{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.096 visninger | Oprettet:

Sadel til kortrygget hest {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg står i det dilemma at jeg skal have tilredet min pony som har en meget kort ryg (han har kortere ryg end min anden pony, som en 16,5" er for lang til...), og jeg vil egentlig helst gøre det uden sadel, da det er sådan jeg har det bedst, men det er nok ikke det bedste ikke at lære hesten at gå med sadel smiley
Så... Kan man godt tilride en hest med bomløs/lammeskindssadel eller lignende? Hvis ja, er der så nogen der kan guide mig lidt?
Jeg har ikke lyst til at begive mig ud i endnu en "rigtig" sadel, da mine knæ går fuldstændig i smerte i en sadel, og min lænd bliver øm i en for dyb sadel.. Hvad ville i foreslå? smiley

På forhånd tak.
Therese


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadel til kortrygget hest
  • #4   8. sep 2012 En bomløs kunne nemt være en mulighed.. Er der nogle der kan fortælle mig mere om disse sadler? smiley

  • #5   8. sep 2012 Vær opmærksompå at hverken en bomsadel eller en bomløs må være længere end anlægsfladen på hesten.
    Jeg rider selv med Barefoot bomløse og kan kun anbefale dem, men vær som sagt (skrevet) opmærksom på anlægsfladen smiley
    På Barefoods hjemmeside kan du se anlægsflademålet på de forskellige sadler og Cheyenne modellen er nok en af de korteste. Har selv haft den og nok det tætteste man kommer på at ride Bareback smiley


  • #6   9. sep 2012 Rider du bedst uden hvorfor så ikke bare ride uden?

    Der er forskellige sadler der kortere end andre, min var selv et problem fik sadelbus ud og kan anbefales hvis du en dag skal finde sadel. Så kan du. Prøve forskellige mærker af.

    Vil nok mene. Du godt kan ride. I bomløs virker jo for mange, dog er. Der jo det med stigbøjlen og trykket der ikke blir super fordelt, og sadlen glider. Nemt rundt. Men ellers ingen problemer.


  • #7   9. sep 2012 Belinda - Super, tak. Ja har læst og læst inde på Barefoots hjemmeside, men vil det sige at jeg bare kan måle ham henover ryggen, i sadellejet (det han ikke har ;)) og så se hvilken str den skal være? Har læst lidt debatter omkring Cheyenne-sadlen (som nok også er den jeg hælder mest til), at str 0 er noget lille.. Så jeg kan godt komme ud for at selv en str 0 ville være en forkert str - ikke for ham, men for mig? smiley

    Tina - Fordi jeg helst ser han bliver tilredet med sadel, for ved ikke om jeg har tænkt mig at beholde ham hele livet, og hvis jeg sælger ham som fx 10 års, og han aldrig har været redet med sadel, tror jeg jeg får lidt problemer - og hvis der findes en køber til sådan en, får de nok lidt problemer med at lære sådan et gammelt øg det smiley
    Trykket lader til at bliver godt jævnt fordelt, af hvad jeg kan se inde på Barefoots hjemmeside, så det er jeg nu ikke nervøs for.


  • #8   9. sep 2012 Cath - Tror nu heller ikke min fjordhest er kortere i ryggen end din islænder.. smiley

  • #9   9. sep 2012 Arh, en 3'er er jeg nok alligevel lidt for stor til smiley Lammeskindssadel?

  • #10   9. sep 2012 Nu har jeg fundet ud af at hans ryg kan bære en sadel på en max 42-43 cm i bæreflade... Ser helst det bliver en bomløs, ihvertfald en sadel med totalt minimum i støtte.. Nogle der kan hjælpe?

  • #11   10. sep 2012 Du kan se anlægsfladen på Barefoot sadlerne her: (link fjernet)

    Sådan finder du hestens anlægsflade
    Du starter med et målebånd og finder bagkanten øverst på skulderknoglen, her placerer du starten af målebåndet. Stryg nu hesten vandret fra dette punkt hen mod det sidste ribben, når du har fundet dette punkt har du længden på hestens anlægsflade.

    Håber dette hjælper dig, ellers vil jeg anbefale at få en sadelmager på. De penge en sadelmager koster spare du hurtigt i forkert indkøbte sadler, sadeltrykninger mm.


  • #12   10. sep 2012 Det lyder ellers som om, den kan have en rimelig sadel på. Min sadelmager sagde, min oldenborger har 35 cm bæreflade.

    Jeg har en sommer magnus. Normale sadler skal hun have 16" i, men denne her kunne hun faktisk bruge en 17,5 !! Fordi bærefladen er så lille på dem.

    Sadelmageren anbefalede også en Henri de Revel.


  • #13   10. sep 2012 Husk at anlægsfladen på en hest og den størrelse sæde som rytteren skal bruge, desværre ikke altid hænger sammen smiley

    Men som Lone s skriver kender en sadelmager jo flere sadler og vil derfor kunne anbefale en model som kan passe både til hesten og til dig smiley


  • #14   10. sep 2012 Skrev til Barefoot og forklarede min situation, fik dette svar tilbage:
    "Cheyenne ville være fint. Der er ingen knæstøtte og du behøver ikke at være bekymret for sadlens længde da der ingen bom er. Din vægt fordeles i sadellejen og hvis sadlen ligger en smule udenfor sadellejen er der ingen vægt der ligger der. Jeg vedhefter lidt info om sadlerne."

    Men det er vel ikke alle sadelmagere der forhandler bomløse?


  • #15   11. sep 2012 Okay, ikke helt enig i det svar?
    Selve panelerne i sadlen og det trykfordelende underlag fordeler jo netop trykket. Vi sørger i hvertfald for at vores bomløse (vi har nu 4 forskellige modeller til vores 3 heste) ikke går ud over hestens anlægsflade smiley
    En anden ting er jo også om hestens hofter rammer selve sadlen når du rider volter.

    Kontakt evt. Optimal sadel, de plejer at være gode til at rådgive smiley


Kommentér på:
Sadel til kortrygget hest

Annonce