{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.226 visninger | Oprettet:

At ride med spore {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at ride en gammeldags Oldenborger og ejer vil gerne at vi sammen kan ride lidt dressur ud over vores ture.
Det er 2 herre på 14 og 16 år som fra starten har været brugt som kørehest og hygge hest, men de sidste par år er ejer så selv redet drengene på i dressur og startet lidt stævner på dem. Sagen er så at den herre jeg ridder er ekstrem "tung" og ejer fortæller så at han er utrolig døv for hjælperne og han ville være "letter" og mere lydhør forhjælperne med spore.
Jeg skriver så et logment på face at vi skal til at øve dressur og jeg er glad for at skulle ride med spore da han ellers ville være tung at "danse" med. Hvor efter en fra min venneliste rakker mig ned for det værste. At jeg burde vide bedre end at ride en rå hest med spore og jeg bare kunne bruge mit sæde bedre. Forklare damen at hesten ikke er rå og har startet stævner med ejer. Men hun forsætter med at rakke mig ned til tros for hun aldrig har set hesten. Jeg er ikke en rytter der ikke ridder med spore hvis hesten fint går for hjælperne.
Jeg er ikke ude på at diskuter spore vs ikke spore skulle bare af med en frustration over uviden folk rakker folk ned.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At ride med spore
  • #1   10. sep 2012 Well..
    Jeg har denne holdning til sporer:
    De er ikke beregnet til at FORSTÆRKE signalet, de er beregnet til at FORFINE det smiley

    Sporer er IKKE til en doven/uvillig/tung hest, de er til at forfine signalerne :).

    Sporer er opfundet for at gøre rytterens signaler usynlige fordi dressur handler om at det skal se så let ud som muligt. :o)

    Men derfor behøver man jo ikke rakke folk ned smiley


  • #2   10. sep 2012 Jeg selv rider med sporer,da min slet ikke ragere på samme måde vis jeg ikke har spore på, og da jeg rider military,så er det et krav at man skal ride med spore.

  • #3   10. sep 2012 Ville heller ikke ride med spore hvis hesten ikke skulle ha en kæp i r*ven bare for at ride en tur. Han er kørehest og der for kan være lidt "tung"

  • #4   10. sep 2012 Det lyder som om din hest mangler motivation smiley
    Og pisk som et alternativ til en pisk - Er efter min mening ikke det rigtige at bruge hjælpemidlet til.

    Men det er nok bare mig smiley


  • #5   10. sep 2012
    Når jeg rider med spore så er det fordi der er et problem, et problem der skal løses og jeg har kigget på andre muligheder for at løse det, men ikke fundet dem.

    Spore er ikke et krav, eller jo men dornen er ikke ihvertfald ikke i dressur så man kan bare lade være med at have en på.

    Jeg ved spore er til at forfine med, ligesom kandar. Men for mig så er det at folk har spore på = de har et problem i 90%% af tilfældende.
    Ligesom det kun er en få del af de der har spore på, især i dressur der kan styre deres ben til at det bliver til at forfine signalerne. Hensigten er at forfine, men det bliver det ikke når man prikker til hesten konstant.

    Så her er det lidt omvendt. Jeg har kun spore på hvis jeg har et problem.
    Har jeg ikke noget problem, så er de væk.


  • #6   10. sep 2012 Nu skal jeg lige se om jeg kan få økonomien til at rende rundt hvis jeg begynder at få undervisning sammen med ejer. Men det koster 270 og det er altså mange penge når man ingen har.

  • #7   10. sep 2012 Jeg har ik et problem med sporer, hvis rytteren kan bruge dem er det fint med mig, men dem der losser til hesten med sporer har jeg ingen respekt for, og bruger dem kun hvis der er en årsag smiley

  • #8   10. sep 2012 Jeg har ikke tænk mig at bruge sporerne til at losse hesten en. Som de fleste spore bruger bliver de brugt med blide prik. Havde en pisk været nok havde jeg brugt den, men der er desværre kun for vogn han "lystre" pisken. Mange køreheste kan faktisk godt være døv for hjælperne da de oftes er for vogn og sjællen under rytter. Men det er kun min erfaring med de køreheste jeg har haft redet. Red for en del år siden en anden Oldenborger der var rigtig go for vogn, men skulle han lave noget under rytter var spore nødvendig ellers var han "bare" på tur.

