{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.006 visninger | Oprettet:

Stikker af, øv øv.. {{forumTopicSubject}}

Davs Hg smiley
Sagen er den at Blakken er begyndt at stikke af, næsten hele tiden.
Når man henter hende fra fold stikker hun af. Hun går kun med en anden hest, Klavs. Har prøvet at trække Klavs ind først, trække hende ind først, trække begge samtidig, lade en anden trække hende mens jeg trækker Klavs, have grime på hende, have bid på hende. Når hun trækker holder jeg fast i torvet så længe jeg kan men jeg flytter mig med det samme jeg ikke har mere at holde i, da hun ellers sparker mig. Nogle idéer?

Hun stikker også af når jeg rider tur, mest når jeg rider til undervisning/til ridehallen. Idag fik jeg en kæmpe jorde/bukke tur ''uden grund'' over en høstet majsmark. Derefter trak jeg hende uden problemer det sidste stykke.

På vej hjem stikker hun også af (fra jorden). Ikke hjem men over på samme mark og åd græs. Det gjorde hun 4-5 gange før hun rendte op til vejen (mod hjem) hvor hun blev fanget. Derefter trak jeg hende hjem det sidste stykke uden problemer.

Ved simpelthen ikke hvad jeg skal stille op med hende. Både med at hun stikker af men også med at hun sparker.
Kender i nogle gode ''HMS'' trænere i nordjylland? (Tæt på 9600 Aars)

På forhånd tak for hjælpen smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af Philips Hue Simirue panel på soveværelse (lampe) 590 kr.
  • Nedrivning 1.000 kr.
  • rengøring 100m2 900 kr.
  • Min ene stikkontakt virker ikke 600 kr.
  • Elektriker 1.200 kr.
  • Tilslutning af opvaskemaskine 510 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Stikker af, øv øv..
  • #1   28. okt 2012 Ja!! Mig.. smiley

Jeg træner hms og for mig lyder det som et tillids problem hvor hun prøver at styre dig og er førehesten..

• #2   28. okt 2012 Stikker af, sparker?? smiley

Din hest trænger i den grad til at få en gang opdragelse i almindelig opførsel. Det er IKKE ok at trække afsted og det er slet ikke ok at sparke. Jeg tror også, at dien problemer omkring ridningen hænger sammen med mangel på opdragelse og almindelig respekt fra din hest.

Var hesten min, så havde jeg i den grad sat grænser. Jeg havde givet den trense med bid på samt en hingstekæde under kæben, og trækker den så, ville jeg markere meget kraftigt i kæde/bid. Generelt vil jeg øve med at trække alle steder, stop, bak, ryk og hvad der ellers kræves ift almindelig lydighed for hånd. Naturligvis skal den belønnes, når den viser ønsket adfærd, men den skal også mærke konsekvensen, hvis ikke den opfører sig ordentligt.

Spark er aldrig OK - aldrig. Uanset hvad. Hvis en hest sparker efter mig, så får den jordens største verbale skideballe og hvad dertil hører. De fleste heste sparker kun èn gang efter mig.

Jeg er tilhænger af rolig, hyggelig og respektfuld omgang med mine heste - og jeg forventer det samme fra dem. De skal belønnes og opmuntres - men de skal også have sat grænser. Kun på den måde år man et sjovt og hyggeligt samvær med sin hest.

• #3   28. okt 2012 Det ved jeg ikke rigtig. Du kunne prøve at ringe til Ute Lehmann og se hvad hun synes. Hun er rigtig go smiley

• #4   28. okt 2012 Er hun bange/nervøs? Altså stiller hun sig op og kigger/pruster før hun pludselig løber, eller kommer det uprovokeret?

• #5   28. okt 2012 Hms: Vil jeg gerne høre lidt mere om smiley

K a: Problemet opstod for et år tilbage da lille mig skulle prøve at have sin egen hest efter ikke engang et år med rideskoleponyer. Denne hest blev så en 4 årig fjordblanding og selvfølgelig skulle den snotforkæles. Det førte til en hest der gik hvor den ville, ikke anede en sk*d om det personlige rum og prøvede at smide mig af konstant. Hun havde kort sagt magten over mig. Det er siden hen blevet meget bedre men det blusser nærmest op en gang imellem. Men tak for var smiley

Heiwa: Har overvejet at få Ute ud men det bliver aaalt for dyrt, i bl.a. benzinpenge. Og få en snak er hvad jeg har HG til smiley

The vegan: Uprovokeret smiley Hun gør det også hvis hun bliver bange men kan tydeligt mærke forskellen. Der stopper hun somregel med det samme. smiley

