{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.177 visninger | Oprettet:

Venskab mellem hest og rytter {{forumTopicSubject}}

Jeg så lige, at afstemningen inde på HN handler om, hvad det bedste med heste er. 58% har svaret "Det venskab, der opstår mellem hest og rytter"

Men har man virkelig et venskab?
Altså jeg har med mine heste hvad jeg vil kalde et bånd, men ikke et venskab. Jeg kender mine heste, forstår deres styrker og svagheder, deres unoder og sjove vaner, og de ved nøjagtigt hvad de må og ikke må.
De kommer hen til mig på folden, går lige op i trailer (hvad de ikke gør for fx min far) osv, men jeg stadig mene at en anden person vil kunne få dem til nøjagtig det samme hvis de lærte dem at kende.

Så jeg synes mere der er tale om forståelse og gensidig tillid, end ligefrem venskab, men hvad mener I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Venskab mellem hest og rytter
  • #1   28. jun 2012 Syntes man tillægger dem for meget menneske evner.

    Heste ser ikke hinanden som venner men de har brug for en leder og det skal være mennesket. Hvis mennesket ikke er lederen så kan der opstå farlige situationer men den vil aldrig være ens "ven".

    Den dag du ikke er lederen mere så vil hesten endten være lederen eller finde en ny leder da heste har brug for en leder.

    Heste tænker i nuet om de føler sig trygge, godt tilpas ovs. eller hvis de ikke gør så vil de jo ikke være "tiltrukket" af den gode energi.


  • #2   28. jun 2012 Jeg vil helt klart mene, at det er muligt at danne venskab med en hest. At hesten vælger dit selskab, er fordi den er tryg i din tilstedeværelse, og denne tryghed, vil jeg godt turde kalde et venskab.

  • #3   28. jun 2012 LISE&STÓLPI
    Er så meget enig smiley


  • #4   28. jun 2012 Heste kender ikke ordet venskab, de kender "ordet" flok og derved rangorden. Hesten stoler blindt på lederhesten og det kan da udmedbart godt se ud som om de er på lige fod, som man er i et venskab, men nej den ene bestemmer 100% over den anden.
    Jeg mener ikke mine heste er mine venner, men de betyder alt i verden for mig :')


  • #5   28. jun 2012 Lise: nej det er ikke venskab, det er rangordens tillid. Vis du ikke bestemte over din hest, så ville den ikke være sådan men derimod ville den dominerer dig. Heste kan (ligesom hunde) ikke leve uden en leder. Derved kan et venskab ikke eksisterer i deres verden, da der med ordet venskab ligger at man er på lige fod, altså ingen bestemmer over hinanden.

  • #6   28. jun 2012 Er absolut ikke enig i, at heste ikke kan føle venskab.

    Hvad så med de heste der reagerer meget kraftigt på, at deres bedste foldkammerat sælges/flyttes og derved får det der ligner en depression, går fra foderet i længere tid og mister livsgnisten??

    Heste der efter længere tids adskillelse genkender hinanden og viser stor glæde ved gensyn.

    Heste der ved bestemte mennesker udviser glæde, men blankt afviser kontakt med andre.

    Hvem kan sætte sig ned og sige, at de IKKE kan føle venskab?
    Andre steder i dyreverdenen skabes der også venskaber - dyr der sørger over tabet.
    Er vi mennesker ikke blevet meget anti overfor, at pådutte netop hesten menneskelige følelser? Så anti, at vi rent faktisk nu pådutter hesten, ikke at være i stand til, at føle venskab?


  • #7   28. jun 2012 Team Grafik * Distanceteam *
    Jeg bestemmer da godt nok ikke over min hest? Og bliver i den grad heller ikke domineret af dem.. Jeg er bare så heldig at jeg blot behøver at spørge hvis jeg vil have dem til noget (:

    Gensidig respekt, tillid og, som Lise siger, tryghed det vil jeg kalde venskab..

    Jeg har da heller ikke venner (menneskevenner) så jeg kan bestemme over dem, eller de kan bestemme over mig..

    Man er - i mine øjne - venner med dem man kan stole på, man respektere, bliver respekteret og er tryg ved at omgås..

