{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Islænder ridning
  • #1   17. sep 2012
    Eller hvorfor de, modsat alle regler, gerne må sidde med røven på bagsvidslen.


  • #2   17. sep 2012 kom lige til at tænke på hvorfor dressur ryttere altid rider med hesten bag lod.... når det nu er bevist at det skader hestens nakkehvirvler.....

    hvilket arrogant indlæg... at skære alle over en kam....


  • #4   17. sep 2012 ´Jeg er MAX modstander af at ride bag lod. Så ganske enig med Gitte F. smiley

    Ser bare tit billeder af islændere med sadlerne langt tilbage på ryggen.


  • #6   17. sep 2012 Jeg ved det ikke, men tænker det kan have noget at gøre med, at de har brug for meget skulderfrihed for at kunne tölte osv. Og de islændere jeg kender har større skuldre end så mange andre racer. smiley

  • #7   17. sep 2012 Gitte F - Har du egentligt nogle links til det?
    Har læst det et par gange her på HG men har ikke fundet noget omkring det.

    En ting vi dog godt kan blive enige om er at fordringerne skriver let foran lod og der på alle programmer står lidt foran lod ;o).


  • #8   17. sep 2012 smiley

    jeg tænker at grunden til at sadlen hos nogle islænder ligger langt tilbage, skyldes tradition fra island, der rider man nemlig med stor skulderfrihed og "ignorere" problemt i den anden ende...... og så fordi hesten som flere skriver skal have stor skulderfrihed for at tølte.. men jeg mener nu alle heste skal have god skulderfrihed... og så skal islænderne sætte sig på bagparten for at tølte, så derfor sætter nogle sadlen langt tilbage for enten at komme "nemt" om ved det eller for at få et stort løft... ligesom mange dressurryttere bruger glidetøjler og andre tvangsmidler for at få hesten til at løfte sig og bruge bagparten.. heldigvis er der andre vinde på vej i alle former for ridning... jeg kender en del islænderryttere som rider akademisk..generelt synes jeg der er stor fokus på biomekanikken.... dejligt..


  • #9   17. sep 2012
    På Fyn, Odense :o)


  • #10   17. sep 2012 SOLRAG:
    Hvis islænderen har en kort ryg, burde den så ikke rides med en kortere sadel?? Det kan umuligt være rart at have vægten bagved det 18 ribben..

    JEG ER SÅ ABSOLUT ikke islænder rytter, så jeg spørger af nysgærrighed.


  • #11   17. sep 2012 Jeg er selv islænderrytter og lægger min sadel korrekt!
    Men det er rigtigt at man tit ser en tendens til at sadlerne ligger forkert til stævner og kåringer.
    Det er et meget gammeldags trick at lægge sadlen for langt tilbage og man gør det for prøve på at snyde sig til at få vægten på bagparten af hesten og derfor mere skulderfrihed og forbensaktion i tölten.
    Ingen tvivl om at det er en forkert måde at gøre det på, og min hestekiropraktor OG dyrlæge siger også at de ofte oplever at islænderne får tryggede ribben og ødelagt ryg og lænd af det. Hesten er ikke bygget til at bære vægten på lænden og der er ingen tvivl om at det er ubehageligt og kan gøre direkte skade hvis hesten ikke er stærk nok i forhold til rytters vægt.

    Det er vigtigt at huske at islænderridning ikke har været en "sport" lige så længe som fx. dressur, så man skal tænkte på at vi er en sportsgren under udvikling, men der er allerede sket utrolig store fremskridt indenfor de seneste 20 år både i forhold til avl, ridning, udstyr, træning og pasning. Og på mange områder er vi rigtig gode til at tilgodese hesten frem for rytteren.


  • #13   17. sep 2012
    Mås helt ude på bagsvidslen - normalt totalt forbudt i alm. ridning, men her ok.
    (link fjernet)

    Også slf. den underhals jeg syntes der er ret mange af :o)


  • #15   17. sep 2012 Stine L... Jeg er enig med dig i at sadlen selvfølgelig ikke skal bag ribbenet.... problemet opstår når en rumpe str 18" skal være i en kort sadel smiley og det er igen ikke ok.. men hesten er redet sådan i mange år på island og har vist at den kan holde til det..ikke at det er godt for den eller det bedste... men det er nok grunden til at det stadig forekommer..en lang tradition er ofte svær at ændre...især når den giver resultater.... ligesom roll kur og LDR også gør...og jeg ser tit at bag lod belønnes stort på dressurbanerne..ligesom højt løft giver resultater på ovalbanerne. vi kan kun sætte vores lid til at traditionerne er ved at ændre sig til det bedre..

    Krikken. jeg har ikke et link.. smiley men vil også anbefale harmonisk ridekunst....


  • #16   17. sep 2012 Krikken. Klassiske (gammeldags) islændersadler er fladere bagtil end dressur og springsadler. Moderne islændersadler begynder at ligne mere og mere dressursadler, da man begynder at få mere fokus på anatomisk korrekt ridning og biomekanik. Faktisk er det lige nu rigtig meget på mode at ride i almindelige dressursadler eller bomløse til konkurrencer. Jeg skal har en Passier.

    Og lad mig lige slå fast at islænderen ikke er bygget anderledes end andre heste, skulderen er ikke større, og den har ikke brug for mere skulderfrihed end en dressurhest. Det er bare en gammel skrøne.

    Krikken nu synes jeg du bevæger dig væk fra emnet. Underhalsen har ikke noget med sadlerne at gøre. Lad være med at gøre emnet til et "hate" på islænderridning..


