{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.068 visninger | Oprettet:

Spiserørsforstoppelse - hvilket foder? {{forumTopicSubject}}

Jeg står i den situation, at min den gamle på 22 år har meget nemt ved at få spiserørsforstoppelse. Hun fik det første og anden gang i starten af juni/juli, hvor vi ikke var sikre på om hun klarede den.
I lørdags skete det så atter igen - for meget græs. Her til aften spise hun høet for hurtigt.
Hun får i forvejen inden jeg lukker hende på græs 400 gram fiberpiller i håb om at hun er mæt og ikke foræder sig.
Men! Eftersom hun alligevel æder sig til en forstoppelse ved hø ander jeg simpelthen ikke hvad jeg skal gøre. Hun er en hest som nemt bliver tynd - laver ikke så meget og ligger til den lidt for tynde side nu.

Mine forældre tager på ferie i næste uge, hvilket betyder at jeg står alene med hende, og jeg tør simpelthen ikke lukke hende på noget som helst højt græs! Kan jeg godt give hende müsli med olie i, så hun får noget at leve af, eller vil det også sætte sig?
Nogle forslag? Jeg er desperat og modtager alt!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spiserørsforstoppelse - hvilket foder?
  • #1   10. sep 2012 Gi den hø i et hø net så kan den ikke tage så meget af gange og held vand i foder
    med hensyn til græs så har jeg ingen forslag smiley


  • #2   10. sep 2012 Giver du hende hø inden hun kommer ud?
    Det ville nok være en god ide hvis hun foræder sig i græsset.

    Syntes dog ofte det er i krybbefoderet problemet oftest opstår, og hvis de er flere heste som kæmper for maden så de sluger den for hurtigt uden og tygge på det.

    I krybbefoderet kan det være en hjælp og blande lucerne i så hun tvinges til og tygge mere på foderet.

    Min gamle hoppe kunne ikke spise sammen med de andre ude, for så slugte hun sit foder i stedet for og få det tygget ordentligt og så var det problemet opstod.


  • #3   10. sep 2012 Hun går normalt på kort græs med den anden, og får så fibrepiller, hvorefter jeg så lukker hende på længere græs.
    Grunden til at jeg måske tror at problemet med høet opstår er, at de normalt er vant til sådan noget tørt og kedeligt hø, hvorimod vi i år har fået det mest lækreste grønne hø, som nok smager lidt for saftigt og lækkert. Men tror I,at det ville være en hjælp hvis jeg købte et hønet med små masker? http://www.hooks.dk/product.aspx?productid=710105&deptid=1167&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC


    Og at jeg så lægger store sten i krybben? Jeg er næsten villig til alt - jeg orker ikke mere af det her! smiley


  • #4   10. sep 2012 ja hønet og sten er en god idé

  • #6   11. sep 2012 Evt. så vil det også være en god idé at vande høet, så det kan glide lettere ned, hvis hun ikke lige får tygget det ordentligt, når det går lidt stærkt. Har selv oplevet spiserørsforstoppelse et par gange henover sommeren, dog ikke af alm. græs.
    Kig forbi min tråd, og se om du finder lidt svar: http://www.hestegalleri.dk/forum/generel-diskussion/895653-spiseroersforstoppelse___gode_raad


  • #7   11. sep 2012 Kashmir har også tildens til spiserørsforstoppelse. Dog fik Kashmir det altid når han kommer til at spise krybbefodert for hurtigt. Dyrlægen rådede mig derfor til at mindste mængden af krybbefoder (højst 1kg pr. Dag) og tilsætte en masse lucerne, som jeg skal blande i fodret, ikke bare ligge lucernen ovenpå som man gør smiley
    Dyrlægen sagde også at Mash kunne være en god ide at give engang imellem med massere af vand, så han er nødt til at spise det langsommere smiley


  • #8   11. sep 2012 Jeg tror jeg bestiller et hønet med små masker hjem så...Så det kan nå at komme hjem inden mine forældre tager afsted. Derudover må hun så få noget müsli, så jeg igen undgår at hun foræder sig, og så må jeg skaffe mig nogle strandsten! smiley

    Men tusind tak for hjælpen! :=)


  • #9   11. sep 2012 Altså ved ikke så meget om spiserørsforstoppelse, da jeg aldrig har haft en hest med det (har haft en del heste). Men ved bare at müsli ikke er så godt. Pillefoder er bedst - bare ikke pillerne er for små (som Nobel Foods er).

Kommentér på:
Spiserørsforstoppelse - hvilket foder?

Annonce