    Så ja selvfølgelig er jeg venner med mine heste - om de synes at de er venner med mig ved jeg selvfølgelig ikke (:


  • #9   28. jun 2012 Det kan ikke være venskab. Venskab er en følelse og det er heste og dyr ikke i stand til at ha.
    Der er formentlig en form for tryghed, som hesten får. Noget, der kan erstatte det, den mangler, da den ikke 24/7 er i en vild hesteflok.
    Det man giver hesten er en blanding af tryghed og ledelse, noget som heste hele tiden søger. En hests hjerne er ikke fremstillet til at løse problemer og har man en opførsel, der giver tryghed og samtidig signalere styrke, så fylder du et væstenligt hul, som hesten har, når den ikke lever vild.
    Hesten vil så få tillært en adfærd, hvor den tilpasser sine handlinger til vores ønsker - det giver nemlig ros eller yderligere tryghed.
    Det har desværre intet med venskab at gøre. Det er ren tilpasning af handlinger/tillært adfærd.


  • #10   28. jun 2012 Henrik:

    Hvordan kan ophør af indtag af foder og manglende gnist over flere uger, ved adskillelse fra foldkammerat, være tillært adfærd?


  • #11   28. jun 2012 May S:
    Det er ganske simpelt. Du har her med hestenes interne opførsel at gøre. Heste har et heraki. Når du laver om i en flok, så opstår der mangler og det er næsten uanset, hvilken hest du fjerner. Alle heste i en flok har en funktion og det vil skabe uro og forvirring, at fjerne en hest.
    Fjerner man leder hoppen, så vil flokken i værste fald gå i panik. Fjerner man den lavest rangerende hest, så vil flokken være væsentlig mindre påvirket.
    Det handler nemlig om hestenes overlevelse. En stærk flok er lig med store chancer for overlevelse - en enlig hest er lig med død. Sådan er en hest forprogrammeret i dens lille hjerne.


  • #12   28. jun 2012 Jeg er som regel enig med dig og er til dels enig i dit sidste indlæg.

    Hvordan er dit syn på en ren vallakflok - ingen lederhoppe....?

    Men kan du underbygge din teori om, at heste/dyr ikke har følelser, som du beskriver i første indlæg?




  • #13   28. jun 2012 Jeg syntes at en hest der skal yde noget fx. som min varmbold. Er et redskab, ikke min ven som sådan, selvfølgelig "elsker" hende. Man må aldrig "gifte" sig med sin hest for så gør det for ondt at midste dem(:

  • #14   28. jun 2012 May S:
    En vallak er et ukendt fænomen i naturen. Ofte vil der være mere ro i en vallakflok, hvis der er en stærk hoppe. En vallak er jo en hingst uden hormoner, så deres adfærd vil være en blød udgave af en hingste/ungkarle gruppe. Deres er adfærd vil ofte være mere legende og "urolig" end en hoppestyret gruppe, da en hoppegruppe har fokus på mad.
    Omkring følelser, så er der lavet undersøgelser på mange dyrearter og bortset fra primater, så er følelser ikke en del af "grundpakken".Man kan tillære en masse adfærd, som kan misforstås, men det har intet med følelser at gøre. Et eksempel er hesten, der søger dig straks du kommer - det er ikke venskab/elsker - den søger bare behagelige oplevelser eller bestikkelse(mad), for hvad sker der når den kommer? den bliver rost, kløet eller får en gulerod - alt sammen noget behageligt. Og selv den "dummeste" hest kan skelne mellem ris og ros.
    Mange hesteejere bliver dybt ulykkelige, når de sætter deres heste på græs - for hvorfor kommer den ikke til mig eller jeg kan ikke fange den - simpelt, den vælger det mest behagelige. Når så hesten er blevet stopmæt eller marken er gnavet ned, så kommer den igen i håb om noget behageligt. Her skal det dog bemærkes, at nogle hest stadig kan tilkaldes, da deres leder(ejer) fremstår så kraftigt for den, at den ikke vil i konflikt med lederen.


  • #15   28. jun 2012 Grunden til at jeg krysede den rubrik af, i afstemningen var, at det var den der passede bedst.

