{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.007 visninger | Oprettet:

Udstyr - hvilket og hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Ja, vi kan nok alle blive enige om, at der findes rigtig meget forskelligt udstyr til hestene. Men hvorfor har du valgt at bruge det du gør? Hvorfor har du fravalgt noget?

Har du tænkt over det? Har du bare gjort, som andre gør? Fortæl og forklar =D




Mine begrundelser:
Sadel - jeg har en almindelig bomsadel (en kombineret) til Taura. Den ligger, som den skal, hun fungere godt med den. Den fungerer godt til mig, sidder godt fast.
Jeg vil gerne have en westernsadel også - opbygningen er en anden og jeg er overbevist om at det er sundt at have andet på en gang i mellem. Og så er det jo en fin sadel til langtur og lettere at smide oppakning på.
Jeg vil også gerne have en bomløs eller én med læderbom. Smidighed og fleksibilitet.

Trense - jeg har lidt forskelligt. Jeg har en del til bid hvor der så er kombinerede næsebånd på. Oftest rider jeg uden det nederste, men det kommer dog også på. Fordi jeg mener det er sundt at hesten kan gå med lidt af hvert. Jeg rider også ofte uden næsebånd, især her om sommeren. Så klør det ikke sådan. Jeg mener det er godt at kunne ride uden og med.
Jeg har dog også en hackamore,hvor jeg har sat ekstra ringe på, så den har sidepull/kapsun effekt også.
Som start så er hackamoren jo stærkere end sidepull - så skulle det gå helt galt og dyret panikker komplet, så har jeg stadig en chance for at undgå en ulykke i teorien. De ekstra tøjler træner mig i at håndtere lidt mere og tænke hurtigt. Jeg kan også stille og hæve med det.

Bid - jeg rider med et udelt stangbid i gummi. 3-delt er alt for uroligt og resulterer i en hest der slet ikke kan fokusere. 2-delt er lidt for hårdt. 2-delt muffebid i metal virker ret godt. Det fylder dog lidt i mundvigene og så er det koldt om vinteren. Så i vinters skiftede jeg bare til stangen fast og det er Taura mest tilfreds med. Hun søger selv frem til min hånd og virker mere tilfreds.
Hackamoren synes hun bare er sær - det der med at den IKKE skal ind i munden, har hun lidt svært ved at forstå. (Hun vil generelt gerne have noget i munden, feks træktov og har været sådan siden hun var føl).

Rebgrime - jo, jeg har da én, men jeg bruger den meget sjældent. Mest til fotos feks. Jeg synes den er alt for hård. Ja, den lægger presset ret præcist, men den er for hård til Taura. Hun reagerer langt bedre i en almindelig grime med bredere remme. De tynde snore er alt for "hårde" til en sensitiv hest.

Sporer - jeg håber jeg en dag bliver dygtig nok til at ride med sporer. Jeg beundrer dem, som virkelig kan.

Gamacher - jeg kan bedst lide dem med en hård skal. De glider ikke rundt og de sidder godt. Og så bagbensgamacher, ikke stryglapper. Til vores behov, så er de det vi har brug for.
Bandager er for besværligt og ikke brugbart for os.
Klokker - tror jeg opgiver dem. Taura kan ikke ha dem.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udstyr - hvilket og hvorfor?
  • #2   30. aug 2012 Nu har jeg ikke egen hest, men jeg har en part smiley

    Sadel: Hun har haft den i mange år, og den ligger som bare støbt på hende. Det er bare en alm. kombisadel, men hun har mest bare været brugt til tur. Nu er eg begyndt at springe mere seriøst på hende, men ingen grund ti lat gå ud og bruge penge på ny sadel når den anden fungerer.

    Trense: Hun har en til dressur og en til spring. Der er ikke så meget at sige. Aner ikke hvorfor hun har 2, men det er nu rart at der er noget at veksle imellem smiley

    Bid: Hun har et alm. 3-delt, og så et 3-rings. 3-ringsbidet bruger vi faktisk ikke rigtig mere. Vi brugte det da vi red jagt, og det er jeg glad for at jeg valgte, ellers havde jeg ikke kunne holde hende. Hun er blevet så nem at ride rundt i dressur, spring, og på tur, men bare ikke i et stort felt. Så bliver hun aaaalt for hidsig.

    Gamacher og Klokker: Hun er lidt en skovl med sine ben nogle gange, og de kommer steder hen jeg ikke vidste kunne ligge naturligt for en hest :o)
    Det siger vel lidt. Og klokkerne, også fordi hun går med sko.