• #6   28. okt 2012 Kender det godt!:-/

• #7   28. okt 2012 Jeg tror simpelthen, at det er en uvane. Hun har fundet ud af, at hun kan stikke af, og så gør hun det.
    Det handler om at "bryde den onde cirkel" og sørge for, at hun IKKE kan løbe fra dig. Når hun prøver at løbe, men ikke kan, finder hun hurtigt ud af, at det ikke gavner noget = uvanen har ingen fordel = hun holder op.
    Gå evt. med hende i kapsun og sørg for at holde godt fast. En kapsun kan holde næsten alt smiley

• #8   28. okt 2012 Hun giver næsten altid et mere eller mindre tydeligt signal (stoppe op, vende rundt, lign) inden hun stikker af fra ryggen. Stopper hun prikker jeg til hende eller tapper hende med pisken til hun går frem og vender hun om drejer jeg hende samme vej inden hun når at gå = intet positivt for hende. Når hun så stikker af holder jeg et konstant pres på tøjlen (lige meget om jeg hænger på halsen eller god tilbage) indtil hun går ned i skridt eller stopper. Det gør jeg hver gang så heller intet positivt for hende der. Hun har kun smidt mig af sådan en gang for flere måneder siden så det er heller ikke derfor. Skridter og traver for løse tøjler (medmindre hun giver mig grund til andet). Det træls....

• #9   28. okt 2012 The vegan: Har desværre ingen kapsun. Øver fra tid til anden stop, drej, bak fr og tilbage i vores indkørsel. Ingen problemer der.
    Det med at hun skal finde ud af at det intet nytte har jeg beskrevet over smiley

• #10   28. okt 2012 Jeg ville simpelthen prøve at sparke til kræet hvis den løber imens du sidder på den - forhåbentligt bliver den så overrasket at den slår hjernen til et kort sekund smiley

• #11   28. okt 2012 JustADreamer: Vil se om jeg kan huske. Hvem ved om jeg har hjernen til? smiley

• #12   29. okt 2012 Nok ikke lige de første par sekunder, haha smiley

Har selv prøvet en pony som stak af, du kunne rive og flå den i munden - ingen reaktion, den rendte ind i heste osv. men da jeg sparkede til den og drev på kunne man mærke den ligesom blev overrasket og stak aldrig voldsomt af mere, kunne godt løbe lidt, men fik så et par runder i en god galop, også ville den gerne lytte igen smiley

• #13   29. okt 2012 Lidt liesom JustADreamer, så ville jeg prøe bare at lade den løbe og så selv drive den frem hvis du har mod på det. Det gør ofte at man kan stoppe dem bagefter, og s syne shun måske ikke at det er så sjovt at stikke af hvis man skal blive ved med at løbe smiley

• #14   29. okt 2012 Puha det så øv med sådan en hest som bare smutter smiley ved min veninde engang havde en hest som gjorde det samme som din hun fandt ud af at når den stak af med hende på ryggen skulle hun bare have fat i den ene kindrem og rykke i den ellers ville jeg prøve og dreje den rundt om sig selv

• #16   29. okt 2012 Min hest har på tur lavet noget lignende når jeg gik med den i hånd. Den sprang fremad og sparkede ud efter mig og væk var pony selvom min søster gik med hendes. Det var også totalt uprovokeret.

Jeg smed bid på ham og stramt næsebånd, og så skulle han lære at gå pænt for han var decideret farlig.
    Først trænede vi et stopsignal på folden, hvor jeg overdrev ALT. Virkelig, ud med armene hoppe og danse indtil hesten stod stille og SÅ fik den ros i store mængder. Da den på folden reagerede på let tryk i bidet og at jeg stoppede op begyndte vi på markerne ude omkring folden. Han fik et højt "ARHG" og blev revet tilbage når han forsøgte at lave ballade.
    Senere har jeg fundet ud af at han siger en lille lyd, lidt som en kat man træder på halen bare lavere, inden han laver ballade, og jeg skal bare reagere så snart den lyd kommer, hive i ham og markere at jeg altså også er her.

Efter et års træning har jeg en hest, som jeg har kunnet gå med hvor tovet hang hen over halsen på ham og jeg ikke havde behov for at have fat i ham. Så har jeg haft mindre trænings tid, og så gik det jo selfølgelig tilbage igen.

Men han er LANGT mere opmærksom på mig og laver meget mindre ballade når jeg træner med ham. Og generelt laver han ikke sin springe-frem-og-sparke længere. Et enkelt buk eller to er tolereret fra min side af, han må gerne være glad og hoppe lidt, men ikke være "farlig"

Kommentér på:
Stikker af, øv øv..

Annonce