vinter synes jeg det blev værre end nogensinde før. Jeg har fysioterapeut flere gange og det har hjulpet, men han blev ikke rigtig godt gående. Oveni hans drillende ryg tabte han sig en del i vinter og fik også blodmangel.

Jeg er nu flyttet på Egely Horsecare og har et samarbejde igang med dyrlæge og kiropraktor Marianne Dahl.

Hun er enig i at Bønne har problemer og ikke bruger sig rigtigt. I sundhedsundersøgelsen virker han uren på alle fire ben og øm i hele kroppen. Han bliver derfor røntgenundersøgt og scannet. Vi finder ikke noget særligt - Bønne har ikke kissing spine. Scanningen viste dog to facetled i venstre side som ikke var optimale, men det var ikke voldsomt alarmerende. Bønne blev behandlet med to kortison sprøjter i ryggen (ved de dårlige facetled) og skal nu svømme- og longetræne i en måned, hvorefter Marianne Dahl vender tilbage.

Jeg har oprettet et album, hvor jeg vil føre en dagbog over Bønnes (forhåbentlige) fremskridt efter et træls forløb med en uvillig og muskelfattig hest pga. ondt i ryggen.

I dette album vil jeg vise før og efter billeder af Bønnes (forhåbentlige) tilbagevenden som ridehest.

http://www.hestegalleri.dk/alb_vis.aspx?AlbumId=376124

Har I oplevet lign. tilfælde og hvad er jeres erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rygproblemer hest - udveksling af erfaringer m.m.
  • #2   20. jun 2012 Tak Camilla - det vil jeg kigge på.
    Men linket virker ikke, men mon ikke jeg kan finde hende af andre veje...


  • #4   20. jun 2012 Har fået det til at virke smiley
    Jeg har godt hørt om det der elektrobehandling før. Jeg har ofte haft Lene fra Back in Balance ude og hun samarbejder vist med en, som udfører sådanne behandlinger


  • #5   20. jun 2012 Jeg kan sige at min Pyia har det samme problem.
    Hun har fået kriopraktisk behandling, sidst var hos en mand - som forklarede os at hun simpelthen manglede muskler i ryggen og selvom hun kun er 11 er hun allerede svejrygget en smule ..
    Jeg skulle så trave hende over bomme, løsspringe og gå ture i terræn. Som ville styrke hende, og give hende muskler.
    Jeg er for stor til hende og hun er derfor overbelastet en lille smule i forparteten.

    Her for lidt tid siden, skulle jeg så "varme hende op" i longen og derefter skulle jeg på en lang lige strækning gallopere, og skifte mellem gallopperne.

    Hun har virket mindre stiv her på det sidste, men hvis der går for mange dage uden galopper bliver hun stiv igen smiley

    Min oplevelse :-))


  • #6   20. jun 2012 Er du fortsat i samme ridestil efter han er kommet i behandling?

  • #7   20. jun 2012 BGHS>>> Min er desværre slet ikke klar til ridning pt og slet ikke galop smiley

    Naja>>> Er det mig du spørger??

    Nej, pt rider jeg ham jo slet ikke - han skal gå en måned med svømme- og longetræning.
    Tidligere har jeg gjort hvad fysioterapeuten har anbefalet - longe frem & ned - hvilket han er meget god til - fik også ros af kiropraktoren smiley Ridemæssigt har det været meget op og ned hvad jeg har kunnet lave. Frem og ned hovedsageligt for at forsøge at opbygge en bedre overlinie, men også gymnastikspring og bomme. Da jeg syntes det begyndte at knase i vinter sagde fys versader og traversader - ingen galop. Det gjorde jeg og det hjalp også lidt. Så fik han blodmangel og dyrlægen sagde galoptræning for at få blodprocenten op - men ak - da jeg troede an var klar til at komme igang, var han ikke.

    Jeg plejer at have et fint tag på det der. Min gamle hoppe, som var (halv)slinger havde så mange gode og lige (på hver side) muskler at hun holdte i 10 år efter hun blevet syg (sagde fysioterapeuten).

    Bønne har været hele møllen igennem med diverse øvelser - han er super til at tage godbidder på kryds og på tværs og kan gå helt frem og ned i traven, men i samme øjeblik at han tager hovedet bare lidt op stiver han i hele ryggen...

    Marianne Dahl sagde at hun sagtens kunne se at jeg havde lavet alle øvelserne og undrede sig også over hvorfor han så så forkert ud. Hun sagde også at han skal gå langt dybere end normalt for at få rygsving og at hans ene bagben blev sat forkert i jorden. Galoppen er pt helt håbløs...


  • #8   20. jun 2012 Det var dig jeg spurgte... smiley

    Ok - spurgte fordi jeg studerer hestens biomekanik og kan se på 2. øverste billede i rækken til højre, at han ikke har en sammenhængende overlinie, hvilket kan give mange rygproblemer på sigt.
    (De får typisk dette, når de bliver redet for højt uden at kunne bære sig selv)

    Men lyder jo til, at din kiropraktor har tjek på det smiley


  • #9   21. jun 2012 Vi prøver, men han er virkelig slem til at gå op og spænde...

    Det bliver jo en ond cirkel - jo mere han går op og spænder jo mere ondt får han og så spænder han jo endnu mere smiley

    Jeg prøver virkelig på at få ham frem og ned - hårdt arbejde, specielt når han selv søger spændingen


  • #10   21. jun 2012 Naja>>> referer du egentlig til billede fra hans profil eller fotoalbum?
    Billedet i profilen er nemlig kort tid efter vi købte ham og der var han temmelig skravlet... smiley


  • #12   21. jun 2012 Hej Lisette,
    selvfølgelig vil jeg gerne fortælle hvad der kommer til at ske i forhold til Bønnes behandling fremover. Jeg synes jo netop at det give mulighed for at HG til noget mere fornuftigt end bare hygge-videoer og stævnebilleder.
    Her kan vi udveksle gode og dårlige erfaringer med div. behandlinger - hvad har virket for din hest og hvad har ikke.

    Da han jo havde to facetled med lidt forandringer sprøjtede dyrlægen kortison ned til ledene ved hjælp af scanningsapparatet. Denne behandling skulle gerne standse evt. dårlig udvikling i hans knogler. Har lige fået regning fra røntgen og scanning + behandling ca. 4000kr.

    Du kan abonnerer på tråden, så får du et vink hver gang der sker noget nyt i den og jeg skal nok opdaterer den i forbindelse med Bønnes videre forløb.

    "Abonnér"-knappen er yderst til højre lige efter sidste indlæg.


  • #13   22. jun 2012 Nye billeder og tekst i fotoalbum

  • #14   23. jun 2012 Billeder af både svømmetræning og longetræning.
    Skriv gerne en kommentar


Kommentér på:
Rygproblemer hest - udveksling af erfaringer m.m.

Annonce