    Sporer og pisk bruger vi ikke. Det er slet ikke nødvendigt.

    Vi bruger også martingal i spring, da hun meget let bliver hidsig og kan finde på at tage hovedet højt op, og det er på ingen måde rart. Det er bare sjovt... når jeg tager martingal på, så ved hun atvi skal lave noget andet end dressur :oD


  • #4   30. aug 2012 Sadel: jeg ride med den sadel jeg gør, fordi den passer smiley kan ikke helt huske mærket, men den er rimelig kort, og det er Annabel også, så hun er svær at finde sadel til, men den her passer smiley

    Trense: jeg rider med en helt normal trense med tilbagetræk. Den rider jeg med, fordi jeg synes den klær hende smiley heller ikke noget dyrt mærke. har før redet med et hannoveransk næsebånd, men det blev jeg træt af smiley biddet er bare det samme som jeg fik med til hende. det fungerer smiley

    Grime/rebgrime: belle går bare med en billig grime, da hun tit kan finde på at ødelægge dem, rebgrimen bruger jeg kun når jeg rider bidløs

    Gamacher+bandager: Jeg ride med de hårde Gamacher fra horze når jeg springer, og ellers rider jeg med bandager eller ingenting i dressur, spring er for sikkerhedens skyld, og dressur er det for det meste for udseenets skyld smiley

    Spore/pisk: jeg rider med spore, da det er det jeg skal have på til stævner, ikke som en straf, kun så det er det samme til stævner som til træningen. pisken rider jeg næsten altid med (ikke til dressurstævner) ikke altid jeg bruger den, men så har jeg den, hvis hun skal hjælpes smiley



  • #5   30. aug 2012 elsker kieffer.. synes de laver de bedste trenser og sadler.. sadlerne er dejlig bløde og har en god pasform til min numse:) desværre er min 4års lidt for stor overskulderne til at kunne bære sådan en.. så nu er sadlen blevet til en kent og masters.. en rigtig god sadel til min hest, så må jeg jo slække på komforten selvom jeg har modellen med knæpuder osv .. min kieffer transe holder bare og ser altid pæn ud:)

    dækker, underlag, og grimer: der køber jeg bare hvad ser pænt ud og er behageligt for min hest.. har ikke sådan et mærke jeg går efter..

    gemacher og klokker har jeg bare bedst erfaring med Professional Choice.. det holder til næsten alt og gerne i flere år. det sidder som det skal og er meget problemfrit.. alle det der billige går i stykker bare man kigger på dem og de har fået noget og derefter rengjort.. de dyre lækker med ekstra komfort med pude indlæg skal holdes og holdes og det gider jeg ikke.. men professionel Choice holder i mit vedkommende og er nem at have med at gøre..

    Stævne jakke: har jeg en gammel model.. ved ikke hvad den hedder men er gået i arv i min familie i mange år og ser aldrig en der rider med samme jakke.. det er familiens held og lykke jakke hvis man kan sige sådan noget..

    ridebukser/ støvler osv. er bare det der sidder behageligt og som virker slidstærkt.. min hjelm skal dog være testet for det ene og det andet ellers har den ikke interesse.. og køber normalt mit udstyr når der er tilbud på dem for ikke at skal bruge så mange penge på udstyr.. Synes tit at udstyr kan være dyrt og vil have kvalitet da det skal kunne holde til en del og gerne i et par år.. så tænker heller købe kvalitet der holder i 3 år end at skifte ridebuskerne ud hvert halve år og det samme med jakker, støvler, bluser, toppe osv


  • #6   30. aug 2012 Til normal træning rider jeg med:

    Dressursadel som er valgt af og købt ved en sadelmager.

    Et underlag.

    Kombineret, almindelig trense.

    Det var det. Rider næsten aldrig med gamasher og aldrig klokker smiley


  • #7   30. aug 2012 Augusta går med en Wintec Pro drecur sadel justeret af den sadelmager jeg har købt den af så sent som i Mandags.
    masser af undelag , jeg skifter hver gang vi har redet
    Wintec gjord 60 cm
    Cheval Kombi trence gummi vævet tøjle
    Grimer med plyds under næse og nakke 2 til daglig en til pænt brug i byen
    Reb grime bruger jeg kun til at have under trence når vi er på tur, hvis vi skal holde pause.
    Jeg har et grimeskaft som jeg har haft i snart 8 år lavet af en go bekendt , men desværre er det snart slidt op.
    Jeg hænger aldrig noget på ben at Augusta.
    Hun har et regndækken som dog kom frem nogle gange sidste vinter, det er kørt i stilling til regntiden kommer igen.
    Hun har en del strigler og kunne sikkeret bruge flere.
    Ras har en brun Wintec 2000 kombi sadel også justeret at sadelmager i Mandags.
    Han har den trance som vi fik med da vi købte hesten i foråret ,han kan af en eller anden grund ikke rigtig li at have en anden på???
    En del underlag som også bliver skiftet hver gang har har redet
    En go polstret gjord 110 cm
    2 gode polstret grimer at skifte mellem og en til pænt brug når han er i byen
    Han har heller ikke noget hængt på ben
    Han har også en del strigler aldrig en for mange snare for lidt.

