{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.075 visninger | Oprettet:

Tillid med utryg unghest? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg købte en plag på 2,5 år for ca 3 måneder siden.
Hun var underernæret da jeg købte hende, og havde haft alt udstyr på siden 2 års alderen, og hun blev longeret, hvor daværende ejer sagde, at hun prøvede altid på at løbe væk fra en.. Nå man trak med hende løb hun enten, eller stejlede. Og nå man stod med hende på staldgangen, så truede hun en med bagbenene..
Hun stod I en helt sort boks, hvilken viste sig, da jeg fik hende hjem, at hun var bokssky... De første to måneder fik hun lov til at hygge sig, og være barn, men stadig i hænder. Den første måned havde jeg tre dyrlægebesøg, hvor den ene var pga spiserørsforstoppelse, da hun slugte sit mad, fordi hun er bange for, at man tog det fra hende. Så jeg skulle opløse hendes mad, hvilket jeg stadig gør. Hendes hove var også meget skæve, men er efterhånden ved at være rettet op igen.

Jeg laver jordtræning med hende nu, og hun blive trænet i sidepull eller rebgrime..

Vores problemer er, at hun tror jeg vil slå hende.
Hun er hovedsky nå jeg vil give hende trense på, hun går over i det ene hjørne, nå jeg går ind i boksen til hende, hun river sig ud af grimen, nå hun står bundet, hvis hun keder sig, og er generelt bange for ting. -dette ved jeg godt kan være normalt for ungheste.
Hun er deprimeret mange af dagene, og hvis jeg ikke er hos hende én dag, så er hun sur på mig hele dagen jeg er der. -dette viser self. At hun ikke er ligeglad med mig. Hun stoler som regelt også på mig, og hun virker glad for mig, men mistilliden er der stadig. Og hun virker nogen gange ret uinteresseret i mig?
Hun får foder til nervøse og stressede heste, og hun får lucerne. Hendes kost er forslået af dyrlægen.

Håber virkelig i kan hjælpe mig! Jeg har kunne løse hestes mistillid før, men denne gang føler jeg det er anderledes.. Måske skal jeg bare give det mere tid, men jeg vil rigtig gerne høre jeres råd, til hvad jeg skal gøre?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tillid med utryg unghest?
  • #1   21. jul 2013 Hej smiley

    3 mdr. er ikke så lang tid igen. Jeg ville blive ved med at bevise hende, at hun godt kan stole på dig smiley Få succes oplevelser/gode oplevelser med hende, hav godbidder med til hende i boks og på fold. Lav evt. nogle "lette" øvelser såsom at bakke og ros med godbid, så hun bliver ved med at få gode oplevelser med dig smiley Hvis du kan, så gå rundt på gården, med godbidder, og lad hende gå på opdagelse, pres hende ikke, men giv hende godbid, når hun måske opsøger noget "farligt".

    Det er nogle gange svært med heste der ikke nemt stoler på mennersker, men tillid er noget man gør sig fortjent til, og det kan tage tid.

    Så det vigtigeste for at få hendes tillid, er at tage det stille og roligt med hende, vær omkring hende og regn med at det tager tid smiley


  • #2   21. jul 2013 Tror bestemt hun skal ha mere tid.

  • #3   21. jul 2013 Jeg vil også som de andre sige "giv tid giv tid" - maassssser af tid lækkerier i lommen.
    Hygge, kvalitetstid og så ikk mere.


  • #5   21. jul 2013 min plag Santos var også meget sky, aldrig rigtig trænet, ren skin og ben, ville hverken have grime på, se nye ting, ja bare det at han skulle ud af boksen var en opgave i sig selv, han ville for den sags skyld heller ikke ind... jeg startede fra en ende af, og begyndte med snakken i boksen, jeg tog ham simpelthen ikke ud af boksen... lod lågen stå åben så han selv kunne komme ud og havde altid godbider på mig, så hver gang han gjorde noget godt forbandt han det med mad, gjorde han noget jeg ikke ville have vendte jeg ganske indkel ryggen til ham og gik min vej... efter en måneds tid fik jeg lov til at age ham i hovedet og begyndte derefter at gøre ham fortrolig med grimen, ind til da havde han haft grime på dag og nat, da dem ude ved stalden ikke selv kunne komme til ham... self var der gange han faldt tilbage i træningen men han kom rigtig hurtig efter det igen, og på bare 4 måneder havde jeg en helt anden hest, der skulle self stadig arbejdes med ham, men det var udelukkende ting som at bakke, stoppe ved stemme styring, ja efter 4 måneder kunne vi begynde at have det sjovt smiley
    hvis du vil skal du være velkommen til at skrive da jeg var igennem meget med Santos og har lært en hel del af det ,han var nemlig en stor problem hest, alle spurte mig hvad jeg ville med ham, og han fik konstant dårlig kritik og folk blev ved med at påpege alle hans fejl, i dag kan de ikke påpege noget som helst, så jegg er godt tilfreds smiley


  • #6   21. jul 2013 Først vil jeg godt sige, at jeg har forstand på heste.. Bare så i ikke tror jeg er en uerfaren rytter, som bare har købt en hest med problemer.
    I kan se min kanal på youtube.com/letusmakeitfair der har jeg bla. Longeret min gamle unghest, som også var "problem" hest, men efter 5 måneder kunne jeg longere hende uden noget udstyr.:)

    Tilbage til diva. Jeg går ture med hende, og tidl. Sted hun stod, der gik vi ture i skoven, hvilket gik helt fint.
    Som dig med Santos sagde, så har hun haft nogle tilbage "fald"..
    Jeg har heller ikke tænkt mig at tilride hende endnu, så dum er jeg heller ikke:) men der sker da ikke nogen ved, at hun har en sidepull på?:)

    Jeg laver også små tillids øvelser, som at bakke som Michelle nævnte. Og så går vi over bumme, og går igennem labyrinter og hvor jeg laver en firkant med 4 bumme, hvor jeg får hende til at gå derind, dreje og ud igen osv..:)


  • #8   21. jul 2013 Jeg ser skam heller ikke min hest for andet end en hest smiley Jeg er ikke en af de ryttere, som tror deres hest er en maskine.

    http://www.youtube.com/watch?v=swP_o8ZBROg
    Dette er min tidl. unghest, efter bare 5 måneder med jordtræning, hvor hun også havde været en hest med en masse tillids- og menneske problemer.


Kommentér på:
Tillid med utryg unghest?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce