{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
838 visninger | Oprettet:

forfangen.. ;( {{forumTopicSubject}}

Jeg fik afvide af en forderdame, sem vidste en heel del om foder, at min pony er svær at fodre på, da hun er en af de typer som let bliver forfangen, men hvad er det, og hvad betyder det helt præcist hesten bliver forfangen, jeg ved godt det er en hovsygdom, men hvad ligger der bag?
og nu er min pony ret tæt på at blive forfangen, og jeg skal fodre det væk, med lucerne mm.
fortæl gerne alt det i ved om når hesten bliver forfangen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forfangen.. ;(
  • #1   15. sep 2012 http://www.hesteklinikherning.dk/?pid=63&sub=31

    har selv haft en pony der har været forfangen 3 år i træk, hvilket nu har sat sig som EMS


  • #2   15. sep 2012 Ofte for meget mad!
    Vi har haft en der fik det vildt tit, han har været så syg at han har været døden nær flere gange og har lagt i 3 uger! Dyrelægen sagde til os at når vi kunne se bedring så skulle vi se om vi kunne få ham op og gå men det var meget svært og dyrelægen var der næsten hele tiden fodi han var så syg! idag har han nogle rigtig dårlige og ødelagt hove, han har firkantet hove fordi han ben også har taget skade og han løfter ikke benene så de er blevet slidt firkantet! Idag lever han kun af græs om sommeren og hø om vinteren fordi han slet ikke kan tåle mad! Hvis de først får det en gang så kommer der super nemt igen så pas på det kan være rigtig farligt smiley Held og lykke med din pony/hest smiley


  • #3   15. sep 2012 jeg hvade for nogle år siden en forfangen pony, det er det værste nogensinde!. Han ´var ikke optimalt gående ør 4 måneder efter. det var helt forfædeligt. han måtte kun få vand og halm og skulle bevæge sig mindst muligt. han kunne simpelthen heller ikke gå. det værste jeg har set!!

  • #4   15. sep 2012 Google forfangen hest, der kan du lære en hel masse!!

    Det kan de blive pga forgiftning af planter, antibiotika, foderskift, betændelse i børen osv osv.. Det er ikke kun pga sukker i græsset og foderet... Ej heller kun pga overvægt... Tag det dybt alvorligt og læs alt du kan om emnet!


  • #5   15. sep 2012 det har intet at gøre med hvor meget mad hesten får på nogen måder, det har noget at gøre med sukker og stivelses indholdet i maden

  • #6   15. sep 2012 Fæhesten: Og så har det nemlig også noget at gøre med hvor meget mad den får, da næsten alt indeholder stivelse og sukker i en eller anden grad smiley

  • #7   15. sep 2012 nej det har det ikke, fodringen skal blot tilgodese sukker og stivelse, der er flere foderformer der indeholder så lavt sukker indhold at du sagtens kan fuldfodre hesten med dette, og der vil komme flere produkter på markedet den næste tid, der er langt bedre at fodre med og giver mulighed for at kunne nemt fuldfodre sin hest uden at give den sukker eller stivelses chok.
    Man skal være opmærksom på hvad man fodre den med, og fedme er f.eks første skridt til snigende forfangenhed, men at mængden af fodret istedet for tilrettelæggelsen af fodret skylden og det sammen som at sige at jorden er flad


  • #8   15. sep 2012 Fæhesten: Nu fodrer jeg selv uden stivelse og sukker og ved en del om fodring , så du prædiker til præsten smiley
    Vi er skam enige om at fedme forøger risikoen for forfangenhed, men det er langt fra den eneste synder.. Har selv lige haft en slank plag med forfangehed på alle 4 ben, det kom pga en forgiftning af en Ranunkel plante feks... Mængden af foder i krybben har altid noget at sige, medmindre man som jeg selv, fodrer med rene vitaminer/mineraler, fiberpiller og lucerne.. Så er man rimelig udover problemer med mængden af foder, medmindre ens hest er overvægtig, for så er fiberpiller og lucerne ikke en god ting... Sådan kan du altid blive ved med at stille kontraster.. Vi er i bund og grund enige, tror bare du læste min tekst forkert smiley


Kommentér på:
forfangen.. ;(

Annonce