{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.215 visninger | Oprettet:

Min hest taber sig :-( {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Står i den situation, at min hest har tabt sig utrolig meget her de sidste par måneder. Og jeg kan simpelthen ikke lige finde ud af hvad jeg skal give hende, for at hun får noget fedt på kroppen igen.
Hun får alt det hø hun kan æde, når hun står inde samt frægræs på folden, hun får rigeligt med kraftfoder, kan ikke lige huske hvad det hedder fra brogaarden, samt olie i hendes foder.
Tænder er tjekket, og der er ikke noget


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Min hest taber sig :-(
  • #2   13. nov 2012 Det er normalt man tjekker for orm når hestene igen kommer til at skulle ind igen efter sommerhalvåret..

    Synes det lyder til at hun har orm.. Så send en gødningsprøve afsted til dyrlægen.


  • #3   13. nov 2012 Er den tjekket for orm? Det kunne godt lyde som orm, i hvert fald.

  • #4   13. nov 2012 Min første tanke er også at den skal tjekkes for orm smiley

  • #5   13. nov 2012 Har du tjekket om den har ondt et sted? Hvis heste har ondt, har de meget svært ved at tage på, eller tabe sig, fordi de kun fokusere på at de har ondt. Hvis du forstår? :o)


  • #6   13. nov 2012 Tjek for orm. Ellers kan jeg anbefale Brogaardens Trottingcubes! De er vældig kalorieindholdige, det er godt nok ''lavet til travheste'' men indeholder næsten akkurat det sammen som fase 3 indeholder(det samme foder, bare der er konkurrenceheste på posen), men en del billigere smiley Dem brugte jeg til min, da han tabte sig meget.

    Men nu vil jeg så sige, at han er begyndt at tage endnu mere op efter han er blevet flyttet, og derude hvor han står nu, får de ikke nogen ''musli'' blanding, der får de udelukkende masser af grovfoder og vitaminblanding deri. Det er godt, for der kan du også selv styre hvor mange kalorier du putter i dit foder smiley


  • #7   13. nov 2012 Hun er tjekket for orm, og får altid ormekur når hun kommer ind fra sommergræs, og ligeledes når hun kommer på sommergræs smiley

  • #8   13. nov 2012 Har selv haft samme problem.!

    Men prøv og kør over på Byg, Betfor og Complet (land & fritid)
    Min går super godt på det, kan varmt anbefales til og prøve det. smiley

    du skal være velkommen til at skrive til mig hvis det har vakt din interesse. smiley


  • #9   13. nov 2012 Jeg ville undersøge om der er noget der stresser den, og om den har ondt et eller andet sted (måske mavesår)... Hvis hesten er 100% sund og rask, kan jeg anbefale equifirst linamix, det er meget fedende og giver resultat i løbet af 14 dage...
    Det er ret væsentlig hvilket kraftfoder du bruger for at vurdere om det er det bedste til netop din hest...
    Præcist hvor meget hø får den, og er det hø eller wrap? Er det tørt hø kunne det være en mulighed at skifte til en tør wrap, der er som regel større ædelyst på wrappen, og dermed kan du få mere i hesten, og er wrappen af god kvalitet er der som regel også større kalorie indhold i... Så kunne det være en mulighed at give rigtig hø på marken, for der er stort set ikke noget nærring i frøgræs...


  • #10   13. nov 2012 Som alle de andre siger tjek for orm hvis den ikke har fået tjekket eller fået ormekur siden "indendørs perioden".
    Jeg fodre min plag med Equisana Breeder (kan købes ved DLG/ Land & Fritid) hun får vitamin tilskud fra Travo (Travo Performance) og solsikkeolie for at optage foderet bedre smiley Olien er en god ting, bare helt almindelig fra butikkerne smiley
    Desuden får hun hvidløgs granulat for at opretholde/forbedre immunsystemet smiley


  • #11   13. nov 2012 "maiken gøte" hvorfor får hun vitamintilskudet?