    Ellers go tråd


  • #8   30. aug 2012 Hej bare lige til din oplysning trådsstarter, så er en westernsadel lavet til rytterens bedste og ikke hestens, så du kan ikke bruge en westernsadel som aflastning for din hest :O) ikke dermed sagt at du ikke kan skaffe dig en, bare så du har det med i dine overvejelser

  • #9   30. aug 2012 Så kommer udstyrsnarkomanen her smiley Har VIRKELIG meget, taget i betragtning af jeg kun har en enkelt hest at ride på!

    Dressur: Sadel - Kieffer München fit 1, 17 ". Det er den eneste ud af 24 forskellige sadler jeg har prøvet der kan ligge på hesten, primært på grund af hendes høje manke og markerede ryg. 35 cm lang neoprengjord. Hovedtøj med hannoveransk næsebånd og pt med 3-delt bid med kugle i midten. Under sadlen bruger jeg et sadelformet lammeunderlag for lige at give det aller aller sidste til pasformen, samt et almindeligt underlag. Til dressur bruger jeg som regel horze arbejdsgamacher (kodestøtte, bliver de vidst også kaldt) på alle 4 og gummiklokker på forbenene... Men det er mest når jeg træner øvelser med hesten, ellers har hun "bare ben". Alt læder til dressur er sort i min tilfælde.

    Spring: Sadel - Stübben Krefeld kombi/spring 17,5" smal bom. Den fik jeg med i købet af hesten, og er endnu en af de meget få der ligger godt på hende.. Jeg bruger fortøj med martingal, dels fordi hun tænder ret meget på både springbane og i flok, og dels fordi jeg så har remmen over halsen til at gribe fat i hvis jeg skulle blive meget usikker... Jeg bruger et cheval-hovedtøj med krydsnæsebånd, og et to-delt d-ringsbid med ruller. Så bruger jeg en lædergjord med miniplade, for at holde sadlen endnu mere på plads, for den skrider en smule frem når hun bliver for tyk. Under sadlen har jeg et lammepad eller anden form for pad, mest af alt for min egen rygs skyld, og et almindeligt underlag.. Jeg bruger klokker på forben og gamacher med hård skal... Alt læder i brunt til spring..

    Western: Sadel - Cirkel Y 14 park and trail, 16" semiquarter bom. Ligesom med de andre sadler er det denne jeg har fundet som passer hesten. Under sadlen bruger jeg et stort og tykt westernpad selvfølgelig. Så bruger jeg der ud over fortøj, og selvfølgelig en gjord. Gjorden er en anatomisk en. Jeg bruger et müler flat shank bid med tungefrihed grad 3, med kindkæde. Og så et westernhovedtøj med lange tøjler... Grunden til jeg bruger stangbid med kæde i western, er at det nu engang ser mest cowboy-agtigt ud sådan, og jeg endnu ikke har haft noget behov for at bruge tøjlen, andet end ved berøring på halsen. Her er alt læder mørkebrunt.

    Der ud over har jeg en bomløs sadel og en ponypude... Underlag, gamacher, klokker, trenser, dækner osv har jeg rigtig rigtig meget af, og som regel samlet som sæt i farver smiley


  • #10   30. aug 2012 trense: fordi det ser godt ud også har jeg en "nødbremse"
    sadel: synes det er synd at hyppen skal have mig bumpende på ryggen uden en affjedring, eller hvad man nu kalder det
    gamacher (spring & dressur) fordi det er til ingen verdens nytte, men min hjerne siger at jeg beskytter min hest på denne måde.
    bandager: jeg ELSKER at bruge tiden på at rulle dem op når de er brugt...
    grime: rimelig nyttig når jeg trækker ponyen på fold



  • #11   30. aug 2012 guud ja jeg har da også et skridttæppe og det fordi det er super dejligt at have noget varmt omkring sig inden man skal koncentrere sig i de kolde tider smiley

Kommentér på:
Udstyr - hvilket og hvorfor?

Annonce