{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.100 visninger | Oprettet:

Heste der går dig ned... {{forumTopicSubject}}

Hvis en hest er ved at gå dig ned. Hvad gør du?
1. Flytter du dig?
2. Gør du modstand ved at skubbe/sparke/slå?
3.Eller noget tredje som er........

Hvorfor gør du som du gør? Begrund.

PS. Dette skal holdes i en ordentlig tone og vi skal respektere hinandens valg selv om vi ikke er enige.
Still undrende spørgsmål istedet for at angribe.
Er oprettet for at lære noget af hinanden og dele synspunkter.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Heste der går dig ned...
  • #1   12. okt 2012 hvis den går mig ned, flytter jeg mig nok af ren refleks os hvis den løber? smiley Tror det er naturligt at flytte sig smiley
    Men hvis den går direkte imod dig, ville jeg nok "vifte" den væk, så den forstår at altså her står jeg smiley


  • #2   12. okt 2012 Jeg skubber eller jager dem væk . Det er ofte større heste jeg har med at gøre, så det må den altså ikke . Det kan hurtigt udvikle sig til en farlig situation .

  • #3   12. okt 2012 Jeg skubber/jager den væk, altid. Hesten skal respektere mit personlige rum, og det gør en hest der bare vader ind i en altså ikke. Alt andet er simpelthen for farligt.

  • #5   12. okt 2012 Only - Hvis du bare står og nusser med de og de bare vælger at gå på dig, hvad så? Hvis man ikke har ret meget afstand.
    Barløse - hvad med respekten for dig hvis du flytter dig?


  • #6   12. okt 2012 Det kommer an på hvilken hest det er, hvor hurtigt den komme i mod mig og hvordan den udstråler grunden til den går mod mig/ind i mig.

    Er det Fareed så skubber jeg igen og skælder ud. Tvinger ham til at gå baglængs. Men det er fordi jeg ved når han gør det er det en magtprøve og den må han ikke vinde.

    Når det er nogen af de store heste på folden sker det jeg flytter mig, men det er fordi jeg ikke kender dem så godt end nu så er ikke helt trykke ved dem. Men helst skubber jeg dem baglængs igen af samme grund som med Fareed.

    MEN er det en hest i flugt så flytter jeg mig hurtigst muligt, for en hest i flugt stoppe ikke for et menneske, somme tider ikke en gang for andre heste!

    Som regel gør jeg mig stor og "truende" inden de rammer mig, og får dem til at bakke og gå væk, men det kommer meget an på hvor godt jeg kender hesten smiley


  • #7   12. okt 2012 hvis hesten galoppere imod mig og jeg ikke kender den 99% så flytter jeg mig, hvis det er nogle af dem fra gården som jeg plejer at gå op og ned af så larmer jeg og evt vifter med armene smiley

  • #9   12. okt 2012 Only - Og hvis hesten ikke hører, bare går dig ned selv om du prøver at bakke den?

  • #12   12. okt 2012 hvis jeg går med hesten vil jeg aldrig jage den væk, da jeg jo skal arbejde med den men jeg ville med det samme bakke den igen og først når den er bakket og står stille, ville jeg gå videre igen. men hvis det er på folden vil jeg være ligeså konsekvent men jeg vil med det samme bare skubbe dem væk, ikke nødvendigvis skræmme/jage dem væk, så længe de ikke er for påtrængene smiley

  • #13   12. okt 2012 Hvis en hest begyndte at skubbe mig, ville jeg få den til at bakke;) Det virker for mig..

  • #14   12. okt 2012 Hvis det var min egen hest eller en jeg kendte godt ville jeg nok sige HEY! og prøve at få fat i den, og lige skuppe til den, for at vise at det gider jeg ikke finde mig i??
    Men hvis jeg ikke kendte hesten ville jeg flytte mig smiley


  • #15   12. okt 2012 Vi har en masse drengerøve på vores vallak fold, som tit lægger an til at løbe en ned, hvis de vil med ned fra fold i weekenderne. Der må jeg være ærlig og tilslutte mig Lisa og minihestene. Det kan ende i en rigtig farlig situation, og jeg vil ikke ligge midt i løbegangen mens 10 store heste kommer tromlende (-:

  • #16   12. okt 2012 Jeg stopper hesten, ved at rykke den i grimen, indtil den hører efter. Hvis jeg skal vifte med armene, for at den hører efter, så gør jeg det. Hvis jeg er nødt til at rykke kraftigt til i grimen før den hører efter, så gør jeg også det.
    Det er fuldstændig uacceptabelt, at hestne forsøger, at løbe én ned, og derfor bruger jeg negativ forstærkning.

    har haft med en meget uopdragen hest at gøre, hvor jeg havde pisk med til og fraq fold, og brugte den på bringen efter behov. Jeg vil understrege, at jeg ikke tæskede hesten eller forvoldte smerte på den, men selvfølgelig kunne det mærkes. Jeg fik brug for pisken de første to dage, så var problemet helt forsvundet.

    Jeg er absolut ikke bange for at tage fat i grimen/kapsun eller gøre brug af en pisk, hvis det er nødvendigt. Har heldigvis aldrig haft brug for at gøre noget hårdt med mine egne heste, da de er opdraget godt fra dag ét af. Men med andres heste, hvor der har været problemer, har jeg oplevet nogle heste der var så uopdragne, at der skulle ret kraftig tryk til, for at de lystrede.
    Men det ser jeg som en absolut nødvendighed, da man ellers skaber en meget farlig situation for sig selv og sine omgivelser. Sålænge man ikke er ude i misbrug af sine redskaber, må man ty til det man har, hvis man har en dicideret farlig hest.




  • #17   12. okt 2012 Vi har en unghest ude hos os, der slet ikke forstår det 'personlige rum'. Når man henter den på folden, vader den ind i en, skubber til en og ja, er ret belastende. Efter jeg er begyndt at gøre mig lidt 'stor' og 'vifte' den væk, er den blevet noget bedre til at forstå den skal holde lidt afstand.

    Hvis det eksempelvis er i spiltovet, og hesten 'maser' en, skal man holde presset, indtil hesten flytter sig, og så slipper man presset lynhurtigt. Ikke 'skubbe' den tilbage, det fatter den ikke noget af.


  • #19   12. okt 2012 Jeg reagerer altid meget når en hest går direkte ind i mig. Det er et tydeligt tegn på manglende respekt, så jeg bliver bestemt vred. Selvfølgelig går jeg ikke amok og begynder at slå på hesten smiley Men siger meget bestemt NEJ, og skubber den hårdt. Der skal en del til at jeg slår, men hesten skal have respekt ellers kan det være farligt. Min er i forvejen stor og kan virke lidt brasende nogle gange, så det er vigtigt overfor ham at sætte sig i respekt! smiley

  • #20   12. okt 2012 enig med lisette K

  • #21   12. okt 2012 Hej.
    Jeg har altid været meget forsigtig, så jeg har altid flyttet mig hvis en hest er gået ind i mig. Men så fik jeg undervisning i akademisk ridekunst ved Malene. Hun lærte mig at en hest skal IKKE gå ind i mig, uanset om den er stor eller lille. Jeg har mit eget rum som hesten ikke skal gå ind i, med mindre den bliver inviterret. Der er noget med de signaler man viser over for hesten, så jeg lærte RIGTIG meget med mit eget kropssprog, da det jo er det som hesten ser.
    Det skal først være når JEG beder hesten om at komme hen til mig, at den skal komme og den må bestemt ikke gå ind i mig, og hvis den gør (eks. en hest der ikke kender mine signaler) så bakker jeg den de antal skridt den er gået EFTER jeg viste den at den skulle stoppe.
    Og det er jeg blevet ret god til nu.Også ved andre heste.

    Mvh Helene og Hessel K.


  • #22   12. okt 2012 Glemte lige.....

    Jeg har lavet rigtig meget stop and go med min dreng og det fanger de fleste heste ret hurtig. Ellers er det som regel fordi jeg ikke viser mit kropssprog godt nok. Man behøver nemlig ikke at have lyd på.

    Mvh Helene


  • #23   12. okt 2012 Lisette K - Kunne ikke være mere enig! Kloge ord!

  • #27   12. dec 2012 Min går bare efter mig lige meget hvad.. hvis der kommer noget den er bang for går han næsten op foran mig for at vise der er noget der er skræmmende..
    Ved min tidl hest plejede jeg at vifte med armene for her står jeg og det bliver jeg ved med..Men den plejer ikke løbe mig ned


  • #28   12. dec 2012 Jeg går et skridt til siden og vifter med træktovet (som en hest gør med sin hale) men slår den ikke med enden smiley

  • #29   12. dec 2012 Det kommer meget an på situationen..

    Hvis en hest kommer galoperende mod mig vil jeg vifte med armene og hæve stemmen lidt og hvis det ikke virker, ja, så flytter jeg mig..

    Hvis den vader ind i mig på staldgangen, bliver den bakket tilbage igen.

    Hvis den render rundt om mig og går ind i mig, mens jeg går med den, går jeg i cirkler med den og holder mig alligevel i en position så jeg kan komme væk, hvis den nu skulle sparke ud eller skifte retning, samt at jeg taler stille og roligt til den. At råbe og skrige af en hest der allerede er ophidset gør bare ondt værre. I går skulle jeg hente en pony der var helt ude af flippen på folden.. Den røg ud af leddet som skudt ud af en kanon, hvor jeg så måtte gøre torvet en smule længere, så jeg kunne vende hesten uden at blive klemt mellem hest og stødhegn. Vi måtte gå i cirkler fra folden til stalden, for at få hesten til at blive hos mig, selvom den var helt fra den.

    Ude hvor jeg er nu har vallakkerne tendens til at klumpe sig sammen ved leddet og der må jeg vifte med trækketorvet og skubbe til nogen af dem, for at få dem til at flytte sig.


Kommentér på:
Heste der går dig ned...

Annonce