  • #17   17. sep 2012
    Jeg har intet hate på islænder ridning, mere end jeg har med alt andet slags ridning.
    Når nu emnet var her, så tænkte jeg det var ok at bringe andre ting ved islænder verdenen op, som de gør anderledes end resten.

    Og her er det for mig 5 ting; en sadel der ligger for langt den ene eller anden vej, en rytter der sidder for langt ude på bagsvidslen, en til tider for stor rytter og et vandret islænder stang bid samt en underhals.

    Underhalsen, de vandrette stangbid, sidden på bagsvidslen osv. virker som ganske accepterede ting - set fra hvis man kigger på youtube videoer og billeder på google.
    Ligesom taktfejl og bag lod er det i dressur hvis man kigger på youtube og google billeder.

    Altså ting - muligt fordomme, der er omkring islænder verdenen, ligesom jeg har den for andre grene af ridning :o)


  • #18   17. sep 2012 vi har vores sadle liggende en håndsbrede fra skulderen. det lærte vi på et islænderkursus ved Elias Aranson. vores sadle er en wintec Icelantic pro 17" (staves). Vores Björk har ikke lang ryk og derfor blev vi anbefalet en lidt kortere sadle der blev passet ind til hende.

  • #19   17. sep 2012 Krikken: Tingene du nævner er alt sammen gammel tradition, og det er måske derfor det for udefra kommende kan virke som om det er helt accepteret, men sådan har vi det nu ikke alle sammen. Der er mange der tager afstand fra den slags.

    Vi har også et andet problem med kreativ beskæring og skoning. Folk der putter alt muligt silekone og såler og den slags under skoen for at give ekstra vægt. Folk der lader hestens hove blive alt for lange og beskærer hesten så hoven bliver mere stejl.

    Underhals og brugen af stangbid er netop én af de ting der er kommet meget mere fokus på de seneste år. Det ser man indenfor træning og kurser. Dog er der endnu ikke lavet en revision af stævnereglerne der gør at det kommer mere i fokus. Gangarterne er fortsat det vigtigste. MEN, til gengæld er det muligt at give plus point for pæn ridning, og de kan diskvalificere en rytter der bruger biddet eller andre hjælpere for voldsomt. Der bliver desuden lavet rigtig meget udstyrs kontrol til stævner, hvor hestens mund også bliver tjekket.


  • #20   17. sep 2012
    » LadyBlacksheep «

    Jeg er helt med på at det er gammel tradition.
    Men syntes stadig at der er en overvægt af disse ting, ligesom der i dressur og spring og andre steder er en overvægt af andre ting :).
    Er også med på at du måske opfatter det anderledes fordi du er i islænder verdenen, men for mig, som kommer ude fra - så er billedet at der er en overvægt af de ting, med mindre de der rider bare hygger lidt rundt.


  • #22   17. sep 2012
    Normalt plejer det at være des tættere på vandret, des mere fat og des mere pres når vi snakker stang bid, bid med en stang som fx. kandar, 3 rings eller pelham.

    Men vægtstangsprincippet gælder ikke for islænder stang bid? :o)


  • #23   17. sep 2012 Jeg synes ikke at man kan tale om en overvægt længere. Hvis du tager ud til et islænder stævne idag vil de se at den procentdel der laver disse fejl, faktisk ikke er så stor længere som den har været. Og den er stadig faldende.

  • #24   17. sep 2012 Forresten må man kun ride med standbid i FIPO klasserne, som er de højeste klasser der er.

  • #26   17. sep 2012 Så er spørgsmålet så om hesten har mest ubehag ved at blive klemt på kæben eller trykket/hevet i munden smiley

  • #29   17. sep 2012 Dertil kan nævnes, at udstyrskontrol som LadyBlackSheep bringer op, er til alle stævner uanset hvor stort eller småt stævnet er og uanset, hvilken klasse det er. Netop fordi man har fokus på, at man traditionelt set har "snydt" lidt med udstyret for bl.a. at få højere løft osv.

  • #30   17. sep 2012 Jeg kender personligt ikke nogen islænderryttere hvis sadler går ud over ribbenene. De har dem længere tilbage, for ikke at sidde på hestens skulder, men de går ikke ud over ribbenene, og de sidder hellere ikke på bagvidslen.

    Jeg kender vel at mærke ikke alle islænderryttere, så det siger måske ikke så frygteligt meget, men det gør at jeg ikke kan svare på hvorfor "islænderryttere" gør som i siger - for det gør de ganske enkelt ikke de steder hvor jeg kommer.


  • #31   17. sep 2012 Tilfældigt billede på google


    profilbillede
  • #32   17. sep 2012 Et heste skelet. Hvis man kigger på det første billede og kigger på hvor bagsvidslen ligger, vil jeg påstå at den ligger forbi 18 ribben..

    profilbillede
  • #33   17. sep 2012 Ja, han sidder godt nok langt bagud. Nu har jeg ikke mærket på den islænder i billedet, men min egens ribben når næsten hele vejen ud til baglåret.

    Det billede du lægger ud, har et enormt fladt bagstykke, men ser du i det vedlagte bilede, så er sidste ribben på det laveste stykke af ryggen, mod bagparten, og det er svært at vurdere ud fra billedet om han sidder bag det stykke.

    Islænderen har også et meget stejlt kryds, hvilket jeg tror forkorter det "ribbenfrie" stykke af rygsøjlen der kommer før låret. Jeg har nemlig også undret mig over hvordan min egen hest kan have ribben så langt bagud, når skelettet skal forestille at se ud som i de her billeder.

    (link fjernet)


Kommentér på:
Islænder ridning

Annonce