{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.085 visninger | Oprettet:

Venskab mellem hest & rytter {{forumTopicSubject}}

Det er et seriøst, anelse langt indlæg, men jeg håber i vil tage jer tid til at læse det ;o)

Jeg købte for nogle måneder siden, Uthe Leemanns nye bog om horsemanship. Jeg læste den på en time, og var SÅ glad for mit køb. Efter jeg læse den, fik jeg en helt ny indstilling til hvordan man skal behandle sin hest.
Jeg har altid arbejdet med islandske heste, siden jeg var 9. Jeg ér blevet undervist af en masse forskellige ryttere, både gode og dårlige. Jeg er blevet opdraget med den holdning, at hesten bare skal vide hvem der bestemmer. Hvis hesten ikke adlød, var den enten flapet, eller gjorde det "med vilje". Den skulle have respekt for dig, og det kunne nærmest kun "bankes" ind (tag det ikke så bogstaveligt som det lyder). Jeg brød mig dig ikke særlig meget om metoderne, men troede at dét var vejen frem. Jeg fik så min egen hest Gledi, efter at have delt hest med min far og haft parter. Jeg var 12, og elskede (elsker stadig) bare den dejlige hest! Jeg stoppede så småt med at bruge de hårdhændede opdragelses metoder, selvom jeg fik afvide, at nu måtte jeg huske at sætte den på plads. Som 14 års begynder jeg så småt at overtage min fars Stólpi, og som 15 års bliver han så helt min egen! Jeg begyndte at læse en masse om horsemanship, og tog ligeså stille afstand til de metoder min storebror havde lært fra hans arbejde på Island. Stólpi har tydeligvis haft en hård tid på Island, da han var utrolig skræmt så snart man viftede for meget med hænderne, eller havde en pisk i hans nærhed. Jeg forsøgte at vinde hans tillid, selvom det virkelig nogle gange bare har set sort ud. Jeg terpede og terpede tillidsøvelser, og ligesom jeg faktisk var ved at give op begyndte det at lysne. Stólpi sendte mig nogle gode signaler, og reagerede perfekt når jeg arbejdede med ham. De forhold han havde haft før med andre mennesker, kan jeg kun forstille mig har været baseret på frygt. Derfor tror jeg også det har været svært for ham, at forstå det jeg har forsøgt at skabe - atså venskab baseret på tillid.
Jeg har nu en godt forhold til min dejlige hest, men jeg vil så gerne gøre det bedre! Han er utrolig stolt (Har været hingst i 6 år før han blev kastreret), og er ikke bange for noget. Han lader sig gerne pakke ind i en presending, og går gerne forbi flagrende platic. Det eneste han har svært ved, er øvelser hvor jeg f.eks. gerne vil have ham på knæ, neje, ligge osv. Jeg bryder mig ikke om at træne for meget med godbidder, da jeg føler at det så er det eneste han fokusere på. Jeg vil gerne arbejde med ham, fordi han kan lide at arbejde med mig - hvis I forstår? Jeg er ikke i tvivl om at han stoler på mig, specielt fordi jeg har gjort så meget ud af at vise og lære ham det. Han følger efter mig uden jeg behøver at kræve det, og viser lyst til at ride, i det hele taget være i hænder.
Men jeg vil gerne noget mere - Jeg vil gerne have et TOP venskab med ham. Jeg vil gerne have at han tænker, "YES!" når han ser mig. Jeg vil gerne vise ham hvor meget jeg holder af ham, og vise ham at jeg stoler på ham i alle situationer. Ja - Jeg vil fandme give min hest en kærlighedserklæring ;o)
Så jeg vil rigtig gerne høre foreslag til fremgangsmåder, øvelser, og personlige oplevelser med bestemte typer træning.

Håber ikke det blev for langt ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Venskab mellem hest & rytter
  • #1   11. sep 2009 syntes det er meget du kræver af et levende væsen, der ikke har en snært af morale. Vil du det bedste for din hest? LÆR alt hvad du kan om din hest. Dens hjerne, instikter, flugtveje, alt. det er den bedste hjælp en hest kan få. Aldrig forlang noget af den, lade det komme af sig selv? forstår du? (ikke bogstaveligt ment. )
    '
    fremgangsmåde jeg har brugt? Jeg har set vito som var han et menneske. reageret som jeg ville gøre hvis han var et menneske, bedt ham om ting, som jeg beder mennesker om. Har stor betydning selvom det ikke lyder som det. Han bliver fx aldrig ledet, domineret eller lign. Han får lov til alt stortset, ligesom med dine venner, undtagn hvis de rammer en af dine grænser. Han bliver aldrig skældt ud, men vi kan sagtens blive uvenner. Lytter han ikke efter spørger jeg igen. Lytter han stadigvæk ikke efter, efter 20. gang, puffer jeg til ham.

    mine øvelser jeg forslår:
    www.skysite.dk/nhg


  • #2   11. sep 2009 Hvor er det dejlig at læse smiley Har selv læst bogen på rekordtid! Den er fantastisk!!
    Synes du skal vente med de øvelser hem at ligge ned. det kræver utrolig meget tillid og synes det er synd at presse en hest med den fortid for meget når han nu er blevet så god smiley


  • #3   11. sep 2009 <b>NHG - når vi atter ses igen, er jeg i himlen :'/ .</b>
    Nej, jeg syntes faktisk ikke det er meget at kræve af ham - For jeg <i>kræver</i> jo ingenting af ham.
    I at behandle hesten som et menneske, er jeg uenig med dig i. Man kan f.eks. ikke bare nag til en hest, da deres hukommelse er kortsigtet. Syntes i det hele taget aldrig man kan se en hest som et menneske, da man altid på et eller andet tidspunkt kommer til at gøre strid mod dens natur.
    Jeg har allerede studeret ham - Jeg kender stort set alt ved Stólpi, da jeg tog mig tid til at lære ham 100% at kende inden jeg begyndte mit arbejde med ham.

