{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stivelse i foder. ;)
  • #1   12. jan 2013 Jeg synes det er meget smiley

  • #2   12. jan 2013 Ja det tænker jeg også.. smiley synes så bare det mærkeligt, at de siger at det foder skulle være lavt på stivelse når den er på 19,9 % smiley

  • #3   12. jan 2013 Synes det er okay smiley Hat været til fodermøde eller hvad man kalder det smiley Der sagde de at over 25 % var det de kaldte meget

  • #4   12. jan 2013 Jeg synes selv det er meget, da der ikke rigtigt er noget stivelse i det foder min egen får, men du kan sagtens finde foder hvor det er 50% eller sådan noget sindsygt, så hvis man sammenligner er det helt fint smiley

  • #5   12. jan 2013 Altså det er meget i forhold til hvad der er af udbud på markedet nu.
    Men jeg synes dog ikke det er meget at fodre med, da "lav på stivelses"-fænomenet er forholdsvis nyt, og man ikke førhen har tænkt på indhold af stivelse i hestefoder og gerne nærmeste udelukkende har fodret på korn og stråfoder, så til trods for målingerne, så synes jeg ikke det er voldsomt at fodre med smiley
    Tænker at det med stivelse og heste er meget tilsvarende mennesker og fedt.. Uha, vi skal holde os ih og åh så langt væk fra det, det det skader så og så meget.. Men den gode gamle madpyramide siger altså at vi skal indtage nogle og 30 % fedt, og det er faktisk en del smiley


  • #6   12. jan 2013 Brogaarden face 2 til plage er der 28% i synes også det lyder af meget, så jeg går og over vejer at skifte til et andet mærke....

  • #7   12. jan 2013 Ja det er meget... Men det er også fordi jeg mener hestene må "nøjes" med det stivelse de får igennem deres grovfoder, vil ikke tilføre mere i krybben....

  • #8   12. jan 2013 Randi: God ide.... Jeg er ligeglad med at folk giver deres voksne rideheste foder med stivelse, men jeg opponerer kraftigt imod al de stivelse til de unge der vokser! Du kan sagtens finde et bedre foder der dækker korrekt ind, bare på en meget sundere måde og nok også mere økonomisk....

  • #9   12. jan 2013 Jeanette H: Jeg har den samme holdning som dig! Så lidt stivelse i krybben som muligt! smiley

  • #10   12. jan 2013 Det kommer sørme også an på hvor meget foder de skal have. Hvis hesten kun skal have 1 kg om dagen er 19 % ikke ret meget, men hvis den skal have 3 kg om dagen, er det ok meget.

  • #11   12. jan 2013 Katrine: Rart at høre smiley

    Stine: Det har selvfølgelig en del at sige om det er en daglig mængde af 500 gram eller 2 kg der indeholder 19%... smiley


  • #12   12. jan 2013 Nu kommer det jo også meget an på hvor stor en dosis man skal fodre med, 20% stivelse er moderat indhold men der er jo stor forskel på om hesten skal have 2-3 kg pr dag eller om det er et tilskudsfoder den kun skal have 500 g pr dag af, prøv lige at overvej det..
    Men igen man behøver altså ikke være så stivelsesforskrækket, personligt forsøger jeg også at undgå store mængder stivelse... Men hesten kan altså tåle rigtig meget stivelse før det begynder at give fordøjelsesproblemer.
    Normalt siger man at en hest kan tåle ca 2 g stivelse pr kg kropsvægt, det vil sige at en hest på 500 kg kan tåle 1 kg stivelse på en dag, i havre er der 45% stivelse, det vil sige at hesten her kan tåle lidt over 2 kg havre på en dag, uden at den bliver syg af det hvis man vel og mærke husker at give grovfoder ved siden af...
    Dermed er det selvfølgelig ikke at anbefale at give en hest så store mængder stivelse, da de 2 g pr kg kropsvægt kun bør gives til heste i meget hård træning (men dette er udelukkende set ud fra et sundhedsmæssig synspunkt)
    Men du kan nok se at hvis der så er 20% stivelse i dit foder, og din hest skal have 2 kg pr dag, så får den 400 g stivelse og hvis den vejer de 500 kg så er det ikke engang 1 g stivelse pr kg hesten får.... Så der ville jeg slet ikke være bekymret, men selvfølgelig har man en meget varm hest er det en god ide at undgå stivelse for så vidt muligt...


  • #13   12. jan 2013 det kommer jo også an på om hesten får 1 kg, eller 3 kg om dagen. jeg syntes ikke nødvendigvis at 19 % er meget. det kommer også an på hvordan hesten rides og hvor meget. foder på ca. 20-25 % stivelse er meget normalt at fodre med smiley

    man burde egentligt 'kun' undgå stivelse ved meget varme heste, og de unge.. smiley


  • #14   12. jan 2013 Så vidst jeg husker er der kun omkring 5-10% stivelse i det foder min hest får, han er godt nok lidt varm, men han bliver altså redet koncentreret og intensivt næsten hver dag og han får kun 1 kg om dagen, så får han dog nogle vitaminer, så jeg er sikker på at han er dækket helt ind og så får han biotin fordi hans hove er meget sarte. Ellers står resten på hø og lucerne. Han får så meget hø at der stadig er masser tilbage i boksen, når man kommer om morgenen og det tager ham næsten en halv time at spise op, fordi han får lucerne. Vi har lige investeret i et læs gulerødder til deling i hele stalden, så det hjælper også godt på tyggetiden. Jo længere en hest tager om at spise sin mad, jo bedre. Han får også en masse hø ude på folden, så han ikke mangler noget smiley

  • #15   12. jan 2013 Vores heste får som regel en del stivelse og sukker gennem deres grovfoder i Danmark, så medmindre man har analyse på alt sit grovfoder og afvejer grovfoderet hver dag, aner man ikke hvor meget man reelt giver... Derfor tager jeg den lidt sikre vej og minimerer det til et næsten total i deres krybbe...