  • #12   13. nov 2012 Har du bare givet ormekur, eller har du fået den tjekket også?

  • #13   13. nov 2012 Linamix er et super tilskud til at fede heste op.

    De kan være pelsskifte + at den skal bruge mere energi på at holde varmen.
    Måske skulle du også give et tykkere dækken på.


  • #14   13. nov 2012 Det kan også være bændelorm, der skal tages blodprøve for at se dem..

  • #15   13. nov 2012 Nu understreger jeg lige det hele!
    Hesten er for 1 måned siden tjekket for ALT da hun var tilsalg, dette var inkl. blodprøve osv. og hun har ikke orm.
    Hun går allerede med 500 gram for at holde varmen, og kan simpelthen ikke give hende mere på allerede nu.
    Hesten er tjekket med ALT.


  • #16   13. nov 2012 Og, jeg kan ikke skifte noget ud på fold, da hun står opstaldet.

  • #17   13. nov 2012 Hvis du ikke kan skifte noget ud, så er du ikke intra i at få sul på kroppen af hende.... Så kan du ligeså godt lade være at spørge, for så kan vi jo alligevel ikke hjælpe dig... Hesten går jo (i hvert fald hvis ikke den fajler noget) tydeligvis på noget foder der ikke fungere til den, og så er man jo nødt til at ændre på noget for at få hesten til at fungere igen... Hvis man ikke selv må have foder med til hesten selv, og hesten ikke kan gå på det foder der er på stedet, ja så ville jeg flytte hesten uden varsel.... Hvis det er din økonomi der er problemet, tjae, så må du jo finde dig i at din hest bare taber sig og ikke har det godt om vinteren...

  • #18   13. nov 2012 Ok...når hun allerede går med 500 g nu, så er det jo meget.

    Men prøv med linamix, det har jeg super gode erfaringer med, da mine heste også har faser hvor de taber sig, og det hjælper ! smiley


  • #19   13. nov 2012 det er netop derfor jeg spørger til foder, dette kan jeg nemlig godt ændre, men jeg kan ikke ændre om hun får hø eller frøgræs på folden, da hun ikke går alene på fold. Jeg vil MEGET gerne ændre hendes foder, så det jeg ikke kunne ændre var det på folden. Jeg har skam økonomi til at give hende noget ordneligt foder Kristina L - måske du skulle læse ordneligt hvad jeg skrev..

  • #20   13. nov 2012 --->


  • #21   13. nov 2012 Nå...men respons på de forslag man kommer med er der ellers ikke...kun på de ting du er afvisende overfor...

    Held og lykke med at finde en løsning.


  • #22   13. nov 2012 Hej det er da ikke så rart, det samme er sket for min ung hyp - Jeg gav ham : 1 havre, 1 kraft, og 1 majs flager : og han har faktis taget så meget på siden sidast at han kun får ½ majs nu, men stadig det andet + vitaminer men helt klar majs flager og lucerne vil jeg anbefale


  • #23   13. nov 2012 Man kan også få noget specialolie eller melasse, prøv at giv hende det smiley Eller ville jeg også få dyrlægen til at give hende en "fuld" ormekur som dræber alt, da det godt kan være sådan en speciel slags orm. Det har min haft smiley

  • #25   13. nov 2012 Du kunne også prøve brogaardens build up, eller foder beregnet til gamle heste der har svært ved at tage på..