  • #9   10. sep 2012 Spore kan være et rigtig godt hjælpe midel, især hvis hesten ikke går frem ad... Jeg vil heller trykke 5 gange med sporen end at sparke 10 gange til hesten, og det så stadig ikke virker smiley

  • #10   10. sep 2012 Aj jeg har lige fået at vide at jeg ikke er den klogeste person i verden og jeg ikke ved alt. Og slet ikke når det gælder heste, ridning og kørsel. Hmm det troede jeg ellers at jeg var. Det er da der for jeg ikke spør hvis jeg er i tvivl, Men kræver folk lytter til mig. smiley Husk dette indlæg er meget ironisk.
    Hende der svinende mig til på face fortalte mig at jeg ikke var særlig klog.


  • #11   11. sep 2012 Tror bare jeg ville lukke af for det personen skriver.
    Men at du skriver, du er GLAD for at ska ride med spore, ka måske misforståes.
    For i nogens øjne, er det det værste tortur.


  • #12   11. sep 2012 Ja, sporer kan bestemt være en ide. Hellere det end at sparke til dem uden sporer, det forvirrer dem netop.

    Jeg har selv droppet sporerne og træner med Mclean, altså først lille tryk, og derefter med stigende hastighed. Det er SÅ effektivt. Altså hesten finder ud af, at efter et lille tryk kommer der noget riiigtig irriterende (men ikke smertefuldt), så den kan ligeså godt reagere på det første. Men du må ikke holde pause, når du øger hastigheden, et sekund virker som en belønning.

    Det modsatte er rideskole-elever. SMAK, pause, SMAK, pause. Det virker jo heller ikke. smiley Når den endelig kommer i trav, er det meeeget forsinket.

    Selv min 3-års, jeg er ved at tilride, går i trav med det samme nu, fordi jeg har trænet hende med Mcleans forskning om hestes hjerner.

    Mangler man generelt energi, hjælper det at sætte i trav/galop ind imellem, det øger adrenalinen.

    Lystrer den ikke til siden, ville jeg hjælpe med en kort pisk på skulderen, men samme princip.


  • #13   11. sep 2012 Denne kvinde tror selv hun ved ALT og er SÅ klog. Vi har stået i lære samme sted da vi lærte at høre med hest, dog ikke samtid. Jeg er kommet mange af de steder hun er kommet og ved hvad folk har sagt om hende og hendes heste. Så jeg er ligeglad med hvad hun skriver gider bare ikke at høre på hende for hun ved ikke hvad hun taler om. Jeg har fået undervisning af hende engang jeg red hendes heste og det var ikke noget at råbe højt om.
    Nå men det bliver nu spænende når ejer og jeg skal en tur på rideskolen for at komme i sandkassen, ejer skal øve til stævne d. 6 okt og jeg skal med som hjælper. Spænende for har faktisk aldrig været et stævne kun masser af løb. smiley
    Så håber hele vasehuse kommer og hepper på en af stedes ældste rytter. smiley


  • #14   11. sep 2012 Lone S: Altså når vi rider tur kan jeg godt får ham frem både i trav og galop, men der forlanger jeg heller ikke noget af ham og der ridder jeg med en kort pisk. Nå men ham hvis princip du ridder efter kan du ikke sendet et link??

  • #15   11. sep 2012 Hendes hjælper bliver jo os forfinet ved brug af spore, da hun så kan nøjes med af prikke til ham frem for sparke. Bare min mening. Respekt til dig for at du vil gøre det mest skånsomme for dig Hest:)

  • #16   11. sep 2012
    Min gamle part var fuldstændigt ligeglad med at man trænede fremmadsignalet, ekskalerede det osv. Man kunne bruge spore og pisk og træne fremmadsignal i en time, det blev ikke bedre.
    Han reagerede stadig laaaaaaaaaaaangsomt på det.

    Uden for banen - no problemo du. Perfekt reaktion, anspring fra skridt, god fremmaddrift osv.

    Sååååå hvis din er lige så, så lyder han til at være lige så lidt glad for banen som ham ;O).


  • #17   11. sep 2012 Han valgte også at smide hovedet under/bag lod dumme kræ, der skal godt nok noget arbejde til hvis jeg skal starte stævner på ham som ejers drøm er. smiley
    Nu må vi se vi tager et skridt af gangen, næste skridt er undervisning hvis økonomien det vil. smiley


Kommentér på:
At ride med spore

Annonce