    Det er nemlig ofte kun højtydende heste, såsom military og galopheste der reelt kan udnytte al den energi stivelse bringer med sig, og det er nu engang de færreste af os der har hest på den træningsplan....


  • #16   12. jan 2013 Katrine: Hvis han har dårlige/sarte hove, skal du ikke give ham gulerødder... Det fruktan det indeholder går lige i hovene... Dårlige/sarte hove kræver minimal sukker i foderet smiley
    Så hellere give lidt ekstra lucerne, for tyggetid skal du ikke være bekymret over nu han har grovfoder til rådighed hele tiden.... Tyggetid i krybben er først nødvendig hos dem der ikke giver særlig meget grovfoder...


  • #17   12. jan 2013 Jeanette, det ved jeg skam godt hehe smiley Men han vil ikke spise al den lucerne og han spiser heller ikke sit hø. Han får ikke særlig mange gulerødder, det er mere som en godbid af en art:-) Ved det at det ikke hjælper på hovene, men efter han har fået biotin hver dag i et halvandet år, så påvirker gulerødderne ikke rigtigt hans hove, det er først for ikke så længe siden at vi er begyndt at give gulerødder og inden da, da jeg købt ham, kunne han knap gå tre uger, inden han skulle have smed igen, her sidste gang han havde smed, havde vi sat rekord med, hvor lang tid han kunne gå, det var ca. 2,5 måned og så var hans hove ikke en gang så slemme.. Nå, tilbage til foderet;-) Han får ikke andet sukker end det som hans lucerne, hø og gulerødder indeholder, men som sagt får han ikke så mange gulerødder, men tilgengæld får han noget der minder om 15-20 kg hø inde i boksen hehe smiley Gider ikke al den stivelse i krybben smiley Og så er han jo i vokse alderen, så det ville heller ikke være særlig sundt for ham, med for meget stivelse smiley

  • #18   12. jan 2013 Du kan også sagtens give ham lidt gulerødder i krybben, troede bare lige det var sådan at han skulle have flere kg dagligt smiley
    Så længe han spiser det hø han skal, skal du ikke tænke så meget over fyld i krybben smiley


  • #19   12. jan 2013 Hehe, det med fyld i krybben er mest min mors idé smiley Nej nej, han får ikke særlig mange, vi er en stald på ca. 23 heste, som skal dele et læs gulerødder og det læs er ca. en alm trailer smiley Hehe. hvis han får flere kilo dagligt ender han med en meget tynd mave, han er også meget sart i maven og kan næsten ikke tåle nogen ændring i hans foder, så jeg passer meget på med hvad det er han får at spise også smiley

  • #20   12. jan 2013 Det lyder godt, tror din hest er en meget heldig hest i dine (og din mors) hænder smiley

  • #21   13. jan 2013 Det håber jeg da han er hehe smiley Passer i hvert fald meget på ham både fordi han betyder meget, men også fordi han var meget dyr selvom han kun var to og at vi er midt i en finanskrise smiley

  • #22   13. jan 2013 Begge dele er ihvertfald ganske valide grunde til at passe godt på vores heste smiley

  • #23   13. jan 2013 Det er jo det smiley

  • #26   13. jan 2013 Der er meget sukker i betfor, men ikke noget stivelse.... til sådan en fed hest bør du ikke fodre med andet end hø og vitaminer, hvis du kun har adgang til wrap, så skal du ikke give den ret meget, men så for at give tyggetid og for at fylde maven så den ikke er sulten hele tiden, så giv den noget halm eller frøgræshalm...

  • #28   13. jan 2013 Hvis du spørger foder eksperterne, er det LIDT.

    Men det synes jeg jo ikke. Heste, der er forfangne, må max få 5% sukker i foderet.

    ERS pellets er der 10% stivelse i.

    Mit foder er der 4% stivelse i.

    Sukker og stivelse er ikke det samme, men reagerer faktisk ens i kroppen. ALtså forfangne heste må helst ikke få nogen af delene.

    Men der er sukker i alt. I lucerne er der ikke fruktan, men andre sukkertyper.

    I græs om foråret, kan der være op til 30% sukker !!

    "Græsset frostsikrer sig ved at lave ekstra sukker. Normalt vil sukkerindholdet ligge mellem 5 og. 10%, men det har her sidst i maj ligget mellem 20 og 30%."


  • #29   16. jan 2013 Jeg kan godt se, at der er mange delte meninger om dette som der jo er med alt foder og den slags smiley Men både min mor og jeg går mest ind for at hestene fodres mest med hø, vitaminer og mineraler og med så lidt kryppefoder så muligt smiley

Kommentér på:
Stivelse i foder. ;)

Annonce