  • #26   13. nov 2012 Vil prøve at få lavet en ny blodprøve så, for at være sikker, men er næsten sikker på, det ikke er det smiley
    Jeg sætter alle de forskellige foderforslag op, og kigger dem igennem - så vil jeg se om der er noget som fungere til Alantic, så hun tager på igen smiley


  • #27   13. nov 2012 Og vil prøve at få dyrlæge ud igen, og give hende den ormekur der dræber alt som Frederikke siger.
    Kristina: Hjælper foder til gamle heste? Nu er Alantic jo kun 5 år smiley


  • #28   13. nov 2012 prøv med noget linamix det er rigtig godt og så behøver den ikke olie smiley

  • #29   13. nov 2012 Stine: Hvem forhandler linamix? smiley

  • #30   13. nov 2012 Foder til gamle heste er udviklet til at de skal tage på, og indeholder godt med vitaminer og mineraler hvilket din hest har brug for lige nu... Når så den har nået den vægt den skal have ville jeg forsøge med noget nyt foder igen...
    Men ellers som sagt linamix er et fantastisk foder til at tage på, og da det ikke indeholder hverken vitaminer eller mineraler kan det gives som suplement til det du bruger i forvejen...


  • #31   13. nov 2012 har prøvet at læse de fleste indlæg men ved ikke om dette er foreslået, Har du fået hende tjekket for mavesår.... mange heste render faktisk rundt med mavesår uden vi lægger mærke til det, et af symptomerne kan blandt andet være vægt tab. og så kan der stoppes nok så meget kraft og grov foder i hende hvis hun har det.. jeg syntes det er lidt voldsomt hun allerede går med 500 gram medmindre hun er klippet. det bliver ikke sjovt hvis vi får de 10-15 minus grader vi har nogle vintre herhjemme.... Men jeg ville nok få tjekket for det mavesår der smiley Held og lykke med hende smiley

  • #32   13. nov 2012 hun er klippet, da hun er konkurrence hest, det er nok vigtigt at få med, når hun har så meget tøj på. Har fået hende tjekket for mavesår, da dyrlægen opfordrede til dette, da hun tabte sig smiley
    Overvejer om det er fordi hun fryser, men med 500 g. synes jeg måske det er lidt voldsomt hun fryser smiley


  • #33   13. nov 2012 Jeg anbefaler enten Brogaardens Trottingcubes + lucerne, majsflager og enten roepiller eller betfor, ellers anbefaler jeg masser af grovfoder + vitaminblanding. De har begge hjulpet på min, og han taber sig EKSTREMT let!!

  • #34   13. nov 2012 okey, hmmm ja hun burde nu ikke fryse med så mange gram vi har en i stalden der er fuldt klippet den går vist nok med 350 nu, hvis jeg husker rigtigt.. kan hun være lidt stresset tænker jeg så ?? eller også er hun bare en af dem der brænder mega meget energi af om vinteren på grund af kulden, så hun bruger det hele på at stå og holde varmen. det gør min nemlig når det er rigtig koldt. er hun aktiv når hun er på fold eller står hun bare og står.. for så kunne det jo meget vel være, det hvis hun bare står stille på folden og prøver at holde varmen? Hvad med hals har hun det på dækkenet? hvis det er kan du jo evt også bruge noget mash det kan fungere sammen med det andet foder. Pavos slobber mash brugte min veninde til hendes hest der manglede lidt og det virkede super godt.. det er godt for huld osv osv.. smiley


  • #35   13. nov 2012 Betfor er slet heller ikke så tosset, det har jeg brugt på hende, og også med effekt, ønsker mig dog noget mere, da hun ikke har taget ret meget på af betfor smiley

  • #36   13. nov 2012 hvis tilfældet er hun bare taber sig nemt om vinteren. kunne du evt kontakte en agronom der kunne lægge en helt korrekt foderplan for din mule. eller kontakte dem der forhandler dit foder. de har nogen gange ansatte der kan ligge foderplaner for den enkelte hest smiley

  • #37   13. nov 2012 lidt om slobber

    (link fjernet)


  • #38   13. nov 2012 Prøv at skift høet ud med god wrap. wrap feder mere en høet smiley

  • #39   13. nov 2012 jeg vil ikke selv mene det var nedgnavede arealer - men det kan vel ikke skade at prøve med loppefræskaller? smiley

Kommentér på:
Min hest taber sig :-(

Annonce