    Altså er det mine følelser for hesten, samværet med hesten samt det at hesten viser mig tillid osv. smiley Så tror måske ikke man skal ligge mere i den afstemning end hvad godt er.

    Men er enige med jer om at hestene ikke bliver venner med deres ejere.


  • #16   28. jun 2012 Hmmmm....tænke tænke...

    Hvis man nu er denne her åbenbart ret kraftfulde leder af natur og har dette her forhold til hestene, som at de altid kommer til en og følger en i tykt og tyndt - og sælger hestene til mennesker som måske ikke har denne leder "i sig"....ville det så reelt ikke kunne skabe problemer for både hestene og menneskene?

    Altså man sælger en hest som er fin i omgang, men som bliver mere eller mindre uregerlig hos ny ejer...


  • #17   28. jun 2012 May S: Hvor har du ret.
    Læs alle de indlæg, hvor en person har en dum hest, adfærds problemer eller især nervøs hest - fejlen er i den ende af træktovet, hvor der mangler karabinhage.


  • #19   28. jun 2012 Men så må man vel egentlig også have et naturligt lederskab i sig?

    Synes ikke selv jeg er prof på nogen måde, men jo aflæser ganske godt mine heste og har det dersens forhold, hvor de vælger mig fremfor alt andet - også foder.

    Har tit overtaget nogle problematiske heste, men problemerne forsvinder gerne helt af sig selv - synes ikke jeg træner eller gør noget specielt som sådan.

    Men har meget ofte oplevet, at de heste jeg har solgt kommer hjem igen.

    Om det så er fordi de mister det lederskab, venskab eller forståelse de havde her - det må jeg være svar skyldig på.

    Til gengæld oplever den problematik, at hestene indbyrdes "skændes" eller bliver "jaloux", når jeg bruger tid på en anden hest. Dog er det oftest de stærkeste i hiarkiet der reagerer sådan og de kan også reagere med utilfredshed overfor mig - men så snart jeg bruger tiden på netop dem, så bliver alt fryd og gammen igen...

    Er det mon så fordi de mangler deres leder/tryghed?


  • #20   28. jun 2012 May S: Igen er der en naturlig forklaring.
    Hvis du fremstår som leder i flokken, så er flokkens leder hest, jo nr. 2.
    Hvis en leder bruger tid (nusse) på en anden hest, så vil det styrke dens possision i flokken. Den vil altså stige i herakiet, når den har støtte fra lederen.
    Når du så bruger tid på en lavere rangerende hest, så bliver de foranliggende nervøse, da du signalere, at den hest du nusser, vil du ha højere op i herakiet. en naturlig reaktion er, at man forsigtigt forsvarer sin egen possision, men man ønsker jo ikke en kamp med lederen, så det bliver kun til en protest. Når man så bruger tid på dem, så genskaber man roen.


  • #21   28. jun 2012 Det passer jo helt ind med mine oplevelser.

    Men suk hvor er det svært - nogle gange ville det sgi være lettere kun, at have en enkelt hest smiley


  • #22   28. jun 2012 Er enig med dig.. Har meget gensidig tillid og respekt med min hest og vi forstår og kender efterhånden hinanden rigtigt godt.. Jeg vil dog ikke kalde det et venskab, men mere et makkerskab. Han betyder vildt meget for mig, men det kan aldrig være et venskab, da jeg er lederen. Han har sine hestevenner på folden smiley
    Synes der er en del forskel på mit forhold til min hest og det jeg har til min hund.. Elsker dem begge højt, men min hund er jeg sammen med døgnet rundt og hygger med. Ved min hest er det meget orienteret omkring træning.


  • #23   28. jun 2012 Jeg ville heller ikke kalde det venskab.. men der skabes tillid, og det er et bånd man får til hesten, der opstår tryghed. for mig er min hest, min bedsteven.
    Jeg har en pony med meget stor personlighed, så den skal se folk an, før de må snakke med ham, men jeg kan lave alt med ham (-: men venskab, nej. et godt team, ja.


Kommentér på:
Venskab mellem hest og rytter

Annonce