{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.504 visninger | Oprettet:

Ridning med vægt og ben {{forumTopicSubject}}

Jeg har ledt efter en gruppe, der passede til min ridning, hvor jeg kunne finde noget råd og vejledning, men har ikke kunnet finde det.

Jeg har nu oprettet en ny gruppe, hvor jeg håber, at der vil komme lidt flere medlemmer smiley

Meld dig gerne ind, så der kan deles nogen erfaringer

http://www.hestegalleri.dk/grupper/ridningmedvaegtogben


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ridning med vægt og ben
  • #1   10. nov 2012 Sådan:)

  • #2   10. nov 2012 Er helt enige med jer 2andre om at sådan burde det være men sådan er det desværre ikke har set rigtig mange der rider på tøjlen og kun tøjlen bare tag ud til et stævne med mange ponyer så bliver i overrasket over hvor grimt folk rider og det er stortset ligemeget om det dressur eller spring

  • #3   10. nov 2012 Er da selvfølgelig enig i, at det er "normal" ridning, men rigtig mange (de fleste jeg ser i min dagligdag/til stævner) heste bliver i dag redet for tøjlen.

    Dvs. tvunget i holdning med hånden, glidetøjler mm. og det er hånden der fører hesten i øvelserne og ikke sædet (vægt og ben)


  • #4   10. nov 2012 Centreret ridning er nok det du leder efter:)


  • #5   10. nov 2012 Hmm. Nu synes jeg tøjlen også skal indgå i ridning. IKKE man skal hive og slide, men hesten skal søge til tøjlen.

  • #6   10. nov 2012 Ja, HESTEN bør søge tøjlen, men det jeg ser er, at hesten blevet hevet i holdning eller arbejdet (savet) ind med tøjlen.

    Hesten går selv i holdning, hvis den bliver redet korrekt for vægt og ben, og søger på den måde selv tøjlen.

    Ang. centreret ridning....ja, det indgår også, men er langtfra optimalt, da det også indeholder mange ting, som jeg ikke kan stå inde for. Eller rettere - det tager ikke det hele med.


  • #7   10. nov 2012 Hvad er det, centreret ridning ikke indbefatter, synes du? Jeg synes da nu nok centreret ridning netop er det, at er rytter i balance er hest i balance, og dermed selv søger bid/tøjle/holdning og får dermed ryg op og ben ind under sig.

  • #8   10. nov 2012 Jeg har godt nok kun læst bogen "Centreret ridning" og synes, at den fokuserer meget på hesten som et arbejdsredskab.

    Det kan sagtens være, at der findes andet omkring emnet og jeg kigger meget gerne på andet, hvis du kan anbefale noget.


  • #9   10. nov 2012 Jeg forstår hvad du mener smiley rider selv på vægt, ben og sæde, tøjlen hænger størreste delen af tiden, bruger den stadig lidt men er ved at ride ham helt over til kun at ride på ben, vægt og sæde smiley

    Og jo han kan sagtens rides i holdning uden tøjlen smiley


  • #10   10. nov 2012 Christina....helt i orden at bruge ordet hippie...jeg kalder det selv hippie-ridning...

    Men nej, hesten er for mig ikke et arbejdsredskab, men en samarbejdspartner.

    Jeg skal respektere dens kompetencer (har den musklerne til det jeg beder den om osv) og jeg ville aldrig forlange, at den kendte de forskellige signaler, medmindre jeg selv har lært den det.

    Men jeg har fundet min ridestil (Philip Karl) og det er selvfølgelig et udløber af den akademiske ridning, men ikke det samme.

    Men ridning for vægt og ben er nu ikke så specielt - det er den nye form for tøjle-ridning, der er det nye sort....desværre for hesten.


  • #11   10. nov 2012
    Nu du siger Phillipe Karl - er det så alt han siger eller bare mest inspiration? :o). Tænker på dette da han siger nogle ting der virker til at gå imod hvad jeg har hørt dig sige.

    Men kan godt følge dig! Jeg har endnu ikke fundet en jeg er 100% enig i og det gør det også svært med en underviser, fordi der så er ting jeg ikke bryder mig om og ikke vil have i min ridning.
    Hvilket er øv smiley Føler lidt at enten skal jeg gå på kompromis med min ridning, ellers skal jeg ride uden underviser. Rider dog ikke pt.


  • #12   11. nov 2012 Jeg rider ved en næsten-uddannet Philip Karl instruktør og umiddelbart tager jeg det meste af hans teori til mig.

    Men jeg har altid sat grænser overfor mine undervisere...hvis de er dygtige nok kan de hjælpe mig alligevel - dér hvor hesten og jeg befinder os.


  • #13   11. nov 2012 Jeg synes da netop at beskrivelsen af hesten i "centreret ridning" er som arbejdspartner? :-). En anden god "rideterminologi" er Positiv Ridning Systemet af Henrik Johansen, det kan være, at du finder hvad du søger her ? smiley

  • #14   11. nov 2012 Hesten er ikke et redskab, det er en partner man skal have et harmonisk samvær med.
    Men man har sin egen mode at ride på.
    Men man får en mere selv bærende hest ved at ride den for ben og sæde.


  • #15   11. nov 2012 Day Dreamer...nej, der går meget lang tid imellem man ser det.

    Og det er fordi vi ikke har tid til at give hesten den tid det kræver at få den selv-bæring der skal til. Det tager nemlig år og det er de færreste der vil donere det til projektet.
    (jeg har selv været i gang i henved 3 år og min hest er ikke fremme endnu....)

    Når man ikke kan vente til hesten "kan selv" tvinger man den i holdning med tøjlerne og det kan i sidste ende føre til, at hesten er færdig i en tidlig alder og aldrig når de 11-13 år, hvor den burde toppe muskelmæssigt.


Kommentér på:
Ridning med vægt og ben

Annonce