    <b>Katrine P</b>
    Jeg presser ham bestemt ikke, men 'drømmer' bare om at kunne lave de øvelser ;o)
    Tror også det er fordi han i det hele taget ikke stoler nok på selve mennesket endnu. Jeg kan godt gå hen til ham imens han ligger ned på folden eller i boks, men alt i alt er han meget opmærksom når det kommer til mennesker. Han er rigtig meget 'hest'. Det skal forståes sådan, at man skal huske at han har været vant til at gå i de islandske fjelde med hans små 30 hopper, (da han var hingst) og leve det ultamative heste-liv. Hvis man skulle beskrive ham som menneske, vil jeg nok bruge ordet hule-mand ;o)

    <b>malene K</b>
    Ja, jeg drømmer om at komme på et kursus, helt klart! :oD Det kunne være en så fed oplevelse!


  • #4   11. sep 2009 Allerførst synes jeg, du skal rose dig selv for det kæmpe og meget flotte arbejde, du allerede har lavet med din hest. smiley

    Dernæst tror jeg, du skal prøve at genoverveje de krav, du sætter både til dig selv, men især også til hesten. Jeg kan fuldt ud forstå, at du gerne vil have det der helt unikke "whauw-forhold" til din hest... sådan tror jeg inderst inde, vi er mange, der har det. Men jo mere, du forventer det og anstrenger dig for at få det, jo mere uopnåeligt bliver det, fordi du flytter hele dit fokus over på netop dette mål og bliver stadig mere frustreret over, at du ikke føler, du kan nå det = hesten og du flytter endnu længere væk fra hinanden. smiley

    Fortsæt i stedet bare med at være sammen med din hest, hygge med den, træne med den osv. Så burde det der helt særlige forhold komme helt af sig selv, når bare du træner med respekten og forståelsen for din hests sind og personlighed. smiley



  • #5   11. sep 2009 jamen så lad hver med at lyt smiley
    men ser jo ikke hestens tænke måde eller hvordan jeg kan forklarer det. Jeg ved skam alt hestens hjerne, forståelse, what so ever, så jeg ved af natur hvad jeg kan, og hvad jeg ikke kan sammenligne. Når du gør det på den måde, undgår du selv at blive sur, misforstået, du lærer at tænke dig om. metoden er ikke til hesten, men til dig selv. Så tror du har misforstået. Fx: hestens spiser græs, du har sagt nej ti tusind gange. Nogle mennesker vil nu blive irriterert og hive hesten op, evt hæve stemmen, men ville du skælde en ven ud ? okay. nu sat jeg situationen dårlig, men forstå den sådan . Har selv temprament problemer, som jeg har fået via depressioner osv, som jeg holder nede via dette system.
    Det fungerer for mig. og dit spørgsmål var meget åbent, så at du næsten bliver fornærmet over det jeg skriver, kan du skam ikke tilade dig. Du må jo være åben for alt, eller stille lidt krav til det du søger.

    kan sagtens fortælle dig en metode til hesten (^dette var til rytteren) men må være en anden gang smiley


  • #6   11. sep 2009 <b>Louise Lindbøg H</b>
    Du har nok ret ;o)


    <b>NHG - når vi atter ses igen, er jeg i himlen :'/ .</b>
    Jeg bliver skam ikke fornærmet ;o)
    Lige så vel som du kommer med din mening og foreslag, giver jeg bare respons med mine egne synspunkter. Der findes mange forskellige måder at træne/arbejde med sin hest, så det er umuligt at blive enige omkring det punkt ;o) Jeg respektere du har din egen metode, ligeså vel som jeg ser det anderledes.


  • #7   11. sep 2009 men forstår så ikke du beder om at hører om træningsmetoder, hvis du bare vil lave en debat samtale s; du burde nok formulerer dit indlæg anderledes så smiley

  • #8   11. sep 2009 Jeg vil ikke lave en debat! ;o)
    Jeg tror du tolker det jeg skriver forkert. Måske kom jeg nok også til at formulere mig forkert.


  • #9   12. sep 2009 Jeg har endnu ikke læst uttes bog..... Har faktisk ikke rigtig læst nogle horsemanshup agtige bøger.

    Lidt Andrew Mclean er der blevet læst og så tonds vis viden omkring indlæring, heste adfærd og hestens biomekanik.

    Og har dette for mig taget over en time hihoho.....

    Dejligt at du ønsker samarbejde og tillid mellem du og din hest.


    Jeg ville klart anbefale at du læste en masse omkring indlæring (måske andrew maclean?).
    Utte bruger stort set helt samme indlærings teori som mclean skriver om i sine bøger.

    Når du har viden om indlæring og gennerel hesteadfærd, så tror jeg også du finder svaret på hvorfor din hest ikke er meget for lægge på knæ, neje eller ligge øvelser.....



Kommentér på:
Venskab mellem hest & rytter

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce