{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.659 visninger | Oprettet:

Køb af Islænder? {{forumTopicSubject}}

Hej HG,

Jeg henvender mig til jer, da mine forældre har besluttet at de vil købe en islænder. Sagen er den at jeg ikke har den store viden omkring en islænder.
Jeg har redet varmblodsheste og ponyer hele mit liv, dog har jeg da redet et par turer på en islænder, men jeg aner ikke hvad jeg skal kigger efter/ være opmærksom på med hensyn til køb af islænder.

1. jeg har kontaktet den træner som er tilknyttet den rideskole min hest er opstaldet på, hun er islændertræner + har flere islænder selv.
2. Hesten vil stå på god fold, med nybygget træskur/stald.
3. Det haster ikke med køb af hest.
4. Den vil ikke komme til at gå alene.
5. Det skal være en "tantehest", altså en der kan holde til at stå et par dage uden at blive tosset. Den skal være god til begyndere, men også gerne have noget at byde på.
6. Prisen er underordnet, men jeg gider ikke give 350.000,- for en tantehest. Så havde jeg taget den hingst med hjem fra Island som jeg så.
7. Hvad foder fungerer de bedst på?
8. Der vil blive fodret med hø/ wrap ad libitum, frisk vand og omsorg hver dag (kommer til at stå hjemme).

Nogen som har tid til at fortælle mig hvad der er vigtig at se efter?
Hvad er ikke godt og hvad er godt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af Islænder?
  • #1   23. sep 2012 Kig efter sommereksen!!!!
    Og find ud af om den kan tölte!


  • #2   23. sep 2012 de behøver ikke det vileste foder!
    Man der er hvis noget der hedder Icelandic Power


  • #3   23. sep 2012 Dækken? Hvor kom den lige ind fra?

    Det er nødvendigt at den kan tølte.

    Jeg tænkte mere i retning af om islænder har nogle specielle mangler/ skader eller er de blot som en alm. pony?

    Hvorfor er det egentlig at de får sommereksem? (kom blot til at tænke over det) Det kan ikke være klimaet der gør det..

    En tantehest er jo heller ikke en 4-5års, den er jo som regel ældre? (undskyld, men det er ikke for at lyde ond eller noget. Jeg synes bare at jeg gjorde det klart at det er en tantehest jeg søger, ikke en konkurrencehest = alderen skal jo så være de 8år +)


  • #6   23. sep 2012 Jeg synes, du skal kigge på www.ulvkjaer.dk ... endelig er siden kommet op, og nu skal der bare sælges ud i hestene .. det er primært unge hopper, der er til salg, og et par vallakker, der er tilredet, men dog ikke er ... ja, de vil så nok være lidt for fremadgående som f. eks. børneheste - det er seriøst drenge, der virkelig vil noget ...

    Hvis jeg skulle købe hest, ville jeg lede efter en, der var frisk og fremadgående, men med et fornuftigt sind. Altså ikke en, der bare tonser afsted med hovedet mellem benene, men som er styrbar og kan håndteres af de fleste. Og jeg ville helst have, at gangarterne var i orden, så den - som Menja ... - ikke blandede f. eks. tölt og pas sammen.
    Var jeg dig, ville jeg lede efter en 4-gænger, da 5-gængere kan lave det der med, at de f. eks. lige pludselig slår i pas, fordi man giver dem signalet til det uden at vide det. Og når du ikke ved noget om det, ville jeg ikke anbefale, at du gik i gang med at træne heste i pas .. der skal man virkelig være erfaren. Eller det mener jeg man bør være. Nåh, okay, videre i programmet.
    Af foder kan jeg ikke hjælpe så meget ... Menja går i løsdrift og fold 7 timer i døgnet og bliver fodret med wrap midt på dagen og fiberlux, vitaminer, og så skal hun nok have noget, der skal styrke hendes led og modvirke gigt, eftersom hun er en gammel og stiv dame ...

    Og mht. til sommereksem, så er det, som en eller anden vist skrev, nogle mitter eller noget, de ikke har på Island .. så hvis du vil importere en islænder fra Island, så gør det i oktober-marts, hvor der er mindre sandsynlighed for, at den får sommereksem.


  • #7   23. sep 2012 Plus minus et par kommaer ... xD

  • #8   23. sep 2012 Jeg vil kigge på Joras.dk og se om du evt kan finde noget som du synes ser spændende ud, derefter vil jeg vise den/dem du finder til den træner du har kontaktet for at høre hvad hun siger.. Det kan jo også være hun kan finde en til dig :)?

    Der findes rigtig mange gode islændere nu til dags og det kan være svært at vælge.

    Hvis jeg var dig ville jeg finde en lidt ældre hest, med godt sind og fremdrift, samt have nemt til tølt, gerne 5 gænger men redet som 4 gængere..
    4 gængere har tildens til at være travagtige i tølten hvor 5 gængeren kan være pasagtig. Når du vælger en 5 gænger vil du også opleve at den bare tølter derud af da passen gør at den bare er en tølter. Man skal arbejde i 4 gang. synes helt klart selv 5 gængere er lettest :).

    Vi foder alle vores heste med hel havre som fungere god, det er nemt for hesten at optage og de får selvfølgelig også hø/wrap, vitaminer og mineraler.

    Sommereksem kan godt være lidt svær hvis ikke du har forstand på det, men der er altså rigtig mange dansk fødte heste som også får sommereksem, og flere og flere får det, der er mange gode heste med eksem og synes helt klart ikke man skal fravælge drømmehesten hvis den har eksem. Man skal bare passe det hvilket er meget hyggeligt!! smiley

    Hvor bor du henne af? Jeg kender mange gode salgsheste hvor jeg bor.


  • #9   23. sep 2012 Okay, nu er jeg kommet så langt med min "tjek-liste":
    - gerne dansk født
    - Ingen sommereksem
    - 5 gænger
    - Lidt ældre ismule
    - SKAL være tilredet (vil helst ikke give mig i kast med en type/race hest jeg ikke har den store kendskab til, ville være synd for hesten..)
    - Foder: vitaminblanding, hø/ wrap ad libitum, (evt. islænder müsli/ blanding, roepiller, fiberpiller). Jeg vil ikke benytte havre, da jeg ikke mener det er godt for heste. Så vil jeg hellere bruge valset byg.

    Min træner har kig på et par heste, men da det ikke haster med køb, tager vi det stille og roligt, så vi finder den helt rigtige hest. Min træner ser også efter hest til min svigerinde, men hun vil have en hygge/konkurrencehest. Nogle gode forslag til en konkurrencehest, som skal lidt konkurrence (for hyggen skyld). Hun er en stabil rytter, men har ikke den store erfaring indenfor gangarterne/ sinalerne til en islænder. (dette vil sikkert komme med den faste undervisning).

    Jeg bor i Nordjylland, nord for Aalborg (12km). I Vodskov området.


  • #10   23. sep 2012 Hm, der er en masse gode konkurrenceheste til salg nu til dags ... hvis jeg ledte efter en islænder, tror jeg personligt, jeg ville smutte til Island for at se, hvad de havde der, men det afhænger jo af, hvad man vil have x)

  • #11   23. sep 2012 Min veninde har en super sød vallak til salg, både til hygge og konkurrence helt op til middel klasser :). Han tølter bare derud ad, og meget nem at gå til..

    der er også nogle andre smiley


  • #12   23. sep 2012 kig på www.Joras.dk og se om du kan finde en konehest med de kriterier smiley

  • #13   24. sep 2012 Jeg kan ikke helt finde ud af at bruge Joras? Øh nogen som kan give lidt hjælp? smiley

    Konkurrencehesten er ikke en der skal gå store stævner eller noget, nok nærmere distance og lidt hyggekonkurrence (= de små klasser).


  • #14   24. sep 2012 Du går ind på joras.dk, klikker på hovedmenu i rød felt, derefter på joras annoncemarked. Så kan du vælge hoppe, vallak osv :). så kommer alle dem der er til salg.

  • #15   24. sep 2012 En tante hest bhøver ikke at være ældre:-) kig den røde jeg har til salg hun er bare fantastisk. Har været på skovtur alene flere gange nu og tager trafik osv totalt cool. Hendes tølt er bare at flytte vægten lidt i sadlen, da hun ligger til naturtølter siden men har også en lækker trav:-) børn og voksne kan fint tuller rundt på hende hvis det er det man vil.

  • #16   25. sep 2012 Liselund: ellers tak, det skal være en vallak. Desuden haster købet ikke, så der kan nemt gå et år eller to inden vi finder og køber den rette hest.

Kommentér på:
Køb af Islænder?

Annonce